Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi äidit opettavat sanomaan vieraita naisia tädiksi ja mummoiksi?

Vierailija
26.05.2017 |

Tuntuu tosi pahalta jos ei ole täti eikä mummo :(

Ei kaikilla ole sisarusten lapsia tai lapsia saati lapsenlapsia :,(

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kuulostaa oudolta jos sanon lapselle että väistetäänpäs niin NAINEN pääsee ohi. Tai annapas se purkki/pussi/tikkari kassahenkilölle (??) niin saadaan maksettua 😂😂

Onpas vakavaa jos joku LAPSI sanoo tädiksi. Mummon vielä ymmärrän että siitä voi pahoittaa mielensä..

MInä en ymmärrä, miksi lapsille pitää lässyttää. Miksi ei puhuta normaalisti?

Eli "annapas se pussi kassalle" tai "väistetäänpäs niin muut pääsevät ohi"/"väistetäänpäs ettemme ole toisten tiellä" tms.

Vierailija
22/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska he ovat sitä ja sanat sopivat lapselle. Vieras täti. Sanalla voi olla monta merkitystä. Ehkä ap voi tilanteen tullen oikaista, että hei mä oon nainen, en täti, ja levittää omaa agendaansa. Pienille lapsille olet täti, aikuisempien kesken nainen.

Ainahan voin lapselle sanoa että ei se sinun syysi ole että wt-jakorasia-mammasi ei osannut opettaa sinulle käytöstapoja?

Vai pitäisikö ihan huomioida tunteesi koska olet ihminen ja se on kohteliasta?

Täti on ihan normaali, yleisessä käytössä oleva sana. Ei sitä voi rinnastaa sanoihin jakorasia ja wt.

Tässä on nyt kysymys siitä että ei aleta arvailemaan mahtaako äiti olla eronnut, leski, yh, jakorasia tai mitä tahansa ja lapsi äpärä vaiko ei, kuten on kohteliasta olla arvailematta mahtaako vieras, tuntematon ihminen olla täti, äiti tai mummo. Joten ihan riittää kohteliaat käytöstavat molempiin suuntiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska he ovat sitä ja sanat sopivat lapselle. Vieras täti. Sanalla voi olla monta merkitystä. Ehkä ap voi tilanteen tullen oikaista, että hei mä oon nainen, en täti, ja levittää omaa agendaansa. Pienille lapsille olet täti, aikuisempien kesken nainen.

Ainahan voin lapselle sanoa että ei se sinun syysi ole että wt-jakorasia-mammasi ei osannut opettaa sinulle käytöstapoja?

Vai pitäisikö ihan huomioida tunteesi koska olet ihminen ja se on kohteliasta?

Siis anteeksi?

Vierailija
24/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää tuli usein lintsillä töissä ollessa duunikavereiden kanssa puheeksi. Monia se tädittely kummastutti kun porukka sellasta 18-25v suurin osa. 

Musta täti oli hyvä, se kuvasti jonkin tason aikuisuutta ja auktoriteettia. Nainen on toki myös toimiva. Mutta hitto inhosin kun vanhemmat tytötteli mua. Sen jälkeen tiesi että ihan sama mitä lapselle sanoo, se ei ota sitä vakavasti. Vanhempi kun juuri asetti mut samalle tasolle lapseksi/teiniksi. Tytöksi. Ei aikuiseksi. Työssä kuitenkin piti usein katsoa lasten perään ja seurata että ihmiset toimivat turvallisella tavalla, mikä on erittäin vaikeaa jos lapsi ei ota vakavasti ohjeita ja komentoja. 

Vierailija
25/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti on ihan normaalia puhetta ja tarkoittaa naista, ei pelkkää sukulaista. Edes mun teinitytöt eivät pahastu, jos hoitolapseni joskus kutsuvat tyttöjäni tädeiksi.

Vierailija
26/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös täti nyt yleensä aika geneerisesti vaan viittaa vieraaseen naiseen? Ei se ole mikään ikäsidonnainen nimitys, tunnen useammankin ihmisen joka oli ihan oikeasti täti esim 16-vuotiaana. Mikä siinä on niin kauheaa?

Mummo toki juu, mutta miksi se sana täti on aina hirveä ongelma?

Vierailija
27/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tuntuu hyvältä sanoa siinä pöhöttyneenä ja vittuuntneena nanson tunikassa ja leggareissa muita tädeiksi

Saaks plussaa, jos on kuitenkin se tunika päällä, ettei niinkun kireä paita ja leggarit vaan?

Vierailija
28/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täti on kohtelias sana naispuolisesta aikuisesta. Mutta mummoksi ei kyllä sanota kuin omaa mummoa!

Ei todellakaan ole kohteliasta täditellä vieraita ihmisiä. Se joka tuntee lapsen hyvin (tai muuten kokee olevansa täti) voi sitten sanoa lapselle että häntä saa sanoa tädiksi. Ollaan kohteliaita tuntemattomille ja jätetään ne tädittelyt heille jotka haluavat tehdä lapsen kanssa sinunkaupat.

Vierailija
29/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kuulostaa oudolta jos sanon lapselle että väistetäänpäs niin NAINEN pääsee ohi. Tai annapas se purkki/pussi/tikkari kassahenkilölle (??) niin saadaan maksettua 😂😂

Onpas vakavaa jos joku LAPSI sanoo tädiksi. Mummon vielä ymmärrän että siitä voi pahoittaa mielensä..

Miksi ei voi sanoa vain, että väistäpä tai väistetäänpä, että muut pääsevät ohi tms. ?

Mihin sitä ihmisen määrittelyä tarvitaan tässä?

Miten olen onnistunut kasvattamaan kolme täysin kelvollista ja kohteliasta aikuista käyttämättä kertaakaan täti-sanaa? 

Se on aivan mahdollista siis. En tykkää edes näin kuusikymppisenä, että joku ottaa asiakseen nimitellä tädiksi. Jos on jotenkin pakko puhutella, niin vaikka rouva sitten. 

Rouva, teiltä tippui hanska... 

Vierailija
30/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täti on ihan normaalia puhetta ja tarkoittaa naista, ei pelkkää sukulaista. Edes mun teinitytöt eivät pahastu, jos hoitolapseni joskus kutsuvat tyttöjäni tädeiksi.

Substantiivi

täti

-isän tai äidin sisar

-(lastenkieltä) ventovieras nainen, tavallisimmin vanhahko nainen

Ei ole oikein että tuntemattomat lapset kutsuvat ventovieraita naisia vanhoiksi harpuiksi.

Vierailija
31/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi sanoa vain, että väistäpä tai väistetäänpä, että muut pääsevät ohi tms. ?

Mihin sitä ihmisen määrittelyä tarvitaan tässä?

Miten olen onnistunut kasvattamaan kolme täysin kelvollista ja kohteliasta aikuista käyttämättä kertaakaan täti-sanaa? 

Se on aivan mahdollista siis. En tykkää edes näin kuusikymppisenä, että joku ottaa asiakseen nimitellä tädiksi. Jos on jotenkin pakko puhutella, niin vaikka rouva sitten. 

Rouva, teiltä tippui hanska... 

No ei tietenkään koska kaikki eivät ole naimisissa!

Rouva on nimitys, jota käytetään naimisissa olevasta, eronneesta tai leskeksi jääneestä naisesta.

Pitää kutsua niin että ei profiloi ihmistä.

Vierailija
32/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, oli tosi kiva kun ekan kerran nimettiin tädiksi... Näytän jo muutenkin ikäistäni vanhemmalta. Kieltämättä kirpaisi.

Vierailija
33/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vielä sen nyt ymmärtää,jos äiti sanoo lapselle vaikka  että "annetaan tädin(tai sedän) mennä ensin " ,mutta kun täällä ihan tosissaan jotkut sentään  yli kaksikymppiset naisihmiset keskustelevat siitä,onko esim. 32-vuotinen (kuka tahansa ) ventovieras mies heille heidän näkökulmastaan  joku 'setä', niin menee jo vähän 'överiksi' heiltä se 'sedittely'.

Samat aikaihmiset puhuvat täällä kyllä yhtä sujuvasti jostain 'neuvolan tädeistä' tai 'kirjaston tädeistä' ihan siis yksinäänkin heistä jotain täällä kertoessaan.

Vierailija
34/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsukaa mua neidiks!

Vierailija
35/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täti on kohtelias sana naispuolisesta aikuisesta. Mutta mummoksi ei kyllä sanota kuin omaa mummoa!

Ei todellakaan ole kohteliasta täditellä vieraita ihmisiä. Se joka tuntee lapsen hyvin (tai muuten kokee olevansa täti) voi sitten sanoa lapselle että häntä saa sanoa tädiksi. Ollaan kohteliaita tuntemattomille ja jätetään ne tädittelyt heille jotka haluavat tehdä lapsen kanssa sinunkaupat.

Tädit ovat nimenomaan niitä vieraita tätejä, tai sitten sukulaissuhteisesti tätejä. Sitten kun napero tuntee sinut, voit olla vaikka Pirkko tai mikä nimesi onkaan.

Vierailija
36/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Substantiivi

täti

-isän tai äidin sisar

Ei ole oikein että tuntemattomat lapset kutsuvat ventovieraita naisia vanhoiksi harpuiksi.

Pienen lapsen näkökulmasta kaikki yli 15-vuotiaat tytöt tai naiset ovat vanhoja

Vierailija
37/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli vaan hauskaa, kun asiakaspalvelussa kesätöissä ollessani joku äiti puhui lapselleen minusta käyttäen nimitystä täti, kun nuori ihminen kuitenkin olen :D mutta eipä tulis mieleenkään loukkaantua. Enemmän ärsyttää vanhempien miesten "hei tyttö" -huutelut.

N21

Vierailija
38/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntui kalsealta sanoa lapselle vaikkapa että "anna kynä takaisin naiselle", tai " se koira on tuon naisen koira", silloin kun kyseinen henkilö on ihan vieressä. Eri asia on sanoa, että "tuolla kaukana laiturilla seisoo nainen".

Yritin aikoinaan keksiä jotain muuta tädin tilalle, tämän täti-vihan tietäen, mutta en keksinyt. Olen sitten täditellyt.

Vierailija
39/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Substantiivi

täti

-isän tai äidin sisar

Pienen lapsen näkökulmasta kaikki yli 15-vuotiaat tytöt tai naiset ovat vanhoja

Lapsi oppii tasan sen mitä vanhempi sille opettaa.

Vierailija
40/43 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, suomenkielestä puuttuu englannin "lady", kun puhutaan aikuisesta naisesta jota ei tunneta. That lady over there, tai jtn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme