Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sellaista sinusta on oletettu, ettet osaa tehdä vain siksi että olet nainen?

Vierailija
25.05.2017 |

Omalla kohdalla miehen kaveriporukka oli mökillä hoo moilasena kun osasin käyttää halkomakonetta.

Kommentit (155)

Vierailija
121/155 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas olen just sellanen avuton nainen, joka pelkää autoilua, ei osaa parkkeerata taskuun tai vaihtaa renkaita jne... oon aina ollut luonteeltani enemmän runollinen ja teoreettinen kuin käytännöllinen.

Ja koen tästä asiasta tuplahäpeää, koska tuntuu että naisena kantaa koko sukupuolta harteillaan ja vetää muutkin lokaan kun on tämmöinen. Ja miehet pääsee tuhahtelemaan "tiesinhän" -tyylisesti ja tuntemaan ylemmyydentuntoa... :/ Olisin mieluummin avuton mies, silloin se olisin vain mä tyyppinä, joka olen avuton, eikä koska sukupuoli...

Sama. En minä enkä mieheni osaa suurinta osaa tämän ketjun korjaus-, koneenkäyttö- tai teknisistä jutuista. Mutta musta tuntuu, että mun pitäisi opetella ihan vaan siksi, että pääsisin näyttämään jollekin, että kyllä nainenkin osaa. Mies on vaan ihan tyytyväisenä teoreettinen haihattelija.

Vierailija
122/155 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastainenkin kokemus tähän ketjuun, vaikka onkin aiheesta ohi. Minulla oli opettajana n. 70-v insinööri omien inssiopintojen aikaan yhdellä kurssilla. Hän kehui aina kovasti, että maansiirtokoneiden kuljettajiksi pitäisi saada naisia. Naiset ovat kuulemma paljon tarkempia ja koneet pysyvät paremmassa kunnossa. Hänellä oli pitkä kokemus maansiirto- ja kaivosalalta. 

Minullekin eräs puutarha-alan yrittäjä totesi että ei koskaan palkkaa miehiä töihin sillä naiset on paljon ahkerampia ja parempia työntekijöitä (ja oletettavasti myös halvempia) :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/155 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan vetää maasta yli 100kg, vetää leukoja ja punnertaa. Olen myös blondi. Se luo joskus ennakkoasenteen että olen iso ja tyhmä. En väitäkään luontojani olevan riski, kyllä sen eteen on treenattu, mutta silti miehiä tuntuu toisinaan hämmentävän fyysinen nainen. Tai fyysisiä voimia vähätellään. En tietenkään pysty samaan kuin mies, mutta olen tyytyväinen omaan fysiikkaani. Enkä koe olevani keskivertoa tyhmempikään :)

Vierailija
124/155 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltoaseman pihassa kun lisäsin autoon öljyä niin joku mies tuli siihen naureskelemaan että osaathan sä nyt varmasti tän et eikös kannattais antaa miesten hoitaa nää autohommat. Hipsi hyvin nopeesti pois paikalta kun totesin että ammatiltani olen ajoneuvoasentaja, kyllä osaan hyvinkin että jätäppäs nää hommat ammattilaisille.

Vierailija
125/155 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoda väkeviä (tykkään votkan ja viskin mausta ja en humallu niistä niin helposti kuin vaikka lonkerosta tms.).

Vierailija
126/155 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelasimme porukalla Aliasta, ja siinä kohtaa kun aika loppuu, saa kaikki avata sen viimeisen sanan. Isäpuoleni koitti selittää miehelleni sanan "kuin mies miehelle", niin ettei muut naiset sitä arvaisi. Selitti sanaa jotenkin niin, että mitä syntyy suon pohjassa, mitä käytetään teollisuudessa. Ilmeet oli suuret, kun olin naisena tiennyt sen olevan turvetta. Miehet ihmettelivät kovaan ääneen, miten nainen voi sen tietää, vaikka kuuluu ihan perus maantietoon/biologiaan.

Muuta ihmettelyä olen saanut siitä, kun olen kouluttautunut elektroniikka-asentajaksi, ja nykään amk:issa ICT alalla pelipuolelle. Osaan korjata läppäreitä, ja kasata tietokoneita. Koodauskin sujuu. Ei ne ole mitään rakettitiedettä tai vain miesten hommaa..

Toisin päin mentäessä, veljeni on myös saanut kuulla siitä, että on "piikojen" alalla, eli siis suurtalouskokki päiväkodeissa ja kouluissa. Hänelle mieleinen ala, ja paikka, kun ei kiireisissä ravintoloissa kokkina halua olla.

Vierailija
127/155 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa tulee luultavasti paljon kommenttia: itse en ole hirveän lapsirakas, mutta mieheni on senkin edestä. Hän aikoo niitä lapsia sitten hoitaa enemmän kuin minä, ja voin itse keskittyä työntekoon.

Ikävää lukea kommentteja siitä, kuinka ihmiset suhtautuu epäilevästi miesten lastenhoitoon, kun "kyllähän se naisten hommaa on". Joo ei ole mun juttu.

Vierailija
128/155 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon rakentaminen. Päivällä töissä toimistossa korkkareissa ja jakkupuvussa ja illalla raksareettana. Totuuden näki vain kynsistä;D

Vierailija
129/155 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse naisena aina pyydän miehiä nostamaan vähänkin painavampia tavaroita/laatikoita tms mulle. Yleensä jaksaisin kyllä itsekin ne nostaa, mutta olen hirveän neuroottinen sen kanssa, että pelkään jonain päivänä satuttavani selän, tai että polvet pamahtaisi. Miehet myös mielellään siinä auttavat, kun "eihän naiset näitä jaksa nostaa". Ihan miten vaan, itse pääsen silloin helpommalla. Ei tarvitse pelätä, että nostan "väärin", niin kuin yleensä saatan tehdä, ja riskeerata sen, että satutan selän.

Vierailija
130/155 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen väitellyt tohtoriksi eräältä miesvaltaiselta alalata. Vielä nuorempana jaksoin olla jotenkin kohtelias näiden pätevyydestäni järkyttyneiden suuntaan, mutta kun mittarissa on 40+, en enää jaksa olla lainkaan myötätuntoinen. Pöhköiltä reppanoilta tiedustelen, että pystyykö hän elämään tämän faktan kanssa, että olen nainen ja tarvittaessa voin sanoa, että siihen kyllä tottuu kun minäkin olen tottunut. Sitten sovinistisille törkymöykyille sanon, että luojan kiitos opponentti ei pyytänyt minua tekemään helikopteria - siihenhän se olisi jäänyt.

Lukemattomat kerrat on käynyt niin, että minua tutkimusryhmän johtajana on luultu assariksi tai rivitutkijaksi ja alaisiani on oletuksena pidetty pomona. Tämä siis ennen kuin olen suutani ehtinyt aukaista. Onneksi alaiseni ovat ihan pirun fiksuja eikä kukaan yhtä (todellakin entistä) alaista lukuunottamatta ole pyrkinyt hyötymään asetelmasta.

Aikansa sitä jaksaa hymyillä, mutta kun se ei saatana johda yhtään mihinkään, vastaan sitten samalla idiotismin tasolla. Vähän niin kuin lapselle puhutaan niin, että lapsi ymmärtää, idiootille puhutaan niin, että idiootti ymmärtää.

Sinulla ei ole karismaa, etkä herätä luottamusta. Sellaista se monilla miehilläkin on, ei kannata sukupuolen taakse piiloutua. Turha polkea jalkaa ja selitellä, jos juuri sinun ylitsevuotavaa erinomaisuuttasi ei huomata.

Vierailija
131/155 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ihmettelee sitä, kun meillä yleensä mies hoitaa ruoanlaiton :D Itsekin kyllä osaisin, mutta mieheni on vain niin paljon luovempi siinä, ja tekee superhyvää ruokaa. Hauska nähdä hänet työskentelemässä keittiössä esiliina päällä, samaan aikaan kun itse hörpin kirsikkaolutta, ja pelailen tietokoneella.

Mieheni ei myöskään ole sellainen, että en voisi jotain tehdä "koska olen nainen", vaan nimenomaan pistää mut hoitamaan kaikki elektroniikkaan liittyvät jutut koska "olethan IT-alalla töissä, ja sunkin nämä pitäisi osata hoitaa". En voi sanoa, että en osaa, koska nykyään on google ja youtube.

Autojutuissa olen kyllä täysin tumpelo, koska ei vaan millään riitä kiinnostus. Tyhmää vain kuulla siitä, että "eihän naiset näitä voi osata". Kyllä voi, jos on kiinnostusta. Itse suosin muutenkin julkisia. Tietokoneista tiedän sitten senkin edestä.

Vierailija
132/155 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsin aikaisemmin tässä ketjussa luistelun ja kiipeilyn, ja nyt tuli vielä mieleen, että miesten pyörällä ajamista kummastellaan harva se päivä. (No, kyseessä ei ole taito, mutta kunhan mainitsen.) En edes ymmärrä, miksi miehille ja naisille on eri pyörät, tietääkö joku?

Olen huomannut, että valtaosa ihmisistä ajaa omalle sukupuolelle tehdyllä pyörällä. Aika harvoin näkee miestä naisten pyörän selässä, toisinpäin on tavallisempaa.

Vierailija
133/155 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainitsin aikaisemmin tässä ketjussa luistelun ja kiipeilyn, ja nyt tuli vielä mieleen, että miesten pyörällä ajamista kummastellaan harva se päivä. (No, kyseessä ei ole taito, mutta kunhan mainitsen.) En edes ymmärrä, miksi miehille ja naisille on eri pyörät, tietääkö joku?

Olen huomannut, että valtaosa ihmisistä ajaa omalle sukupuolelle tehdyllä pyörällä. Aika harvoin näkee miestä naisten pyörän selässä, toisinpäin on tavallisempaa.

Naisten pyörän rungon muoto on perua ajalta, jolloin naiset käyttivät hametta. Hameen kanssa ei heitetä jalkaa tangon yli. Miesten pyörän runko on tukevampi, parempi poljettava esm. seisten ylämäessä.

Vierailija
134/155 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen insinööri (eläkkeellä jo) ja olin aikoinaan harjoittelemassa liikkeessä, jossa korjattiin asiakkaan tuomia laitteita (nykyisin ei toki enää korjata) ja kun rupesin purkamaan laitetta katsoakseni, onko siinä vain joku komponentti vaihdettava, niin kerran asiakas sanoi, että anteeksi, mutta olisiko teillä joku mies paikalla. Pomo huikkasi takahuoneesta, että on, mutta xxx osaa tuon homman paremmin.

Koska olen tehnyt työurani ns miesten töissä ja miesten palkalla, niin en ole kovin feministinen  töiden suhteen. On kuitenkin tosiasia, että monet naiset ovat niin pieniä  ja hentoja, ettei joku raskaiden töiden tekeminen vain tasa-arvon vuoksi mielestäni ole tärkeää tai järkevää, vaikka siihen pystyisikin.  Meillä mies pesee ikkunat, koska hän sinne yltää helposti ilman jakkaraa, samaten tekee useimmiten nekin työt, joihin minulla on koulutus.

Se tekee joka osaa ja haluaa jaksaa ja usein tehdään yhdessä, silti tietysti on molempien sukupuolten hyvä osata monipuolisesti normaaliin huusholliarkeen kuuluvat työt niin, että pärjää sitten tarvittaessa yksinkin niiden kanssa.

Vierailija
135/155 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumpata pyöräni renkaat.

Vierailija
136/155 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen väitellyt tohtoriksi eräältä miesvaltaiselta alalata. Vielä nuorempana jaksoin olla jotenkin kohtelias näiden pätevyydestäni järkyttyneiden suuntaan, mutta kun mittarissa on 40+, en enää jaksa olla lainkaan myötätuntoinen. Pöhköiltä reppanoilta tiedustelen, että pystyykö hän elämään tämän faktan kanssa, että olen nainen ja tarvittaessa voin sanoa, että siihen kyllä tottuu kun minäkin olen tottunut. Sitten sovinistisille törkymöykyille sanon, että luojan kiitos opponentti ei pyytänyt minua tekemään helikopteria - siihenhän se olisi jäänyt.

Lukemattomat kerrat on käynyt niin, että minua tutkimusryhmän johtajana on luultu assariksi tai rivitutkijaksi ja alaisiani on oletuksena pidetty pomona. Tämä siis ennen kuin olen suutani ehtinyt aukaista. Onneksi alaiseni ovat ihan pirun fiksuja eikä kukaan yhtä (todellakin entistä) alaista lukuunottamatta ole pyrkinyt hyötymään asetelmasta.

Aikansa sitä jaksaa hymyillä, mutta kun se ei saatana johda yhtään mihinkään, vastaan sitten samalla idiotismin tasolla. Vähän niin kuin lapselle puhutaan niin, että lapsi ymmärtää, idiootille puhutaan niin, että idiootti ymmärtää.

Sinulla ei ole karismaa, etkä herätä luottamusta. Sellaista se monilla miehilläkin on, ei kannata sukupuolen taakse piiloutua. Turha polkea jalkaa ja selitellä, jos juuri sinun ylitsevuotavaa erinomaisuuttasi ei huomata.

Ei varmaan herätä, kun ajatukset on jostain 50-luvulta. Kauhea tarve tehdä pesäeroa johtajan (MINÄMINÄ) ja alaisten (ne muut) välillä. Pikanttina lisänä pieni viittaus siihen, että joku joskus on uhannut ja kyseenalaistanut hänen yksinvaltiuttaan, jonka jälkeen diktaattorimaiseen tapaan hänestä tehtiin "todellakin entinen" esimerkkitapaus. Puistattavaa.

Vierailija
137/155 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kääntänyt autojen korjausoppaita ja väistämättähän siinä oppii sekä terminologiaa että autojen korjaamisesta yhtä sun toista. Käväisin mieheni kanssa tutun autokorjaamolla ja tuttu oli ajanut oman autonsa pukeille. Siinä kun seisoskelimme auton alla ja tuttava esitteli auton varsinaista vikaa, totesin puoli-itsekseni että näköjään myös *lisää tähän iso satsi terminologiaa* tiiviste repsottaa myös. Tunnelma oli todella järkyttynyt 😃. Siis oikeasti pyhäinhäväistys tapahtui.

Vierailija
138/155 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä tultiin lainaamaan jotain käsityökonetta (tasohiomakone, epäkeskohiomakone, nauhahiomakone, kuumailmapuhallin, viimeistelynaulain, pieni kompura) lainaajat kysyivät ensin mieheltä.. mies vastasi ettei ne ole hänen eikä hän tiedä missä ne on, hän ei käytä niitä.

Maalasin talon, tein kiveykset rappujen eteen, tapetoin, teen peltotöitä, ajan traktoria eteen ja taaksepäin myös peräkärryn kanssa...

Vierailija
139/155 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olenkin saanut paljon ihmetystä aikaiseksi, kun osaan paljon ns miesten hommia. En tietysti sellaisia, mitkä ei kiinnosta yhtään, mut kaikki työkalujen käyttö, auton huolto ja ajaminen, kaksipyöräisilläkin osaan ajaa, kotona pikku korjaukset ja muut, mitä moni täällä on luetellut. On vaan lapsesta lähtien oppinut tekemään, kun kotona ei eroteltu ns miesten ja naisten töitä. Ja silti joka kevät ja syksy joku ihmettelee että tarviiko apua renkaanvaihdossa. Oon tehnyt sitä lapsesta asti, aluksi vain apuna ja lopulta ihan itse. Myös ollessani nuorena muuttofirmassa töissä asiakkaat ei olisi antanut mun kantaa tavaroita, vaikka juuri siihenhän mut oli palkattu! Kerran yksi mies vaatimalla vaati saada ottaa kantamani laatikon, huomasin kun hän oli pudottaa sen lattialle, kun olikin painava :) Sen jälkeen siinä kohteessa sain tehdä työni. Tietty joissakin asioissa on pyydettävä joku muu apuun, kun en osaa itse, mutta yleensä kyse on hommasta joka ei kiinnosta ja joku muu osaa sen paremmin, olipa mies tai nainen. Ja yleensäkin minkä tahansa homman saa tehtyä ja selvitettyä miten se tehdään, jos vaan riittää itsellä kiinnostusta. Eniten huvittaa, kun luullaan etten saa taulua seinälle (tai sitä koukkua tms) tai jotain huonekalua kasattua, tai monta muuta pikkujuttua, koska olen nainen. Olenkin aina ajatellut, että jos en osaa, opettelen. Ja kuten joku muu myös kirjoittikin, sukkaa en osaa tehdä(ei ole kiinnostanut opetella, vielä), mutta miksi en voisi osata lyödä naulan seinään, se ei niin paljon taitoa vaadi.

Vierailija
140/155 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta, että asiallinen kommenttini siitä, ettei ihmettely automaattisesti yksittäistapauksessa johdu välttämättä juuri sukupuolesta on poistettu. :D

Useimmat miehet muuten ihailee osaavia naisia, vaikka moni täällä tykkää ylläpitää "kova paikka miehille"-myyttiä. Toki valitettavasti sitten on joitakin huonoitsetuntoisia, lähinnä iäkkäitä, jotka pyrkivät mitätöimäänkin.