TILULIINI
Kommentit (123)
HEISSAN
Ihan ekana ihmettelen syvästi tuota naputusta painoasiasta. Tai siis mikä sun lähtöpaino oli? Normaalipaino? Mulle on nimittäin tullut jo 15 kiloa eli aika lailla enempi kuin sulle, mutta lähtiessä oli kyllä ihan normaalipaino. Terkka ei ole kertaakaan valittanut, vaikka itseä kauhistuttaa. Esikoisesta tuli kaiken kaikkiaan vain 12 kiloa. Mä pahoin pelkään, että nyt menee se 20kiloa rikki ennen loppua. KÄÄK! Mutta ihan oikeasti, ne kilot kyllä lähtee, vaikka aluksi ei uskoisikaan, kun se vatsa roikkuu. Yleensä ihmiset on päässyt normaalimittoihin puoli vuotta- vuosi synnytyksestä. Siis jos ovat suunnilleen normaalipainoisia olleet. Mutta mä ajattelen myös niin, että nyt saa kerrankin syödä surutta!!!!!!!! Milloin naisen elämässä se on mahdollista? Ja suklaan on jossain tutkimuksissa todettu lisäävän vauvankin hyvänoloa - saati äidin. HEHEH. Mä ainakin syön suklaata...Mutta hei,jos sua supistelee niin älä nyt rehki. Ihan oikeasti! Mä en ole aikoihin edes pystynyt juuri liikkumaan, mutta en ole ottanut stressiä. Parempi, että vauva pysyy kohdussa mahdollisimman pitkään. Sulla varsinkin jos tuo kohdunsuu jo reagoi synnytysmerkein niin ota ihmeessä nyt LEPOasento. Se keskosena syntyminen ei ole mikään pikku juttu!
Laitoitkohan se väärinton äippäloma ajan kun 19.8? Kun mun alkaa vasta 8.9? Ja mullahan on ekana laskettu aika. Vai otatko varhennettuna? Hyvä,että sait saikkaria.
Mites sulla on synnytystapa-arvio? Mulle ei ole koskaan tehty eikä edes puhuttu. Jännä, ettei tota hb:tä seurata sulla, kun multa se otetaan joka kerta. Outoa...Ootteko menossa sinne haikaranpesään vai mitkä valmennukset kättärillä oikein on? Mä en ole kuullutkaan. Ekan kanssa ei Jorvi kyllä mitään tarjonnut. Pitäisi kai kysellä terkalta.
Terkkuja
Olet ihana!!!!!! Kun helpotit mun oloa tuon painoasian suhteen!!!! kiitos kiitos!!!! =) =) olin ihan normaalipainoinen lähtöpainoltani ja nytkin tuntuu ettei sitä painoa nyt hirveesti ole muualle kertynyt kuin vatsaan, ei ainakaan pahasti tunnu siltä. Olin eilen ihan maassa kun ajattelin että tällainen mursu minusta nyt sitten tuli kun ihan terkkari alkaa huomauttelemaan. Mutta nyt kyllä helpotti!!!!! taitaa hormonit vähän vaikuttaa kun kaikki pitää ottaa niin raskaasti... tosin kerran eräässä palaverissa psyk.lääkäri totesi että raskauden kolme viimeistä kuukautta vastaa ihan samaa hormonimyrskyä kuin teini-iässä... että sitä kai tässä elellään ;)
Joo, täytyy lepäillä. Niin, tosiaan, otin varhennettuna sen äippäloman, siksi alkaa jo nyt! Työpaikka on sen verran kaukana niin päätin että otan niin aikaisin sen loman kuin mahdollista ettei tarvitse enää murehtia matkustamista, asumista sun muuta.
Ne valmennukset on sen haikaranpesän kun sinne koitetaan päästä. Ne " pakolliset" joihin täytyy (siis SAA) osallistua. Toivottavasti masussa pysytään nyt tiiviisti niin päästäisiin!!
Tänään käydään hakemassa äitiyspakkaus, kyllä sitä onkin jo odoteltu! tietää sen jälkeen mitä vielä pitää hankkia.
Ai niin, kysyit synnytystapa-arvioinnista, terkkari sanoi että se on silloin seuraavalla lääkärikäynnillä. Ihmeellistä ettei sulle ole siitä mitään puhuttu? Taitaa tosiaan nämä käytännöt vähän vaihella! No, mun siskolle oli sanottu että " kohtahan se jo syntyy, ei tässä tarvii mitään arvioita tehdä! " kun hän oli kysynyt synnytystapa-arvioinnista... mielenkiintoista.
ja tosi mielenkiintoisia on myös unet mitä aina välillä näkee.... näin toissayönä unta että se vauva hymyili vaan silleen ylimielisesti ja mietin että tällainen siellä sitten oli.... sitten se oli perhonen jota etsiskelin ympäri parveketta kun halusin näyttää kaverille... ei sitten löytynyt! :) heh!
Mutta terkkuja sinne myös ja hyviä vointeja!
Mitäs mieltä äitiyspakkauksesta? Mä en sitä ottanut, kun ykkösestä on kaikki tallella.Mitä muuten olet hankkinut vauvalle? Saanko suositella kantoliinaa ja unipussia? Miten olet nyt voinut? Itse olen voinut paremmin. Neuvola on taas ensi viikolla.
terkkuja
No niin, jälleen reissusta palailtu, jokohan riittäis!! tuntuu että nyt pitää käydä vanhempien luona ihan urakalla kun taukoa tulee kohta jonkin verran. huh, tulin yöjunalla, hyvä ratkaisu!
äitiyspakkaus tuli ja olin siihen ihan tyytyväinen. Ihan hyviä perusvaatteita siinä oli, makuupussi oli mukavan pirtsakka ja pussilakana! täytyis pikkuhiljaa alkaa pesemään noita vaatteita sun muita. Hankintoja on tehty vaunut, sänky, hoitotaso sängyn päälle ja sit meillä on neljä-viis vuotta vanha turvaistuin mutta kuulin jostain että sen ikäinen olisi käytössä liian vanha, että jotkut pinnotteet ovat sen verran kuluneet ettei niin hyvä enää?? täytyy käydä kyselemässä kaupassa, mutta en usko että läheskään jokainen uusii sitä välttämättä kovin usein jos ei ole kolaroinut tms. mutta ehkä tässä on sekin pointti että tekis ite kauheesti mieli ostaa uusi, tulee tosi paljon ajettua pitkiä matkoja ja tuntuu että haluaisi että olis varmasti turvallinen ja hyvä... ja semmonen kivan näköinen! ;)
sain sen kantoliinan vauva-lehden tilauslahjana, olen lueskellut ettei se välttämättä niin kauheen hyvä ole mutta eiköhän sillä alkuun pääse. huomenna käydään varmaan hakemassa vaunut kotiin ja pinnasänky, hui että, tässä sitä jo ollaan!!!! ihan innoissani olen ne tänne raahaamassa vaikka pelottaakin jonkun verran, että jos jokin meneekin vielä pieleen.. mutta ei kai sitä voi jatkuvassa pelossakaan elää, aina voi tapahtua jotain, jopa sen jälkeen kun se lapsi on kotona...
vaaveli on kasvanut selvästi ja mies huomasi eron kun olin yli viikon poissa. kovasti myllää pitkin päivää ja tykkää herätellä öisin ja aamulla.. ja pitää hereillä illalla. saa nähdä mikä rytmi on kun tulee maailmaan!
Muuten olo on hyvä mutta liitoskivut on ihan älyttömän pahat. ei kärsi kävellä yhtään tai yöllä ei pysty vaihtamaan asentoa. housuja ei meinaa saada jalkaan tai jalasta pois... tuskaa.. eli eipä tässä paljon viiletellä menemään, ihan kiva kyllä elelläkin tällaista rauhallista kotielämää, hiippailla vaan hissukseen.
Mites neuvolassa? tuliko mitään uutta vastaan?
kävin tänään ja kaikki ihan ok, nyt terkkari oli sitä mieltä ettei painosta tarvii huolestua... joopa joo. tuntuu mieli aina vaihtuvan. en ole kyllä siitä stressannutkaan ja herkutellut ihan hyvällä omalla tunnolla! eihän tästä muuten tulisi mitään!! ja eipä ollut nyt niin paljon noussut! heti kun vaan antaa itselleen luvan elää normaalia elämää :)
Mutta terveisiä sinne ja hyvää vointia, tässä mennään jo kovaa kyytiä kohti 34 viikkoa... huh huh!!!!!!!
Mä sanoisin tuohon turvaistuin asiaan, että jos paljon ajaa ja esim. pitkiä matkoja moottoritiellä niin ostaisin uuden istuimen. Kuluminen ei sinänsä haittaa, mutta mallit ovat muuttuneet koko ajan entistä turvallisemmaksi. Meillä itsellä on käytettynä ollut sekä vauvakaukalo että turvaistuin eikä suinkaan parhaimmasta päästä; vielä sellainen, jossa istutaan naama menosuuntaan, kun nimenomaan toisin päin olisi parempi. Mutta meillä tilanne sen verran eri, että meillä ei ole itsellä ollenkaan autoa eli ollaan ylipäätänsä edistyksellisiä, kun meillä on istuimet. Ollaan joskus korkeintaan vaarin kyydissä vartti-20 minuuttia pikkuteitä. Panostaisin varmasti eri lailla, jos olisi oma auto, jolla päivittäin ajettaisiin.
Neuvola oli torstaina. Ei erikoista. Painoa oli tullut jonkin verran, hb.tä ei mitattu nyt eikä kai ollut tarviskaan. Seuraava onkin lääkärineuvola. Mulla ongelmana on lähinnä ollut jatkuva närästys, kun vatsa on kasvanut ja nilkkakivut. Kai mun nilkat vaan ei ole tottunut kantamaan tällaista painoa ja niitä pakottaa.
Joo, 34 tulee mulla täyteen viikon päästä!
Olitkin kommentoinut turvakaukalo-asiaa, nimittäin eilen haettiin vaunut ja sänky ja samalla ostettiin uusi, tosi hyvä kaukalo. Oli hyvä ostos ja nyt ei tarvitse enää pohtia onko turvallinen jne. hassua kun vauvatavaraa alkaa olla nurkat pullollaan, vähän hirvittää!! nyt vaan toivotaan että kaikki menee hyvin loppuun saakka!! pakkohan siihen on alkaa jo luottamaan. ja vaunujen värikin vaihtu, löytyi kyllä tosi kivat! niitä olen tässä jo työnnellyt ees taas! :)
nyt koitan taas totutella tähän kotona oleiluun, ei se niin helppoa ollutkaan kun luulin;) tuntuu että tekemisen pula iskee, siksi varmaan toivoo että se vaaveli tulisi pian niin alkaisi uusi aika!
ikävän kuulosia nuo nilkkakivut ja närästys, onneksi ollaaan jo näin pitkällä! terkkuja!!
Äläs nyt valittele toimettomuutta vaan NAUTI! Käy kirjastossa, lue kirjoja, käy leffassa, lue lehtiä, tapaa kavereita ja mitä ikinä keksitkin! Ja nuku paljon! Mä muistelen kaiholla edellistä odotusta,jossa noita kaikkia sai tehä mielin määrin oman voinnin vain salliessa. Nyt saa tapella väsyneenä koko päivän uhmaikäisen kanssa. Ja voi että, olen ollut väsynyt. Toivottavasti tässä tulisi vielä joku loppuraskauden piristysvaihe. Täytyy sanoa, että jos tätä uutta vauvaa ei tulisi, olisin jo kypsä palaamaan töihin. Kotona on ihana olla (älä käsitä väärin), mutta kun kohta 2,5v plakkarissa niin hieman alkaa maistumaan puulta. Toisaalta varmaan helpottaa, kun saa tämän vauvan ulos ja olon kevyemmäksi. Mulla toi jalkojen särkeminen tekee olosta aika tuskaa.
Minkälaiset vaunut ostitte? Hienoa, että päädyitte hyvään turvaistuimeen. Kyllä minäkin aina mietin, että pitäisi olla turvallisempi, mutta kun ei sitä omaa autoa ole niin turhaan laittaa rahaa sellaiseen.
Millois sulla on seuraava lääkäri/neuvola? Mulla on ensi viikon ke eli tasan viikon päästä. Se onkin jo se loppuraskauden lääkäriaika. Aika menee siivillä!
Mä järjestän viikonloppuna hyvälle ystävälle yllätysvauvakutsut. Tehdään jotain purtavaa ja ostetaan äidille/vauvalle lahjoja. Mä ostin sen mainostamani unipussin sille sekä kuvakirjan vauvalle. Tiedän, että on muuten saamassa ainakin vauvan vaatteita, soittorasian, tutteja, kylpyammeen jne. Ihan kiva yllätys toivottavasti. Kauhean vaikea vaan järjestää, kun tuo lapsonen pyörii jaloissa. Yhden paikan kun siivoaa niin se on kohta jo sotkussa. Mulla tulee huomenna yksi tuttu käymään 2kk ikäisen tyttövauvansa kanssa. Ihan kiva, että vauvakuume taas toivottavasti nostaa päätään!
Terkkuja!
Kuulostaa tosi kivalle noi yllärivauvakutsut!! tulee varmasti ikimuistoista! :) ja ymmärrän kyllä jos pitkän kotona olon jälkeen tulee olo että voisi mennä töihin. kurjalta kuulostaa tuo väsymys, jospa se piristyskausi tosiaan tulisi!! hassua että silloin kun voi vaan ottaa rennosti, niin kaipaa tekemistä ja kun sitä on, kaipaa rauhoittumista. nyt on kyllä mennyt hulinalla tämä viikko, on ollut aika paljon tekemistä ja menemistä, ihan hyvältä tuntuu nyt vaan olla.
ostettiin dorjanin yhdistelmävaunut ja värikin vaihtui vielä viime tipassa! olen kyllä tosi tyytyväinen valintaan ja taidetaan tehdä kaikki hankinnat siitä samasta liikkeestä, on niin ihana palvelu!
viime yönä tuli taas menkkamaisia supistuksia ja täytyy nyt seurata tilannetta että pitääkö käydä tarkistuttamassa kohdunsuuta. vielä saisi vauveli pysyä hyvän aikaa suojassa!! vaikka täällä ollaankin jo ihan kärsimättömiä!
tuo unipussi onkin muuten tosi hyvä lahjavinkki! ja varmaan harva keksii ostaa sitä! jännitän täällä kovasti siskon tilannetta, synnytys on jo tosi lähellä, koko ajan pitää puhelinta vahtia että tuleeko tietoa! harmi vaan että sisko asuu oulussa eikä näe sitä pikkuista kovin heti...
neuvola taitaa olla ens viikolla ja lääkäri parin viikon päästä.. ja huomenna alkaa jo syyskuu kivaa!! tykkään hirveesti alkusyksystä, ihanaa että kesä alkaa vihdoin antamaan periksi! :)
terkkuja ja mukavia vauvakutsuja!!
Onkos siskosta kuulunut mitään? Milloin sulla muuten se kättärin tutustuminen olikaan? Mulla on ylihuomenna se lääkärineuvola ja pitää yrittää muistaa kysyä, miten se tutustuminen oikein sovitaan. Mä aina unohdan. En tiedä, mistä mulla on sellainen käsitys, että uudelleen synnyttäjän kanssa käytäisiin edellinen synnytys läpi. Voin kyllä olla täysin hakoteillä, vaikka sinänsä olisi aika loogista.
Vauvakutsut meni hyvin, sankari oli tosi yllättynyt.
Eipä ole muuta uutta kerrottavaa.
Hyviä vointeja sinne!
Miten lääkäri meni? saitko tietää tutustumisesta?
siskon jakautumista vielä jännitetään, muutaman päivän sisällä pitäisi alkaa tapahtumaan, on jo sen verran avautunut! jännät paikat. ja me käytiin tutustumassa kätilöopistoon niissä valmennuksissa, nyt vähän tietää mihin on menossa! :)
mulla on ollut öisin jonkun verran kipeitä supistuksia, jännä nähdä parin viikon päästä lääkärillä onko ne tehneet mitään. välillä on tullut 4-5 kipeetä supistusta tiheesti, kyllä siinä kummasti unet karisee silmistä! hyvä kun loppuyönä osaa nukkua. aamulla sitten ihmettelee että kuvitteliko koko jutun.... mutta sitten se selviää.
mulla muuten vaihtu terkkari, uusi oli oikein mukava ja asiantunteva! laitto mut paastoverikokeeseen sen painon nousun takia.. toivottavasti ei ole häikkää.. tuumasi että onkohan iso lapsi tulossa... tai sitten paljon lapsivettä. kun ei se paino niin hirveesti muualla näy kun vatsassa. ainakaan omasta mielestä ?! oli taas tullut reilu kilo per viikko, että näin.
Mutta jatketaanhan odottelua, eipä tässä enää kovin kauaa olekaan... ! Hyvää viikonloppua ja terkkuja!!
Lääkärissä kaikki ihan ok. SF-mitta menee keskikäyrää tosi nästisti niin kuin ekassa raskaudessakin. Paikat oli jo hieman pehmentyneet ja kohdunsuukin oli yhdelle sormelle auki. Lääkäri kyllä sanoi, että näillä viikoilla se on ihan normaalia eikä sen perusteella ennustanut mitenkään ennenaikaista synnytystä. Supistuksia ei mulla ole ollut, mutta toisaalta ei ollut ekassakaan ja ennen laskettua aikaa sekin käynnistyi. Kättärille mun pitäisi soittaa ja kysyä tutustumisesta itse. terkka ei oikeasti kai tiennyt YHTÄÄN MITÄÄN. Mun piti soittaa jo tällä viikolla, mutta puhelimessa puhuminen on niin vaikeaa tuon lapsen kanssa ja kun se on päikkäreillä, unohdan jotenkin. Pitää tsempata heti maanantaina, koska onhan näitä viikkojakin jo tosi paljon. 36 jo menossa!
Reilu kilo viikossa painonnousua kyllä itse asiassa kuulostaa aika paljolta. Mulla on pahimmillaan ollut 800g+ viikko ja sekin on tuntunut aika huimalta. Mutta sikiön kokoa ei kyllä pysty vatsan koon perusteella päättelemään. Itse tosi pienikokoisena ja ensimmäisessa raskaudessa tosi pienen vatsan kanssa, kuulin päivittelyä, että pieni vauva tulossa ja näin jälkikäteen on voinut todeta ihmetellen, että loppujen lopuksi vauva on tuttavapiiriin syntyneistä isoimpia. Eli isomahasemmat ja muutenkin kookkaammat ihmiset, ovat pienenpiä saaneet. ja toisaalta nyt, vaikka vatsa on TOSi paljon isompi ja painoa enempi, en silti usko itse saavani sen isompaa kuin ekakaan. Uskon puhtaasti siihen, että hormonit on vaikuttaneet erilailla (rinnat on esim. ainakin yhden ellei kaksikin kuppikokoa isommat kuin viimeksi) ja nahkakin venyy jo kerran venyneenä enempi. Ja osa on ihan puhtaasti läskiä, koska liikkuminen on niin työn alla. Eli kaiken tämän sepustuksen alla on tarkoitus rauhoittaa sua, ettet ala pelätä, että väistämättä joudut jonkun 4-5kg pötikän ulos puskemaan. Ja olen nähnyt niin paljon todella NOPEITA laihtumisia sen jälkeen, kun vauva on ulkona. Jotenkin se kaikki nestemäärä sijoittuu niin ovelasti, ettei sitä itse välttämättä tajua edes kantavansa.Mutta hyvä se paastoverensokeri on tsekata kuitenkin.
Kättäri vai tullut tutummaksi. kerropa jotain minulle ensi hätään ennen kuin sinne asti joskus pääsen...
terkkuja ja viikonloppua!
Lisäys edelliseen. Onhan se terkka huomioinut tossa painoasiassa sen, että nyt on painavammat syksyvaatteet päällä kuin kevyet kesähepenet? Mulla ainakin kun punnitaan vaatteet päällä (ja joskus kengätkin) niin terkka aina toteaa, että oikea painohan on jotain vähempi.
Hei vaan!
Täällä onkin ollut jännät paikat, sisko sai eilen pojan, pitkään sitä maailmaan pukkasikin! meni yksi yö sitä jännätessä ja syntyi vasta eilen illalla. Tuntuu omituiselta että siellä on jo jakauduttu, itse saa samaa jonkin viikon vielä odotella. Sisko on melko pienikokoinen ja hoikka ja vatsakaan ei mikään iso ollut, niin reilu nelikiloinen pötkylä sieltä tulla tupsahti! ei näistä kyllä tosiaankaan tiedä.
Huomenna saan ne sokrutulokset, mielenkiinnolla odottelen. ja odotan kyllä sitä neuvolalääkäriäkin innolla, tosin en ymmärrä miksi mulle tehdään se synnytystapa-arviointi, kättärillä sanoivat ettei sitä ole nykyisin tarpeellista tehdä. meidän valmennukset liitty lähinnä haikaranpesään ja käytiin synnytyshuone katsomassa, joten loppujen lopuksi aika vähän tiedän kättäriltä noin yleensä... mutta ainankin tämän kaiken perusteella positiivinen kuva jäi. Ja tuntuu hyvältä lähteä sinne synnyttämään. (vaikka ei aiempia kokemuksia muualtakaan ole...!).
Saa nähdä mikä painoa selittää, tosin huomasin kyllä että on sitä turvotusta jonkin verran, terkkarille selostin etten ole huomannut... joopa joo. ja varmaan sitä lapsivettäkin jonkun verran, vatsa on tosi pinkeen tuntunen,aiemmin sitä ihmeteltiinkin, ihan kuin jatkuvassa supistustilassa. onkohan supistuksiakin siksi ollut vaikeampi huomata...
Mutta kivaa, viikko taas vaihtuu, ja tosiaan 36 viikko lähtee mullaki käyntiin maanantaiana!! :D tiedä vaikka kohta pukkailtaisiin jo pienokaisia maailmaan! meillä on vielä neuvolan puolelta yks valmennus ens viikolla. Mutta palataan asiaan ja terveisiä sinne!!
Mikä oli sokeritulos? Toivottavasti ok!
WAU! Siskosi on synnyttänyt. Kertoiko hän kokemuksesta tarkemmin? Mitkä oli vauvan tarkat mitat? Miten on imetys lähtenyt käyntiin? Onko jo nimi paljastettu? Tulipa paljon kysymyksiä. Mutta et tajua, miten harvainaista ja hienoa on, että siskot saa noin lähekkäin esikoisen. Vitsi mikä rikkaus! Sekä teille itsellenne; saatte vaihtaa kokemuksia ja neuvoja ja myös lapsille eli serkuksille. Tulevat olemaan varmasti läheisiä. Muistan, kun itse sain poikani, kellään kavereista ei ollut lapsia eikä siskollakaan. Oli tosi orpo olo! Sisko sai sitten pojan 1,3v minun jälkeeni, että kaverin meidän poika siitä sai, mutta itse jäin kyllä juuri sen vauvavuoden ilman tukea!
Mulla on kättärille nyt tutustuminen sovittu vihdoin ja viimein. Se on perjantaina eli juuri 37 viikko pyörähtää sitten käyntiin. Saa nähdä, tuleeko mies mukaan. Onko sun mies ollut kaikissa jutuissa mukana? meillä on vähän vaikeaa, kun pojankin hoito pitää järjestää.
Mulla on tosi paha hormonaalinen reuma. aamulla tuntuu, ettei pysty kävelemään nilkoilla ja käsiä pitää vetreyttää ennen kuin voi mitään tehdä. Loppupäivästä ei onneksi ole oireita, vain aamuisin. Nyt yksi oikean käden sormi on vielä mennyt tunnottomaksi. Kävin juuri lääkärissä ja se määräsi fysioterapiaa, mutta ajan sain vasta yli kahden viikon päähän! Yksityiselle en viitsi mennä, kun maksaa niin paljon. Eipä auta kuin kestää. Tuo turvotus on kyllä kumma juttu, kun mielestäni sitä ei pahemmin ole, mutta onpa kuitenkin, koska se turvotus kuulemma hormonien kanssa tämän aiheuttaa.
Mutta tällaisia.
Olikos sulla jo se sun lääkäri? Mitä sanoi? Ja onnittelut 36 viikon alkamisesta! Nyt ollaan jo TODELLA selvillä vesillä.
Toivottavasti muistan vastata kaikkeen mitä kysyit! :) eli siskon poika oli pitkä 53 cm ja painoi 4030 g. ja hyvin on lähtenyt kaikki käyntiin, synnytys sekä muut, nukkuu hyvin öisin ja tuntuu kaikin puolin olevan rauhallinen ja tyytyväinen kaveri! voi kun ihana ajatella että pian saa itsekin elellä sitä vauva-aikaa!!
Kävin tänään viimeisellä lääkärikäynnillä ja kohdunkaulaa oli runsaasti jäljellä ja paikat kiinni. vaaveli ei ole vielä laskeutunut. epäili että lähelle laskettua aikaa menee ja jos aiemmin synnytys alkaa niin sitten alkaa nopeasti. Mutta ei tässä vielä tunnu olevan kovinkaan kiirus! hb on nyt noussut sille tasolle mitä se oli silloin raskauden alussa, 119. en nyt tiedä onko se niin hyvä vai ei, mutta pääasia että on noussut kuitenkin. ja se paino on nyt parin viikon ajan pysynyt suht.paikoillaan, onneksi!! vauvaa epäili syntyessään n.3,5 kiloiseksi, nyt arveli sen olevan jotain 2,5 kiloa. eli ei sieltä minkään jättivauvan pitäisi olla tulossa. niin, ja ne sokrut oli silloin ok! :)
mites meni tutustuminen? meillä on mies ollut mukana kaikessa mahdollisessa mihin on vaikuttanut kyllä hyvä tuurikin. neuvolakäynnit on sattunut just niin, että mies on kotona, niin on yleensä tullut mukaan kun on minua lähtenyt kuskaamaan. nyt on kaikki valmennukset käyty ja eipä tässä auta kun odotella jokunen viikko!
oletko pakkaillut jo kassia ja laittanut kaiken valmiiksi? mulla vielä kassi ammottaa aikalailla tyhjyyttään, luulen että lähden kotiin samoissa vaatteissa kun sinne menenkin, ei nimittäin taida olla kuin nämä yhdet ja ainoat housut jotka mahtuu tullessaan päälle ja ovat mukavat. koitin käydä katsomassa joitain kivoja kotilökäreitä mutta vaikeapa sitä kokoa on arvioida, täytyy käydä sit myöhemmin ostamassa. vauvan vaatteita jo vähän pakkailin, hassulta tuntuu! nyt on kauhea nimien pohtiminen päällä, haluaisin että olisi ainakin yhdet nimivaihtoehdot molemmille valmiina.
kuulostaapa kurjalta tuo hormonaalinen reuma, onneksi ei vaivaa kun aamulla. tuntuu että itsellä on niin kankea olo ilman reumaakin. ja aikamoinen aika siihen fysioterapiaan!! no, onneksi se on kohta jo lähellä! mä olen koittanut nilkuttaa pieniä lenkkejä sauvojen kanssa, välillä tuntuu että jaksaa vähän ja välillä pitää levähtää monta kertaa. on ainakin huomannut ihan uusia juttuja lenkkipolun varrella kun kerrankin on aikaa katsella ympärille! oon mietiskellyt sitäkin että miten kaikki nyt on tosiaan helppoa verrattuna siihen jos tässä olisi jo lapsi, tämä on kyllä tilanne joka on mahdollista elää vain kerran. ja kuitenkaan ei malttaisi vaikka tietää että nyt on viimeiset hetket tätä elämää käsillä! on jo niin kova hinku saada pikkuinen syliin ja nähdä miltä hän oikein näyttää!! mulla vaan nuo oudot unet jatkuu, viimeksi vauva syntyi ja unohdin sen johonkin alasti ja yhtäkkiä tajusin että sehän on voinut jäätyä!! äkkiä kääräisin huovan ympärille ja koko vauva oli ihan sinertävä. että näin, syyllisyyden tuntoja vaan kehiin! ;)
Ihanaa tosiaan ollaan selvillä vesillä, nyt voi jo vähän huokaista eikä tarvitse pelätä että pikkuinen syntyy liian aikaisin. taitaa käydä juuri päinvastoin ;) tässä varmaan odotellaan ja pitkään!!
terkkuja ja jatketaan taas!
laitanpa nyt heti varmuuden vuoksi vastausta kehiin. Hienon kokoinen poika siskollasi! Jos muuten noin sun lääkärin arvioimat mitat pitää paikkansa, saat suurinpiirtein saman kokoisen esikon kuin minä. Meillä poika oli 35+ viikoilla juuri jotain 2,5kg. Milloin näet siskoasi ja vauvaa? Ootko saanut edes kuvia netin kautta?Paljonkos teillä oli ikäeroa sun siskon kanssa? Sellainen hassu juttu, että munkin sisko paljasti tässä toissapäivänä olevansa raskaana. Meidän uusien vauvojen välinen ikäero tulee siis näillä näkymin olemaan puoli vuotta, kun edellisten oli 1,3v. Aika tiuhaa tahtia heille kyllä tulee. Voipi olla aika rankkaa!
Tustustuminen kättärille oli ihan mukava ja vaikutti hyvältä. Mieskin pääsi mukaan. Sellainen pikku miinustieto, että aika ruuhkaista on. Kysyin sitä varta vasten. Sulkua on jouduttu ajottain laittamaan, että mieti sinäkin varmuuden vuoksi joku b-sairaala, johon menet, jos et kättärille mahdu. Viime ke oli kai joku kaikkien aikojen huonoin tilanne, koska kättäri, naikkari ja jorvi oli kaikki täynnä! Synnyttäjät käskettiin Tammisaareen tai Hyvinkäälle saakka! Onpa matka noihin paikkoihin. Meillä ei ole edes autoa!
Sairaalakassia ei ole vielä valmiina eikä oikeastaan mitään! Juuri sanoin miehelle, että kassi pitää pakata heti huomenna ja vauvan vaatteetkin laittaa kaappiin heti huomenna. Mulla on jotenkin nimittäin sellainen pelko, että tämä vauva saattaa hyvinkin tulla aikasessa. Neuvolassa olin tänään ja laskeutunut oli jo ja sen kyllä arvasinkin, koska kävely on tosi vaivalloista. Supistellutkin on ihan päivittäin. Turvotusta on tullut paräti kahden kilon verran ja pelkäsin jo raskausmyrkytystäkin, mutta pissa oli ainakin vielä puhdas. Minä itse toivoisin hieman pitempää odotusta eli nyt ei kyllä vielä sopisi vauvan tulla. Mutta eihän siihen voi itse vaikuttaa. Hienoa, että sokruarvo oli normaali! En kyllä epäillytkään! Normaalipainoisille voi hyvinkin tulla huoletti painoa raskaudessa. Enempi niillä on ongelmia, joilla jo lähtöpaino on korkea. Se on melkeinpä tyypillistä. Hienoa, että hb:kin noussut. Syötkö vielä rautaa? mulla taas lääkäri ja terkka antoi eri tietoa. Lääkäri käski syömään, ettei sitä koskaan liikaa syö ja terkka kielsi. Kumpaa sitä nyt uskoisi? Ehkä teen kompromissin ja syön silloin tällöin...:) Joko keksitte nimivaihtoehdot molemmille? Kumpi olisi mukavampi ajatus? Se että teillä siskon kanssa olisi molemmilla pojat? Vai se, että sillä poika ja sulla tyttö?
No joo, tällasta viestiä nyt. Toivotaan, että meikä pysyy vielä ainakin pari viikkoa linjoilla!
Öitä.
Täällä kukun hereillä jo hyvään aikaan, viime yö meni taas valvoskellessa selän takia, helpottaa kun nousee ylös. Nyt odottelen että kärsis taas mennä takaisin nukkumaan. kummallista kun välillä on näitä öitä että selkää särkee makuuasennossa, mutta kun on jonkun aikaa valveilla niin pystyy taas menemään nukkumaan.
Oho, hienoja uutisia sieltä päin!! tulee aika lähekkäin sinunkin siskolle pikkuinen, hauskaa! olen saanut kuvia netin kautta siskon pojasta, on tosi suloinen!! pääsen näkemään vasta mahdollisesti meidän vauvan ristiäisissä mikäli pystytään silloin matkustamaan, haluaisin kovasti pitää ne meidän vanhempien luona! eli siskon pojan ristiäiset jää minulta väliin.. harmin paikka, ne olis just vähän enne omaa laskettua aikaa joten aika mahdotonta....!
ja voi kauhistus sentään, nyt vasta tämä todellisuus alkaa valjeta että saatat pian synnyttää!! kuulostaa kyllä melko lupaavalta! Ei voi käsittää että ollaan oikeasti jo tässä tlanteessa.. siitä kun kirjoiteltiin plussa testistä ja odoteltiin 12 viikon rajapyykkiä... ja kohta saatat tulla ilmoittamaan että lapsi on putkahtanut maailmaan, ihmeellistä. voi harmi tuo ruuhka! en yhtään tiedä mihin sitä sitten menisi jos sinne ei pääse.. ja jos naikkari ja jorvikin on täynnä! hurja ajatus lähteä kauemmaksi synnyttämään. No, toivotaan parasta....!
Eilen tuli jonkinlaista nimiehdotusta pohdittua, tuntuu että pojalle saattaisi olla mieluisampi nimi.. muuten ei sukupuolesta väliä, aina olen jostain syystä ajatellut että saisin tytön, mutta nyt en yhtään tiedä. jostain syystä mies ajattelee että poika tulee, itselläkin välillä ollut sellainen olo. ja tutuille olisi suorastaan ihme jos tyttö tulisikin!
kiva oli kuulla että sulla ollut sama painoarvio! sen kokoinen vauva tuntuisi kyllä sopivalta synnyttää. vaikka eihän se nyt koosta ole kiinni, kuitenkin helpotti kun terkkari välillä puhui että saattaa olla iso vauva tulollaan. onkin sitten vissiin ihan normaalikokoinen.
ai niin, kysyit mun ja siskon ikäerosta, sisko on 3,5 vuotta nuorempi. mites teidän ikäerot?
täytynee tästä lähteä kohta takaisin punkan pohjalle, jospa pysyisit kyydissä vielä vähän aikaa!! ei olisi niin pitkä aika tässä " yksikseen" odotella, heh! mukavaa sairaalakassin pakkailua ja odottelua, jännittävää aikaa elellään. Hui!
Täällä edelleen! Hyvä niin!
Mun tämä sisko, josta puhuin (tai siis kirjoitin), on siis kaksoissisko eli meillä ei ole ikäeroa. Isompaan siskoon mulla on ikäeroa 5vuotta, mutta hän asuu ulkomailla, joten ei oikeastaan kauheasti pidetä yhteyksiä.ootteko leikkimielellä veikannut miehesi kanssa lapsen syntymäpäivää? Meillä mies on veikannut 10.10 ja minä 5.10 ja laskettu aika siis oli 13.10. saapa nyt nähdä, miten käy. Nyt olo on ainakin ollut hieman parempi, että olen toiveikkaalla mielellä. Mitä muuten pakkasit sairaalakassiin? Itse päädyin laittamaan 50 senttiset vaatteet ja äitiyspakkauksen kevyttoppapuvun, hatun ja hanskat vauvalle. Itselle musiikkia synnytykseen ja kokista juotavaksi. Vauvan vaatteetkin sain järkättyä lipastoon ja totesin, että ihan tarpeeksi niitä on. Toivottavasti kukaan ei pieniä vaatteita osta lahjaksi. Se on muuten jännä, miten vauvan vaatteita tarvitsee tosi vähän, ihan oikeasti, koska vauva ei oikeastaan sotke muuta kuin pulauttelemalla tai jos vaippa falskaa. Isommalle lapselle 1-2 vuotiaalle saa sitten olla jo reilusti enempi vaatteita. ne kuluvat polvista ja sotkeutuu ruokaan ja ties mihin. Roskiin niitä sai heiteillä oikein urakalla, kun suoraan sanoen kuluivat niin, ettei olisi seuraavalla kehdannut käyttää. Mikäs se sun tarkka laskettu aika olikaan? Se oli aavistuksenn mun jälkeen, mutta ei paljon?
terkkuja!
Olitkin just vähän aikaa sitten kirjoitellut! :) ja hienoa, vielä olet pulkassa mukana!! ;) me ei ole oikeastaan tehty vielä arvauksia, itsellä sellainen olo että se menee varmasti lähelle laskettua aikaa, ellei ylikin, se laskettu aika oli 17.10. Mutta tuo 10.10 olisi aika herkkupäivä!! koitetaan sihdata siihen!! ai te olette kaksosia, asuuko sun sisko myös täällä päin? ihana juttu jos asuu, voi nähdä usein ja lapsista tulee tosi läheisiä. (en muista onko ollut puhetta, kauheeta kun muisti pätkii!)
niin tuo sairaalakassi.. se on vielä aika väljä, pitää hankkia vielä joitain juttuja että saan siihen sisältöä! musiikkia voiskin vielä ottaa mukaan, lisäksi ajattelin just juotavaa itselle ja joitain herkkuja että tulisi vähän syötyä. vauvalle pakkasin muutamia 50 senttisiä vaatteita, otin vähän ylimääräistä kun en yhtään tiedä mitä loppujen lopuksi on hyvä laittaa päälle. huvittavaa, laskettu aika on jo aika pian ja kuitenkin varulta pienen villapaidan laitoin että jos sattuu olemaan tosi kylmä! ;) näin se ylipukeminen alkaa jo heti sairaalasta.
mulla oli eilen ihme energia päivä, kävin kahdesti kävelylenkillä ja muutenkin jaksoi touhuta kaikenlaista. noita lisää kiitos!! no, toistaiseksi aamu on alkanut aika rauhallisissa merkeissä...mies houkutteli tänään katsomaan jääkiekkoa, en itse ole siitä kauheen innostunut mutta sitten ajattelin että siellähän myydään kaikenlaista herkkua, ehkä sen voimalla.... :) ihan kiva toisaalta lähteä käymään jossain.
Heippa!!
No hyvä että sun hb oli kuitenkin ihan ok! tulin just neuvolasta ja lääkäristä (kun ne työt olisi alkaneet tänään). lääkäri tuumasi että kohdunsuu on hieman pehmentynyt ja supistukset olisi otettava tosissaan. Just innostuin sauvakävelystä kun hoksasin miten tehokasta se on.... ja liikkumisen aikana niitä suppareita meinaa tulla, eli se siitä. sairaslomalla saan olla nyt nämä seitsemän päivää, kyllä on helpottunut olo!! virallinen äippäloma alkaa 19.8 eli saa nyt rauhassa lepäillä kotosalla!:) painon nousu ärsyttää ja terkkarikin tuumasi että oikeeta ruokaa saa kyllä syödä mutta muuten täytyy vähän katsoa.. on tullut jo se 12 kiloa, ei saisi hirveesti nousta enää. nyt olen lisännyt liikkumista ja koittanut tuijottaa ruokavalioo mutta ei näytä auttavan, nousee vaan, harmittaa!!!!!
tosi kivaa kun neuvolakäynnit alkaa nyt tiheemmin ja kohta on se synnytystapa-arviointikin! hui! tosin mulla se on 19.9 mutta eihän siihen nyt hirmu kauan ole. vauva oli pää alaspäin mutta voi vielä pyöriä, pysyis nyt vaan oikein päin! niin, ja hemoglobiini otetaan multa vasta ennen tuota seuraavaa lääkärikäyntiä, ihmeellinen käytäntö!! ei kuulema ole vielä sen suhteen mitään hätää. että näin.......
Meillä alkaa ne valmennukset kättärillä tämän kuun lopussa. ja neuvolan jutut syyskuussa. se tutustuminen lienee niiden yhteydessä, kai?! tässähän alkaa pian olla jo kalenterissa kivasti merkintöjä! :)
täytyypä lähteä katselemaan tuolta sitä OIKEAA ruokaa suuhunsa..... ;)
kirjoittelemisiin taas!!!!