"En ole kuten muut naiset", "nainen on naiselle susi", "naiset ovat kieroja" ja muut sisäistetyn misogynian ilmentymät - jatkakaa listaa
Sisäistelyllä misogynialla viitataan siis ilmiöön, jossa naisilla itsellään on naisvihamielisiä uskomuksia omasta sukupuolestaan. Naiset itse toistavat näitä uskomuksia itsestään ja muista naisista tai vaihtoehtoisesti tekevät eroa naissukupuolesta sisäistämiinsä uskomuksiin ilmoittamalla, etteivät ole kuten muut naiset ja viihtyvät enemmän miesten seurassa, koska miehet ovat reilumpia eivätkä juorua jne.
Mitä vastaavia sanontoja tai stereotypioita teille tulee mieleen?
(Ennen kuin miehet alkavat ruikuttaa, sisäistetty seksismi voi kohdistua myös miehiin. Miehet voivat ylläpitää uskomuksia miessukupuolen naiiviudesta, avuttomuudesta, tunteettomuudesta ja siitä, että kaikki miehet juovat kaljaa ja katsovat lätkää jne.)
Kommentit (440)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen sanomassa "en ole feministi".
Sen jälkeen kun kuulin erään feministin selittävän ettei sotia olisi jos naiset olisivat vallassa, lopetin välittömästi olemasta feministi, jos sellainen koskaan edes olin ollutkaan... yksisilmäisyys on karseaa, niin sovinistin kuin feministin ilmaisemana.
Olet joko vanhakantainen, sovinistinen mies tai typerä, miehiä pelkäävä nainen.
Tässä silti vähän faktaa yksisilmäisyydellesi:
Nimenomaan miehet rakastavat riitoja,
konflikteja ja sotia.
Kaikki merkittävimmät filantroopit maailmassa taas ovat naisia tai naisten luomia persoonia.
Sodan repimät maat ovat aina miesten johdossa ja vahvoja patriarkaatteja.
Maailman rauhanomaisin, tasa-arvoisin ja onnellisin maa on naisten perustama Islanti, jossa on matriarkaalinen kulttuuri (mm. -dottir-päätteinen sukunimi) ja naisjohto.
Islanti kyykytti pankkeja ja pelasti kansan - naisten ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun kuulin erään feministin selittävän ettei sotia olisi jos naiset olisivat vallassa, lopetin välittömästi olemasta feministi, jos sellainen koskaan edes olin ollutkaan... yksisilmäisyys on karseaa, niin sovinistin kuin feministin ilmaisemana.
konflikteja ja sotia.Kaikki merkittävimmät filantroopit maailmassa taas ovat naisia tai naisten luomia persoonia.
Maailman rauhanomaisin, tasa-arvoisin ja onnellisin maa on naisten perustama Islanti, jossa on matriarkaalinen kulttuuri (mm. -dottir-päätteinen sukunimi) ja naisjohto.
Herätys :D
Itsetuntoni riittää toiminaan ihan omana itsenäni ihmisenä, ilman luutuneita feministijunttia, jotka näyttävät olevan poikkeuksellinen hereillä... jonkinlainen muoti-ilmiö?
Naiset nyt vaan on kieroja paskoja. Useimmat naiset ovat narsistisia psykopaatteja, joiden oikea paikka olisi jossain suljetussa ympäristössä. Sori, mutta näin se vaan on.
Vanha sanonta: "Nainen ei ole ihminen, koska voi vuotaa viikon, eikä kuole siihen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
konflikteja ja sotia.Kaikki merkittävimmät filantroopit maailmassa taas ovat naisia tai naisten luomia persoonia.
Vaikutat miehiin pettyneeltä naiselta.
Omassa lähipiirissäni on ollut miehiä, jotka ovat kannustaneet ja tukeneet eteenpäin. Isäni, veljeni, mieheni ja ystäväni. Eikä heistä yksikään ole riitoja rakastava, päinvastoin enemmän minusta temperamenttia löytyy.
Työskentelen miesvaltaisella alalla ja olen pärjännyt mainiosti, olen saanut ne työpaikat, joita olen hakenut. Toisaalta naispuolinen opiskelukaverini selitti ettei hän saa töitä, koska on nainen... syy löytyy ennemminkin peilistä kuin sukupuolesta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä ole mitään vikaa. Kaikki eivät pidä itseään feministeinä eikä kaikkia kiinnosta feminismi ylipäätänsä. Asioita voi tehdä ja sanoa ilman että julistaa itsensä feministiksi tai joksikin feministiseksi kannanotoksi.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen hoitoalalla. Silloin tällöin naisista koostuvaan työyhteisöömme tulee miespuolisia lomittajia. Suhataudun itse ihmisiin täysin sukupuolettomina, kaikkiin samalla tavalla. Työkavereina.
Raivostuttavinta on huomata, kuinka yleensä yli 40v naiset vaativat miespuolisilta lomittajilta mitätöntä työpanosta, ja kuinka naislomittajia piinataan järkyttävillä vaatimuksilla osaamiseen ja työpanokseen liittyen. Miespuoliset pääsevät sieltä, missä aita on 20cm, kun naispuoliset joutuvat ylittämään 100cm+ riman. Lisäksi miehille vedetään jotain reilun työkaverin roolia, ja kun mies poistuu näköpiiristä, jo hyytyy hymyt.
Lisäksi, työnhakutilanteessa 80% miehistä saa "kiintiötyöpaikan", vaikka kyseessä olisi vasta valmistunut, ammatillisesti minkälainen uuno tahansa, jolla sosiaaliset taidot puuttuu täysin.
Näin hoitoalalla.
Kuitenkin jokaisessa harjoittelupaikassa oltiin tyytyväisiä, kun alalle tule miehiäkin. Edes se vähäinen määrä. Kuulemma raikastavat ilmapiiriä...
Vai valehtelivatko ohjaajat/tutorit?
Vaan kyllä ne klikit ja kyräilyt hoitsujen välillä olivat ja ovat ilmiselviä. Etenkin osastonhoitajat tulilinjalla... takanapäin tietenkin!
Mieslähihoitaja VM 2005.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa keskustelua, tosin ihan niin kuin minkä tahansa aiheen kohdalla, joukkoon pesiytyy näitä jankkajankka-tyyppejä (ja heidän jankkaamisensa rasittaa muuten niin kiinnostavaa keskustelua).
Olen itse naisvaltaisella työpaikalla töissä, enkä tunnista näitä "naiset juoruilee ja selkäänpuukottaa" -kliseitä. Meillä on pieni työporukka, joten on tärkeää, että kohtelemme toisiamme kunnioittaen ja reilusti. Mielestäni sen toki tulisi koskea jokaista työyhteisöä, työyhteisön koosta ja sukupuolijakaumasta huolimatta.
Siltikin, on myönnettävä, että olen joskus sortunut tähän mainittuun "not like other girls" -asetteluun, mutta en ole ikinä ajatellut sen olevan vihaa muita sukupuoleni edustajia kohtaan. Minulle se merkitsee aina kritiikkiä yhteiskunnan ahtaisiin sukupuolirooleihin. Näistä rooliodotuksista emme pääse eroon, ennen kuin riittävästi aikaa kuluu ja eräät konservatiivisemmat sukupolvet kuluvat pois. En näet koskaan ole kohdannut tuomitsevaa asennetta niitä "maskuliinisempia" kiinnostuksiani kohtaan nuorilta, mutta esimerkiksi omat vanhempani ja isovanhempani ovat aina jaksaneet huomautella niistä.
Jaa-a, eipä tällä viestilläni tainnut olla mitään syväluotaavaa pointtia. Yleisesti ajattelen kaikenlaisen yleistämisen olevan haitallista näissä keskusteluissa, sillä olemme kaikki ensisijaisesti yksilöitä, emmekä tietynlaisen joukon edustajia.
Kiitos tästä, olen tähän asti aina mennyt hämilleni näissä "poikatyttö-keskusteluissa", mutta tummennetussa oli mulle oivallus.
Tässä ketjussa esim. sanottiin (oikasen mutkia surutta, erittäin vapaa lainaus), että kai sitä voi hääpuvuista voi keskustella, muuten on sosiaalisesti avuton. WTF???
On naisia, joita ei vaan kiinnosta keskustella tällaisista jutuista, varsinkin jos on mahdollisuus pinnistelemättä mennä juttelemaan rennosti muualle. Ei se tarkoita, että väheksyy toista toisen kustannuksella.
Ongelmahan näiden "miesten kanssa paremmin viihtyvien" kanssa ei ole se, että he viihtyvät paremmin miesten kanssa. Eihän sitä kokemusta voi kukaan mitätöidä. Ongelma onkin se, jos he selittävät sitä sillä, että muissa naisissa on jokin vikana. Se kertoo jotakin vain henkilöstä itsestään, jos viihtyy vain toisen sukupuolen kanssa. Ei siitä sukupuolesta, jonka kanssa "ei tule toimeen".
Kaikki aktiivi feministit tekee aloitteita, tullakseen itse paremiksi kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltaisilla aloilla esiintyy ylivoimaisesti eniten työpaikkakiusaamista, fakta jota aloittaja ei voi muuksi muuttaa.
Väärin. Missään ei missään ole niin törkeää työpaikkakiusaamista kuin täysin miesvaltaisilla työpaikoilla.
Alat, joilla kiusataan eniten, ovat säilyneet samoina.
– Nämä alat, jotka systemaattisesti nousevat esille, ovat sosiaali- ja terveydenhuolto, opetusala ja kuntasektori ylipäänsä. Tilanne on pysynyt samanlaisena. Sitten ovat nämä kuuluisat seurakunnat, joissa työpaikkakiusaamista esiintyy myös.
http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001745049.html
Varmaan toistoa, kun en ole lukenut koko ketjua. Itse en koe sisäistäneeni mitään misogyniaa, mielestäni naiset nyt vain sukupuolena ovat teennäisempiä, ulkonäkökeskeisempiä, epävarmempia ja toden totta, rupsahtavatkin selvemmin, hormoneista ja kehon rasvapitoisuudesta johtuen. Ollakseen suuri naisen täytyy olla henkisesti todella avara. Niitäkin naisia on, paljonkin. Olen kuitenkin kokenut miesten kanssa työskentelyn miellyttävämmäksi. Miehet eivät nipota eivätkä tarkkaile toisten tekemisiä, epäile alituiseen että joku kusettaa tai lusmuilee, heillä ei ole rivien välejä ja salattuja merkityksiä, loukkaantumisia jostain kahvitipasta ja siitä, että joku on syönyt munkin mutta jättänyt pyyhkimättä sokerit pöydältä.
Olkoon sisäistettyä misogyniaa tai ei, mutta nainen on keskimäärin takertuvampi epäolennaisuuksiin.
Hulluilla on hullujen huvit. On hyvä ja toimiva sanonta.
OT, mutta enpä ole koskaan töissä nähnyt, että 2 miestä riitelisi (= toinen soittaa suutaan toiselle) ja lopputulemana ovien paiskomista, toinen itkee kahvihuoneessa jne.
Sen sijaan olen nähnyt tuota tapahtuvan naisten kesken jonkun 5-10 kertaa, työelämässä olen ollut 7 vuotta.
Onneksi en itse ole hoitoalalla vaan vain se viaton sivustaseuraaja joka yrittää kiireesti vetäytyä kahvihuoneesta kun kiljuminen ym hoitajien hullunmylly alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan toistoa, kun en ole lukenut koko ketjua. Itse en koe sisäistäneeni mitään misogyniaa, mielestäni naiset nyt vain sukupuolena ovat teennäisempiä, ulkonäkökeskeisempiä, epävarmempia ja toden totta, rupsahtavatkin selvemmin, hormoneista ja kehon rasvapitoisuudesta johtuen. Ollakseen suuri naisen täytyy olla henkisesti todella avara. Niitäkin naisia on, paljonkin. Olen kuitenkin kokenut miesten kanssa työskentelyn miellyttävämmäksi. Miehet eivät nipota eivätkä tarkkaile toisten tekemisiä, epäile alituiseen että joku kusettaa tai lusmuilee, heillä ei ole rivien välejä ja salattuja merkityksiä, loukkaantumisia jostain kahvitipasta ja siitä, että joku on syönyt munkin mutta jättänyt pyyhkimättä sokerit pöydältä.
Olkoon sisäistettyä misogyniaa tai ei, mutta nainen on keskimäärin takertuvampi epäolennaisuuksiin.
Tajuatko ollenkaan, kuinka loukkaavaa tuo on naisia kohtaan? Terv. Ei kusipää tai teennäinen nainen
Vierailija kirjoitti:
Ongelmahan näiden "miesten kanssa paremmin viihtyvien" kanssa ei ole se, että he viihtyvät paremmin miesten kanssa. Eihän sitä kokemusta voi kukaan mitätöidä. Ongelma onkin se, jos he selittävät sitä sillä, että muissa naisissa on jokin vikana. Se kertoo jotakin vain henkilöstä itsestään, jos viihtyy vain toisen sukupuolen kanssa. Ei siitä sukupuolesta, jonka kanssa "ei tule toimeen".
Tämä pätee myös naisiin, jotka viihtyvät vain naisten kannsa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko ollenkaan, kuinka loukkaavaa tuo on naisia kohtaan? Terv. Ei kusipää tai teennäinen nainen
Loukkaantuminen vain alleviivaa oikeaan osumista. Naiset nimittäin myös kokevat milloin minkäkin asian valtavan loukkaavaksi.
Mies on paksunahkaisempi. Miehen elämä ei ole niin vakavaa.
Menin miesvaltaiselle alalle työharjoitteluun. Olin yllättynyt, millaisia juorukerhoja miehillä siellä oli. Siellä kuulkaa juoruttiin impotenssit, sperman laadut, arvosteltiin vaimot ja lapset. Hämmennyin, kun tajusin, miten paljon miehet toistensa elämästä tiesivätkään ja miten julmia he olivat toisilleen selän takana. Kuka oli aisankannattaja ja kellä tutkinto huonommasta koulusta. Jollain oli vanha auto ja joku oli kaappijuoppo. Miehet nostattivat itseään haukkumalla muita. Minua yritettiin värvätä milloin mihinkin leiriin. Jos en ollut jonkun puolella, olin häntä vastaan.
Kummallista, että vielä joku fantasioi miehistä jotenkin juoruttomampina tai rehdimpinä. Kai se on vaan niin silloin, kun ei totuutta tiedä. Vähän niin kuin joidenkin miesten naivit ajatukset siitä, miten viattomia , herkkiä, avuttomia ja kokemattomia kaikki alle kolmekymppiset naiset ovat. Kun ei tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pätee myös naisiin, jotka viihtyvät vain naisten kannsa :)
Tietysti.
-228
Työskentelen hoitoalalla. Silloin tällöin naisista koostuvaan työyhteisöömme tulee miespuolisia lomittajia. Suhataudun itse ihmisiin täysin sukupuolettomina, kaikkiin samalla tavalla. Työkavereina.
Raivostuttavinta on huomata, kuinka yleensä yli 40v naiset vaativat miespuolisilta lomittajilta mitätöntä työpanosta, ja kuinka naislomittajia piinataan järkyttävillä vaatimuksilla osaamiseen ja työpanokseen liittyen. Miespuoliset pääsevät sieltä, missä aita on 20cm, kun naispuoliset joutuvat ylittämään 100cm+ riman. Lisäksi miehille vedetään jotain reilun työkaverin roolia, ja kun mies poistuu näköpiiristä, jo hyytyy hymyt.
Lisäksi, työnhakutilanteessa 80% miehistä saa "kiintiötyöpaikan", vaikka kyseessä olisi vasta valmistunut, ammatillisesti minkälainen uuno tahansa, jolla sosiaaliset taidot puuttuu täysin.
Näin hoitoalalla.