Nasten jatkuva välipala-laiduntaminen
En edes jaksa aloittaa vesipulloista, joita ilman tietysti näännytään yhteiskunnassa, jossa juotavaa hanavettä on viiden metrin välein.
Mutta tämä jatkuva puputustankkaaminen: riisikakkua, pilttiä, pähkinöitä, jukurttia, hedelmää, mitä lie pikkukäkkyrää ja proteiinipatukkaa.
Istuitpa sitten kirjastossa tai työhön liittyvässä seminaarissa, nämä naiset eväspusseineen ovat kyllä erittäin hyvin edustettuina. Kumma juttu että miehet pystyvät olemaan kolme tuntia laiduntamatta?
Joten antaa kuulua, miksi mässytät koko ajan jotakin "pientä ja kevyttä"? Miksi et syö kunnon ruokaa riittävästi muutaman kerran päivässä?
Ah, anteeksi, olet tietenkin matalasta verensokeristä kärsivä ja tulee huono olo massuun, jos et syö joka toinen tunti. Ja toinen klassikko: et pysty syömään riittävästi kaloreita ruoka-aikoina, koska massuun ei vaan mahdu, ja jotta saisit kaikki kalorit, on pakko syödä välipalaa. Jep.
Ajattelisitte edes hampaitanne - happohyökkäys ja eroosia vaanivat.
Kommentit (303)
Näin käy kun vältellään niitä hiilareita hillun lailla! On pakko vetää välipaloja, sillä verensokeri laskee! Ruudinkeksijöiden ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 30-vuotias nainen ja näiden puputtajien joukossa harvinaisuus.
Syön kaksi kertaa päivässä kuten monet tuntemani miehet. Päivärytmistä riippuu mihin ateriat ajoittuvat: viikonloppuisin brunssityyppinen aamupäivän tankkaus ja illalla sitten toinen.
Arkipäivinä useinkin joko tukeva aamiainen tai lounas, illalla sitten se toinen ateria. Ystävät kauhistelevat, kun voin syödä niin paljon kerralla. Balanssissa ollaan ja hoikka olen toisin kuin nämä laiduntajat yleensä.
Kunnon nälkä, niin ruoka maittaa. Olen myös huomannut, että "pikkunälässä" ei oikea ruoka maita, vaan tekee mieli jotain naposteltavaa. Eli kannatan ihan vanhanaikaista ruokarytmiä. Kolme ateriaa riittää aikuiselle, terveelle ihmiselle päivässä.
Jopa siis kaksi, josta olen oiva esimerkki.
Itse olen 33v hoikka ja treenattu. Tuolla tavalla jos söisin tämän treenaamisen kanssa, olisin sairaalassa letkuissa. Niille, jotka eivät tee fyysistä työtä eivätkä treenaa säännöllisesti varmasti tuollainen sopii. Minulle ei.
Puhuttiin kai tavallisista ihmisistä. Useimmat eivät treenaa hullun lailla. Ihan normaalisti kuntourheilen monesti viikossa.
Tässä oli kyse nykyisestä normista, jossa pitää tankata parin tunnin välein jotain. Se ei ole tarpeen terveellä ihmisellä, vaikka liikkuisikin paljon. Johtaa vain hampaiden huonoon kuntoon, ellei lihavuuteen.
Minulle tulee jatkuvasta syömisestä sellainen kummallinen välitila. Ei ole kunnolla nälkä, ei kylläinenkään koskaan. Suorastaan rakastan sitä kunnon näläntunnetta ja tietoisuutta siitä, että nyt syödään kunnolla. Sitten on kylläinen olo kuusikin tuntia. Pikku hiljaa alkaa hiipiä nälkä ja vatsa karjuu näin pari kertaa päivässä.
Suosittelen kokeilemaan niille, joiden paino-ongelmat eivät ole ratkeneet näillä riisikakkujen ja "kourallisen pähkinöitä" avulla.
Myös sellainen jatkuva oman kehon ympärillä pyörimimen jää vähemmälle.
Tässä kun ei ole yhtä ratkaisua, toisille sopii toinen toiselle toinen. Esim jos on kilpparin vajaatoiminta sitä vaan pahentaa karopaamisella, t4 ja t3 tarvitsee hiiöareita ja aineenvaihdunta vaan hidastuu jos ne jättää pois. Niillä joilla ei ole kilppari-ongelmaa voivat laihduttaa katppamisella esim
Itse paljon urheilevana koen ( 1-2 treeniä päivässä 6 kertaa viikossa + liikunnallinen työ 8h 5 kertaa viikossa, työ lähinnä aerobista) koen, että energia ei todellakaan riitä, jos syön kaksi ateriaa päivässä. Aamulla syön tukevan aamiaisen (puuroa + puhdasta heraa), päivällä lounaan (salaatti tai lautasmallin mukaan, tarvitsen paljon myös hiilaria), VÄLIPALA juurikin ap:n mainitsemia kauheuksia, iltaruoka kunnon annos kotiruokaa ja lisäksi syön vielä illalla ennen nukkumaanmenoa proteiinipitoisen iltapalan.
Mulle tää sopii ja näin mulla pysyy rasvat alhaalla, mutta silti olen suht lihaksikkaassa kunnossa. En väitä, että käy kaikille ja mulle on ihan se ja sama mitä muut syö. Ihmiskeho on tehty liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään. Itse syön useimmiten kerran päivässä, joskus 18-22 välillä. Joskus harvoin kevyen lounaan lisäksi.
En siis syö aamu- ja välipaloja, en syö kahvileipiä oikeastaan koskaan. Minulla ei ole mittareita verensokerin tai aineenvaihdunnan mittaamiseen, mitä oireita minulla pitäisi olla?
Toki tiedän minäkin ihmisiä jotka tulevat raivopäisiksi kun edellisestä ateriasta on kauemmin kuin joku 6 tuntia.
Suklaapala tai jokin muu rasvainen joskus päivällä voisi kuitenkin pitemmällä tähtäimellä olla hyväksi, sillä sillä voi vähentää sappikivien riskiä. Kaikilla ei kuitenkaan ole sappikiviriskiä, eli havainnoi sukulaistesi sairaushistoriaa.
Vierailija kirjoitti:
Myytti 3 tunnin välein syömisen terveellisyydestä ( tai lahduttavuudedta) on kumottu tutkimuksin jo kauan sitten. Kun kroppa ei saa kunnon ateriaa, eikä riittävän kylläisyyden tunnetta synny, se rupeaa vaatimaan aina vain enemmän kaloreita.
Tiesitkö että siihen sisältyy lounas ja päivällinen? Nuo tarkoittavat ateriaa, ei leipää tai hedelmää.
Vierailija kirjoitti:
Itse paljon urheilevana koen ( 1-2 treeniä päivässä 6 kertaa viikossa + liikunnallinen työ 8h 5 kertaa viikossa, työ lähinnä aerobista) koen, että energia ei todellakaan riitä, jos syön kaksi ateriaa päivässä. Aamulla syön tukevan aamiaisen (puuroa + puhdasta heraa), päivällä lounaan (salaatti tai lautasmallin mukaan, tarvitsen paljon myös hiilaria), VÄLIPALA juurikin ap:n mainitsemia kauheuksia, iltaruoka kunnon annos kotiruokaa ja lisäksi syön vielä illalla ennen nukkumaanmenoa proteiinipitoisen iltapalan.
Mulle tää sopii ja näin mulla pysyy rasvat alhaalla, mutta silti olen suht lihaksikkaassa kunnossa. En väitä, että käy kaikille ja mulle on ihan se ja sama mitä muut syö. Ihmiskeho on tehty liikkumaan.
Mulla on sama. Olen nainen.
Mun mielestä on huvittavaa, että jengi pitää siitä omasta tavastaan kynsin hampain kiinni, ja mikään toinen tapa ei voi toimia toisella. Myös ihmeellisiä luuloja ihmisillä syömisestä. Mutta ruokateollisuus on varmaan maailman isoin bisnes, niin ihmekös tuo kun suoltavat sieltä yhtä sun toista "tietoa".
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on huvittavaa, että jengi pitää siitä omasta tavastaan kynsin hampain kiinni, ja mikään toinen tapa ei voi toimia toisella. Myös ihmeellisiä luuloja ihmisillä syömisestä. Mutta ruokateollisuus on varmaan maailman isoin bisnes, niin ihmekös tuo kun suoltavat sieltä yhtä sun toista "tietoa".
Tämä. Kun ei ole samanlaista kehoa toista ihmisillä ja jokaiselle sopii se oma.
Välipalat, maidon juonti, ruisleivän ylistäminen, rasvan välttely, you name it. Näitä on kaikkia toitotettu meille lapsesta asti, niin onhan se nyt oikeasti iso kynnys alkaa syömään toisella tavalla. Mulle oli ainakin, mutta kannattihan se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytti 3 tunnin välein syömisen terveellisyydestä ( tai lahduttavuudedta) on kumottu tutkimuksin jo kauan sitten. Kun kroppa ei saa kunnon ateriaa, eikä riittävän kylläisyyden tunnetta synny, se rupeaa vaatimaan aina vain enemmän kaloreita.
Tiesitkö että siihen sisältyy lounas ja päivällinen? Nuo tarkoittavat ateriaa, ei leipää tai hedelmää.
Itse syön 3 tunnin välein ja rytmini on seuraava: aamupala, (välipala), lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Painoni on tippunut tällä muutaman kilon. Ennen söin sillon kun oli nälkä ja ihan siis oikeaa
Ruokaa sillonkin. Lounas ja päivällinen ovat lämmmintä ruokaa mitä milloinkin työpaikalla on js mitä itse kotona teen esim. Kanaa, riisiä js vihanneksia.
Täällä kun verrattiin naista mieheen, niin naisen ja miehen kropan ovat erillaisia toiminnaltaan. Miehellä on paljon enemmän esim. Lihasmassaa kuin naisella. Nainen taas tarvitsee enemmän hiilareita kropan jos haluaa synnyttää ja muuta.
Ja mitä sitten? Olen nainen enkä laidunna mutta nämä laiduntajat ovat ainakin koulussani 90% mallinmitoissa ja minua sata kertaa hoikempia joten en usko että he väärin tekevät..
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä sitten? Olen nainen enkä laidunna mutta nämä laiduntajat ovat ainakin koulussani 90% mallinmitoissa ja minua sata kertaa hoikempia joten en usko että he väärin tekevät..
Sama täällä. Kaverini tekee juuri tuota ja on kyllä 100 laihempi kun minä😂
No jopas ap:llä on toisten syömistottumukset menneet tunteisiin. Olen aika lihaksikas ja paljon treenaava (sekä tanssia että salia) 54kg nainen. Syön aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan, eli 5 kertaa päivässä. Tuo ateriarytmi on itselleni yksinkertaisesti paras. Syön päivässä noin 120 g proteiinia (treenipäivinä enemmän) enkä pienimahaisena saisi oikeasti tuota määrää uppoamaan kahteen ruokailukertaan. Liian isojen annosten syöminen tekee minulle huonon olon ja väsymyksen, sekä myöhemmin illalla herkkuhimon. Olen kyllä kokeillut tuota aamukahvi- iso lounas ja iso päivällinen -ruokailurytmiä, mutta silloin oli 15 kiloa painavampi, herkkuja jatkuvasti himoitseva pullukka. Eli ei sopinut minulle yhtään sellainen.
Lounaalla ja päivällisellä etenkin salitreenipäivinä syön reippaastikin hiilihydraatteja, mutta väli/iltapalana syön proteiini- ja rasvapitoista ruokaa; pähkinöitä ja rahkaa/proteiinivanukasta/raejuustoa, joskus jos olen kaupungilla eikä jääkaappisäilytys ole mahdollista, niin silloin ap:n parjaaman proteiinijuoman tai -patukan. Näin verensokeri pysyy minulla tasaisena, jaksan treenata ja liikkua, eikä tule mieli mitään epäterveellisiä ns. herkkuja.
Minä syön kolme kertaa päivässä. Aamulla 7-8 välillä, puolenpäivän aikaan ja illalla n.ko 17. Ei välipaloja. Sopii minulle. Kahvia menee varmaan yli suositusten.
Vierailija kirjoitti:
No jopas ap:llä on toisten syömistottumukset menneet tunteisiin. Olen aika lihaksikas ja paljon treenaava (sekä tanssia että salia) 54kg nainen. Syön aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan, eli 5 kertaa päivässä. Tuo ateriarytmi on itselleni yksinkertaisesti paras. Syön päivässä noin 120 g proteiinia (treenipäivinä enemmän) enkä pienimahaisena saisi oikeasti tuota määrää uppoamaan kahteen ruokailukertaan. Liian isojen annosten syöminen tekee minulle huonon olon ja väsymyksen, sekä myöhemmin illalla herkkuhimon. Olen kyllä kokeillut tuota aamukahvi- iso lounas ja iso päivällinen -ruokailurytmiä, mutta silloin oli 15 kiloa painavampi, herkkuja jatkuvasti himoitseva pullukka. Eli ei sopinut minulle yhtään sellainen.
Lounaalla ja päivällisellä etenkin salitreenipäivinä syön reippaastikin hiilihydraatteja, mutta väli/iltapalana syön proteiini- ja rasvapitoista ruokaa; pähkinöitä ja rahkaa/proteiinivanukasta/raejuustoa, joskus jos olen kaupungilla eikä jääkaappisäilytys ole mahdollista, niin silloin ap:n parjaaman proteiinijuoman tai -patukan. Näin verensokeri pysyy minulla tasaisena, jaksan treenata ja liikkua, eikä tule mieli mitään epäterveellisiä ns. herkkuja.
Musta tuntuu että ap:llä ei ole hajua siitä miten esim.me paljon liikkuvat, salilla treenaavat syödään:) itse 164/52 syön samalla tavalla kuin sinä ja treenaan sen 6-8 kertAa viikossa salilla.
Onko toi laiduntaminen ihan yleisessä käytössä oleva termi? Tarkoittaako se tauon ottamista?
Mun mielestä toi ei oo mikään naisten ominaisuus vaan ihan persoonakysymys. Itse tapailin jonkin aikaa miestä, jonka piti jatkuvasti olla syömässä milloin rahkaa milloin jotain muuta välipalaa. Ja se näkyi vyötäröllä...
Ite tykkään syödä muutaman kerran päivässä. En erityisemmin pidä syömisestä, niin en halua jatkuvasti tunkea jotain suuhun. Ja ei mulla ole aikaa syödä kahden tunnin välein puhumattakaan halua miettiä ja suunnitella mitä milloinkin puputtaisi. Niin ja laiha olen. Toi on höpöpuhetta, että pitäis syödä monta kertaa päivässä pysyäkseen hoikkana.
Vierailija kirjoitti:
Onko toi laiduntaminen ihan yleisessä käytössä oleva termi? Tarkoittaako se tauon ottamista?
Mun mielestä toi ei oo mikään naisten ominaisuus vaan ihan persoonakysymys. Itse tapailin jonkin aikaa miestä, jonka piti jatkuvasti olla syömässä milloin rahkaa milloin jotain muuta välipalaa. Ja se näkyi vyötäröllä...
Ite tykkään syödä muutaman kerran päivässä. En erityisemmin pidä syömisestä, niin en halua jatkuvasti tunkea jotain suuhun. Ja ei mulla ole aikaa syödä kahden tunnin välein puhumattakaan halua miettiä ja suunnitella mitä milloinkin puputtaisi. Niin ja laiha olen. Toi on höpöpuhetta, että pitäis syödä monta kertaa päivässä pysyäkseen hoikkana.
Mutta sekin on höpöpuhetta, että pitää olla mahdollisimman vähän syöntikertoja päivässä.
Vierailija kirjoitti:
En edes jaksa aloittaa vesipulloista, joita ilman tietysti näännytään yhteiskunnassa, jossa juotavaa hanavettä on viiden metrin välein.
Mutta tämä jatkuva puputustankkaaminen: riisikakkua, pilttiä, pähkinöitä, jukurttia, hedelmää, mitä lie pikkukäkkyrää ja proteiinipatukkaa.
Istuitpa sitten kirjastossa tai työhön liittyvässä seminaarissa, nämä naiset eväspusseineen ovat kyllä erittäin hyvin edustettuina. Kumma juttu että miehet pystyvät olemaan kolme tuntia laiduntamatta?
Joten antaa kuulua, miksi mässytät koko ajan jotakin "pientä ja kevyttä"? Miksi et syö kunnon ruokaa riittävästi muutaman kerran päivässä?
Ah, anteeksi, olet tietenkin matalasta verensokeristä kärsivä ja tulee huono olo massuun, jos et syö joka toinen tunti. Ja toinen klassikko: et pysty syömään riittävästi kaloreita ruoka-aikoina, koska massuun ei vaan mahdu, ja jotta saisit kaikki kalorit, on pakko syödä välipalaa. Jep.
Ajattelisitte edes hampaitanne - happohyökkäys ja eroosia vaanivat.
Laiduntaminen on oikein hyvä ilmaisu. Siitähän seuraa märehtimistä.
Olen miettinyt, että jos aikuisen pitää jatkuvasti työntää jotakin suuhunsa hän on jäänyt oraaliasteelle, samalle, missä imeväiset vauvat ovat.
Verensokerista pitää pitää huolta, mutta siihen riittää kolme ateriaa päivässä (ja ehkä yksi väli- tai iltapala).
Uskoin ennen kaikkia selityksiä (joista ap mainitsee muutaman), että kyllä varmaan noin on. Nykyään epäilen. Väitän, että valtaosassa tapauksista kyse on siitä, että se suun jatkuva käyminen antaa lohtua ja turvaa. Ihan ok, olisi kuitenkin aikuismaista myöntää se.
Ja nyt luonnollisena kysymyksenä nousee esiin:
Jos menisi, niin mitä haittaa siitä olisi?