Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saisin äitini uskomaan ettei unirytmin korjaaminen paranna mielenterveysongelmaani?

Vierailija
25.05.2017 |

Koko ajan jankkaa samaa, on niin huolissani kun valvon usein esim. kolmeen yöllä ja herään myöhään. Valvon, koska yöllä on helpompi ajatella asioita ja valvominen tuntuu terapeuttiselta. Minulla on myös nukahtamisvaikeuksia ja heräilen öisin usein. En koe myöskään pystyväni joka tapauksessa käymään töissä tai opiskelemaan, joten samapa tuo vaikka valvoo. Joskus yritin väkisin pitää suht normaalin unirytmin muttei elämäni siitä mitenkään muuttunut ainakaan parempaan suuntaan. Ihan turhaa mielestäni yrittää väkisin pitää sitä unirytmiä normaalina. En usko että vuosia jatkuneet ongelmani siitä korjaantuisivat. Pidän nukahtamisvaikeuksia/vinksallaan olevaa unirytmiä lähinnä seurauksena siitä että olen jatkuvasti ahdistunut jne. Jos vointini paranee yleisesti ottaen, arvelen että unirytmi ja uniongelmat korjaantuvat aikalailla itsestään. Psykiatrian polilla on myös jankattu samasta asiasta. Unirytmi pitäisi saada kuntoon, joo joo. Mitä mieltä olette?

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vakava masennus ja voin sanoa, että unirytmi 100% auttaa sen kanssa kamppailussa. Valvominen pitkälle yöhön ja netissä jatkuvasti oleminen eivät auta lainkaan. Olin unilääkkeissä 5v "univaikeuksien" takia, mutta nyt ollut jo 3 vuotta ilman, kiitos kun laitoin unirytmini kuntoon. Se ei muuten tapahdu hetkessä, minulla meni 2 kuukautta siihen, että sain unirytmin toimimaan. 

Eli jankuttavat sinulle ihan oikeasta asiasta. Uni kun on aivojen hyvinvoinnille todella tärkeä. 

Vierailija
2/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä äitisi kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vakava masennus ja voin sanoa, että unirytmi 100% auttaa sen kanssa kamppailussa. Valvominen pitkälle yöhön ja netissä jatkuvasti oleminen eivät auta lainkaan. Olin unilääkkeissä 5v "univaikeuksien" takia, mutta nyt ollut jo 3 vuotta ilman, kiitos kun laitoin unirytmini kuntoon. Se ei muuten tapahdu hetkessä, minulla meni 2 kuukautta siihen, että sain unirytmin toimimaan. 

Eli jankuttavat sinulle ihan oikeasta asiasta. Uni kun on aivojen hyvinvoinnille todella tärkeä. 

Haluaisin lisätä, että kun unirytmi alkoi toimia niin pikkuhiljaa aloin myös tekemään enemmän asioita. En tietenkään ole lähellekkään normaalin ihmisen tasolla, mutta normaalit askareet kuten siivoukset, ruuan tekeminen, pyykkien laitto on helpompaa ja sen muistaa tehdä. En myöskään ole ahdsitunut, koska en jatkuvasti mieti kuinka pitäisi tehdä nuo kotityöt mutta jättänyt sitten tekemättä. 

Vierailija
4/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei itse pysty kääntämään rytmiä, niin kannattaa hakeutua alan ammattilaisen pakeille.

Vierailija
5/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään usko että unirytmin korjaaminen sinänsä parantaisi ongelmaasi, unen laadun paraneminen voisi kylläkin.

Vierailija
6/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tyypin 2 kaksisuuntainen mielialahäiriö ja säännöllinen vuorokausirytmi auttaa todella paljon. Päivällä nukkuminen lisää ahdistusta ja mielialaoireita todella paljon. Menen joka ilta samoihin aikoihin nukkumaan vaikka lääkkeiden voimalla, ja aamuksi aina kello soimaan. Jos rytmi kääntyy huonoksi, en pysty ahdistuksen takia tekemään mitään.

Vierailija
7/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unirytmin kääntäminen tuskin ainoana toimenpiteenä korjaa tilannettasi, mutta siitä on hyvä aloittaa. Mitä haittaa säännöllisen päivärytmin kokeilemisesta voisi olla?

Vierailija
8/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään usko että unirytmin korjaaminen sinänsä parantaisi ongelmaasi, unen laadun paraneminen voisi kylläkin.

unirytmi auttaa myös unen laatuun. 

Vierailija
9/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sulla unirytmi kunnossa, jos suhteellisen samaan aikaan menet aina nukkumaan ja heräät. Mielestäni ongelmia syntyy silloin, kun viettää epäsäännöllistä elämää, eli välillä valvoo aamuyölle ja välillä herää taas aikaisin. Tällainen ei ainakaan voi kovin hyvää tehdä omalle jaksamiselle. 

Riippuu tietysti, että mitä tarkoitat tuolla "myöhään heräämisellä." 

jos esim. nouset vasta iltapäivällä niin kyllähän siinä pitkälle päivään on vielä vähän "horroksissa" ennen kuin lähtee käyntiin. Mutta jos nyt vaikka kolmen aikaan menet nukkumaan ja heräilet 10-11 aikaan niin en ymmärrä mikä ongelma tässä on. Saat kuitenkin riittävästi unta ja jollet tunne itseäsi väsyneeksi päivän mittaan. Varsinkin jos itse koet, että voit paremmin yöaikaan.  Ehkä tällainen aikasin heräämisen myytti liittyy siihen, että "kunnon ihmiset" heräävät kukonlaulun aikaan ja, et voi olla kunnon ihminen, jos valvot myöhään.

Miksi pitäisi väkisin olla vaikka kahdeksan aikaan heräillä, jos ei ole mitään pakollista menoakaan? Luultavasti masennus voisi pahentua, jos pakottaisit itsesi menemään aikaisemmin nukkumaan ja voi olla, että menisit ei-väsyneenä nukkumaan, jolloin piehtaroisit sängyssä monta tuntia yrittäen saada unta. Luulisi että tärkeintä on, että elät säännölisesti. Nukut tarpeeksi ja menit suhteellisen samaan aikaan aina nukkumaan, nukut ja syöt terveellisesti. Sitten kun voit paremmin ja voit kenties ajatella töihin/opiskeluihin hakemista niin kyllä se rytmi siitä itsellään korjaantuu. 

Vierailija
10/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa elämä olisikin niin yksinkertaista. Unirytmin korjaaminen, mikä sanayhdistelmä.

Uni on primitiivinen ja herkkä asia. Siihen vaikuttavat monet asiat. Jo se, että joku yrittää saada minun muuttamaan nukkumistottumuksiani, ahdistaa, ja voi aiheuttaa unettomuutta. Unen pitäisi olla lepoa ja vapautta. Unen ei pitäisi olla suoritus, joka suoritetaan muiden mieliksi ja muiden haluamalla tavalla.

Uneen vaikuttavat myös monet fyysiset sairaudet. Fyysisiä sairauksia ei välttämättä voi heti parantaa. Ne voivat olla jopa kroonisia. Kivut tai sairauden hoitoon käytettävät lääkkeet voivat valvottaa. Uni ei tule, vaikka kuinka haluaisi.

Kaikkien ihmisten biologinen rytmi ei kulje 24 tunnin sykleissä. Ihmiset, jotka eivät kykene toteuttamaan ihanteellista unirytmiä, eivät ole sen huonompia ihmisiä kuin muutkaan. Se saattavat olla herkempiä kuin muut. Herkkyys on monesti vahvuutta. Herkkä ihminen kokee tunteet intensiivisemmin ja saattaa olla empaattisempia. Hän saattaa yölläkin pohtia muiden murheita.

Sinä olet ap ihan kelpo ihminen. Et ole täydellinen, kuten ei kukaan meistä, mutta täydellinen ei tarvitsekaan olla.

Vierailija
11/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä pakko kysyä, että eikö sekin ole ihan säännöllinen unirytmi, jos menee joka yö vaikka klo 3 nukkumaan ja herää vaikka klo 12 päivällä? En ymmärrä, miksi sen pitäisi olla juuri se 22-6 tai 23-7.

Suomessa on valon määräkin vähän niin ja näin: kesällä on kyllä silti tuon koko valveillaoloajan valoisaa ja talvella taas pimeää/hämärää (varsinkin täällä Lapissa). Jos ei käy töissä niin ei kai sillä unen ajankohdalla ole väliä, kunhan nukkuu riittävästi ja hyvin. Itselläni oli opiskeluaikana tuollainen unirytmi. Ihan olin onnellinen, jaksoin opiskella ja valmistuin oikeustieteen maisteriksi.

Ärsytti kyllä silloin se kun ihmiset kokoajan jankkasivat, että kyllä pitäisi olla kunnon aikaisin heräävän ihmisen unirytmi.

Vierailija
12/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko ystävällisesti kertoa kotipihamme kiljuvalle keltasirkuille tai aamuhämärissä minut herättävälle lehdenjakajalle, että noudattaisivat kanssani samaa unirytmiä.

Vierailija
13/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisi auttaa, tuskin parantaa. Mielekäs tekeminen päivisin mielestäni oleellisempaa. Silloin rytmikin korjautuu.

Vierailija
14/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ihmisistä valvoo luonnostaan yömyöhään, mutta olisiko sinulla kuitenkin aivan samat mahdollisuudet kokea hyvää oloa, kun korjaat rytmiä, menet vain aiemmin nukkumaan. Minulla kääntyy rytmi helposti, sen vuoksi joudun tarkemmin siitä huolta pitämään. Ehdottomasti parempi mennä aikasemmin nukkumaan ja herätä ajoissa. Ne on yksinäisiä ne yöt kun valvoo pitkään. Ihminen on tutkitusti toimintakykyisempi ja voi paremmim kun herää suht ajoissa...ehdit päivään mukaan, ehdit tehdä asioita. Päivän kun nukkuu, ei ole oikein missään 'kiinni'. Kannattaa kääntää rytmi.

Vierailija
15/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä pakko kysyä, että eikö sekin ole ihan säännöllinen unirytmi, jos menee joka yö vaikka klo 3 nukkumaan ja herää vaikka klo 12 päivällä? En ymmärrä, miksi sen pitäisi olla juuri se 22-6 tai 23-7.

Suomessa on valon määräkin vähän niin ja näin: kesällä on kyllä silti tuon koko valveillaoloajan valoisaa ja talvella taas pimeää/hämärää (varsinkin täällä Lapissa). Jos ei käy töissä niin ei kai sillä unen ajankohdalla ole väliä, kunhan nukkuu riittävästi ja hyvin. Itselläni oli opiskeluaikana tuollainen unirytmi. Ihan olin onnellinen, jaksoin opiskella ja valmistuin oikeustieteen maisteriksi.

Ärsytti kyllä silloin se kun ihmiset kokoajan jankkasivat, että kyllä pitäisi olla kunnon aikaisin heräävän ihmisen unirytmi.

Illanvirkku, aamuntorkku. se tapa talon hävittää. Nih. Kyllä vanha kansa tietää.

Vierailija
16/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin niin hitaasti kommenttia, että ehtikin sillä aikaa tulla samanlaisia :D tarkoitus ei ollut toistaa :P

T:11

Vierailija
17/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaisi auttaa, tuskin parantaa. Mielekäs tekeminen päivisin mielestäni oleellisempaa. Silloin rytmikin korjautuu.

Juuri näin, päivät on paljon rikkaampia, kun herää ajoissa. Terv. Kokemusta on yövirkkuna olosta.

Vierailija
18/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen temperamentti vaikuttaa hänen rytmisyyteensä ja kykyyn ylläpitää unirytmiä. Temperamentti on pysyvä ominaisuus. On kohtuutonta moittia jotakuta siitä, että unirytmin ylläpitäminen on haastellista. Henkilö tietää sen kyllä itsekin. Yhtä kohtuutonta kuin sanoa ylipainoiselle: Oletko ajatellut laihduttaa. (No kuule, ei ole ikinä käynyt mielessänikään...)

Vierailija
19/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kokeilee kääntää unirytmiä. Mulla oli sama tilanne puol vuotta sitten valvoin myöhään ja nukuin iltapäivää asti.. mulla meni päivä pilalle heräsin klo n. 14-16 iltapäivällä ja en saanut mitään tehtyyn, sitten poikaystävän kanssa käytiin yhdessä nukkumaan klo 22-23 aikoihin (poikaystävä tuki unirytmini kanssa) nyt käyn nukkumaan klo n. 22-00 jälkeen ja herään klo 9-10 mieli on virkeämpi ja jaksaa tehdä päivällä tehdä jotain

Vierailija
20/101 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, päivät on paljon rikkaampia, kun herää ajoissa. Terv. Kokemusta on yövirkkuna olosta.

Minä tuon tähän eriävän mielipiteeni. Minä vietän yökyöpelin elämää, ja vasta nyt olen herännyt eloon, ja koen olevani oma itseni. Entisessä kahdeksasta neljään -työrytmissä olin ees taas vaeltava zombie, joka ei ollut milloinkaan virkeä. Kaikki tekeminen tapahtui puoliteholla, ja luovuus loisti poissaolollaan. Ihmiset ovat erilaisia.