Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikuisuusaihe: Miksi lääkärit ovat niin ilkeitä?

Vierailija
29.05.2017 |

Tai no voi olla että tuo ilkeä on vähän liian vahva sana kuvaamaan lääkäreiden suhtautumistapaa, mutta kyllä se kohtelu terveyskeskuksessa lääkärien taholta on oman kokemukseni mukaan aina enemmän tai vähemmän tympeää/tylyä. Monilla lääkäreillä tuntuu lähtökohtaisesti olevan sellainen asenne, että potilas on vähintään yksi seuraavista:

a) tyhmä
b) laiska
c) luulosairas
d) itse syypää omiin vaivoihinsa
e) turhan valittaja

Hyvin usein olen myös havainnut sellaisen ilmiön, että lääkäri yrittää väen vängällä kaivaa potilaan elintavoista jotain moralisoinnin aihetta, jolloin varattu aika voidaankin kätevästi käyttää "terveysvalistukseen", eikä tarvitse ottaa kantaa siihen varsinaiseen asiaan minkä takia potilas on lääkärin vastaanotolle tullut. Auta armias jos sinulla on esim. vähän ylipainoa, niin suhtautuminen voi olla jotain tämäntapaista:

http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000002908787.html

Itse olen vähän alkanut epäillä, että tyly kohtelu on tarkkaan harkittu strategia, jolla potilaat saadaan välttelemään terveyskeskuksessa asiointia parhaansa mukaan ja varaamaan aika lääkärille vasta silloin, kun on ihan pakko. Näin saadaan terveyskeskusten hoitojonot pysymään aisoissa ja julkisen terveydenhuollon resurssien tuhlaus kurissa.

Onko muilla yhtään vastaavia kokemuksia terveyskeskuksessa asioinnista?

Kommentit (129)

Vierailija
121/129 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit on narsisteja. 

Narskuhullukin hereillä.

Vierailija
122/129 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi läskit ei hyväksy totuutta eli ota HOTA ei pakota....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, miksi lääkärisetä haluaa tutkia pikkuhousujani kun valittelen käynnillä päänsärkyä. 🤷 saatanan sika.

Vierailija
124/129 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis se on niin raivostuttavaa, kun lääkäri on joskus ihan ihmeissään siitä, kun huomaa että potilasta vaivaa ihan oikeasti se, mitä potilas on koko ajan sanonut. Esim. kerran menin päivystykseen runsaan verenvuodon takia erään toimenpiteen jälkeen. Eivät meinanneet päästää, jankutin siinä että tarvitsen lääkäriä kun se on todella runsasta, ei todellakaan normaalia. Kun lääkäri tutki, hän huudahti "Siis täällähän on ihan vuolas vuoto!!" No niin on, niinhän mä sanoin monta eri kertaa enkä muussa tapauksessa

tietenkään olisi mennyt päivystykseen. Toinen esimerkki: menin psykiatriaan erikoistuneen lääkärin vastaanotolle. Psykiatri tunnin kerrottuani: sinua pitäisi tutkia enemmän, kyllä tässä jotain voi oikeasti olla, että ei oo pelkkä sairausloman tarve. Olin tuossa vaiheessa jo sairauslomalla joka tapauksessa, ja oliko hän siis alunperin ajatellut, että tässä on taas varmaan sairausloman vinkuja kyseessä, jota ei oikeasti mikään vaivaa? Ja sitten huomasi, että voi olla vähän hankalampi juttu eikä mene teeskentelyn piikkiin. En osaa sanoa. Vähän yllätti tuo kommentti ja on aika huono, jos lähtökohta on se, että potilas valehtelee kunnes toisin todistetaan. Pitäisi päinvastoin uskoa ellei tule merkkejä, että potilaan oirekertomukset on ristiriidassa toisiinsa.

Sama on kätilöiden kanssa :D :D hälytin kelloa, että nyt tulee! Apua tarviin! Niin kätilö löntystää paikalle ja kysy, että noh, mites täällä voidaan, katsoo peiton alle ja huutaa, että kauhia sehän on jo pitkällä tulossa!!!!

NIi onkin! Siksi soitinkin apua, ettei vauva putoa lattialle :D :D

Vierailija
125/129 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin ihmetellyt, miksi tähän asti kaikki kohtaamani lääkärit ovat olleet v**tumaisia kun taas terveydenhoitajat ja sairaanhoitajat ihan mukavia. No nyt se selvisi. Hyvä tietää.

Vierailija
126/129 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuuspolilla lääkärit olivat aina jotenkin tosi kuivia eivätkä osanneet näyttää empatiaa ollenkaan. Sanoivat joskus ns. oikeat sanat, jos sattui niin ottivat ehkä kädestä kiinni, mutta aito tunne puuttui taustalta. En kokenut ilkeiksi tai tylyiksi, mutta jotenkin... noh, kliinisiksi.

Hoitajat ovat aina olleet sydämellisiä ja tuttavallisia, yksi vähän liikaakin kun rupesi tulkitsemaan sitä tunnetilaa, minkä oletti minulla olevan. Oltiin ensikäynnillä, mitään ei ollut vielä tutkittu tai selvitetty, mutta hoitaja melkein kyynel silmässään vannotti meille, että luovuttaa ei saa enkä saisi syyttää itseäni. Ööh, en ollut syyttänytkään kun kukaan ei tuolloin tiennyt missä vika on :D

Vierailija
127/129 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aivan totta. tämä myös yksityisellä puolella, esim. Terveystalossa ylimielisiä ja vähätteleviä lääkäreitä

Just näin, varokaa Terveystalon virolaista naislääkäriä, kunnon sadisti.

Vierailija
128/129 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ilkeitä? Naurahdin. No ei ole osunut kohdalle.

Vierailija
129/129 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tavannut ilkeitä lääkäreitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän