Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikuisuusaihe: Miksi lääkärit ovat niin ilkeitä?

Vierailija
29.05.2017 |

Tai no voi olla että tuo ilkeä on vähän liian vahva sana kuvaamaan lääkäreiden suhtautumistapaa, mutta kyllä se kohtelu terveyskeskuksessa lääkärien taholta on oman kokemukseni mukaan aina enemmän tai vähemmän tympeää/tylyä. Monilla lääkäreillä tuntuu lähtökohtaisesti olevan sellainen asenne, että potilas on vähintään yksi seuraavista:

a) tyhmä
b) laiska
c) luulosairas
d) itse syypää omiin vaivoihinsa
e) turhan valittaja

Hyvin usein olen myös havainnut sellaisen ilmiön, että lääkäri yrittää väen vängällä kaivaa potilaan elintavoista jotain moralisoinnin aihetta, jolloin varattu aika voidaankin kätevästi käyttää "terveysvalistukseen", eikä tarvitse ottaa kantaa siihen varsinaiseen asiaan minkä takia potilas on lääkärin vastaanotolle tullut. Auta armias jos sinulla on esim. vähän ylipainoa, niin suhtautuminen voi olla jotain tämäntapaista:

http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000002908787.html

Itse olen vähän alkanut epäillä, että tyly kohtelu on tarkkaan harkittu strategia, jolla potilaat saadaan välttelemään terveyskeskuksessa asiointia parhaansa mukaan ja varaamaan aika lääkärille vasta silloin, kun on ihan pakko. Näin saadaan terveyskeskusten hoitojonot pysymään aisoissa ja julkisen terveydenhuollon resurssien tuhlaus kurissa.

Onko muilla yhtään vastaavia kokemuksia terveyskeskuksessa asioinnista?

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska lääkikseen ei ole psykologisia testejä. Siksi. Monia houkuttelee tosiaan se palkka ja käsittämätön status (yliopistosta valmistuu aivan yhtä fiksuja ellei fiksumpia muille aloille). Ikävä kyllä sain viime vuonna kokea niin ilkeää ja töykeää kohtelua lääkäriltä - vaiva oli todellinen ja siinä päädyttiin viimein leikkaukseen - etten mene enää koskaan lääkäriin ellei ole pakko.

Ehkä te lääkärit, jotka täällä pyöritte, voisitte miettiä, että sillä potilaalla on todellinen huoli terveydestään ja erittäin paha olla, eikä sinun vittuilusi sitä oloa paranna. Lisäksi sinulle maksetaan siitä, ja paljon.

Ystäväpiirissäni on niitä, jotka pelkäävät lääkärille menoa ja ovat saaneet käynnistä ikuisen trauman. Niinpä ei mennä enää, vaikka henki olisi vaarassa.

Tämä tarina on tosi.

P.S. Yksi ystävistäni tuli tänään käymään ja itki siinä noin kolme tuntia lääkärin töykeyttä ja suoranaista julmuutta (tämä on dg). Keitin siinä teetä ja peittelin sohvalle nukkumaan. Tämä ystäväni on aivan enkeli luonteeltaan eikä tekisi kärpäsellekään pahaa. Neuvoin, että älä luota lääkäriin. Loppupeleissä vain raha ja oma ura kiinnostaa, ei rasittaca sikaavievä potilas. Kaikilla ei kuitenkaan ole tällaisia ystäviä kuten minä, joillakin ei ketään. Kotiin on sitten hyvä kuolla, kun lääkäriin ei enää uskalla tai voi mennä.

*rasittava

*aikaavievä

Suututtaa ystävän puolesta niin paljon, että tulee lyöntivirheitä.

Vierailija
42/129 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu pääsi lääkikseen ja kuulemma löytyy melkoista sakkia sieltä. Lääkärivanhempien penskoja jotka ovat siellä vain statuksen vuoksi, pragmaattisia ylisuorittajia ja pelottavalla tavalla luonnehäiriöisen oloisia pari kappaletta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin vasta leikkauksessa ja olin 4cpv sairaalassa. Halpaa lystiä n 155 eu. Henkilökunta oli kohteliasta. Kirurgia en nähnyt mutta näin aiemmin ja ei pahaa sanottavaa. Sairaalassa olisi voinut olla muutaman päivän vielä.

Ja jos Sinulla on ollut hyvä kokemus, miljoonilla muilla on sitten myös? Niinkö?

On mullakin ollut pari hyvää lääkäriä, mutta myös todella monta aivan kauheaa.

Vierailija
44/129 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu pääsi lääkikseen ja kuulemma löytyy melkoista sakkia sieltä. Lääkärivanhempien penskoja jotka ovat siellä vain statuksen vuoksi, pragmaattisia ylisuorittajia ja pelottavalla tavalla luonnehäiriöisen oloisia pari kappaletta.

Tätä sanoo myös avokkini (mies), joka on jo valmistunut lääkäriksi. Melkoista jengiä. Osa on vielä valmistuttuaan niin lapsellisia, ettei uskoisi.

Vierailija
45/129 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin suuri osa lääkäreistä on mulkvisteja, ja syynä on se, että lääkärin sanaa aina uskotaan potilasta vastaan. Siksi teidän potilaiden ei kannatakaan valittaa millekään asiamiehille tai ylilääkärille tms.

Olen itse yllättäen (mies)lääkäri, ja rikon tässä pyhän kollegiaalisuuden muurin, mutta näin se vain on.

Olen itse ainakin potilaiden mielestä hyvä ja empaattinen lääkäri.

Vierailija
46/129 |
31.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin suuri osa lääkäreistä on mulkvisteja, ja syynä on se, että lääkärin sanaa aina uskotaan potilasta vastaan. Siksi teidän potilaiden ei kannatakaan valittaa millekään asiamiehille tai ylilääkärille tms.

Olen itse yllättäen (mies)lääkäri, ja rikon tässä pyhän kollegiaalisuuden muurin, mutta näin se vain on.

Olen itse ainakin potilaiden mielestä hyvä ja empaattinen lääkäri.

Näin se juuri on. Ei korppi korpin silmää noki.

Potilaan oikeusturva on niin ja näin, ja kohtelu sen mukaista.

47/129 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia kertoja joutunut hakemaan apua tk:ssa ja sairaalasta.

Joka kerran oikein hyvää hoitoa ja kohtelua. Lääkäreiltä paljon ystävällisempää ja asiallisempaa kuin hoitajilta, vaikkei hoitajistakaan mitään suurempaa valittamista.

Tosin olen joka kerran ollut oikeasti sairas enkä pikkuflunssassa tms.

Luulen todeksi, että niin metsä vastaa kuin huudetaan.

Sitä vähän ihmettelen, että jos lääkärille annetaan 15 minuuttia aikaa potilasta kohti, niin miten häneltä voidaan vaatia että hänen pitäisi käyttää tunti potilasta kohti ja pysyä silti annetussa aikataulussa. Mistä hän ottaa sen ylimääräisen 45 minuuttia joka potilaalle? Vai onkohan lääkärillä jokin ihmekyky muuttaa tosta vaan 15 minuuttia tunniksi, tai oletetaankohan että on?

Vierailija
48/129 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lääkärejä saa kritisoida mutta poliiseja ei? Poliisit harrastavat MIELIVALTAA

Vierailija
49/129 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lääkärejä"

😁

Vierailija
50/129 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lääkärejä saa kritisoida mutta poliiseja ei? Poliisit harrastavat MIELIVALTAA

Jap

Vierailija
51/129 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että suurin osa niistä on asseja. Oon itse sellainen ja tunnistan heti klassiset as-tapaukset. Veikkaan olleeni 28 vuotisen elämäni aikana ainakin kymmenen as-lekurin vastaanotolla. Suurin osa noista on juuri sellaisia flegmaattisia tietokoneen tuijottajia, jotka eivät ota mitään kontaktia. Todetaan vaan että "hmm hmm jaa jaa tässä resepti näkemiin".

Itse en iki maailmassa voisi kuvitella olevani lääkäri ja en ymmärrä mikä saa assit hakeutumaan joukolla lääkikseen, tai ennemminkin potilastyöhön. 

Vierailija
52/129 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää, miksi vastaanottovirkailijat ovat niin ilkeitä. Luulisi, että noin vähän koulutusta vaativaan hommaan olisi tarjolla myös lämpimiä ihmisiä. Lääkärien käytökseltä en vaadi paljon, kunhan osaavat asiansa.

Ja usein sillä respassa istuvalla lähihoitajan(?) koulutuksella sitten arvotaan, pääseekö potilas hoitoon. Ilmankos tätänykyä pitää olla pää kainalossa, jos haluaa päästä lääkäriin.

Vierailija
53/129 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että suurin osa niistä on asseja. Oon itse sellainen ja tunnistan heti klassiset as-tapaukset. Veikkaan olleeni 28 vuotisen elämäni aikana ainakin kymmenen as-lekurin vastaanotolla. Suurin osa noista on juuri sellaisia flegmaattisia tietokoneen tuijottajia, jotka eivät ota mitään kontaktia. Todetaan vaan että "hmm hmm jaa jaa tässä resepti näkemiin".

Itse en iki maailmassa voisi kuvitella olevani lääkäri ja en ymmärrä mikä saa assit hakeutumaan joukolla lääkikseen, tai ennemminkin potilastyöhön. 

Voihan se olla turhauttavaa jollekin ällät luonnontieteistä ja matematiikasta kirjoittaneelle, kun niille paljastuu, että eivät pääse tutkijoiksi pitkän opintoputken jälkeen, mutta terveyskeskuslääkärin vakanssi olisi vapaana. Sinne vaan pienelle paikkakunnalle tutkimaan liikavarpaita ja tähystämään peräpukamia. Hih. Dream job.

Vierailija
54/129 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se fiilis ku junantuoma lääkäri pätee helsinkiläiselle Helsingistä, eli aika moni vääräl alal?

Vierailija
55/129 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se olla turhauttavaa jollekin ällät luonnontieteistä ja matematiikasta kirjoittaneelle, kun niille paljastuu, että eivät pääse tutkijoiksi pitkän opintoputken jälkeen, mutta terveyskeskuslääkärin vakanssi olisi vapaana. Sinne vaan pienelle paikkakunnalle tutkimaan liikavarpaita ja tähystämään peräpukamia. Hih. Dream job.

Helposti siitä massit repii. Kinkkiset tapaukset eteenpäin lähetteellä erikoislääkäreille. Luulisi olevan rentoa ja rahakasta, erityisesti pienillä paikkakunnilla.

Vierailija
56/129 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vähän alkanut epäillä, että tyly kohtelu on tarkkaan harkittu strategia, jolla potilaat saadaan välttelemään terveyskeskuksessa asiointia parhaansa mukaan ja varaamaan aika lääkärille vasta silloin, kun on ihan pakko. Näin saadaan terveyskeskusten hoitojonot pysymään aisoissa ja julkisen terveydenhuollon resurssien tuhlaus kurissa.

Tämä on toiminut ainakin minun kohdallani. En enää mene lääkäriin vaikka kuinka pahoja vaivoja olisi. Ikinä ei mitään apua saa, ainoastaan kurjan ja nöyryytetyn olon.

Meitä taitaa olla paljonkin jotka eivät enää käy. Sitä paitsi joskus suorastaan kehotetaan menemään päivystykseen vaikka vapaita aikojakin olisi. 

Vierailija
57/129 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lääkärejä"

😁[/quote

Lääkerol lääkerol pastorrels.

Vierailija
58/129 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on aina kohdeltu terveyskeskuksessa hyvin. Terveysvalistusta on tietysti tullut, mutta sehän on osa heidän työtä. 

Sama täällä. Olen 68 vuotias, enkä ole koskaan kohdannut lääkäriä joka olisi ollut ilkeä, kohtuuton, epäpätevä.

Olen käynyt sekä yksityisillä, että julkisilla. Ruotsissa, Lapissa ja Helsingissä.

Seuraavan kerran 11.9. terveyskeskuslääkärille,

Vierailija
59/129 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreiksi opiskelee moni hyvän palkkauksen ja statuksen vuoksi. Valintakokeissa testataan osaamista tietyissä aineissa, eikä esimerkiksi luonteenpiirteillä ole väliä. Siksi lääkäriksi valikoituu moni analyyttisesti ja pragmaattisesti ajatteleva henkilö, joita ei tunteet niin kiinnosta. Tavallaan myös hyvä, mutta asiakaskohtaamiset jättävät parantamisen varaa.

Niin, no riippuu tietenkin erikoisalasta, mutta haluatko lääkärin joka osaa diagnostiikan ja hoidon eli saa selville mikä sinua vaivaa ja osaa vaivan parantaa vai lääkärin joka ei osaa ammattiaan niin hyvin eli ei ole niinkään analyyttinen eikä osaa selvittää mikä sinua vaivaa eikä osaa parantaakaan mutta osaa jutella mukavia ja sellaisia asioita joista potilas pitää ja on leppoisa ja vaikka vielä vitsikäskin ja joka lisäksi jutustelisi jokaisen potilaan kanssa niin kauan kuin potilas haluaa ja ajat olisivat pari tuntia myöhässä ja ylipäätään ehtisi hoitaa paljon vähemmän potilaita päivässä ja jonot olisivat pidempiä kun jokainen yksinäinen mummo juttelisi lääkärin kanssa menneestä elämästään tunnin turhaan.

Ne kaverit ja sukulaiset voivat hoitaa sen jutustelun ja antaa empatiaa. En odota sähkömiehenkään käyttävän työajastaan jutteluun puolia työajastaan vaan odotan että hän hoitaa hommansa, ei toki ilkeä tai tyly tarvitse kohtaamisessa olla sähkömiehenkään sen enempää kuin lääkärinkään. Tosin jos sähkömies maksettaisiin julkisista varoista ja se tilattaisiin toistuvasti turhaan hoitamaan vikaa jolle ei voi tehdä mitään niin alkaisi sähkömiehenkin käytös muuttua todennäköisesti.

Terveyskeskuksissa ramppaa monia potilaita turhaan samojen vaivojen kanssa jotka on jo tutkittu ja hoidettu ja joille ei voi tehdä enempää mitään, esim. nivelrikkoon liittyviä nivelvaivoja valittavia vanhuksia joille on määrätty jo käypähoitosuosituksen mukaan lääkkeet ja annettu ohjeet omatoimiseen jumppaan ja käsketty palaamaan asiaan kun kävelymatkat jäävät sataan metriin jolloin vasta keinonivel on suositeltu ja tarpeelliseksi katsottu.

Uuden hoidon toivossa lisäksi terveyskeskusten potilaat suoraan valehtelevat lääkäreille että ei ole jo aiemmin tutkittu ja hoidettu, esim. ärtyvän suolen oireyhtymää sairastavat ramppaavat saman vaivan kanssa jopa kymmenen kertaa terveyskeskuksessa vaikka sairaus on jo todettu aikoja sitten ja tähystettykin ja hoito määrätty, jos ja kun vaivat jatkuvat niin saman vaivan takia halutaan uusiin tähystyksiin ja jos kysytään suoraan onko jo tutkittu niin ja näin eli tähystetty ja verikokeita otettu niin suoraan väitetään että ei ole ja potilaskertomuksista näkyy että esim. 2v. sitten on tähystetty. Jos tekee lähetteen sitten tähystykseen niin keskussairaalasta v.ittuillaan että mitä h.elvettiä sinä tänne sitä lähetät kun se on jo täällä käynyt. Samoin väitetään että labroja ei ole otettu vaikka olisi. Ylipäätään koko kroonisen taudin kanssa turhaan rampataan vinkumassa vatsatutkimuksiin vaikka lääkkeet siihen olisi määrätty, kas kun jos niitä ei ota eikä reseptiä uusi niin ei kummakaan jos vaiva jatkuu.

Ylipäätään tullaan kauheasti samojen asioiden takia uudestaan ja uudestaan ja vaivojen kanssa joille ei mitään voi tehdä sekä sellaisten vaivojen kanssa jotka eivät ole millään lailla lääketieteellisiä kuten nyt vaikka yksinäisyys. Alkaahan siinä kyynistyä ja asennoituminen saattaa alkaa vaikuttaa tylylle.

Vierailija
60/129 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää, miksi vastaanottovirkailijat ovat niin ilkeitä. Luulisi, että noin vähän koulutusta vaativaan hommaan olisi tarjolla myös lämpimiä ihmisiä. Lääkärien käytökseltä en vaadi paljon, kunhan osaavat asiansa.

Ja usein sillä respassa istuvalla lähihoitajan(?) koulutuksella sitten arvotaan, pääseekö potilas hoitoon. Ilmankos tätänykyä pitää olla pää kainalossa, jos haluaa päästä lääkäriin.

Pää kainalossa tai juoppo. Kiva tietysti juopoille, jos hoidon tarvetta olisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä