Mainio sarjis kotitöiden jaosta ja näkymättömästä työstä :)
"Olisit pyytänyt". Ylempi englanniksi ja alempi alkukielellä ranskaksi siille, joilta se paremmin taittuu. Mainittu tieto kotitöiden jakautumisesta on Ranskasta, mutta myös Suomessa naiset tekevät puolet keskimäärin päivässä puolet enemmän kotitöitä kuin miehet.
https://english.emmaclit.com/2017/05/20/you-shouldve-asked/
https://emmaclit.com/2017/05/09/repartition-des-taches-hommes-femmes/
Kommentit (706)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on huvittavaa.
Kai kuka tahansa osaa luetella asioita. Se että mitä ne oikeasti sisältää ja miten ne toteutuu on kaksi eri asiaa.
Pelkkä luetteleminen ei tee asiasta valmista. Ei edess suunnitelmaa.
Listasta viisi ruokalajia -check, max 3 min
Ajo kauppaan ja ostokset viikoksi ja takas, ->check max 1h
ruuan valmistus päivittäin, aktiivista liedellä oloa max 30 min /pv. ->check
Tähän paloi arkiviikosta aikaa max 3,5 tuntia. ja ei tarvinnut mitään edes oikeasti suunnitella. Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
-Mitkä viisi ruokalajia? Viikossa on 35 ateriaa. Lisäksi on erilaiset eväät, välipalat ja muut poikkeusjutut ja koulujen toiveet tyyliin "ranskan tunnille pitää tuosa jotain ranskalaista erikoisuutta"
eli pitää katsoa paitsi se missä on eniten sopivia tarjouksia myös se missä on ranskalaisia erikoisuuksia, samaten pitää katsoa mitä ruokia on päiväkodissa ja koulussa ja mätsätä se oma lista niihin
- kauppareissu optimoidaan laaten harrastusten mukaan eli pitää katsoa missä välissä ne viikon ostokset ostaa
- akuutin ruoanvalmistuksen lisäksi tulee keittiön siivous ja esim vararuoab tekoa pakastimeen
-missä sinulla on leivonta? Meillä tehdään itse gluteenitn leipä ja suurin osa muuatakin leivästä
Mielenkiinnolla kuulisin nämä kaikki 5 päivän ateriaasi, joita kokkailet, vaikka lapsetkin ovat jo koulussa?
Aamu- ja iltapala nyt eivät ainakaan ole aterioita.
Mitä teillä lapset syövät aamuisin ja iltaisin? Haluavatko lapset aina samaa vai onko vaihtelua vai määräätkö sinä?
Vanhemmat määrää.
Oikeasti? Kaurapuuroa naamaan vaikkei menisi alas. Sinä teet tuolla tavalla lapsillesi syömishäiriöitä.
Ja curlingmamman palleroko saa päiväkodissa ja koulussa päättää mikä tänään maistuisi?
Lapset syö sitä mitä tarjotaan. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istaria kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan sä tuossa pari sivua taaksepäin moitit mua liioista olettamuksista, kun sanoin sun olevan mies.
Ah, se. Joo, huomasin kyllä että osoitit kommentin anonyymille jota luulit minuksi, mutta en jaksanut tarttua koska kirjoitan vaan nimimerkillä. Se että et huomaa eroa nimimerkin ja anonyymin välillä ei mielestäni vielä tee minusta naista.
Vierailija kirjoitti:
-Mitkä viisi ruokalajia? Viikossa on 35 ateriaa. Lisäksi on erilaiset eväät, välipalat ja muut poikkeusjutut ja koulujen toiveet tyyliin "ranskan tunnille pitää tuosa jotain ranskalaista erikoisuutta"
eli pitää katsoa paitsi se missä on eniten sopivia tarjouksia myös se missä on ranskalaisia erikoisuuksia, samaten pitää katsoa mitä ruokia on päiväkodissa ja koulussa ja mätsätä se oma lista niihin
- kauppareissu optimoidaan laaten harrastusten mukaan eli pitää katsoa missä välissä ne viikon ostokset ostaa
- akuutin ruoanvalmistuksen lisäksi tulee keittiön siivous ja esim vararuoab tekoa pakastimeen
-missä sinulla on leivonta? Meillä tehdään itse gluteenitn leipä ja suurin osa muuatakin leivästä
Auts. Onpa kiva asua korvessa: ei tarvitse käyttää aikaa siihen, että miettii mistä kaupasta saisi ranskalaisia erikoisuuuksia. Taitaa Alko olla ainut, ja se ei käy kouluruuaksi. ;-)
5x7 = 35. Miten monta ateriaa teillä tosiaan syödään? Sinun täytyy olla kotiäiti?
En ole kotiäiti. En ole edes hoitovapailla ollut vain äiti.
Normaalit viisi ateriaa päivässä. Minä syön kotona ja mies ottaa lounaan evääksi. Eihän koululaisetkaan saa kuin lounaan eli he syö arkisin neljä ateriaa, viikonloppuisin ja lomilla viisi. Jos koulussa on jänyt nälkä, he syö usein myls sitä lounasruokaa koulustq tultua...
Luetteletko ne kaikki meille yhdeltä päivältä esimerkin vuoksi.
Minimissään kokattavaa ateriaa +välipalaT (vähintään siis 2 välipalaa) ja sanotaanko vaikka ainakin se yksi maaginen Muu juttu. Meillä ainakin tuo esikoulainen osaa itse ottaa välipalansa tarvittaessa (hedelmän) ja tehdä omat leipänsä ja aamupalansa (tuoremehun ja kinkkua juustoa ja kasviksia).
Eli lista jossa vähintään 6 ruokalajia, jotka vaativat ennakkosuunnittelua ja valmistamista. En pidätä hengitystä.
Palstamamma tekee leivän iltapalaksi lapselleen = ateria.
Palstamamma laittaa kaurapuuron kiehumaan = ateria.
Kyllä on raskasta, ja kaikki tämäkin aika on pois palstalla notkumisesta.
Väli- , aamu- tai iltapala ei todellakaan ole mikään suuritöinen kokkausoperaatio tai ateria.
Värikynä ja liioittelu palstan mammoilta kyllä onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on huvittavaa.
Kai kuka tahansa osaa luetella asioita. Se että mitä ne oikeasti sisältää ja miten ne toteutuu on kaksi eri asiaa.
Pelkkä luetteleminen ei tee asiasta valmista. Ei edess suunnitelmaa.
Listasta viisi ruokalajia -check, max 3 min
Ajo kauppaan ja ostokset viikoksi ja takas, ->check max 1h
ruuan valmistus päivittäin, aktiivista liedellä oloa max 30 min /pv. ->check
Tähän paloi arkiviikosta aikaa max 3,5 tuntia. ja ei tarvinnut mitään edes oikeasti suunnitella. Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
Mielenkiinnolla kuulisin nämä kaikki 5 päivän ateriaasi, joita kokkailet, vaikka lapsetkin ovat jo koulussa?
Aamu- ja iltapala nyt eivät ainakaan ole aterioita.
Mitä teillä lapset syövät aamuisin ja iltaisin? Haluavatko lapset aina samaa vai onko vaihtelua vai määräätkö sinä?
Vanhemmat määrää.
Oikeasti? Kaurapuuroa naamaan vaikkei menisi alas. Sinä teet tuolla tavalla lapsillesi syömishäiriöitä.
Ja curlingmamman palleroko saa päiväkodissa ja koulussa päättää mikä tänään maistuisi?
Lapset syö sitä mitä tarjotaan. -eri
Pallerot söivät päiväkodissa ja koulussa mitä tarjottiin, kotona kysyin, mitä halusivat syödä. Ruoka maistui hyvin eikä mitään ennakkoluuloja ollut enkä usko, että noin olisi jos vain viittä eri ruokaa olisin tarjonnut. Pallerot ovat jo aikuisia ja osaavat itsekin kokata vaikka mitä ja hyvin.
Herran jestas. Tätä keskustelua luin muutaman sivun verran, mutta en nyt jaksanut enempää. Ihan hirveää taistelua siitä, että kuka tekee, milloin ja miten. Luulen kuitenkin, että normiperheissä vastuu jakaantuu aika tasan. Tai sitten olen vain onnekas, että meillä on näin. En muuta kyllä olisi hyväksynytkään, eikä kukaan muukaan tasa-arvoinen ihminen. Perhe on Projekti Oy AB. Siihen menee kaikki aika ja raha, mutta parhaimmillaan se tuottaakin jotain hyvää. Jos ei tuota, on projektissa vikaa ja se kannattaa lopettaa.
N47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo muovipussi-lattialla-ilmiötä vähän ymmärtävät viestit saavat valtavasti alapeukkuja. Minä en todellakaan vähättele kenenkään tunteita, totta kai saa loukkaantua ja kokea mielipahaa maailmanhistoriassa pienestäkin asiasta.
Mutta haluan näin naisena tuoda esille tätä toistakin näkökulmaa, että minä tosiaan olen se muovipussin lattialle jättäjä. Tällä hetkellä kun katselen ympärilleni, näen mm. tyhjän pastillirasian sohvalla, alkkarit pyykkikorin päällä (ei sisällä), yöpöydällä on deodorantti, passi, pattereita ja joitain lääkkeiden puolikkaita, urheilukengät on makuuhuoneen matolla, laseja ympäri kämppää...
En todellakaan tee tätä tahallani tai vallankäyttönä. Päinvastoin, näiden tavaroiden "oikeille" paikoilleen laittaminen vaatisi minulta sitä aktiivista aivotoimintaa, jota ei aina vain ole. Itseäni todella kovasti tsemppaamalla saan ehkä 80% tavaroista "oikeille" paikoille. Ja ne jotka ovat "väärin", voivat olla siinä useita päivä ennen kuin havahdun että ai katso, sohvalla on tyhjä pastillirasia. Tai lattialla muovipussi.
Totta kai toisen ihmisen vuoksi tsemppaisin ihan ekstrakovasti, mutta kotonaan pitäisi voida olla myös oma itseni. Ja minulla ne tavarat eivät luonnostaan pysy järjestyksessä. En todellakaan tarkoita sitä loukkauksena asuinkumppanille, oli se sitten kämppis tai puoliso.
Alapeukutus alkakoon.
Miten niin se ei ole tahallista eikä vallankäyttöä, jos tietää pitkäaikaisen asuinkumppanin inhoavan jotakin asiaa ja tekee tarkalleen sitä - jatkuvasti? Välinpitämättömyyttä se ainakin on. Ja vähättelyä on se, että vertaa maailmanhistoriaa ja muvipussia. "Muut rakentavat pyramideja ja sinä mietit muovipussia. Olet täysin mitätön ihminen minun mielestäni." Noin juuri sanoit. Ja samaan kommenttiin vielä lisäsit valheen, että et yritä vähätellä kenenkään tunteita.
Täällä tuntuu nyt naisilla olevan kilpailu siitä, ketä kiinnostaa vähiten yhtään mikään. Sama kilpailu kuin siinä, ketä kiinnostaa vähiten valmistella joulua.
No kun se EI ole tahallista. Se ei ole tietoista. En tiedä, mihin olen sen muovipussin tai lasin laittanut. Jos pinnistelen ja tsemppaan, saatan tajuta että älä jätä lasia tähän. Muuten en.
Ja ei, en vähätellyt. Nimenomaan sanoin että pienikin asia voi olla tärkeä.
Jos todella ihminen kääntää ja vääntää joka sanan näin, ei ihme jos kommunikaatio on välillä tukossa.
Sinulla nyt tuntu olevan ihan pakkomielle omasta erinomaisuudestasi. Ketään täällä ei kiinnosta mitä sinun päässäsi liikku. Miten siitä voisi väitellä? Sanot vain itse tajuavasi omat ajatuksesi parhaiten ja siksi kaikki kanssasi eri mieltä olevat voivat vain kuunnella syyttelyäsi kääntelystä ja vääntelystä. Kukaan ei saa sanoa, että tuo sotkeminen on tahallista ja siitä saa suuttua. Kun sinä ilmoitit että SINÄ et tee sitä tahallasi. Siksi ei saa enää sanoa, että sitä tehdään ihan tahallaan.
Ja vähättelit. Otit esiin maailmanhistorian ja vertasit muovipussiin. Ja väitit, että et muka vähättele.
Vierailija kirjoitti:
Herran jestas. Tätä keskustelua luin muutaman sivun verran, mutta en nyt jaksanut enempää. Ihan hirveää taistelua siitä, että kuka tekee, milloin ja miten. Luulen kuitenkin, että normiperheissä vastuu jakaantuu aika tasan. Tai sitten olen vain onnekas, että meillä on näin. En muuta kyllä olisi hyväksynytkään, eikä kukaan muukaan tasa-arvoinen ihminen. Perhe on Projekti Oy AB. Siihen menee kaikki aika ja raha, mutta parhaimmillaan se tuottaakin jotain hyvää. Jos ei tuota, on projektissa vikaa ja se kannattaa lopettaa.
N47
Olet väärässä. Projektin tunnistaa siitä että
1.on suunniteltu hanke, jolla on tavoite
2. projektilla on aina alku ja loppu.
3. taloudellisesti rajattu.
Perhe ei ole tätä, Perheellä ei ole erityistä tavoitetta jota varten se on muodostettu, perheellä ei ole ennalta määritettyä alkua ja loppua, eikä sen budjettia ole etukäteen asetettu.
Vierailija kirjoitti:
N47
Onneksi olkoon onnistuneesta avioliitostasi. Hienoa, että olet kaikkia keskusteluun osallistuneita parempi ja normaalimpi.
Sinun ei ole kertomasi mukaan ikinä tarvinnut taistella tasa-arvostasi, joten miten voisitkaan tajuta? Kun huomaa että on vuosia kokenut vääryyttä läheisensä taholta, silloin ei halua niellä sitä ja lähteä nöyryytettynä ja hyväksikäytetynä. Silloin haluaa saada toisen ymmärtämään ja haluaa saada oikeutta. Hyvin inhimillinen tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siis KOTONA arkisin 5 ruokalajia + välipalat+ poikkeuseväät+jotain muuta säätöä. Teettekö te mitään muuta kuin syötte?
Jos nukkuu terveellisesti 7-8h vuorokaudessa, töissä työmatkoineen 8-9 h niin kotona valveilla oloon jää 8 tuntia. Eli kerran tunnissa ateria tai joku välipala tai jotain muuta säätöä? Ei nyt helvetti. Meillä syödään tasan yksi lämmin ateria kotona arkisin. Aamupalat ja iltapalat ovat asia erikseen, ei niitä tarvitse erityisesti kokata tai suunnitella.
Meillä ei ihan viittä ateriaa kokata, mutta useamman joutuu tekemään perheen erilaisten allergioiden ja liikuntaharrastusten mukaan. 14vuotias vegaani tyttäreni joka harrastaa lukemista ei syö samaa ruokaa kuin veljensä joka harrastaa montaa ei urheilulajia. Miehellä on maito, muna, kala, vilja... tms allergiat. Emme ala kaikki syömään aina hänen mukaansa. Taapero ja minä syömme usein samaa ruokaa kuin poikani tai tyttäreni tosin. Välipaloja saa teinit väsätä itse, MUTTA ne pitää suuunitella jokaisen tarpeen mukaan.
Netissä on pilvin pimein seikkaperäistä tietoa koululaisten oikeanlaisesta ruokailusta. En ala sitä toistaa. Aamupala on meillä seitsemältä, 11-12 lounas, välipala 14-16, iltaruoka 18 ja iltapala 20-21.
Lounas ja iltaruoka on lämpimiä ruokia, yleensä iltaruoalla on myös jålkiruoka. Aamupala on yleensä myös ns lämmin.
Kaikki tehdään itse, mitään eineksiä ei tarjota.
Ns extrajuttuja esim tässä kuussa on ollut yhdet synttärit, yhdet koulumyyjäiset, yksi iso disco ja yhden viikon majoitimme ulkomaalaista leirikoululaista. Viimeiset kakis viikkoa koulussa on yleensä koko ajan jotain extraa.
Vierailija kirjoitti:
Netissä on pilvin pimein seikkaperäistä tietoa koululaisten oikeanlaisesta ruokailusta. En ala sitä toistaa. Aamupala on meillä seitsemältä, 11-12 lounas, välipala 14-16, iltaruoka 18 ja iltapala 20-21.
Lounas ja iltaruoka on lämpimiä ruokia, yleensä iltaruoalla on myös jålkiruoka. Aamupala on yleensä myös ns lämmin.
Kaikki tehdään itse, mitään eineksiä ei tarjota.
Ns extrajuttuja esim tässä kuussa on ollut yhdet synttärit, yhdet koulumyyjäiset, yksi iso disco ja yhden viikon majoitimme ulkomaalaista leirikoululaista. Viimeiset kakis viikkoa koulussa on yleensä koko ajan jotain extraa.
Yhdellä on keliakia ja yhdellä kala-allergia. Tämä lisää työn määrää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ihan viittä ateriaa kokata, mutta 14vuotias vegaani tyttäreni joka harrastaa lukemista ei syö samaa ruokaa kuin veljensä
Poliittisesti niin epäkorrektia ja alapeukkujen vyöryä tässä kalastelen (annoin itsellenikin :D), mutta kyllä routa porsaan kotiin ajaa. Eiköhän se yleisruoka ala maistumaan kun on tarpeeksi nälkä. Minä en ainakaan yhtään katsoisi "en halua syödä tota" valitusta. Ja joo, olen ystävälleni kokannut vegeruokaa kun on tullut kutsuttuna käymään, mutta 14v:n mielipiteet heittelevät laidasta laitaan muutenkin, kerkeää sitä veganismia harrastamaan täysi-ikäisenäkin.
This is how I roll. A natural twenty every time.
No jopa meni jankkaamiseksi keskustelu! Moni- ilmeisesti mies- ei tajua ollenkaan mistä keskustellaan!
Vaimo todellakin joutuu monessa perheessä organisoimaan aivan kaiken että lapsiperhearki toimisi.
Sivusta olen seurannut miten monilapsinen perhe oli lomailemassa- mies ainakin! Aamiais-ja lounaspöydässä
vaimo huolehti ruuat lapsilleen,ohjasi heidät pöytään ja syömisen alkuun ennen kuin ehti ajatella omia
syömisiään. Ja mitäpä teki mies- lappoi itselleen ruuat ja meni syömään kaikessa rauhassa.
Istaria kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ihan viittä ateriaa kokata, mutta 14vuotias vegaani tyttäreni joka harrastaa lukemista ei syö samaa ruokaa kuin veljensä
Poliittisesti niin epäkorrektia ja alapeukkujen vyöryä tässä kalastelen, mutta kyllä routa porsaan kotiin ajaa. Eiköhän se yleisruoka ala maistumaan kun on tarpeeksi nälkä. Minä en ainakaan yhtään katsoisi "en halua syödä tota" valitusta. Ja joo, olen ystävälleni kokannut vegeruokaa kun on tullut kutsuttuna käymään, mutta 14v:n mielipiteet heittelevät laidasta laitaan muutenkin, kerkeää sitä veganismia harrastamaan täysi-ikäisenäkin.
Tekee varmasti hyvää lapsen kehitykselle, jos aikuinen mitätöi tuolla tavalla lapselle tärkeän asian. Varsinkin tuossa iässä, kun kannanotot ovat niin ehdottomia ja itseluottamus niin hauras. Hieno tapa rakentaa luottamuksellista suhdetta. Joo, tämä oli sarkasmia. -eri
Vierailija kirjoitti:
No jopa meni jankkaamiseksi keskustelu! Moni- ilmeisesti mies- ei tajua ollenkaan mistä keskustellaan!
Vaimo todellakin joutuu monessa perheessä organisoimaan aivan kaiken että lapsiperhearki toimisi.
Sivusta olen seurannut miten monilapsinen perhe oli lomailemassa- mies ainakin! Aamiais-ja lounaspöydässä
vaimo huolehti ruuat lapsilleen,ohjasi heidät pöytään ja syömisen alkuun ennen kuin ehti ajatella omia
syömisiään. Ja mitäpä teki mies- lappoi itselleen ruuat ja meni syömään kaikessa rauhassa.
Ja sitten erotilanteessa kamala huuto päälle että lapsien kanssa pitää saada olla ihan saman verran kuin äitikin ja miksi äitejä aina suositaan ja blaa blaa. Miksiköhän, jos äiti ne lapset on arjessa hoitanut ja kasvattanut? Olisiko voinut niiden lasten kanssa olla sitten jo ihan avioliiton aikanakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten erotilanteessa kamala huuto päälle että lapsien kanssa pitää saada olla ihan saman verran kuin äitikin ja miksi äitejä aina suositaan ja blaa blaa. Miksiköhän, jos äiti ne lapset on arjessa hoitanut ja kasvattanut? Olisiko voinut niiden lasten kanssa olla sitten jo ihan avioliiton aikanakin?
Miehet eivät muuten edes tee mitään muuta kuin huutavat. Tätä oli tutkittu. Miehille ei anneta lasten huoltajuutta, koska miehet eivät hae sitä juuri koskaan.
Minä en tunnista parisuhdettani tuosta sarjakuvasta. Meillä mies tekee ehkä enemmän kotitöitä kuin minä. Emme ikinä riitele kotitöistä. Ne jakautuvat luontaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tunnista parisuhdettani tuosta sarjakuvasta. Meillä mies tekee ehkä enemmän kotitöitä kuin minä. Emme ikinä riitele kotitöistä. Ne jakautuvat luontaisesti.
Hienoa että teillä on asiat hyvin ja kannatte vastuun tasapuolisesti. :)
Ranskalainen femakon sarjakuva-muovikassi-tunnin kauppalappu-erikoisruokavalio-ero-huoltajuus.
Tässä keskustelun sisältö tiivistettynä. Unohtamatta sitä, että yksikään mies ei ole koko maailmanhistorian aikana laittanut ruokaa, siivonnut tai pyykännyt. Tai nostanut muovipussia lattialta. Hienoa duunia mammat.
Ja kaiken tämän jankkaamisen ajan ne lapsenne ovat olleet , missä?