Kenestä muusta tuntuu että ihmiset älykkyyden huomaa aika helposti esim. silmistä/katseesta, olemuksesta, äänestä, eleistä...?
Musta tuntuu että mulla on aika hyvä älykkyysvainu. Onko teillä?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyden huomaa helpoiten puheesta ja kielellisestä ilmaisusta. Toisaalta sanavarasto ja lauserakenteet toisaalta kontrolli ja sävyt.
Et selvästi tiedä mitä älykkyys tarkoittaa ja olet haksahtanut näihin sivistyssanoilla koreilijoihin, jotka koittavat niillä peittää omaa tyhmyyttään.
Ei varsinaista älykkyyttä pysty näkemään käytöksestä tai katseesta, mutta voit nähdä niistä sellaisia luonteenpiirteitä, jotka yleensä yhdistyvät älykkyyteen tai ainakin älykkäänä pidettyihin toimintatapoihin. Esimerkiksi ihmisen rauhallisuus ja harkitsevaisuus näkyy yleensä aika nopeasti hänen toimintaa seuratessaan. Myös impulsiivisuus ja heikko keskittymiskyky näkyy ihmisessä ja nämä usein viittaavat matalampaan älykkyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä älykkyyden huomaa mikäli ei ole Hawkingin tapaan jotain näkyvää sairautta tai vammaa joka estää eleiden lukemisen.
Älykkäillä ihmisillä on usein kirkas ja tarkkaavainen katse. Silmistä sen näkee parhaiten, kuten myös sen, onko ihminen viekas tai paha. Viekkaat ovat monesti kyllä myös älykkäitä. Myös puheesta ja ilmeistä huomaa usein onko kyseessä älykäs vai vahemmän älykäs ihminen.
Itse huomaan nämä helposti, sillä en koe olevani kovinkaan älykäs ja kadehdin heitä jotka ovat. Tarkkailen heitä ja olen huomannut yhteneviä piirteitä, joiden avulla tunnistan älykkään ihmisen helposti.
Itse olen kaikessa vastakohta. Laiskat silmät ja hitaat liikkeet, koko ajan hölmö ilme kasvoilla. Häpeän itseäni ja yritän kehittää eleitäni älykkäämmän näköiseksi. :(
No niin, tässä ollaankin jo Neiti etsivä -lastenkirjojen tasoisen päättelylogiikan äärellä :D
Kyllä mun pomolla silmissä välähtää hetken sellanen viekkaus/ilkeys jos huomaa vaikka miten asiakas on maksamassa ylimääräistä tai muulla keinoin pääsee vähän säästämään.
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaista älykkyyttä pysty näkemään käytöksestä tai katseesta, mutta voit nähdä niistä sellaisia luonteenpiirteitä, jotka yleensä yhdistyvät älykkyyteen tai ainakin älykkäänä pidettyihin toimintatapoihin. Esimerkiksi ihmisen rauhallisuus ja harkitsevaisuus näkyy yleensä aika nopeasti hänen toimintaa seuratessaan. Myös impulsiivisuus ja heikko keskittymiskyky näkyy ihmisessä ja nämä usein viittaavat matalampaan älykkyyteen.
Tunnen valtavan kirjon erilaisia ihmisiä ja menee ihan toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyden huomaa helpoiten puheesta ja kielellisestä ilmaisusta. Toisaalta sanavarasto ja lauserakenteet toisaalta kontrolli ja sävyt.
Et selvästi tiedä mitä älykkyys tarkoittaa ja olet haksahtanut näihin sivistyssanoilla koreilijoihin, jotka koittavat niillä peittää omaa tyhmyyttään.
Poislukien itseironiset ihmiset ja ihmiset jotka ei suostu lokeroitavaksi. Sivistyssanat ei ole mitään ylioppilaiden omaisuutta.
Äh, minuakin luullaan usein tyhmäksi. -_- Näytän/vaikutan kuulemma tyhmältä. Hyvin olen kuitenkin elämässäni pärjännyt, tai oikeastaan enemmän kuin hyvin. Olen korkeasti koulutettu, hyvillä papereilla valmistunut jopa... arjen ongelmat ratkaisen helposti, eikä vaikeammatkaan pulmat tuota usein päänvaivaa... Omaan siis ns. luovaa ongelmanratkaisukykyä. Verbaalisesti en ole kovinkaan lahjakas, mutta siitäkään huolimatta en ole tyhmä.
Mutta kun minä NÄYTÄN ja KUULOSTAN niin tyhmältä ihmisten mielestä. :/ Voisitteko ihmiset pliis olla vähemmän ennakkokäsityksiin takertuvia, ja tutustua ihmisiin ensin ennen kuin tuomitsette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä älykkyyden huomaa mikäli ei ole Hawkingin tapaan jotain näkyvää sairautta tai vammaa joka estää eleiden lukemisen.
Älykkäillä ihmisillä on usein kirkas ja tarkkaavainen katse. Silmistä sen näkee parhaiten, kuten myös sen, onko ihminen viekas tai paha. Viekkaat ovat monesti kyllä myös älykkäitä. Myös puheesta ja ilmeistä huomaa usein onko kyseessä älykäs vai vahemmän älykäs ihminen.
Itse huomaan nämä helposti, sillä en koe olevani kovinkaan älykäs ja kadehdin heitä jotka ovat. Tarkkailen heitä ja olen huomannut yhteneviä piirteitä, joiden avulla tunnistan älykkään ihmisen helposti.
Itse olen kaikessa vastakohta. Laiskat silmät ja hitaat liikkeet, koko ajan hölmö ilme kasvoilla. Häpeän itseäni ja yritän kehittää eleitäni älykkäämmän näköiseksi. :(
No niin, tässä ollaankin jo Neiti etsivä -lastenkirjojen tasoisen päättelylogiikan äärellä :D
Kyllä mun pomolla silmissä välähtää hetken sellanen viekkaus/ilkeys jos huomaa vaikka miten asiakas on maksamassa ylimääräistä tai muulla keinoin pääsee vähän säästämään.
Miksi tuijotat häntä?
Minusta ei ole niin. Joku sosiaalisesti taitava voi luoda fiksun vaikutelman, vaikka ei varsinaisesti ole skarppi. Sitten taas jotkut hyvinkin älykkäät mietiskelijät antavat joskus ensitapaamisella hitaahkon vaikutelman, mutta ajan mittaan kun heihin tutustuu, on aivan, että vau, mitä ajatusmaailmoja.
Vierailija kirjoitti:
Huumorin rytmiikka, syvällisyys ja se että jatkaa jo mielessä toisen lauseetta kertoo mulle että samoilla aivosähköillä mennään.
VMP "samoilla aivosähköillä"
Byök.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sinä luulet. Voin kuitenkin vannoa, että älykkyyttä et ainakaan minusta näe etkä tule kuulemaankaan, sillä en harrasta vieraille maailmankatsomuksestani tai opintomenestyksestäni avautumista.
Itse asiassa pitäisit minua vain aivokuolleena luuserina, sillä olen ruma ylipainoinen nainen enkä meikkaa tai pukeudu naisellisesti. Katseeni on varmasti varsin tyhjä ja olemukseni apaattinen. Silmät möllöttävät tyhjinä eteenpäin ja niissä on karsastusta. Lapsena sain kuulla aikuisilta vihaisia käskyjä olla tuijottamatta, nykyään minulta kysytään bileissä "onks sul kaikki hyvin?" tai "hymyile nyt vähän!".
En ole koskaan ollut mikään ilmeikäs elehtijä, mutta kai se aiempi häpeilemätön tarkkaavaisuus on vuosien saatossa vaihtunut jonkinlaiseksi hiljaiseksi kyynisyydeksi, mikä heijastuu sitten katseessakin.
En ota pahemmin osaa varsinaisiin keskusteluihinkaan, sillä koen aihepiirit lähes aina epämielenkiintoisiksi tai muut keskustelijat naurettaviksi tampioiksi, jotka eivät edes tajua väitteidensä pitävyyttä ja sitä mistä lopulta puhuvat. Te jotkut voitte luulla tunnistavanne älykkyyden toisen ulkonäöstä, mutta minäpä tunnistan sen argumentointikyvystä.
Vierailija kirjoitti:
Minulta löytyy sattumoisin myös sairaus, joka vaikuttaa ulkonäkööni kuvaillulla tavalla eli saa siis näyttämään tyhmältä, laiskalta ja hitaalla käyvältä, koska olen käytännössä jatkuvasti väsynyt ja kivuissa. Valitettavasti ihmiset todellakin luulevat näkevänsä toisen älykkyyden pelkän olemuksen perusteella, joten tulen tietysti kohdelluksi jonakin typeryksenä.
Se on siinä mielessä vähän ikävä juttu, että en loukkaannu oikeastaan mistään muusta kuin siitä, että minua pidetään tyhmänä. Tai en nyt varsinaisesti edes loukkaannu, vaan aivoni räjähtävät niin virheellisesti muodostetun päätelmän vuoksi ja alan tuntea suurta eksistentiaalista ahdistusta siitä kuinka yksinkertaista enemmistö ihmisistä on ja kuinka harhaisten kuvitelmien varassa tämä koko maailma pyörii.
T: INTP
Kaikki jotka uskobat MBTI-horoskooppeihin ovat typeryksiä riippumatta siitä onko katse terävä vai lasittunut.
Lukiessani lirpaketta, halusin kovasti vaittaa ettei alykkyytta voi helpolla nahda, mutta ajateltuani 15s vaihdoin mielipidettani.
Tosin korkeaa alykkyytta ei noilla normi metodeilla oikein voi havaita.
Moni korkeasti alykas ei ole erityisen hyva verbaalisti.
Toiset on toiset ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samapa tuo, mutta asiaa on tutkittu paljonkin ja älykkyys ja hyvä keskittymiskyky ovat vahvasti liitoksissa toisiinsa. Tietenkään se ei tarkoita sitä, että keskittyy kaikkeen hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samapa tuo, mutta asiaa on tutkittu paljonkin ja älykkyys ja hyvä keskittymiskyky ovat vahvasti liitoksissa toisiinsa. Tietenkään se ei tarkoita sitä, että keskittyy kaikkeen hyvin.
Eli ihmiset, joilla on esimerkiksi AD/HD, ovat automaattisesti älyllisesti vajaamielisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ihmiset, joilla on esimerkiksi AD/HD, ovat automaattisesti älyllisesti vajaamielisiä?
Ei tietenään tarkoita. Älykkyys on raakaa laskentatehoa ja sitä voi olla huonon keskittymiskyvynkin omaavilla ihmisillä. Kuitenkin heikon keskittymiskyvyn omaavan ihmisen on hankala toimia järkevästi ja siten hän käytännössä on tyhmä, vaikka periaatteessa hän olisikin älykäs.
Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö ADHD:t kuitenkin pysty keskittymään intensiivisesti asioihin jotka heitä kiinnostavat?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jotka uskobat MBTI-horoskooppeihin ovat typeryksiä riippumatta siitä onko katse terävä vai lasittunut.
Jos kirjoitukseni pointti meni sinulta jotenkin ohi, niin se ei suinkaan ollut MBTI tai katseen terävyys tai lasittuneisuuskaan, vaan älykkyyden havaitseminen argumentointikyvyn ja -tyylin perusteella.
Tulit siis juuri kommentoimalla tarjonneeksi minulle itsestäsi tulkittavaa materiaalia, joten onneksi olkoon.
Yrityksesi on puhdas 0/5, ja olet joko ap ja/tai juuri sellainen henkilö, joka kuvittelee näkevänsä toisen älykkyyden naamakertoimesta. Nyt kun joku, vieläpä nainen, kyseenalaisti uskomuksesi ja sait siitä pienen kolhun egoosi, oli sinun heti kehiteltävä jokin mielestäsi nokkela piikki, jotta voisit hyökkäämällä torjua kokemasi kognitiivisen dissonanssin. Olet selvästi myös kuvailemani kaltainen tampio, joka on mielellään kyllä suuna päänä, vaikka ei oikein edes ymmärrä mistä puhuu. Juuri sinunlaistesi vuoksi olen kyynistynyt ja vähentänyt sosialisointia.
MBTI on psykologinen indikaattori eikä "horoskooppi". Astrologia perustuu taivaankappaleiden liikkeisiin, ja MBTI yksilölle tehtävään haastatteluun. MBTI, kuten mikään muukaan psykologinen profilointi, ei pysty absoluuttiseen tarkkuuteen, mutta voi silti käytännössä tarjota hyödyllisiä ja kohtuullisen paikkansapitäviä kuvauksia. Toisaalta tämänkin testin ongelma on, että vastaajalla ei välttämättä ole riittävää itsetuntemusta tai hän vastailee ihanneminänsä mukaisesti.
Tiedoksesi vain, että en harrasta mihinkään uskomista saati pidä MBTI:a raamattuna, mutta olen kieltämättä suhtautunut siihen avoimin mielin ja saanut sen avulla paljon järkeviäkin selityksiä asioihin. MBTI pitää ottaa kuitenkin puoliksi huumorilla ja sen ymmärrettävä rajallisuuskin on hyvä pitää mielessä. Pystytkö sinä huumorintajuun ja muuhunkin kuin mustavalkoiseen ajatteluun?
T:INTP
Vierailija kirjoitti:
Usein hyvin älykkäät esim. matemaattisesti lahjakkaat voivat toisaalta olla tosi kömpelöitä sosiaalisesti. Tai sitten hajamielisiä, omissa maailmoissaan olevia. Hiljainen ja hitaalta vaikuttava voi olla todella älykäs ja skarppi. Stereotyyppinä hajamielinen professori.
Sitten toisentyyliset hyvin älykkäät voivat olla hirveän nopeita ja hauskoja. Olen vasta opintojen kautta ,kun hakeuduin suurta loogis-matemaattista päättelyä vaativiin opintoihin, löytänyt muissa samanlaisia piirteitä kuin itsessäni. Eli monet saattavat olla kärsimättömiä ja vähän levottomia, mutta tajuavat asiat salamannopeasti.
Tavallisten ihmisten kanssa koen itseni oudoksi linnuksi, huomaan että monet eivät pysy mukana keskustelussa tai saattavat nauraa vitsilleni vasta puolen minuutin päästä. Toisaalta en usein jaksa pysyä mukana hidastempoisessa keskustelussa, vaan sitten taas olen "pihalla" siitä ja mietin omiani. Samoin käytännön asioissa usein kömpelö ja hidas.
Tuntuu että tosi älykkäät ovat usein myös vähän outoja. Siksi tuntuu erityisen pahalta, että heitä koulukiusataan paljon ja sanotaan vielä että omasta syystään koska ovat erilaisia. Ja juuri näihin erikoisuuksiin pitäisi panostaa! Yliopistot ovat täynnä entisiä koulukiusattuja.
Tämä! Me ylivilkkaat tai yliujot olemme usein älykkäitä ja erityisherkkiä. Jostain syystä pääsemme kuitenkin yliopistolle helpommin kuin tavikset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niinku Stephen Hawkingista?
Stephen Hawkings on normi? Vai haluatko tietää miten älykkyyden huomaa Hawkingsista?
Pysyäksemme kanssasi olennaisessa voimmekin seuraavaksi pohtia miten älykkyyden voi huomata nukkuvasta ihmisestä? Tai ihmisestä, josta ei ole koskaan kuullut???
Puheella on tekemistä lähinnä puhelahjojen kanssa. Änkyttävä henkilö voi olla älykäs, lukihäiriöinen voi olla älykäs jne. Puheen ulkomuodosta et voi sitä päätellä, vaan sisällöstä.
Totta. Veljeni on karismaattinen ja siunattu loistavilla puhelahjoilla, on kuitenkin tyhmä kuin saapas mutta osaa antaa itsestään miellyttävän ja fiksun vaikutelman.
Miksi ihmisillä on se käsitys että älykäs ei välitä mitä muut hänestä ajattelevat tai että älykästä ei haittaa olla outolintu ja ulkopuolinen? Olen itse sen verran keskivertoa älykkäämpi että minun on vaikea löytää samanhenkistä seuraa ja vaikka sosiaaliset taitoni ovat hyvät, tunnen itseni usein oudoksi ja ulkopuoliseksi muiden ihmisten seurassa. Olen monesti surullinen ja pahoilla mielin siitä, etten koe kuuluvani joukkoon oikein missään ja itsetuntoani nakertaa kun minua pidetään outona tai jopa tyhmänä kun muut eivät ymmärrä ajatuksenjuoksuani. Ja kun joku tämän kuitenkin kyseenalaistaa niin kerron, että älykkyyteni on testattu sekä nuoruusiässä että aikuisena ja minut lasketaan testien perusteella ns. huippuälykkääksi.
Mitä ketjun aiheeseen tulee, älykkäillä ihmisillä on usein tietynlainen katse tai valo silmissään. Toisaalta se saattaa johtua siitä, että tiedän näiden henkilöiden olevan älykkäitä. Silloin tulkitsen heidän katseensa "kertovan" siitä että silmien takana risteilee älykkäitä ajatuksia.
Vastaus otsikkoon on: Sitä ei näe katseesta vaan käy ilmi pitkistä keskusteluista. Sekin on omanlaistaan fiksuutta, et osaa liittää lukemiaan asioita saumattomasti puheeseensa. Mutta tämä on vaan mun mielipide.