Nasten jatkuva välipala-laiduntaminen
En edes jaksa aloittaa vesipulloista, joita ilman tietysti näännytään yhteiskunnassa, jossa juotavaa hanavettä on viiden metrin välein.
Mutta tämä jatkuva puputustankkaaminen: riisikakkua, pilttiä, pähkinöitä, jukurttia, hedelmää, mitä lie pikkukäkkyrää ja proteiinipatukkaa.
Istuitpa sitten kirjastossa tai työhön liittyvässä seminaarissa, nämä naiset eväspusseineen ovat kyllä erittäin hyvin edustettuina. Kumma juttu että miehet pystyvät olemaan kolme tuntia laiduntamatta?
Joten antaa kuulua, miksi mässytät koko ajan jotakin "pientä ja kevyttä"? Miksi et syö kunnon ruokaa riittävästi muutaman kerran päivässä?
Ah, anteeksi, olet tietenkin matalasta verensokeristä kärsivä ja tulee huono olo massuun, jos et syö joka toinen tunti. Ja toinen klassikko: et pysty syömään riittävästi kaloreita ruoka-aikoina, koska massuun ei vaan mahdu, ja jotta saisit kaikki kalorit, on pakko syödä välipalaa. Jep.
Ajattelisitte edes hampaitanne - happohyökkäys ja eroosia vaanivat.
Kommentit (303)
Ap taitaa olla sellainen pienihintelä mies:D
https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/onko-aineenvaihduntasi-hidastunut-3…
Tässäpä hyvä artikkeli.
Voi jestas tätäkin keskustelua. Kuukautissuojien kanssa päästiin jo siihen tulokseen, että yksi ratkaisu ei ole hyvä kaikille, ehkä kohta tässäkin.
Älä ap yleistä.
Esim minä syön vain kahdesti päivässä: aamiaisen ja päivällisen.
Itse olen opetellut tuon "laiduntamisen". Aikaisemmin en syönyt koskaan aamupalaa ja loppupäivänkin meni epäsäännöllisesti. Pidin ammattilaiselle ruokapäiväkirjaa muutaman viikon ihan rehellisesti joka ainoa viinilasillinen ja jäätelö, saldoksi tuli keskimäärin 1700 kkaloria/pv. Kuulemma aivan liian vähän. Olin kuitenkin rutkasti ylipainoinen.
Pikkuhiljaa olen päässyt tavoitteeseen: puuroa ja marjoja aamulla kotona (n. 6.30) . Töissä klo 9 syön omenan ja 10 pähkinää (känny hälyttää syömään koska kroppa ei kaipaa mitään). Aikaa siihen ei mene, voin tehdä välipaloja syödessä töitä. Klo 12 normaali lounas lautasmallin mukaan. Klo 15 ennen kotiinlähtöä jotain proteiinia; kananmuna, maustamaton jogurtti tai jos menen salille niin banaani. Kotona klo 18 päivällinen, salaattipohjainen ja klo 21 vielä iltapala, päivän ainoa leipäpala. Mittaan syömiset, 2000 kilokaloria/pv.
Paino on pudonnut yli 10 kiloa vajaassa vuodessa ja olen syönyt huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin. 0,5 ltr vesipullo on aina mukana. Tyhjennän sen n. 4-5 kertaa päivän aikana.
Välipalalaiduntaminen 😁😂😁 Mä kyllä syön töissä ennemmin pieniä välipaloja ja vasta kotona isommin. Mulla maha ei tykkää töissä kiireessä hotkituista aterioista ja siksi niistä olen luopunut. Joten leivällä, hedelmillä ja salaatilla mennään, sorry ap! Vesipullo on myös laukussa ja hätätilanteeseen suklaapatukka 😜😜😜
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas tätäkin keskustelua. Kuukautissuojien kanssa päästiin jo siihen tulokseen, että yksi ratkaisu ei ole hyvä kaikille, ehkä kohta tässäkin.
Mä nyt kyllä odotan että aloittaja tai joku muu mies kertoo, miten niiden kuukautissuojien kanssa oikeasti on. Ehkä kuukautissuojia ei tarvita ollenkaan, kun eihän miehetkään tarvitse. Epäilemättä joku mies väittäisi, että tahdonvoimalla pitää veren kurissa, ja naistenkin pitäisi vain olla vähän päättäväisempiä.
Jaa, itse olen ihan päinvastainen. Syön vaan pari krt päivässä (tiedän, että olis terveellistä syödä usemmin). Vettäkään en pidä koskaan mukana. Ja usein saatan unohtaa syödä koko päivänä, illalla vasta muistan koko asian. Nainen olen.
Vastahan pari viikkoa sitten valitit tästä samasta asiasta, eikä provo ottanut tuulta alleen kun pitää uudestaan kokeilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen samaa sekä myös naistenlehtiä ja personal rainereita jotka tuota laiduntamista ja 3h välein syömistä toitottavat.
Olen nainen eikä mua todellakaan huvita koko aikaa mässyttää jotain. Siin on kroppa liian kovilla kun koko ajan pukkaa inskaa kohoavan verensokerin stoppaamiseen. Muistakaa että se ylimääräinen hiilari muunnetaan maksassa rasvaksi!!! Tarpeeksi pitkät ateriavälit takaavat sen että kroppa käyttää myös kropassa olevaa rasvaa energiaksi.
Sinulla ei ole kyllä mitään hajua tekstisi perusteella terveellisestä syömisestä!
Terv. Ravitsemustieteitä opiskeleva
Opiskele vähän lisää. Jos nainen kirjoittaa, ettei häntä huvita koko ajan mässyttää jotain, sä kommentoit, ettei tyyppi tajua mitään terveellisestä syömisestä. Toivottavasti ne sun opinnot vasta alkaa ens syksynä, muuten ei homma vaikuta kovin lupaavala.
No omalla kohdalla tiheä syöminen on toiminut ja aineenvaihduntani toimii hyvin. Voin syödä mitä tahansa lihomatta. Toisin kuin esim. sisareni, jotka tuskailevat kilojensa kanssa.... ja syövät pari kertaa päivässä isoja annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Ah kiitos! Olen ihmetellyt pari viime vuotta samaa, kun nää välipalat tuli yhtäkkiä osaksi joka palaveria ja bussimatkaa. Ei ole töissä sellaista hetkeä ettei jostain kuuluisi rapinaa kun joku proteiinipatukka kaivetaan esiin ja sitten mässytyksen ääntä. Miten ärsyttävää! Ja sitten lounaalla närpitään ruokaa ja syödään niiiin kevyesti. "Kun ei mulle oikein maistu ruoka". Aaargh. Syökää tauoilla ja kotonanne ja säästäkää muut siltä mässytykseltä.
Niinpä, ällöttää tuo mässytys, jossain bussissa mässytetään banaania (ei tiedä juuri mitään ällöttävämpää) tms. Ja koko ajan rapistellaan jotain. Itse lopetin gradun kirjoittamisen kirjastossa, kun niissä hiljaisissakin tiloissa koko ajan rapinaa, mussutusta ja pakkausten availua. Ja siis nainen olen (jos se nyt tähän liittyy).
No onpa taas seitsemän sivun verran saatu ruodittua muiden ihmisten ruokailutottumuksia. Pitäisikö teidän pikkuhiljaa hankkia omakin elämä.
Hauska termi tuo välipala-laiduntaminen. Kotona sitä tulee jonkin verran tehtyä viikonloppuisin, mutten tosiaankaan julkisesti välipalastele kaiken aikaa vaan pidän normaalit ruoka-ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä vettä tarvitsisi joka välissä hörppiä jos joisi riittävästi kerralla, jokin sijaistoiminto kai tuokin.
Jos juo kerralla paljon, elimistö tyhjentää sen myös nopeasti ja joutuu juoksemaan kohta vessaaan. Jos hörppii piku hörppyjä silloin tällöin, ei kuseta yhtäkkiä hillittömästi.
Joo, silloin kusettaa vaan koko ajan tasaisesti.
Terveellistähän on juoda aamulla herättyä muutama lasi vettä. Ja aina aterioiden yhteydessä, aterian päälle pari lasillista. Ja nimenomaan ruokailun yhteydessä viimeisenä juominen hyödyttää ruoansulatusta eniten. En minäkään ymmärrä tuota jatkuvaa veden hörppimistä ellei syynä ole kuumuus tai hikiliikuntasuoritus meneillään, se muistuttaa lähinnä jonkinlaista toiminnallista riippuvuutta eikä edistä yhtään mitään. Toki jos janottaa niin pitää juoda, mutta ei kenelläkään voi olla niin jano koko ajan että sen pullon kanssa ollaan naimisissa työpisteelläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Olen naisena päässyt asioista sen verran kahvipöydissä kuulemaan, että syitä näyttäisi olevan muutamia. Lähinnä uskottu näitä säännöllinen syöminen laihduttaa- juttuja ja uskotaan kaiken maailmassa paranevan jos juo tarpeeksi vettä ja myös kova itsetarkkailu ja pelko, että verensokeri laskee.
Suurin homma taustalla on, että kalorien nimissä tai puhtaasta nirsoudesta tai tottumuksen puutteesta ei syödä oikeita aterioita. Eli sen sijasta, että vedettäisi kerralla kunnon lämmin ateria, vedetään hyvin heikosti kylläisenä pitäviä eväitä ja vältellään etenkin rasvaa. Taustalla usein myös luulo, että isoateria jotenkin horjuttaisi sitä, että kaikki päivän energia olisi jaettava tasaisesti koko valveillaoloajalle niin, että ateriavälit ovat lyhyitä jaenergiaa kaikilla aterioilla saman verran.
Lopputulos on hirveä verensokerivuoristorata ja nälän ja kylläisyyden tunteiden hämärtyminen. Koskaan ei ole ihan kylläinen olo ja aina on pieni nälkä. Ja makeanhimo pysyy korkealla tasolla. Energiamääräkin saattaa nousta suuremmaksi kuin jos söisi itsensä kunnolla täyteen harvemmilla ruokintaväleillä.
Jep, itse syön lounaan klo 12 ja päivällisen klo 20. En mitään muuta. Annoskokoja ei tarvitse miettiä eikä ruoan sisältämiä kaloreitakaan.
Hyvin nopeaa loppui se jatkuva pikkunälkä ja makeanhimo, samalla lisääntyi energisyys ja unenlaatu parani.
Kai tää on jotain pätkäpaastoilua, en ole lukenut tästä enempää pääasia että olo on hyvä.
Tää paastoiluhan on nykyään kai joku juttu. Ainakin näin asiallisen tuntuisen dokumentin muutama vuosi sitten, jossa väitetiin, että tutkimusten mukaan tuolla on monia terveysvaikutuksia, pidentää elinikää ja auttaa pysymään hoikkana ym. En muista miten se tarkkaan meni, mutta käytännössä niin, että joka toinen pvä "paastotaan" (ei syödä juuri mitään) ja niinä toisina päivinä voi taas syödä ihan miten paljon haluaa ja mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen samaa sekä myös naistenlehtiä ja personal rainereita jotka tuota laiduntamista ja 3h välein syömistä toitottavat.
Olen nainen eikä mua todellakaan huvita koko aikaa mässyttää jotain. Siin on kroppa liian kovilla kun koko ajan pukkaa inskaa kohoavan verensokerin stoppaamiseen. Muistakaa että se ylimääräinen hiilari muunnetaan maksassa rasvaksi!!! Tarpeeksi pitkät ateriavälit takaavat sen että kroppa käyttää myös kropassa olevaa rasvaa energiaksi.
Sinulla ei ole kyllä mitään hajua tekstisi perusteella terveellisestä syömisestä!
Terv. Ravitsemustieteitä opiskeleva
Kuule, hyvin luultavasti mulla on paljon vankempaa faktaa asiasta kuin sinulla. En kuulu sokeriuskovaisiin.
Näyttää siltä, että suurin osa syö tämän palstan mukaan vähän mutya silti suurin osa suomalaisista on ylipainoisia, jännää. Luulen, että juuri sen takia että kittuutetaan ensin ja sitten ahmitaan niiden muutaman viikkojen edestä tuplasti.