Nasten jatkuva välipala-laiduntaminen
En edes jaksa aloittaa vesipulloista, joita ilman tietysti näännytään yhteiskunnassa, jossa juotavaa hanavettä on viiden metrin välein.
Mutta tämä jatkuva puputustankkaaminen: riisikakkua, pilttiä, pähkinöitä, jukurttia, hedelmää, mitä lie pikkukäkkyrää ja proteiinipatukkaa.
Istuitpa sitten kirjastossa tai työhön liittyvässä seminaarissa, nämä naiset eväspusseineen ovat kyllä erittäin hyvin edustettuina. Kumma juttu että miehet pystyvät olemaan kolme tuntia laiduntamatta?
Joten antaa kuulua, miksi mässytät koko ajan jotakin "pientä ja kevyttä"? Miksi et syö kunnon ruokaa riittävästi muutaman kerran päivässä?
Ah, anteeksi, olet tietenkin matalasta verensokeristä kärsivä ja tulee huono olo massuun, jos et syö joka toinen tunti. Ja toinen klassikko: et pysty syömään riittävästi kaloreita ruoka-aikoina, koska massuun ei vaan mahdu, ja jotta saisit kaikki kalorit, on pakko syödä välipalaa. Jep.
Ajattelisitte edes hampaitanne - happohyökkäys ja eroosia vaanivat.
Kommentit (303)
Tajutkaa miehet että naisen elimistö on silti täysin erilainen kuin miehen, vaikka ihmisiä kaikki ollaankin. Joudumme käymään esim pissalla useammin kuin miehet, koska sellainen pikku juttu kuin kohtu vie virtsarakolta tilaa. Jos te miehet haluatte kohdun, eli kuukautiset ja synnyttää, niin minä voin alkaa syömään kuten herra haluaa.
Tasaiset ateriavälit hyödyttävät erityisesti niitä ihmisiä, joiden sokeriaineenvaihdunta on häiriintynyt. Eli yleensä ylipainoiset yli nelikymppiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen samaa sekä myös naistenlehtiä ja personal rainereita jotka tuota laiduntamista ja 3h välein syömistä toitottavat.
Olen nainen eikä mua todellakaan huvita koko aikaa mässyttää jotain. Siin on kroppa liian kovilla kun koko ajan pukkaa inskaa kohoavan verensokerin stoppaamiseen. Muistakaa että se ylimääräinen hiilari muunnetaan maksassa rasvaksi!!! Tarpeeksi pitkät ateriavälit takaavat sen että kroppa käyttää myös kropassa olevaa rasvaa energiaksi.
Sinulla ei ole kyllä mitään hajua tekstisi perusteella terveellisestä syömisestä!
Terv. Ravitsemustieteitä opiskeleva
Ei hätää, ehkä tieto jossain kohtaa opintoja alkaa tarttua sinuunkin. Opiskelijoille ovat perusasiatkin joskus niin kovin vaikeita.
Enköhän minä tiedä terveellisestä ruokavaliosta ja ravitsemuksesta ennemmän kuin joku tavan pulliainen. Tosia asiahan on se, että suomalaiset ovat lihavampia kuin koskaan aikasemmin, moni luulee, että skippaamalla aterioita laihtuu. Se on väärin.
Etkö ole vielä kuullut että P-K-projeketi oli täyttä fuulaa? Koko opetus perustuu tuohon jo pätemättömäksi todettuun ja tarkoitushakuisesti kirjoitettuun hutkimukseen.
Joten ei, sinä et tiedä enempää terveellisestä ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Tasaiset ateriavälit hyödyttävät erityisesti niitä ihmisiä, joiden sokeriaineenvaihdunta on häiriintynyt. Eli yleensä ylipainoiset yli nelikymppiset.
Tasainen ei tarkoita samaa kuin usein. Aineenvaihdunnan häiriöihin auttaa ruuan sisältö, ei ruokailujen määrä.
Vierailija kirjoitti:
Olen täsmälleen samaa mieltä kuin ap. Kummallista myös miten vain naisen keho menee säästöliekille ja tarvitsee jatkuvaa puputtamista.
Säästöliekkiin tarvitaan kyllä paaaaaljon pitempi tauko syömisesssä kuin 3 tuntia. Siihen tarvitaan keskitysleiriruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Näin käy kun vältellään niitä hiilareita hillun lailla! On pakko vetää välipaloja, sillä verensokeri laskee! Ruudinkeksijöiden ongelmia.
Olet iha kujalla. Hiilarit ne aiheuttavat piikin verensokerissa. Karppaan joten en todellakaan tarvitse mitään välipaloja koska ei ole nälkä. Helposti menee 12 tuntia pelkällä vedellä.
Olen normaalipainoinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen samaa sekä myös naistenlehtiä ja personal rainereita jotka tuota laiduntamista ja 3h välein syömistä toitottavat.
Olen nainen eikä mua todellakaan huvita koko aikaa mässyttää jotain. Siin on kroppa liian kovilla kun koko ajan pukkaa inskaa kohoavan verensokerin stoppaamiseen. Muistakaa että se ylimääräinen hiilari muunnetaan maksassa rasvaksi!!! Tarpeeksi pitkät ateriavälit takaavat sen että kroppa käyttää myös kropassa olevaa rasvaa energiaksi.
Sinulla ei ole kyllä mitään hajua tekstisi perusteella terveellisestä syömisestä!
Ei hätää, ehkä tieto jossain kohtaa opintoja alkaa tarttua sinuunkin. Opiskelijoille ovat perusasiatkin joskus niin kovin vaikeita.
Enköhän minä tiedä terveellisestä ruokavaliosta ja ravitsemuksesta ennemmän kuin joku tavan pulliainen. Tosia asiahan on se, että suomalaiset ovat lihavampia kuin koskaan aikasemmin, moni luulee, että skippaamalla aterioita laihtuu. Se on väärin.
Etkö ole vielä kuullut että P-K-projeketi oli täyttä fuulaa? Koko opetus perustuu tuohon jo pätemättömäksi todettuun ja tarkoitushakuisesti kirjoitettuun hutkimukseen.
Olihan sillä positiivisia vaikutuksia siten, että miesten sepelvaltimotauti väheni.
Tosiaankin kuten sanoit, mahaan ei mahdu kerralla paljoa ruokaa, olen raskaana ja kohdussa painoa sen verran, että ei pysty syömään kerralla kunnolla ja jatkuva närästys ei yhtään helpota asiaa. Ja ei, ei närästys johdu välipaloista vaan siitä että kohtu itsessään painaa palleaan ja aiheuttaa närästyksen tunteen. Jos en syö, alkaa huippaamaan ja voin vaikka pyörtyä, ei ollut kaukana edellisessä raskaudessa.
Anna ihmisten olla ja elää, ja keskity sinä omaasi.
Ai niin, et pysty kun mässytys ja rouskutus häiritsee!
Pakene Afrikkaan, siellä ei pahemmin mässytetä.
Uskomatonta, ap! Olen miettinyt samaa jo kauan ja meinasin tehdä aloituksen tismalleen samasta aiheesta! Miksi, Oi miksi ei voi vaan syödä kunnon ateriaa ja keskittyä sen jälkeen muihin asioihin? Miksi nirsoilla tai kitsastella lounaan kanssa ja sitten on "pakko" ostaa välipalakeksit tai suklaapatukka?!
Osittain syytän kyllä nyky- personal trainereiden hulluja ohjeistuksia, jotain pitäisi mussuttaa tunnin-kahden välein vaikka tuntisi olonsa ihan kylläiseksi... ihmisen ruoansulatus kaipaa myös pientä breikkiä välillä, mutta kyllä ruoka-aikoina voi syödä kunnolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan sillä positiivisia vaikutuksia siten, että miesten sepelvaltimotauti väheni.
Ei se kyllä siitä projektista johtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin käy kun vältellään niitä hiilareita hillun lailla! On pakko vetää välipaloja, sillä verensokeri laskee! Ruudinkeksijöiden ongelmia.
Olet iha kujalla. Hiilarit ne aiheuttavat piikin verensokerissa. Karppaan joten en todellakaan tarvitse mitään välipaloja koska ei ole nälkä. Helposti menee 12 tuntia pelkällä vedellä.
Olen normaalipainoinen
Muttet hoikka!
Oon huomannut saman. Itse olen jo aikuinen nainen ja pysynyt hoikkana ilman mitään ruokavalion tietoista kontrollointia. Syön aamupalan, lounaan ja päivällisen. Syön puhtaasti, helvetisti kasviksia ja hyvää rasvaa. Syön kun mulla on nälkä ja sen verran että olen kylläinen. Välipaloja en yksinkertaisesti tarvitse enkä ajattele ruokaa aterioiden välissä. Tuntuu että nykyään pelätään nälän tunnetta hirveästi ja siksi pitää orjallisesti puputtaa jotain makeutus- ja lisäaineilla täytettyä PROTEIINIrahkaa tunnin välein. Mulla ainakin olisi tollasella meiningillä koko ajan nälkä kun en antaisi kropan olla rauhassa vaan pitäisin ruokahalua yllä napostellulla. N22 bmi19
Ihminen voi syödä säännöllisesti vaikka ei söisikään usein. Ranskattaret eivät liho -kirjassahan neuvotaan syömään kolme ateriaa päivässä, kolme ruokalajia päivällisellä...
Minusta oli suunnattoman vapauttavaa kun opin syömään kolme kunnon ateriaa päivässä sen sijaan että söisin viisi, kuusi kertaa. Jatkuva välipalojen laiduntaminen sekoittaa koko elämänrytmin, kun kaloreita menee siinä välipalassa ei voi syödä aterialla niin paljon kuin haluaa ja hampaat kärsii.
Ja treenaajille: jos ei ole hysteerinen rasvan välttelijä, on aivan mahdollista syödä riittävästi kaloreita kolmen aterian rytmillä. Esim. joku 2500 kcal ei ole liikunnalliselle naiselle edes mitenkään erityisen paljon toisin kuin ketjussa kommentoineet "paljon treenaajat" kuvittelivat.
Itse harrastan astanga- ja kundaliinjoogaa päivittäin ja kun olen syönyt tukevana lounaan klo 12, olen töiden jälkeen juuri sopivassa joogakunnossa; jos söisin iltapäivällä välipalan, ylöshän se tulisi inversioissa. Sitten kotiin mennessä syön hyvän päivällisen. Syön varmasti vähintään 2500 kcal päivässä tai siihen ainakin pyrin ja vatsassa näkyy ylimmät palikat -sen hoikempi ei 40-vuotiaan naisen tarvitsekaan olla.
Minua itse asiassa häiritsee se, että jos kavereita näkee ne on joko aina tuputtamassa kahvia tai pyytämässä että "keitätkö kahvit" kun itse en tykkää laittaa aterioiden välillä suuhuni mitään muuta kuin vettä. Juon kahvini aamulla ja teetä jälkiruoan kanssa. Joku välikahvi vain sotkee nälänhallintaa.
Syöminen on minulle todella tärkeää ja pidän siitä että jokainen ateria on harkittu, mielihyvää tuottava kokonaisuus. Välipaloista ei oikein millään saa sillä tavalla miellyttävää syömiskokemusta. Se on vain tankkaamista. yäk.
Ihmisen ei muuten pitäisi syödä ennen kuin maha murisee. Ohutsuoli puhdistaa silloin itseään ja se edellyttää sitä että mahalaukku ja ohutsuolen alkuosa on tyhjiä ruoasta. Nykyään kun syödään ennen kuin on yhtään nälkä, tämä ei pääse tapahtumaan.
Tuo murina on siis merkki vain ohutsuolen puhdistavasta peristaltiikasta, ei sinänsä nälästä.
Mä syön 3-4 tunnin välein koska mun verensokeri (tutkitusti ja todistetusti) tuppaa laskemaan. Kyllä tykkään nakertaa pähkinöitäkin silloin kun niitä on mutta en suoranaisesti syö välipaloja.
Tänään söin tuhdin aamiaisen (chorizo-munakas, pari lettua hillolla, tuoremehu ja maitokahvi), kävin päivällä kahvilla ja jäätelöllä ja kohta syödään gnoccheja. Iltakahville löytyy vielä mustikkapiirakkaa.
Itse vaan tykkään syödä paljon ja usein. Ruoka on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön 3-4 tunnin välein koska mun verensokeri (tutkitusti ja todistetusti) tuppaa laskemaan. Kyllä tykkään nakertaa pähkinöitäkin silloin kun niitä on mutta en suoranaisesti syö välipaloja.
Tänään söin tuhdin aamiaisen (chorizo-munakas, pari lettua hillolla, tuoremehu ja maitokahvi), kävin päivällä kahvilla ja jäätelöllä ja kohta syödään gnoccheja. Iltakahville löytyy vielä mustikkapiirakkaa.
Nousee ja laskee nopeasti noilla syömisillä. Ei ole ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä siitä projektista johtunut.
No mistä se johtui, kerro.
Jos oikein muistan niin olisko dokumentti ollut nimellä "Eat, Fast and Live Longer". Tuon mukaan jatkuva puputus siis ei olisi hyväksi, mutta mistä näitä tietää, kun erilaisia tutkimuksia ja suosituksia niin paljon.