Kenestä muusta tuntuu että ihmiset älykkyyden huomaa aika helposti esim. silmistä/katseesta, olemuksesta, äänestä, eleistä...?
Musta tuntuu että mulla on aika hyvä älykkyysvainu. Onko teillä?
Kommentit (91)
Typerää luokittelua, älykkyyttä on niin monenlaista. Esim joku on taitava hyötymään ja kusettamaan muita, joku manipuloi, toinen laskee hiukkasfysiikkaa, jotkut on kekseliäitä ja kolmas soittaa beethovenia korvakuulolta. Älykäs voi olla tsiljoonalla tavalla. Joissain älykkyyden muodoissa on enemmän näitä "outolintuja" ja toiset suttaantuu paremmin sekaan. Ihmisillä on paljon erilaisia lahjakkuusprofiileja. Osa on loistava yhdellä kapealla alalla, jotkut on tasaisia 8 tyyppejä kaikessa ja joillekin on annettu vähän pienemmällä lusikalla, mutta kaikki on yleensä hyviä ainakin jossain asiassa.
Itseäni monet ovat pitäneet älykkäänä, ehkä siksi kun tykkään olla itsekseni tai pienessä seurassa, en välitä paljoakaan mitä muut minusta ajattelevat ja en jaksa puhua säästä. Mutta minusta tällaiset käyttäytymismallit eivät kyllä kerro mitään muuta, kuin että henkilö saattaa olla taipuvainen tietynlaiseen älykkyyteen. Oma älykkyys ei kyllä liity millään tavalla sellaiseen älykkyyteen mitä ihmiset minulta usein odottavat, olen pikemminkin luova ja kekseliäs ja ns. Tasainen kasi vähän joka alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyyden ainakin huomaa.
Niin huomaa. Jännä miten niin usein tyhmillä on silmät tyhjää täynnä. Semmonen tyhmän katse.
Tyhmä ja tyhjä katse on usein myös eri päihteiden käyttäjillä. Aivot nollatilassa.
Vierailija kirjoitti:
Lukiessani lirpaketta, halusin kovasti vaittaa ettei alykkyytta voi helpolla nahda, mutta ajateltuani 15s vaihdoin mielipidettani.
Tosin korkeaa alykkyytta ei noilla normi metodeilla oikein voi havaita.
Moni korkeasti alykas ei ole erityisen hyva verbaalisti.
Toiset on toiset ei.
Tämä sinun tapasi nähdä on älykkyys tai sen puute on tehokas. Korkeaa älykkyyttä ei voi nähdä ja niissä joissa näkyy jotain merkkejä kuten huono verbaliikka, niin osa heistä on ja osa ei ole älykkäitä. Kaikki vaihtoehdot käy.
Monet täällä selittää kuinka katseesta näkee, mutta sitten ei kuitenkaan kaikkien terävien katseiden takana ole huippuälykkyyttä. Heidän katseensa taas voi olla jotain muuta jne.
Paras ja tehokkain tapa on katsoa ihan paperilta älykkyystestin tulos. Tosin toisista sekään ei anna luotettavaa tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiessani lirpaketta, halusin kovasti vaittaa ettei alykkyytta voi helpolla nahda, mutta ajateltuani 15s vaihdoin mielipidettani.
Toiset on toiset ei.
Tämä sinun tapasi nähdä on älykkyys tai sen puute on tehokas. Korkeaa älykkyyttä ei voi nähdä ja niissä joissa näkyy jotain merkkejä kuten huono verbaliikka, niin osa heistä on ja osa ei ole älykkäitä. Kaikki vaihtoehdot käy.
Monet täällä selittää kuinka katseesta näkee, mutta sitten ei kuitenkaan kaikkien terävien katseiden takana ole huippuälykkyyttä. Heidän katseensa taas voi olla jotain muuta jne.
Paras ja tehokkain tapa on katsoa ihan paperilta älykkyystestin tulos. Tosin toisista sekään ei anna luotettavaa tulosta.
Älykkyys on itseasiassa helpompi havaita kuin mitata.
Älykkyystestit ovat lähinnä testiälykkyyden mittausta ja alkujaan ne laadittiin mittaamaan älykkyyden puutetta.
Teen arvioni faktojen enkä luulojen perusteella. On todella itsekästä arvioida ihmistä pelkkien omien luulojen ja mieltymysten perusteella. Sanoisin että tämmöisellä ihmisellä tuskin on ihmisoikeudetkaan kovin korkealla arvostusasteikolla.
Kaikki luulottelijat on niitä pahimpia inhokki-ihmisiä. Heistä ei tahdo saada mitenkään otetta koska epäloogisuus seuraa toistaan katkeamattomana virtana.
Vierailija kirjoitti:
Huumorin rytmiikka, syvällisyys ja se että jatkaa jo mielessä toisen lauseetta kertoo mulle että samoilla aivosähköillä mennään.
Mielisairaalassakin voi synkata hyvin yhteen jonkun toisen hullun kanssa.
Voi näitä ulkonäön ja olemuksen perusteella ihmisiä luokittelevia. Luulevat että heillä on jotain mystisiä maagisia kykyjä.
Eräs lähisulainen tekee paljon olettamuksia ihmisistä ja pitää niitä aitona totuutena.
Älykkyyden tai tyhmyyden lisäksi hän osaa arvioida ihmisen mielenterveyden tilan esim yksittäisen valokuvan perusteella.
On kehittänyt vaikka mitä diagnooseja mm. julkisuuden henkilöistä lehtikuvien perusteella.
Usein hän myös luulee tietävänsä mitä ihmiset ajattelevat tai toivovat. Minustakin kuvitteli että haluan saada vauvan kun olin parikymppinen opiskelija. Juu ei, olisin varmaan silloin tehnyt abortin jos olisin tullut raskaaksi sillä en todellakaan halunnut silloin vauvaa.
Jossain vaiheessa hän taas sai päähänsä että haluaisin olla prinsessa. Tämä sattui silloin kun julkisuudessa puhuttiin kovasti jonkun kuninkaallisen häistä.
Eihän näissä luuloissa sinänsä mitään haittaa olisi elleivät ne johtaisi pitkiin intohimoisiin luentoihin siitä kuinka prinsessan elämä on raskasta kaiken sen julkisuuden keskellä ja kuinka kyllä taviksena on paljon helpompaa.
Todella rasittava henkilö.
Olen kieltänyt häntä soittelemasta minulle sillä niiden hulluuksien kuunteleminen on todella raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Äh, minuakin luullaan usein tyhmäksi. -_- Näytän/vaikutan kuulemma tyhmältä. Hyvin olen kuitenkin elämässäni pärjännyt, tai oikeastaan enemmän kuin hyvin. Olen korkeasti koulutettu, hyvillä papereilla valmistunut jopa... arjen ongelmat ratkaisen helposti, eikä vaikeammatkaan pulmat tuota usein päänvaivaa... Omaan siis ns. luovaa ongelmanratkaisukykyä. Verbaalisesti en ole kovinkaan lahjakas, mutta siitäkään huolimatta en ole tyhmä.
Mutta kun minä NÄYTÄN ja KUULOSTAN niin tyhmältä ihmisten mielestä. :/ Voisitteko ihmiset pliis olla vähemmän ennakkokäsityksiin takertuvia, ja tutustua ihmisiin ensin ennen kuin tuomitsette?
Minulla sama ongelma. Työelämässä törmään usein ennakkoluuloihin uusien ihmisten kanssa. Vasta kun ihmiset huomaavat osaamiseni tason muuttuu heidän suhtautumisensa asialliseksi.
Olen hyvin rauhallinen ja hiljainen enkä ole kovin taitava kevyessä keskustelussa. Olen usein ajatuksissani ja näytän varmasti siltä ettei aivoissa värähdä mikään. Ja mikä pahinta, olen hoikka ja isorintainen.
Koulussa sain kuulla olevani lehmä ja tyhmyyteni oli yleinen naurun aihe.
Opinnoissa ja työssä olen kuitenkin pärjännyt hyvin vaikka ennakkoluuloja olen paljon kohdannut.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut koittaa olla ulospäin älykkään oloisia tietyllä puhetyylillä ja muka harkitsevaisuudella. Lisätään vielä vähän ulkoa opeteltuja asioita niin vaikutelma menee joihinkin läpi.
Tämä. Jotkut kuvittelevat vaikuttavansa hyvinkin älykkäiltä puhumalla kaksi sanaa minuutissa. Tosiasiassa vaikutelma on juuri päinvastainen. Älykkäät ihmiset yleensä kommunikoivat hyvin sujuvasti, nopeasti ja tehokkaasti. Tunnen useita hyvin älykkäitä ihmisiä, ja heidän kohdallaan on selvää, että matemaattinen, looginen ja kielellinen lahjakkuus ovat sukua keskenään, sillä he ovat lahjakkaita näillä kaikilla tavoilla, ja vieläpä emotionaalisesti hereillä.
Quuhyty2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset on toiset ei.
Älykkyys on itseasiassa helpompi havaita kuin mitata.
Älykkyystestit ovat lähinnä testiälykkyyden mittausta ja alkujaan ne laadittiin mittaamaan älykkyyden puutetta.
Havaitseminen on täysin havaitsijasta riipuva oleva asia. Se, että havaitset jotain ei tarkoita, että havaitset edes oikein, puhumatta, että tulkitset sen oikein.
Miksi sinun katsomalla tai kuuntelemalla havaitsema älykkyys olisi jotenkin arvokkaampi älykkyys, kuin testillä mitattu älykkyys?
Tapaat ihmisen, joka ei puhu lähes mitään. Mistä tiedät onko hän vain sisäänpäin kääntynyt introvertti, joka oikeasti on tyhmä ja jolla ei ole mitään sanottavaa tai kurkkukipeänä oleva huippuälykäs ekstrovertti, joka ei vaan halua tänään sanoa mitään ja miettii ainoastaan missä on lähin apteekki.
Tietenkin ihmiset, jotka haluavat olla älykkäitä kehittävät itselleen testit ja kriteerit, jotka vahvistavat heidän omaa käsitystään. On varmaan kova pala, kun ne viralliset testit eivät anna kummoista tulosta. Sitten alkaa kaikki lahjakkuuksien listaaminen ja viisauden korostaminen ja kuinka vaan vaikuttaa älykkäältä ja se aina paikalla oleva introverttiys ja outous.
Älykkyys on monipiippuinen juttu. Ap tuntuu kuvailevan sosiaalista ja sanavalmista ihmistä, mutta sellainen voi olla tyhmäkin. Ja toisaalta älykäs ihminen voi olla hyvinkin epäsosiaalinen ja vähäpuheinen. Monet maailmankuuluista matemaatikoista esimerkiksi ovat aspergerin syndroomaisia, ja vaikka he kiistatta ovat matemaattisesti älykkäitä ja logiikkataidoiltaa erinomaisia, he ovat täysin tumpuloita sosiaalisesti, mahdollisesti myös kielellisesti.
Joten ei, ei voi päätellä esiintymisestä tai katseesta mitään.