Mitä sellaista sinusta on oletettu, ettet osaa tehdä vain siksi että olet nainen?
Omalla kohdalla miehen kaveriporukka oli mökillä hoo moilasena kun osasin käyttää halkomakonetta.
Kommentit (155)
Käärin tupakkani käsin ja tämä on omiaan kirvoittamaan erikoisia kommentteja.
"Nainen kääri sätkän" yms yhtä terävää.
En kuulemma osaa ajaa autoa enkä koota huonekaluja. Kuinka vaikeaa on ruuvata muutama pala kokoon verrattuna siihen että kuka tahansa normaaliälyinen osaa tehdä palapelin. Automaattivaihteisella ajaminen ei ole ydinfysiikkaa.
Vanhanaikaista on se ajattelu, että kun osaa jotain miesten töitä se olisi miehille kova paikka. Joillekkin tietty voi olla, mut yleensä se vaan on sitä, että aluksi vähän ihmetellään, että ai, sä osaatki tän tehdä. Kyllä mä varmaan kahdesti kysyisin jos mies sanoisi osaavansa tehdä sukan tai jotain mitä perinteisesti on pidetty naisten hommana, tai mitä miehet ei yleensä osaa. En siis pahalla, hyvä vaan että asiat tasa-arvoistuu ja ei niin jyrkkä ole se miesten ja naisten töiden raja.
Vierailija kirjoitti:
Olen kääntänyt autojen korjausoppaita ja väistämättähän siinä oppii sekä terminologiaa että autojen korjaamisesta yhtä sun toista. Käväisin mieheni kanssa tutun autokorjaamolla ja tuttu oli ajanut oman autonsa pukeille. Siinä kun seisoskelimme auton alla ja tuttava esitteli auton varsinaista vikaa, totesin puoli-itsekseni että näköjään myös *lisää tähän iso satsi terminologiaa* tiiviste repsottaa myös. Tunnelma oli todella järkyttynyt 😃. Siis oikeasti pyhäinhäväistys tapahtui.
Voin kuvitella ilmeet, hitsi, olisinpa ollut paikalla :D :D
Miehet järkyttyy todella pienistä asioista, joskus ihan huvikseni provosoin.
Kyllähän se naiselle epätavallinen ammatti herätti/herättää kysymyksiä. Myös nuori ikä aiheutti paljon ihmetystä, nyt sitä ongelmaa ei enää ole :)
Vierailija kirjoitti:
Huoltoaseman pihassa kun lisäsin autoon öljyä niin joku mies tuli siihen naureskelemaan että osaathan sä nyt varmasti tän et eikös kannattais antaa miesten hoitaa nää autohommat. Hipsi hyvin nopeesti pois paikalta kun totesin että ammatiltani olen ajoneuvoasentaja, kyllä osaan hyvinkin että jätäppäs nää hommat ammattilaisille.
Minäkin lisäsin kerran nesteitä autooni pihalla (kerrostalo) ja siihen pölähti mies naureskelemaa että "enpä ole koskaan nähnyt naista konepellin alla, hahaha!". Hiljeni kun sanoin että "aika avuttomia naisia sinäkin tunnet!"
Kiitos päivän nauruista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kääntänyt autojen korjausoppaita ja väistämättähän siinä oppii sekä terminologiaa että autojen korjaamisesta yhtä sun toista. Käväisin mieheni kanssa tutun autokorjaamolla ja tuttu oli ajanut oman autonsa pukeille. Siinä kun seisoskelimme auton alla ja tuttava esitteli auton varsinaista vikaa, totesin puoli-itsekseni että näköjään myös *lisää tähän iso satsi terminologiaa* tiiviste repsottaa myös. Tunnelma oli todella järkyttynyt 😃. Siis oikeasti pyhäinhäväistys tapahtui.
Voin kuvitella ilmeet, hitsi, olisinpa ollut paikalla :D :D
Miehet järkyttyy todella pienistä asioista, joskus ihan huvikseni provosoin.
Sama juttu. Kun joku kysyy, miten ja missä olin autoon renkaat ajatellut vaihtaa, vastaan että autotallissa ja ensin otan entisen renkaan pois, sitten laitan uuden tilalle, vai onko parempia ehdotuksia?
Vierailija kirjoitti:
Eikö tähän ketjuun olisi voinut tulla kokemuksia molemmilta sukupuolilta? Kyllä täällä nykyään meitä miehiäkin on.
No, sanon oman kokemukseni kuitenkin: oltiin porukalla mökillä, ja jonkun piti tehdä ruoka. Ei siis grillillä vaan ihan normaalisti. Ehdotin, että minä voisin tehdä sen ja reaktio tuohon oli, että ehkä olisi parempi jos joku muu tekisi. Suostuttelin heidät sitten kuitenkin ja varsinkin porukan naiset ihmettelivät ääneen, miten joku mies osaa tehdä noinkin hyvää ruokaa.
Kokkaileva mies on aarre, josta pitää pitää kynsin hampain kiinni ;)
Sama tuo autoon nesteen lisääminen. Yleensä siinä korkissa on vielä tosi iso kuva, mitä mihinkin tulee, ei vaadi edes lukutaitoa, saati että olisi jotain ydinfysiikka...
Olen IT-alalla ja vähän nuorempana olin hommissa PC-helpparissa. Kyllä sinne soitteli ihmisiä, jotka heti kysyivät, että "olisiko siellä ketään miestä paikalla, kun mulla on ongelma tän koneen kanssa".
On muuten jännä, vielä ainakin 10-20v sitten oli käsitys, että naiset sopii hyvin esim koulun keittiöön, on ns naisten ammatti, mutta parhaat kokit ravintoloissa on miehiä... vähän hassua, en ymmärrä tuota logiikkaa.
Ja mulle on todella sanottu, että et sä varmaan kokki voi olla, joku keittäjä tai suurtalouskokki korkeintaan. (Nuo kaksi on siis suunnilleen sama asia) Että ei nainen voi kokki olla. Häh? Sit ihmetellään että joku mies osaa tehdä ruokaa... ei ihan avaudu tuo logiikka.
Lisään vielä... loukkaavinta tuossa on se, etten muka itse tiedä mitä olen opiskellut, mitä työtä olen tehnyt tai mitä todistuksessani lukee...
Nostaa/kantaa mitään maitotölkkiä painavampaa. En ole mikään erityisen riski nainen, mutta useamman kerran törmännyt naurettavuuksiin, miten estellään kantamasta jotain, mitä minä ihan hyvin jaksan ja pystyn kantamaan. Joskus mies, joka on estellyt minua kantamasta jotain, sitten itse kantaessaan valittaa, miten selkä kremppaa tmv. :-o
Aika ärsyttävä oli tyyppi, joka väen väkisin tuputti apua ompelukoneen kantamisessa autolle pienen matkan päähän, vaikka sanoin että ei kiitos jaksan oikein hyvin kantaa sen itsekin. Siinä oli siis muutamia objekteja kannettavana ja ompelukone rapulla odottamassa. Ja sitten kun mieheni tuli ulos ovesta, se apuaan tyrkyttänyt tyyppi loukkaantui ja laski ompelukoneen käsistään kesken matkan - kun en ollut kertonut että on mies omastakin takaa! :-D
Pakko kommentoida... Oon miesvaltaisella ja fyysisesti raskaalla alalla töissä. Ja en oo huomannut, että se olis "kova paikka" miehille, kun työstäni suoriudun. Jotkut alussa voi kysyä, että tarviinko apua, mutta luulen että uudelta/tuntemattomalta kysytään niin, sukupuolesta riippumatta. Kun on käynyt selväksi, että osaan itse työni tehdä, asia on sillä selvä. Ohjeita kun kysyy, sellaisia saa ja apua puolin ja toisin jos tarvitsee.