Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikuisuusaihe: Miksi lääkärit ovat niin ilkeitä?

Vierailija
29.05.2017 |

Tai no voi olla että tuo ilkeä on vähän liian vahva sana kuvaamaan lääkäreiden suhtautumistapaa, mutta kyllä se kohtelu terveyskeskuksessa lääkärien taholta on oman kokemukseni mukaan aina enemmän tai vähemmän tympeää/tylyä. Monilla lääkäreillä tuntuu lähtökohtaisesti olevan sellainen asenne, että potilas on vähintään yksi seuraavista:

a) tyhmä
b) laiska
c) luulosairas
d) itse syypää omiin vaivoihinsa
e) turhan valittaja

Hyvin usein olen myös havainnut sellaisen ilmiön, että lääkäri yrittää väen vängällä kaivaa potilaan elintavoista jotain moralisoinnin aihetta, jolloin varattu aika voidaankin kätevästi käyttää "terveysvalistukseen", eikä tarvitse ottaa kantaa siihen varsinaiseen asiaan minkä takia potilas on lääkärin vastaanotolle tullut. Auta armias jos sinulla on esim. vähän ylipainoa, niin suhtautuminen voi olla jotain tämäntapaista:

http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000002908787.html

Itse olen vähän alkanut epäillä, että tyly kohtelu on tarkkaan harkittu strategia, jolla potilaat saadaan välttelemään terveyskeskuksessa asiointia parhaansa mukaan ja varaamaan aika lääkärille vasta silloin, kun on ihan pakko. Näin saadaan terveyskeskusten hoitojonot pysymään aisoissa ja julkisen terveydenhuollon resurssien tuhlaus kurissa.

Onko muilla yhtään vastaavia kokemuksia terveyskeskuksessa asioinnista?

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
26.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mistä se johtuu. Lääkäreille opetetaan koulussa, että suomalaisia ei saa "ylipalvella". Sen tulkitaan merkitsevän, että ei saa olla kiinnostunut potilaasta eikä varsinkaan auttaa millään tavalla.

Missä koulussa? Peruskoulussa vai lukiossa? Yliopisto ei ole mikään koulu vaan tiedeyhteisö ja siellä ei puhuta että "menen kouluun" vaan jos on menossa sinne niin puhutaan että menen yliopistolle tai jos tarkemmin kertoo minne on menossa niin on menossa sille ja sille laitokselle, esim. kliinisen lääketieteen laitokselle.

Yliopistossa ei ole myöskään kouluttajia vaan niitä on armeijassa.

Vierailija
62/129 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy potilas-lääkärisuhteen epäonnistumiselle on se, että suuri osa potilaista on todella ilkeitä, vittuilevia, vaativia ja uskovat tietävänsä lääkäriä paremmin asiat. Vaikka siinä itse yrittää kuinka ystävällinen olla, väkisin kyynistyy. :)

T. Terveyskeskuslääkäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy potilas-lääkärisuhteen epäonnistumiselle on se, että suuri osa potilaista on todella ilkeitä, vittuilevia, vaativia ja uskovat tietävänsä lääkäriä paremmin asiat. Vaikka siinä itse yrittää kuinka ystävällinen olla, väkisin kyynistyy. :)

T. Terveyskeskuslääkäri

Samaa mieltä, vaikken ymmärrä lääketieteestä mitään, lääkärit osaavat kuunnella, mutta rahastajia he eivät saisi olla eikä varsinkaan ilkeitä. Luulisi että ehkä potentiaalisin aines olisi tunneälyllisesti myös kovinta.

Vierailija
64/129 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mistä se johtuu. Lääkäreille opetetaan koulussa, että suomalaisia ei saa "ylipalvella". Sen tulkitaan merkitsevän, että ei saa olla kiinnostunut potilaasta eikä varsinkaan auttaa millään tavalla.

Missä koulussa? Peruskoulussa vai lukiossa? Yliopisto ei ole mikään koulu vaan tiedeyhteisö ja siellä ei puhuta että "menen kouluun" vaan jos on menossa sinne niin puhutaan että menen yliopistolle tai jos tarkemmin kertoo minne on menossa niin on menossa sille ja sille laitokselle, esim. kliinisen lääketieteen laitokselle.

Äiti: ”Ville herätys, menetkö tänään tiedeyhteisölle?”

Ville: ”Kyllä ja pääsen Helsingin Yliopiston Farmakologian laitokselta viideltä, laittaisitko ruokaa?”

Vierailija
65/129 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin neurologian osastolla potilaana ja myöhemmin todettiin MS-tauti. Makasin sängyllä kuten sairaalassa kuuluu tehdä kun paikalle saapui neurologia.

Lääkäri kehotti minua nousemaan ylös ja tulemaan huoneeseensa.

Lääkäri: mikä sinua vaivaa?

Minä: en tiedä.

Lääkäri : kai sinulle nyt joku on. Et kai muuten olisi täällä

Papereissa luki osastolle tulosyy jonka lääkäri hyvin tiesi. Koko keskustelu käytiin lääkärin puolelta vihaisella äänellä.

Kun pääsin takaisin huoneeseeni olin aivan loppu. En vieläkään ymmärrä miksi lääkäri oli päättänyt olla potilaalle vihainen siitä että tämä oli joutunut heinäkuussa sairaalaan

Vierailija
66/129 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ja vasta valmistuneet lääkärit ovat tosi motivoituneen oloisia työhönsä ja on paremmat vuorovaikutus- ja empatiataidot kuin joillakin vanhemmilla kollegoilla. Kaikki omalle kohdalle sattuneet nuoret lääkärit ovat olleet tosi mukavia! Pääsin suht nopeasti terapiaan erään nuoren aktiivisen lääkärin ansiosta. Vanhemmat lääkärit, jotka ovat tehneet vuosikausia töitä, ovat joutuneet kohtaamaan päivittäin negatiivisia ja raskaita asioita. Lääkärit ovat alttiita myös empatiauupumukselle. Osa voi myös kyynistyä. Tiedänpä parikin lääkäriä, jotka ovat alkaneet tehdä lyhennettyä työviikkoa.

Vierailija
67/129 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähi terveystalolla on yksi tosi mukava vanhempi mieslääkäri jolta mielelläni varaan ajan. On aina ennemmin huolissaan potilaasta kuin rupeaa saarnaamaan. Jos häneltä löytyy jotain mistä pitää sanoa, sanoo senkin mukavasti eikä arvostellen.

Toisaalta nuorempana olin ihan pulassa aknen kanssa ja oltiin isäni kanssa käyty kaikki yksityiset ihotautilääkärit läpi niin sitten se kenen resepti ja hoito tehosi oli juuri sellanen vihainen ja kurttuinen mieslääkäri joka vielä päälle haukkui kollegansa useaan otteeseen.

Vierailija
68/129 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on ärsyyntyneitä siitä, kun hoitajat on niin tyhmiä?

Vierailija
69/129 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naislääkärit ovat tärkeitä ja äreitä.

Poikkeus ovat virolaiset ja venäläiset naislääkärit 😊

Vierailija
70/129 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akatkilahtaa kirjoitti:

En voi olla samaa mieltä virolaisista ja venäläisistä naislääkäreistä. Kerron vain yhden kohdalleni osuneen esimerkin.Olin hakemassa apua unettomuuteen ensimmäistä kertaa elämässäni.Olen jo eläkeläinen.Lääkäri kehotti vaan uimaan, pudottamaan painoa ja syömään magnesiumia.Kirjoitti 14 kpl nukahtamislääkettä.Tämä kaikki hyvin ylimieliseen sävyyn.Kieltämättä hyviä neuvoja, mutta ei apua sen hetkiseen tilanteeseen.Vastaanotto yksityisellä lääkäriasemalla.Tämä naislääkäri oli myös ylipainoinen

Vierailija
71/129 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkäri päivystyksessä tokaisi, että " tuo menee nyt esittämisen puolelle, ettei sinua mikään vaivaa. Lähe kotiin siittä" Ja juuri noilla sanoilla, kun en kiertohuimaukseltani pystynyt kövelemään enkä istumaan ja meinas oksettaa koko ajan.

Olen saanut niin huonoa kohtelua kaiken kaikkiaan terveyskeskuksessa sen jälkeen, kun joku valopää lääkäri duagnosoi kiertohuimaukseni konversiohäiriöksi. Korvalääkäri tosin epäili menierin tautia.

Edes pissatulehdukseen en meinannut saada lääkitystä, vastaus oli, että konversiohäiriöön nyt kuuluu jatkuva pissatus.Tuosta tympääntyneenä marssin ulos ja menin yksityiselle vielä samana iltana ja sain kuurin, jolla veripissa ja lämpöily sekä kivut loppuivat tosi nopeasti.

Älkää ihmiset koskaan hyväksykö psyykkistä diaqnooseja, jos olette varmoja, ettei sitä teillä ole. Tosin voitte sen silti saada ja se on vasta pirullista se kohtelu sen jälkeen.

Vierailija
72/129 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lääketieteen opiskelijat puhuvat ihan yleisesti koulusta, en sitten tiedä muista yliopisto-opiskelijoista. 

Vierailija
73/129 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussani esiintyy perinnöllistä sairautta, ja myös minulla on paljon siihen viittaavia oireita. Olen puhunut asiasta lääkäreille, mutta eivät he ole innostuneet tutkimaan, olisiko minulla kyseinen sairaus.

Jos tätä keskustelua ei poisteta, lupaan tulla myöhemmin kertomaan, milloin asia tutkittiin ja mikä lopputulos oli. Veikkaan, että tässä menee vielä vuosia, mutta toivottavasti olen väärässä.

Vierailija
74/129 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ja vasta valmistuneet lääkärit ovat tosi motivoituneen oloisia työhönsä ja on paremmat vuorovaikutus- ja empatiataidot kuin joillakin vanhemmilla kollegoilla. Kaikki omalle kohdalle sattuneet nuoret lääkärit ovat olleet tosi mukavia! Pääsin suht nopeasti terapiaan erään nuoren aktiivisen lääkärin ansiosta. Vanhemmat lääkärit, jotka ovat tehneet vuosikausia töitä, ovat joutuneet kohtaamaan päivittäin negatiivisia ja raskaita asioita. Lääkärit ovat alttiita myös empatiauupumukselle. Osa voi myös kyynistyä. Tiedänpä parikin lääkäriä, jotka ovat alkaneet tehdä lyhennettyä työviikkoa.

Sitä lyhennettyä työviikkoa ei välttämättä tehdä uupumuksen vuoksi, vaan sen takia, että lääkärin palkka on sen verran hyvä, että osa-aikainenkin työ riittää elämiseen, ja saahan sitä enemmän vapaa-aikaa. 

Vierailija
75/129 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää, miksi vastaanottovirkailijat ovat niin ilkeitä. Luulisi, että noin vähän koulutusta vaativaan hommaan olisi tarjolla myös lämpimiä ihmisiä. Lääkärien käytökseltä en vaadi paljon, kunhan osaavat asiansa.

Voi niiden käytöksestä antaa palautetta puljun johtavalle lääkärille. Esim. siitä, että ne yrittävät ilman pätevyyttä tehdä (vääriä) diagnooseja. Mun ja tyttären vaikea virustaudin jälkitila oli hoitsun mielestä psyykkistä oireilua, mutta astma- ja tulehduslääkkeiden kanssa lähdettiin. Lääkäri kävi samantien tiuskaisemassa hoitajalle, että sinähän et täällä diagnooseja tee.

Vierailija
76/129 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lääketieteen opiskelijat puhuvat ihan yleisesti koulusta, en sitten tiedä muista yliopisto-opiskelijoista. 

Kyllä niin puhuvat muutkin yliopisto-opiskelijat.

Vierailija
77/129 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne on ärsyyntyneitä siitä, kun hoitajat on niin tyhmiä?

Yleensä hoitajat ovat fiksuja, joskus fiksumpiakin kuin lääkäri. 

t. lääkäri

Vierailija
78/129 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akatkilahtaa kirjoitti:

En voi olla samaa mieltä virolaisista ja venäläisistä naislääkäreistä. Kerron vain yhden kohdalleni osuneen esimerkin.Olin hakemassa apua unettomuuteen ensimmäistä kertaa elämässäni.Olen jo eläkeläinen.Lääkäri kehotti vaan uimaan, pudottamaan painoa ja syömään magnesiumia.Kirjoitti 14 kpl nukahtamislääkettä.Tämä kaikki hyvin ylimieliseen sävyyn.Kieltämättä hyviä neuvoja, mutta ei apua sen hetkiseen tilanteeseen.Vastaanotto yksityisellä lääkäriasemalla.Tämä naislääkäri oli myös ylipainoinen

Vuoden satsiko niitä unilääkkeitä olisi pitänyt siltä istumalta saada? Ja vielä eläke-ikäisen. 

Vierailija
79/129 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläiset elävät nykyisin virkeää elämää. Opiskelevat, harrastavat, ja matkustavat paljon.

Heillä on on myös perussairauksia ja hyvin paljon unettomuutta.

Kuinka kukaan ihminen, edes eläkeläinen, voi elää täysipainoista elämää, jos ei koskaan saa nukkuttua yöuniaan.

Kertokaapa se?

Taas nähdään tämä suomalaiseten rasistisuus, eläkeläisiä ei tarvitse enää hoitaa, joutavat kuolemaan pois, vastuksina vain ovat koko maalle.

Todella julmaa ajatusmaailmaa. Tämä viesti kommentoijalle nro 79.

Vierailija
80/129 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme viettäneet kevään aikana pitkiä aikoja kuolemansairaan isoäidin sairaalavuoteen vierellä, aluksi vastaanotoilla.

Kun isoäiti viime viikolla kuoli kokoonnuimme viikonloppuna ja hyvin eri tavalla me olimme kokeneet lääkärien ja hoitajien sanomiset, yksi kauhisteli miten lääkäri voi sanoa ettei elinaikaa ole pitkään, toinen miksi kolme minuuttia vuorokaudessa hereillä olevalle ei annettu lääkkeitä suuhun, kolmas oli varma että hoitajat ja lääkärit valehtelivat kun isoäiti vain nukkui ja hoitohenkilökunta sanoi, ettei ole saanut rauhoittavia.

Eli tekivät he niin tai näin, väärin oli jonkun mielestä.

Lääkärit ovat ihmisiä siinä missä muutkin, heillä on samanlaiset motiivit toimia kuin kellä tahansa ihmisellä. Se on sekä huojentava että huolestuttava tieto. Kukaan ei halua ottaa syytä niskoilleen, kukaan ei myöskään halua polkea toisen pätevän varpaille eikä oikein kukaan halua ottaa vastuuta potilaasta, jonka hoito vaatii monen eri alan erikoislääkärin näkemystä.

Se on sekä hyvä että huono, kun potilaan on ite pidettävä silmällä hoitoaan. Jos olet vanha tai saattohoidossa, et välttämättä ole kykenevä, jos taas nuori ja aikalailla kunnossa niin se on hyvä vaan kun itwe tiedät ja hoidat tilanteesi.

Mulle btw koitti viimeksi ihotautilääkäri väittää Thyroxinista, kuulemma en saisi syödä sitä niillä arvoilla. Niin no se on vähän niinkun tarkoitus että TSH laskee. Olisi kattonut niitänarvoja ENNEN lääkitystä.

Olit siellä vastaanotolla varmaan muun syyn kuin kilpirauhasasioiden vuoksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan