Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerätäänkö murresanoja selityksineen tänne? :)

Vierailija
27.05.2017 |

Itse kuulin miehen sukulaisissa ollessa Etelä-Pohjanmaalla sana "toimittaa", joka siis ainakin vanhempien ihmisten puheissa tarkoittaa "kertoa". Samoin "kaahia" on kiivetä. Oli pieni kielimuuri alkuun. :D

Listataan tänne sanoja!

Kommentit (243)

Vierailija
121/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja miu mammain ol viipurist kotosi kirjoitti:

Pruukakaanko teil käyttä försloppii, ko pränni o tukos?

Mää e tiärä, misä päi suamee tälviisii sanota,

ei meil turus koskka tämmötti tapahru.

Ei tuostakaan saa mitään selvää

Turkulainen

En minäkään ole ikinä kuullut kenenkään puhuvan Turussa noin, tai ylipäätään siten kuin Turun murre -vitseissä ja muissa kerrotaan. Olen asunut koko elämäni, lähemmäs 40 vuotta Turussa.

Vierailija
122/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuttu = keittiörätti

Punkka = lasten/vauvan amme

Pahki = törmätä johonkin ("kävelin pahki pöytään")

Sesse = koira

Kehtaa = viitsiä tai jaksaa, riippuen mitä sanoo (esim. "en mä kehtaa esiintyä" tai "en millään kehtais enää lähteä kauppaan").

Naatti ja puhki = olla väsynyt (" oon ihan puhki/naatti")

Piipittää = pitää piipittävää ääntä, kuten hiiri

Typeksiä = sylkeä. Tupeksia on töpätä/mokata

Kupata = kuhnia /viipyä ("missä oot kupannu koko päivän? ")

Tässä muutama, pohjois-pohjanmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä savossa vanhemmat ihmiset puhuu töpeksimisestä, niin tarkoittaa sylkemistä. Nuoremmat ymmärtää töpeksiä=mokata. Sit on Kapusta=kauha, koussikka=mitta tms kuppimainen otin , luuttu= siivousliina, pöytäluuttu siis pöytäpyyhe, lattialuuttu jolla pestään lattia.

Vierailija
124/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkö mä kirjottanut näitä jo? ,en kai sit

Kapusta=kauha

Koussikka=otin, tms kuppimainen, tai lyhytvartinen kauhamainen otin.

Korvo=saavi

Luuttu=keittiöluuuttu /lattialuuttu, siis rätti,siivouspyyhe

-savossa

Vierailija
125/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain päin sana lainata voi tarkoittaa myös nielemistä tai syömistä.

Vierailija
126/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mikä sen muovisen litranmittakauhan oikea nimi on, mutta Rauman suunnalta kotoisin oleva kaverini oli sitä mieltä, että se on NAPPO. Itse olen Turusta, ja minusta se on KUUPPA.

Täällä joku mainitsikin, että PUNKKA on amme. Minusta punkassa kylpeminen on omituista, kun punkka on sänky :D

Palstan legendaariseen mutka huokosessa -ketjuun viitaten täytyy mainita, että eteläpohjalainen exäni kirosi usein "voi pershuokonen!". Vasta sitä ketjua lukiessa minulle valkeni mikä sen merkitys oli.

Itä- ja länsimurteissa on samoja sanoja etelästä pohjoiseen, mutta sitten tosiaan länsi-itäsuunnassa se murreraja muuttaa sanat.

Nappo on eteläpohjanmaatakin.

Ehtoota tunnetaan eepeellä - ja myös raumalainen sen ymmärtää, vaikka savolainen ei välttämättä.

Pistä napolla vettä punkkahan ehtoolla ja mukulat likuamahan. (Tee lapsille kylpy illalla.)

Termospullo tietysti virutetahan, ei sitä tiskikoneesehenkaan voi pistää. Haaska juttu. Opiskelin Kuopiossa, mutta Savon Sanomien  pilapiirrokset menee edelleen yli hilseen.

Kerran kaksi naista bussisa puhuivat asiasta "kukkoo" ... toinen puhuikin kukasta ja toinen kalakukosta. :-))

Vierailija
127/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirssi ja onnikka =taksi ja linja-auto

Ainakin tamperelaiset vanhemmat ihmiset käyttävät näitä.

Murteet ovat varmaan köyhtymässä, koska näitäkään en koskaan ole nuoren ihmisen suusta kuullut. 

Täällä on mielestäni paljon ihan yleiskieleen kuuluvia sanoja. 

Esim. tokkopa on aivan yleispätevä sana ihan joka puolella. 

Onnikka sana on tuttu - mistähän se tuleekaan?

Minusta oli hauskaa, etä Treella bussinkyljessä luki "Nysse" - JKL lukee nykyään tuo "Linkki". Eteläpohjanmaalla se on linia-auto, linkka tai urbaanisti hienosti pussi (bussi).

Vierailija
128/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rovaniemellä eräs kertoi, ettei hänellä ollut hilloja kakun päälle. Ihmettelin- meillä päin hillot pannaan pikemminkin kakun väliin eikä päälle. Paljon myöhemmin tajusin hänen tarkoittavan lakkoja.

Turussa ollessani olin kaupassa töissä ja kassalla eräs asiakas kertoi kärryssään olevan kolme joppia. Piti nousta ylös katsomaan mitä siellä oli. Rasvattomia maitoja. Meillä Kainuussa ne oli kurria.

Kainuussa lapsena: ukkini pudotti tabletin ja kylässä ollut vieras alkoi kiljua minulle " se on siinä tikkurin päällä, tikkurin päällä, ota se nyt siitä tikkurin päältä!" En tajunnut sanaa, joka kuulemma tarkoitti villapaitaa. Vieras suuttui "samoja kainuulaisia ollaan"

Aiemmin joku kertoi sanoja Kuhmo-Sotkamo akselilta. Olen kotoisin Sotkamosta (elin siellä 20v:ksi) ja ainoa tuttu sana oli lipenteri. Liekö loput jotain kylämurretta. Lapsuudestani muistan vielä, että meillä sana "romuska" tarkoitti flunssaa. Naapurissa se tarkoitti krapulaa.

"Onkos täällä ollut paljon lakkoja " kyseli muinoin joku eteläsuomalainen Lapissa savotalla. Oli ollut vähän hämmästynyt, kun vastaus oli ollut " olihan täällä viime talvena muutaman päivän."

Savottasanastoa on tavallaan huilaaminen. Ettekö ole kuulleet sanontaa " tukit huilaa joella"? On siis liikettä.

Jos joppi on rasvatonta maitoa = kurria, mitä sitten on kirnupiimä? Olisin kyllä luullut joppia kirnupiimäksi.

Vierailija
129/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle oli aseet sana tässä merkityksessä outo (ymmärrettävä asiayhteydessä silti)

"Laita aseet pöytään." Hlö oli Varkaudesta muistaakseni.

Eteläpohjalainen käskisi laittaa tai kattaa sosimet.

Ruokailuvälinet siis. Aterimet.

Vierailija
130/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa kuksitaan. Harrastetaan seksiä.

Vierailija
131/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapissa kuksitaan. Harrastetaan seksiä.

Eikös rykiminen ollut kanssa jotain sinnepäin? Vai eläimilllä vain?  Joku postikortti joskus jäi käteen: koulutuspäällikkö reissulla tapasi rykäistä, että me ollaan hiljaa kun hän alkaa puhua ja hänelle sitten annettiin - ja pahoiteltiin, kun emme olleet ymmärtäneet (olla hiljaa....). ;-)

Vierailija
132/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Renkku = puunkantoteline

Renkku = tuoli (kymenlaakso)

Vierailija
133/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persletti: Istuinalunen eritoten saunassa. 

Tästä en osaa sanoa missä kaikkialla sanotaan, itse kuullut Jyväskylässä.

Ei ole Jyväskylän murretta. Olen elänyt yli 50 vuotta täällä, enkä ole kuullut kenenkään käyttävän muuta sanaa kuin pefletti ko. asiasta.

Vierailija
134/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole Jyväskylän murretta. Olen elänyt yli 50 vuotta täällä, enkä ole kuullut kenenkään käyttävän muuta sanaa kuin pefletti ko. asiasta.

JKL on opiskelijakaupunki: paljon ihmisiä eripuolilta Suomea.

Vierailija
135/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtokarjalainen mummoni käytti niitystä nimitystä "opotta"

Vierailija
136/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei kuitenkaan tee sanasta paikkakunnan murretta, että joku muualta Jyväskylään tai muuhun isompaan kaupunkiin muuttanut käyttää edelleen lapsuuden paikkakuntansa sanastoa. Ko. paikkakunnan murretta käyttävät yleensä vain paikkakunnalla syntyneet tai lähes koko ikänsä asuneet. Esim. itikka merkityksessä lehmä ei muutu Turun murteeksi vaikka joku Pohjanmaalta Turkuun muuttanut sanaa siinä merkityksessä käyttäisikin.

Vierailija
137/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei kuitenkaan tee sanasta paikkakunnan murretta, että joku muualta Jyväskylään tai muuhun isompaan kaupunkiin muuttanut käyttää edelleen lapsuuden paikkakuntansa sanastoa. Ko. paikkakunnan murretta käyttävät yleensä vain paikkakunnalla syntyneet tai lähes koko ikänsä asuneet. Esim. itikka merkityksessä lehmä ei muutu Turun murteeksi vaikka joku Pohjanmaalta Turkuun muuttanut sanaa siinä merkityksessä käyttäisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja ei väittänytkään sitä Jyväskylän murteeksi, vaan kertoi kuulleensa sen Jyväskylässä.

Vierailija
138/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsijäätelö = jäätelötuutti (Oulusa on kaupoissakin mainoksissa "Valion käsijäätelöt nyt vain 0,99 €/kpl). Sit mennää kärppälippis päässä ostamaan käsijäätelöä.

Vierailija
139/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porstua= eteinen

Märistä= itkeä, valittaa

Oma omituinen on tuttu sanonta minullekin.

Toimittaako sinun nyt lähteä? = Oletko varma, että sinun kannattaa lähteä?

Koluta= tutkia, etsiä esim. Kaapista

Hellu= tyttö tai poikakaveri, seurustelukumppani

Lompsa, pörssi= lompakko

Raatata= jutella (prata)

Lappi-Kainuu - Savo-akselilla

Vierailija
140/243 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintata =hypätä ruutua ,,kelttu =lattiarätti,rasat =lapaset,rauska=rikkinäinen,trenkää=tarvitse,märäjää=itkee,pölläälöö=pelleilee,tikkuaa=kutoo,persoo=nirso , piitta=tarakka,hyysikkä=huusi,killerö=hiirenloukku ,porkat=sauvat,vömpelö=porkka ,kaati=esiliina,nappo=vesikauha,kortteli=muki ....e-pohjanmaa