Mitä sellaista sinusta on oletettu, ettet osaa tehdä vain siksi että olet nainen?
Omalla kohdalla miehen kaveriporukka oli mökillä hoo moilasena kun osasin käyttää halkomakonetta.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Ohis, ei liity sukupuoleen sinänsä, mutta koska olen humanististen ns. hömppätieteiden maisteri, on tullut muutamalle miehelle yllätyksenä, että olen kirjoittanut laudaturin pitkästä matematiikasta.
0nhan laudatur pitkästä matikasta suurempi akateemimen saavutus, kuin nuo muut meriiittisi.
Vierailija kirjoitti:
Joskus näinkin päin:
Ystäväni mies vei vauvansa neuvolaan. Neuvolantäti oli järkyttynyt, miten ystäväni on voinut antaa näin tärkeän tehtävän miehelleen eikä vienyt vauvaa itse tarkastukseen.
(Perhe vaihtoi neuvolantätiä tämän tapauksen jälkeen.)
Omassa lähineuvolassa oli iäkäs terveydenhoitaja, jonka mielestä jokaisessa vauvassa oli aina jotain huomautettavaa. Sama vauva saattoi olla peräkkäisillä kerroilla liian laiha, liian painava, päänympärys liian pieni tai iso, oppi liian hitaasti, kasvoi väärin... paitsi silloin, kun lapsen isä käytti lasta neuvolassa. Silloin lapsissa ei ollut koskaan mitään vialla vaan vauvat olivat hyvin hoidettuja ja kasvoivat juuri niin kuin pitääkin.
Tuolle letittävälle isälle <3 <3 <3. Aivan ihanaa. Minulla ei ole tyttöjä, onneksi, sillä minkäänlaista lettiä en osaa tehdä. En käsitä, miten jotkut osaavat tehdä itselleen jopa ranskalaisen letin tavallisesta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös vastaava autokauppakokemus.
En tule ikinä astumaan sen putiikin ovesta sisään.
Tässä lukiessa tuli hirveä into lähteä vähän autokaupoille :D
Eikö tähän ketjuun olisi voinut tulla kokemuksia molemmilta sukupuolilta? Kyllä täällä nykyään meitä miehiäkin on.
No, sanon oman kokemukseni kuitenkin: oltiin porukalla mökillä, ja jonkun piti tehdä ruoka. Ei siis grillillä vaan ihan normaalisti. Ehdotin, että minä voisin tehdä sen ja reaktio tuohon oli, että ehkä olisi parempi jos joku muu tekisi. Suostuttelin heidät sitten kuitenkin ja varsinkin porukan naiset ihmettelivät ääneen, miten joku mies osaa tehdä noinkin hyvää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Isäni on kunnon sovinisti. Veljestäni piti tulla lääkäri, koska se sopii miehille ja minusta hoitaja, koska se sopii naisille. Minusta tuli lääkäri ja veljestä alkuopetukseen erikoistunut luokanopettaja. Hähhää.
Eikö tuo ole ennemminkin seksismiä kuin sovinismia?
Vierailija kirjoitti:
Eikö tähän ketjuun olisi voinut tulla kokemuksia molemmilta sukupuolilta? Kyllä täällä nykyään meitä miehiäkin on.
No, sanon oman kokemukseni kuitenkin: oltiin porukalla mökillä, ja jonkun piti tehdä ruoka. Ei siis grillillä vaan ihan normaalisti. Ehdotin, että minä voisin tehdä sen ja reaktio tuohon oli, että ehkä olisi parempi jos joku muu tekisi. Suostuttelin heidät sitten kuitenkin ja varsinkin porukan naiset ihmettelivät ääneen, miten joku mies osaa tehdä noinkin hyvää ruokaa.
Kiva luottamuslause. :-))
Otsikossa ei lue unisex, mutta tuolla matkan varrella esitettiin, että kummatkin voi kirjoittaa.
Erottiin miehen kanssa ennen oktalon lopputarkastusta eikä talo tai piha olleet ihan valmiit. Kolme lasta. Suvun ja kaikkien muidenkin kauhistukseksi lunastin keskeneräisen talon itselleni. Koko suvulle luu kurkkuun kun hoidin talon pihoineen valmiiksi. Ei ole enää tullut kuittailua ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaeltaessa vastaantullut mies on kysynyt minulta, mahdanko tietää missä olen, että olenko varmasti oikealla polulla. Uskoisin että sukupuolesta oli tässäkin kyse, koska ei mieskään liikkunut seurueessa, niin että olisi yksin vaeltamista paheksunut.
Moneltakohan vaellusretkellä olleelta mieheltä on kysytty toistuvasti, että miten sä uskallat täällä ihan yksiksesi? Mä olen, naisena siis, kuullut tuon kysymyksen ihan jokaisella yksin tekemälläni reissulla, samoin aika usein, jos olen ollut likkakaverin tai siskon kanssa kahdestaan: miten te tytöt uskallatte? Mä olen yrittänyt kysellä, mitä mun/meidän pitäisi keskellä metsää pelätä, mutta en ole oikein saanut kunnon vastauksia. Plus että siinä vaiheessa kun tytöt alkaa olla 40+, niin tuntuu entistä hassummalta tuo huolestuminen.
Näinpä. Nyt tulikin mieleen, että yhtenä kesänä miltei olin jo kiukussa, kun ainakin kolmet miehet ihan eri paikoissa alkoi kertoilla karhujuttuja - ihan selkeästi pelottelumielessä. Eläimiä en ole pelännyt; ihmisiä varon noilla reissulla.
Karhulle lienee yks lysti, onko ihminen mies vai nainen. Kanalta se kuitenkin maistuu :D -- Ja totta, en minäkään eläimiä pelkää, jos en sitten ihmisiäkään. Mutta katson kyllä tarkkaan, että en osu yöksi paikkaan, johon pääsee helposti autolla - siellä kun on tosi usein näitä miesporukoita vähän eräilemässä mäyräkoiriensa kanssa.
Joo, ihan totta. Kutsunkin osaa laavuista "kaupunkilaavuiksi" eli niihin pääsee auolla viereen tai lähelle. Pitää kokemukseni mukaan olla yli 5 km rämpimistä, niin ei tule pääsääntöisesti noita kaljaporukoita, minkään ikäisiä.
Asuin 10 v Ähtärissä ja siellä mm. on oikeastikin se karhuvaara. En nähnyt ainuttakaan. Ilveksen olen nähnyt. Kerran oli pari poroa laavun lähellä koko ajan, mutta ajattelin, että se on hyvä vain - ei ne siinä kyttäisi, jos niitä petoja olisi lähellä.
Olen nainen ja nuorempana kaiketi kauniskin kun minun ei oletettu osaavan tehdä yhtään mitään. Kummastus oli suuri kun löysin kulloisellekin seurustelukumppanille hyvän käytetyn auton, sain heidän koiransa ja kersansa kuriin sekä emännöin vaivatta maatilaa tai OK- taloa. Tiesin minkä verran piti tilata halkoja tai lämmitysöljyä ja milloin ne kannatti tilata.
Nyt kun olen vanhempi niin minua pidetään täysin vajaaälyisenä koska olen aika hiljainen ja viihdyn omissa oloissani, ihmetellään vain millä eväillä olen pystynyt hankkimaan kaikenlaista tavanomaista (omistusasunto, auto yms.) kysyttäessä kerron omistavani rikkaan rakastajan ;)
Olen teknisen (lue miesvaltaisen) alan naisyrittäjä. Melko usein asikas pyytää ensimmäisenä, että olisiko miehiä paikalla. Tällaisille asiakkaille tulee yleensä lyötyä luu kurkkuun teknisellä sanastolla ihan ilkeyttään vaikka asian voisi selvemminkin selittää ;)
Vierailija kirjoitti:
Ei niinkään oletettu etten osaa, mutta olen huomannut että pelien maailmassa nuo yleistykset kyllä lentelee. Jokainen yhtään enemmän pelannut tietää, että välillä menee hyvin ja välillä huonosti riippumatta taitotasosta. Mutta siinä on jännä ero miten huonosti menemiseen suhtaudutaan riippuen siitä tietävätkö muut että nimimerkkini takana on nainen: jos eivät tiedä, niin "lol paska säkä/hitto sä oot huono" (mikä on ihan normaalia pelimaailmassa), mutta jos tietävät että olen nainen niin "lol naiset ei osaa pelata/ei oo ihme ettei suju kun on nainen/tämän takia naisten ei pitäisi pelata". Jos en korjaa oletusta että olen mies, niin olen yksilö. Jos selviää että olen nainen, edustan koko sukupuolta.
Mä en onneks oo tollasta kohtelua saanut. Enemmänkin ovat järkyttyneet siitä kun ovat tosiaan kuvitelleet mua pojaksi nimimerkin, pelitaitojen ja juttujen perusteella pojaksi ja sitten olenkin oikeasti nainen ja kuulemma ihan nättikin vielä. :D
N26
Rakennan kaikkea puusta, aina terasseista huvimajoihin, opin käyttämään työkaluja helposti ja rakennan monimutkaisiakin rakennelmia. Tiedän, miten talojen perustuksia valetaan, runko rakennetaan, tehdään sähkö-
ja putkitöitä tai korjataan ruohonleikkuri tai pyörä. Vaihdan autoon öljyt, renkaat, polttimot ja huollan sitä melko pitkälle itse. En pelkää mennä tielle jäänyttä auttamaan ja hinaamaan saatikka peruuta autoa ihan pieniinkin koloihin. Sytytän nuotiot, teen polttopuita ja kaadan puita. Exä osti synttärilahjaksi kerran toivomani sirkkelin ja myyjä luuli, että prankattiin häntä. Ulkonäöllisesti olen hyvin naisellinen laiha ja pitkä, joten aiheutan poikamaisuuteni kanssa usein hämmentäviä tilanteita. Ammatikseni en tee mitään noista vaan teen analyyttistä hommaa toimistossa. Käsillä tekeminen on vain mukavaa ajanvietettä ja jos en jotain osaa, niin otan selvää.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas olen just sellanen avuton nainen, joka pelkää autoilua, ei osaa parkkeerata taskuun tai vaihtaa renkaita jne... oon aina ollut luonteeltani enemmän runollinen ja teoreettinen kuin käytännöllinen.
Ja koen tästä asiasta tuplahäpeää, koska tuntuu että naisena kantaa koko sukupuolta harteillaan ja vetää muutkin lokaan kun on tämmöinen. Ja miehet pääsee tuhahtelemaan "tiesinhän" -tyylisesti ja tuntemaan ylemmyydentuntoa... :/ Olisin mieluummin avuton mies, silloin se olisin vain mä tyyppinä, joka olen avuton, eikä koska sukupuoli...
Mun eka vaimo oli juuri noissa asioissa täysibimbo ja vaaleverikkö tietenkin. Jos piti jottain auton katsastusta hoitaa laitoin toki auton kuntoon, mutta naisen katsastamaan sen. Autoa se toki ajaakin kuin jenkki sarjakuvien vaimot
Näitä riittää. Äiti kuoli kun olin alle kouluikäinen ja jäätiin isän kanssa kaksistaan. Siinä sai sitten opetella rassaamaan autot, halkohommat, kodin remontit sun muut, pienessä maalaispitäjässä kun asuttiin. Istuttiin hirvipassissa, on metsästyskortit ja aseenkantoluvat. Osaan paitsi ampua hyvin, myös nylkeä ja paloitella ampumani eläimen. Sain mopon sillä ehdolla, että opettelen sen itse korjaamaan. Teininä sain myös oman auton, projektiksi. Sitä sitten useamman vuoden rakensi, käytännössä alusta loppuun itse, yrityksen ja erehdyksen kautta. Ainoastaan maalautin muualla, muuten itse rakennettu. Auto on mulla vieläkin, lähinnä kesäkiesinä ja säännöllisesti se herättää epäuskoa ihmisissä, että ihan ihanko itse sinä sen teit. Ei millään uppoa jakeluun, että kun on useamman vuoden kyynärpäitä myöten öljyssä sitä konetta kasannut ja purkanut ja taas kasannut, niin on siitä jotain mieleenkin jäänyt :D Ymmärrän myös tämän tietyn merkin dieseleistä aika paljon, mutta harvoin kenellekään apuani tarjoan, koska lähes aina käydään se sama "tiiätkö muka oikeasti.." keskustelu. Autokaupoista olen kylmästi kävellyt toiseen liikkeeseen, jos myyjä on puhunut kuin lapselle, puhunut miehelle tai epäillyt, etten tiedä mitä olen tulossa ostamaan. Eipä noista oletuksista enää jaksa sinänsä loukkaantua, välillä on pakko trollailla jos joku tohkeissaan pätee asiasta mistä ei mitään ymmärrä.
Kolvata, avata virtausputken ventiili. Kyseinen venttiili oli jumahtanut oikein kunnolla kiinni, enkä sitä auki saanutkaan. Huikkasin lähistöllä naureskelevia miehiä apuun. Iloinen hetki tuli siinä vaiheessa kun ilmeni, että olihan se oikeasti jumissa... mites tää nyt näin 😂
Vierailija kirjoitti:
Autolla peruuttaminen ja pakettiautolla ajaminen. :D
Höpsis! Oulun seudulla lestadiolaisäidit ajelevat lähes poikkeuksetta pakettiautoilla (jotta saavat koko pesueen kuljetettua samalla).
Hyvin usein vieraampi ihminen kysyy kitaran meillä nähdessään, että ai "Mikko" soittaa kitaraa? Yllätys on suuri kun sanon että kitara on minun ja että olen soittanut koko ikäni.
Toisaalta ekaluokkalaisen poikani harrastus herättää jopa sellaisia kysymyksiä että miksi? Miksi poikani harrastaa tanssia? Eikä auta että hän tanssii hiphoppia. Ihan yhtä outoa kuin miespuolinen balettitanssija.
Olen aina myös tykännyt moottoripyöristä ja sellaista ajanut kunnes raskaaksi tullessa myin pois. Ajatus on ostaa piakkoin taas uusi, kun aikaa harrastukselle taas olisi. Usein, kun kuulen jonkun ajavan moottoripyörää, kysyn luonnollisesti että millaista. Onkin todella mieltä ylentävää kun vastataan että sellaista missä on kaksi pyörää ja mikä pärisee... aaaaaaarrrgh!
Olla oikeasti vihainen. "Kun sulla on nyt varmaan noi hormoonit sekaisin..."
Ai Luoja, että vituttaa jos joku vetää tuon.
Nuorempana pojat luuli etten uskalla tapella tai lyödä. Mieli sitten muuttui kun oli survaissut ne maahan.
Useimmat myös olettavat etten voi rakentaa tai korjata asioita.
Ajaa autoa puhelin korvassa. En ole vielä hyvää suoritusta nähnyt, hirveitä päivittäin.