Nasten jatkuva välipala-laiduntaminen
En edes jaksa aloittaa vesipulloista, joita ilman tietysti näännytään yhteiskunnassa, jossa juotavaa hanavettä on viiden metrin välein.
Mutta tämä jatkuva puputustankkaaminen: riisikakkua, pilttiä, pähkinöitä, jukurttia, hedelmää, mitä lie pikkukäkkyrää ja proteiinipatukkaa.
Istuitpa sitten kirjastossa tai työhön liittyvässä seminaarissa, nämä naiset eväspusseineen ovat kyllä erittäin hyvin edustettuina. Kumma juttu että miehet pystyvät olemaan kolme tuntia laiduntamatta?
Joten antaa kuulua, miksi mässytät koko ajan jotakin "pientä ja kevyttä"? Miksi et syö kunnon ruokaa riittävästi muutaman kerran päivässä?
Ah, anteeksi, olet tietenkin matalasta verensokeristä kärsivä ja tulee huono olo massuun, jos et syö joka toinen tunti. Ja toinen klassikko: et pysty syömään riittävästi kaloreita ruoka-aikoina, koska massuun ei vaan mahdu, ja jotta saisit kaikki kalorit, on pakko syödä välipalaa. Jep.
Ajattelisitte edes hampaitanne - happohyökkäys ja eroosia vaanivat.
Kommentit (303)
Säännöllisesti syöminen ja kokoajan syöminen on kaksi eri asiaa. Syön minäkin säännöllisesti, mut en mä tarvi koko ajan syödä, siis tunnin, parin välein. Töissä syön jotain pienempää tauoilla, koska pelkkää kahvia on ikävä juoda ja enemmän sit ruokatunnilla, mutta teen fyysisesti rankkaa työtä. Illalla ruuan ja jonkun välipalan eli n 5krt/pvä. Vapaapäivinä en todellakaan syö samalla tavalla.
Enkä oo ikinä ymmärtänyt tuota nälkäkiukkua, joka tuntuu toisille ilmaantuvan jo jos on 2 tuntia syömättä? Jos on nälkä niin on nälkä, mut se on eri asia kun nälkäkiukku.
Toki tämä syöminen on niin henkilökohtainen asia, yksi sopii yhdelle, toinen toiselle, tästä saadan puhua vaikka sata vuotta, koska yhtä ainoaa oikeaa tapaa tai ruokavaliota ei ole
Vierailija kirjoitti:
Toimistossa työskentelevien kohdalla ymmärrän ärtymyksesi, mutta miten ajattelit muiden selviävän yhdellä tankkauksella raskaassa ulkotyössä helteellä?
Hyvin. Terveisiä mieheltäni, joka tekee fyysistä työtä ja syö vain kerran päivässä.
No mä urheilen niin helvetisti että kroppa huutaa ruokaa tunnin välein. Esim. tämän päiväinen kulutukseni on 4500 kcal, keho kiljuu ruokaa seuraavat kaksi päivää.
Syön pari aamiaista, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan/ruuan. Syöminen on kivaa :)!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt silloin tällöin pitkiä bussimatkoja eikä minulla koskaan ole mukana mitään syötävää tai juotavaa.
Mutta useat naiset alkaa pussien rapistelun heti kun bussi lähtee liikkeelle ja kaikenlaista ruokaa vedetään nassuun koko ajan.
En ymmärrä miksei ihminen voi olla 6 tuntia syömättä ja juomatta kun ainoa tehtävä on istua paikallaan.Jos sinne bussille syöksytään kiireisen päivän jälkeen esim yliopistolta tai töistä, niin syömättömyyttä saattaa olla takana jo useampi tunti. Itselläni ne bussieväät saattaa olla päivän eka ateria. Ja joo tiedetään, ettei ole aikataulujen suunnittelu kunnossa jos niin pääsee käymään, mutta itse en jaksa aikatauluttaa syömisiäni, kun kestän kyllä pidemmänkin paaston. Syön sitten kun ehdin, esimerkiksi siellä bussissa. Ja hoikka olen.
Miten niin ei ole aikataulujen suunnittelu kunnossa? Itse syön aamiaisen junassa koska säästän siten itselleni vartin pidemmät yöunet. Suihkussa ei aamulla oikein pysty syömään ja pöntöllä aamupaskaa vääntäessä syöminen tuntuu ajatuksena jotenkin vastenmieliseltä.
Vierailija kirjoitti:
No mä urheilen niin helvetisti että kroppa huutaa ruokaa tunnin välein. Esim. tämän päiväinen kulutukseni on 4500 kcal, keho kiljuu ruokaa seuraavat kaksi päivää.
Syön pari aamiaista, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan/ruuan. Syöminen on kivaa :)!
Niinpä, syöminen on kivaa! Tosin joillekin tässä keskutelussa on vaikeaa ja varsinkin toisten syömine:D entäs jos vaan pidätte huolta omista asioistanne te joita haittaa toisten syönritavat.
Kiinnostava kirjoitus "Mitäs jos ei syötäis koko ajan?"
http://www.pronutritionist.net/2012/11/mitas-jos-ei-syotais-koko-ajan-p…
"Hyvinvointia ajatellen on oleellista, että keho on sopivassa suhteessa sekä paastotilassa että ravitussa tilassa. Paastoamisen ja syömisen välinen tasapaino on kuitenkin kadonnut modernista maailmastamme. Kun ruokaa on jatkuvasti ympärillämme, me myös syömme sitä – taukoamatta."
Tuosta kehon menemisestä säästöliekille ei myöskään löydy mitään tieteellistä näyttöä (linkit tutkimuksiin tuossa aiemmin linkkaamassani postauksessa).
"Mutta eikö paastoaminen aja elimistön ns. säästöliekille? Tarinan mukaan aineenvaihdunta hidastuu, ellei ruokaa nautita säännöllisin väliajoin, mielellään kahden tai kolmen tunnin välein. Keho aistii paaston hätätilana ja vetää liinat kiinni, jolloin rasva lakkaa palamasta. Näyttö ei kuitenkaan tue tätä käsitystä. Lyhyet paastot, kuten vuoropaasto, eivät vaikuta kehon lämpötilaan tai lepoaineenvaihduntaan."
Täytyy nyt vaan onnitella välipala-alan markkinointihenkilöitä! Puoli Suomea mussuttaa, popsii ja tankkaa päivittäin satoja tuhansia patukoita ja pöperöpurkkeja koska niin täytyy tehdä.
Nykyään on joku trendi syödä usein koska aineenvaihdunnan nopeutuminen ja laihdutus.
Totuus on kuitenkin, että paremmin laihtuisi jos jättäisi jatkuvan välipalojen syönnin ja napostelun pois ja söisi vain terveellisesti varsinaisilla aterioilla. Toki 1 tai korkeintaan 2 välipalaa päivässä voi olla vielä ok.
Ja se aineenvaihdunnan nopeutuminenkin on hyvin pientä, sen vaikutus on nykyään aivan täysin liioiteltua. Tuntuu että tuosta kuulee joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimistossa työskentelevien kohdalla ymmärrän ärtymyksesi, mutta miten ajattelit muiden selviävän yhdellä tankkauksella raskaassa ulkotyössä helteellä?
Hyvin. Terveisiä mieheltäni, joka tekee fyysistä työtä ja syö vain kerran päivässä.
Mun mies onnistui hankkimaan tuolla ruokarytmillä db2:en itselleen (tämä siis ennen kuin aloimme olemaan yhdessä).
Kun kotona sitten alkoikin olemaan ihan normiateriat ja aamullakin tuli syötyä jotain elimistö tervehtyi. Nyt ei enää osaisi palata tuohon 1/pvä rytmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies onnistui hankkimaan tuolla ruokarytmillä db2:en itselleen (tämä siis ennen kuin aloimme olemaan yhdessä).
Kun kotona sitten alkoikin olemaan ihan normiateriat ja aamullakin tuli syötyä jotain elimistö tervehtyi. Nyt ei enää osaisi palata tuohon 1/pvä rytmiin.
Diabetes tulee huonosta ruuasta, ei ruokarytmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvassa ruokailurytmissä on se ongelma, että aterioilla syödään kovassa nälässä helposti liikaa hiilareita. Esim. Vedetään kokonainen pitsa. Se on aikamoinen rasitus haimalle. Kun syö useammin päivässä, ateroilla riittää pienempi hiilari- ja ruokamäärä, eikä verensokeripiikkejä tule. Näin siis jos ei halua vhh:ta. Vhh:lla on helpompi venyttää ateriavälejä.
Haluisin kokeilla välipalalaiduntamista mutta se ei onnistu. Työssäni ei pysty pitämään taukoja, ruokatauko noin vartti, ja silloinkin tapellaan työkavereiden kanssa kuka ehtii lämmittämään ruuan mikrossa.
Terveisin hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 30-vuotias nainen ja näiden puputtajien joukossa harvinaisuus.
Syön kaksi kertaa päivässä kuten monet tuntemani miehet. Päivärytmistä riippuu mihin ateriat ajoittuvat: viikonloppuisin brunssityyppinen aamupäivän tankkaus ja illalla sitten toinen.
Arkipäivinä useinkin joko tukeva aamiainen tai lounas, illalla sitten se toinen ateria. Ystävät kauhistelevat, kun voin syödä niin paljon kerralla. Balanssissa ollaan ja hoikka olen toisin kuin nämä laiduntajat yleensä.
Kunnon nälkä, niin ruoka maittaa. Olen myös huomannut, että "pikkunälässä" ei oikea ruoka maita, vaan tekee mieli jotain naposteltavaa. Eli kannatan ihan vanhanaikaista ruokarytmiä. Kolme ateriaa riittää aikuiselle, terveelle ihmiselle päivässä.
Jopa siis kaksi, josta olen oiva esimerkki.
Itse olen 33v hoikka ja treenattu. Tuolla tavalla jos söisin tämän treenaamisen kanssa, olisin sairaalassa letkuissa. Niille, jotka eivät tee fyysistä työtä eivätkä treenaa säännöllisesti varmasti tuollainen sopii. Minulle ei.
Itse olen 24v mies, ja oikeastaan paras treenikausi tuloksien suhteen oli viime kesä, jolloin söin vain 2 tai 3 ateriaa päivässä. Yleensä monipuolinen aamupala ja sitten treenien jälkeen isompi ateria. Voimatasoni kasvoi paljon, vaikka laihduinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen samaa sekä myös naistenlehtiä ja personal rainereita jotka tuota laiduntamista ja 3h välein syömistä toitottavat.
Olen nainen eikä mua todellakaan huvita koko aikaa mässyttää jotain. Siin on kroppa liian kovilla kun koko ajan pukkaa inskaa kohoavan verensokerin stoppaamiseen. Muistakaa että se ylimääräinen hiilari muunnetaan maksassa rasvaksi!!! Tarpeeksi pitkät ateriavälit takaavat sen että kroppa käyttää myös kropassa olevaa rasvaa energiaksi.
Sinulla ei ole kyllä mitään hajua tekstisi perusteella terveellisestä syömisestä!
Terv. Ravitsemustieteitä opiskeleva
Oon minäkin ravitsemustiedettä opiskellut, eikä siellä tuota jatkuvaa puputtamista kyllä oo suositeltu.
Se mitä kirjoihin kirjoitetaan ja mitä luennoilla kuulet, ei välttämättä passaa jokaiselle. On aika monimutkainen juttu jos aletaan hakea täydellistä dieettiä juuri tietylle henkilölle, siinä pitää ottaa monta asiaa huomioon. Ei sitä mihinkään kirjaan ole valmiiksi painettu.
jos Cosmossa lukee että kusen juonti on terveellistä, niin eiköhän jo seuraavana päivänä näy katukuvassa keltaisia pulloja
Aamupala 200, lounas 250, päivällinen 350-400 ja iltapala 200 kaloria. Hyvin riittää ja laihdun kohti tavoitepainoa, jossa 1500 kaloria riittää päivä tarpeisiin.
Työkaveri oli aikanaan lähellä sairalloisen lihavaa ja hänellä oli juuri tuo tyyli että söi kerran päivässä tai vasta töiden jälkeen. Olin samassa toimistossa ja olisin kyllä huomannut jos olisi päivän mittaan syönyt jotain. Mutta siis ei kahvitauolla, lounaalla eikä iltapäivälläkahvilla koskaan mitään paitsi röökiä. Psinonhallinta ei kyllä tuolla tyyillä onnistunut.
Sama kokemus. Paino putoaa ja pysyy kurissa säännöllisillä aterioilla ja pienillä annoksilla.