Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mainio sarjis kotitöiden jaosta ja näkymättömästä työstä :)

Vierailija
24.05.2017 |

"Olisit pyytänyt". Ylempi englanniksi ja alempi alkukielellä ranskaksi siille, joilta se paremmin taittuu. Mainittu tieto kotitöiden jakautumisesta on Ranskasta, mutta myös Suomessa naiset tekevät puolet keskimäärin päivässä puolet enemmän kotitöitä kuin miehet.

https://english.emmaclit.com/2017/05/20/you-shouldve-asked/
https://emmaclit.com/2017/05/09/repartition-des-taches-hommes-femmes/

Kommentit (706)

Vierailija
701/706 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin lapsellista väittää että äidit keksisi päästään ruokaympyrät, ruoka-ajat, koulun vaatimukset, lasten tarvittavat tarvikkeet... ihan ilkeyttään.

Kyllä ne vaatimukset tulee neuvolasta, päivähoidosta, koulusta. Myös sukulaisilta tulee painetta.

Vierailija
702/706 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies, joka tekee kotitöitä todella antaumuksella ja arvostan siistiä kotia. Olen toiminut vuosia siivoojana sairaaloissa ja toimistoissa ja minulla erinomaiset kokkaustaidot. Silti naiset valitsevat sen törkeän moukan kumppanikseen minun ylitseni, koska törkeä moukka on iihottava ja miehekäs. Nämä samat naiset valittavat jälkeen päin kuinka tämä mies ei tee kotitöitä eikä osallistu arjen pyöritykseen.

Mielestäni naiset ovat idiootteja. En minä ainakaan kehtaisi rueta valittamaan ja itkemään jos itse suostun alistettavaksi kotiorjan rooliin. Lähtisin vain tilanteesta pois ilman mitään uhriutumista ja itkua ja etsisin itselleni sellaisen kumppanin, joka arvostaa minua ja haluaa sen myös toiminnallaan osoittaa.

Nykyään olen onneksi parisuhteessa naisen kanssa, joka ymmärtää tehdä kotitöitä oman jaksamisensa mukaan. Taloudessamme kotityöt jakaantuvat mielestäni melko hyvin puoliksi ja kumpikin osaa tarttua vaikkapa lattialle tippuneeseen roskaan jos sellaisen näkee. Molemmat voivat toimia ns. johtajina jos kokevat, että nyt tarvitaan suurempaa siivousta, mutta kummatkin myös ymmärtävät tällaisissa tilanteissa auttaa toista.

En siis ymmärrä lainkaan ihmisiä, jotka kitisevät puolisonsa kyvyttömyydestä hoitaa kotitöitä ja huolehtia taloudesta. Jos ei miellytä niin voi erota. Kukaan ei teitä pakota olemaan huonossa parisuhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/706 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän esikoinen täyttää 15. Havahduin että minä olen ostanut jokaikisen hänelle "yhteisesti" annetun lahjan. Synttärinä, nimpparina ja jouluna.

Sama juttu kaikkien lahjojen kanssa. Oman perheen, sukulaisten, tstävien, opettajien, kaverien.

Sullahan on fisku mies kun antaa sinun tuon hoitaa. Aika harvoin miehet osaavat hyviä lahjoja ostaa.

Vierailija
704/706 |
29.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä puhutaan koko ajan miehistä, mutta haluaisin tuoda sellaisen näkökulman esille, että ihan yhtä hyvin se voi olla se nainenkin, joka ei yhtään osaa ajatella ja ennakoida. Mulla esimerkiksi on tällaiset vanhemmat. Molemmilla vaativat kokopäivätyöt, eli yhtä paljon tekevät töitä. Meillä isä on jo kauan tehnyt kaiken, minun nähdäkseni ihan kaiken (en itse ole enää hetkeen asunut kotona, mutta minulla on pari nuorempaa sisarusta). Isä pesee pyykit, tiskaa, siivouksen hän on ulkoistanut siivousfirmalle, kun kyllästyi ilmeisesti siivoamaan yksin joka viikko. Äitini laittaa ruokaa vain viikonloppuisin ja lomilla, muuten isä hoitaa lasten ruokailut. Viikolla äiti huolehtii ruuan vain itselleen (kuten joku kertoi ketjussa miehensä tehneen).

Isä huolehtii myös kaikki lasten asiat: koulunkäynnin, harrastukset ja lääkärit. Maksaa ja kuskaa harrastuksiin, huolehtii eväät. Aluksi nämä kaikki asiat olivat äidin vastuulla, mutta hän toistuvasti unohti varata neuvola-ajat ja laittaa ruokaa jne. Minun koulunkäynnistä ei huolehtinut oikein kukaan, niin jotenkin nämä asiat ovat pikkuhiljaa siirtyneet sen huolehdittavaksi, joka ne paremmin osaa hoitaa, eli isäni. Seurauksena äitini on nykyään rennompi ja isäni huomattavasti kireämpi. Asiat tulee kuitenkin hoidettua ajallaan. Isäni jopa vaatettaa nuoremmat sisarukseni ja huolehtii vaatekaappien sisällöstä (minun kohdalla asian hoiti vielä äiti, ja vaatteeni olivat aina liian pieniä). 

Että joissain perheissä näinkin päin. Vastuu ei ole sukupuolesta kiinni, voi se muistamaton/osaamaton/vastuuton olla äitikin. Ketjun perusteella tuntuu, että se useiten on se mies. Halusin vain kirjoittaa tämmöisenkin näkökulman, kun joku aiemmin valitti, että kauheaa miesvihaa kun täällä vaan haukutaan miehiä. :D

Vierailija
705/706 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies kanssa aina sanoo, että sun olis pitänyt pyytää. Eihän hän osaa ajatella niin. Viime kesänä makasin vatsataudin kourissa vuoteessa ja lapsille olisi pitänyt saada ruokaa. No eihän hän tajunnut, että olis pitänyt kaupssta hakea jotain. Itsensä oli kuitenkin huolehtinut kun kävi muualla syömässä. Silloinkin tuli tuo vastaus.

Risoo kun tietyissä asioissa mies on kuin yksi lapsista.

Toisalta minusta on epäreilua odottaa, että mies osaa poikkeustilanteen sattuessa hoitaa asiat yhtä hyvin kuin sinä, vaikka sinä olet paljon harjaantuneempi niitä hoitamaan. Kuten vaikka tuo lasten ruokkiminen.

Mä en olettanut, että miehen olis pitänyt alkaa tekemään ruokaa vaan olisi edes hakenut kaupasta pitsat muksuille. Oli käynyt kotona ja kysynyt miksei ruokaa ole. Kun lapset oli sanonut, että olen kipeänä niin lähti huoltamolle syömään. Siinä tilanteessa normi aikuinen olisi kysynyt onko lapset syönyt....

Ilmeisesti miehesi ei ole tottunut huolehtimaan lasten ruokailusta, niin hän ei tuollakaan kertaa huomannut sitä ajatella. Kyse on harjaantumattomuuden aiheuttamasta ajattelemattomuudesta, ei siitä, että miehesi olsii "epänormaali".

Tässä ollaan nyt asian ytimessä. Mies ei AJATTELE. Mies ei ole ilkeä eikä tyhmä eikä välinpitämätön, vaan ajattelematon. Ja vanhempana sellaiseen ajattelemattomuuteen ei ole enää varaa. Paitsi tietysti silloin jos sälyttää toiselle osapuolelle kaiken ajatteluvastuun. Juuri sen ennakoimisen, huolehtimisen ja suunnittelun. Sitä tässä nimenomaan yritetään tehdä näkyväksi, että jonkun on mietittävä milloin ja mitä lapsi syö. Sitten ne syötävät on haettava kaupasta ja tilanteesta riippuen ehkä myös valmistettava. Joka tapauksessa on mietittävä miten toimitaan.

Ja älkää nyt viitsikö, "mies ei ole harjaantunut lasten ruokkimiseen". Joopa joo.

Juuri harjaantumattomuudesta tuossa kuitenkin on kysymys. Et sinäkään osaisi yhtäkkiä pyörittää kotitaloutta jos et olisi koskaan elämässäsi (tai vaikkapa useaan vuoteen) sellaista harrastanut. Kyseessä on sarja erilaisia taitoja ja harjaantuneisuutta, joka karttuu tekemällä. Jos teet kaiken miehesi puolesta, varmistat ettei hän harjaannu tekemään noita asioita jatkossakaan. Voit nalkuttaa nalkuttamasta päästyäsikin, ettei ajattelemattomuuteen ei ole varaa, mutta ei miehesi sen nalkutuksen jälkeen ole yhtään harjaantuneempi kuin ennenkään. Opetatko lapsesikin ajamaan pyörää kertomalla heille, ettei heillä ole varaa olla osaamatta tuota taitoa? Et tietenkään.

Ymmärrän että sinua vituttaa myöntää asian todellinen laita, ja että katsot ettei aikuiselle ihmiselle "kuuluisi" joutua opettamaan tavallisia arjenhallintataitoja, mutta käytännössä tilanne ei muutu mihinkään ennen kuin itse muutat asennettasi ja annat miehesi alkaa opetella niitä taitoja, jotka häneltä tällä hetkellä puuttuvat. Ja opettelemiseen siis kuuluu myös se, että saa mahdollisuuksia mokata. Ja että kun mokaa, niin oma puoliso ei syyllistä ja soimaa vaan kannustaa opettelemaan paremmaksi.

t. 25

Hyvä tää "et sinäkään osaisi pyörittää kotitaloutta, jos et olisi koskaan elämässäsi sellaista harrastanut". Mun mielestä siinä kohtaa on ihmisellä päässä jotain vikaa tai aikamoiset putkiaivot, jos ei osaa kotitöitä tehdä ihan opettamatta. Ja on siis normaalista siististä kodista kotoisin.

Mä en ollut ikinä, en siis ikinä elämässäni pessyt vessaa, imuroinut olin ehkä kerran, kaupassa ostamassa "oikeaa ruokaa" pari kertaa, ennen kuin muutin omaan kämppään. (Lapsuudenkodissani kävi siivooja, joo ehkä olin hemmoteltu jonkun mielestä, kun ei vaadittu tekemään kotitöitä.) Ei mulla silti ollut mitään ongelmaa tajuta että nämä asiat pitää tehdä, kun olin kotona tottunut että on puhdasta ja siistiä. Ei ollut myöskään ongelmaa osata tehdä näitä asioita, olinhan monta kertaa nähnyt, kun meillä oli kotona siivottu. Ja sen jälkeen kun kerran-pari ei ole maitoa kahviin tai juustoa leivän päälle, oppii kyllä ennakoimaan, että kannattaa ajoissa katsoa, mitä jääkaapista puuttuu. Kerran-pari ei ole puhtaita vaatteita, oppii pesemään pyykkiä ajoissa.

Sen sijaan tiedän miehiä, jotka ovat vuosia asuneet omillaan, ja silti tulee aina yllätyksenä kun maito loppuu tai puhtaita astioita ei ole, kun tiskit eivät tiskaa itse itseään. En tiedä miten vajaa täytyy päästänsä olla, että ei sisäistä näitä asioita parin unohduksen jälkeen. Ja minulla on sentään adhd, että turha vedota siihenkään. Ei nyt joka toisella miehellä voi olla niin pahoja neurologisia ongelmia, ettei normaali kodinpyöritys onnistu. Veikkaankin, että kyse on ihan vaan laiskuudesta - ei tarvitse tehdä mitään, kun vaimo kumminkin lopulta hoitaa ne asiat, kun ei enää jaksa nalkuttaa.

Vierailija
706/706 |
09.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan koko ketjua en jaksanut lukea, mutta onko Dressman-muovipussi vielä lattialla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi