15-vuotias vaatii lapsilisiä itselleen
Teinini vaatii, että lapsilisät tulee maksaa hänelle. Sanoo, että jossain laissa lukee näin. Uhkailee, että ei aio muuten mennä lukioon syksyllä, jos ei saa rahoja. Saa tällä hetkellä 50€ viikossa viikkorahaa, mutta ei näköjään riitä. Mitä teen?
Kommentit (142)
Ei lapset tarvi mitään viikkorahoja! Jos haluaa törsäysrahaa-töihin. Kaikki vaatteet ja bussiliput ja harrastukset tietysti vanhempien maksettava.
Eipä tarvi enää ihmetellä miksi nuorisoa ei työnteko kiinnosta! Viiskymppiä viikossa on kyllä tosi paljon tuhlattavaksi. Oikein opetetaan siihen että rahaa vaan tulee ilman minkäänlaista työntekemistä ja palkkana tästä vielä vaaditaan lisää! Pelkästään hengaillaan ympäriinsä ja tehään kaikkee kivaa. Tässäkö Suomen tulevaisuus?
Muistakaa aikuiset että lapset on lapsia. Ei 15 vuotias tiedä vielä mitään elämisen hinnasta tahi vastuullisuudesta. Antakaa niille teineille aikaa kehittyä ja opettakaa niitä kun ei se taito rahankäytöstä äidin maidon mukana tule. :)
Varmasti tässäkin on kasvamassa fiksu nuori joka vaan ei tiedä mitä asiat maksavat vanhemmille. En mäkään teininä tajunnut. Sit vaan yhdessä sopimaan miten voi rahansa tienata joko kotihommilla tai muuten.
Eikö tuo ole selvä asia, lopeta viikkoraha, anna lapsilisä, jos ei kelpaa eikä mene lukioon tai mihinkään kouluun ei saa lapsilisää eikä viikkorahaa. Saa katon pään päälle ja ruokaa. Vaatteita rikki menneiden tilalle kirppikseltä. Niin ne rahat loppuu työttömälläkin.
Voi miten ikävää että sinulla on noin ahne ja kiittämätön lapsi. Ilmeisesti hän on saanut liikaa valtaa perheessänne kun edes mietit mitä sanot hänelle kun kerta vaatii. Sinä olet kuitenkin pomo ja sinä raha-asioista määräät sinä. Omalla työllä ansaituista rahoista tietysti päättää teini itse.
Kokeilepa laittaa ensin teini laskuhommiin. Ihan paperille listaten..
Paljonko häneen on mennyt rahaa?
Mitä maksaa bussilippu? Mitä maksoivat hänen tällä hetkellä käytössä olevat vaatteensa? Kesäkengät, talvikengät, kaikki takit, pipot, hanskat, kaulahuivit, sisävaatteita esim paidat, housut, sukat, alusvaatteet..
Onko hänellä käytössä sänky, pöytä, matto, verhot, muita huoneen sisustuksia, joku pelikone, puhelin, musiikkisoitin, silmälasit/piilolinssit, meikkipussin sisältö, siteet/tamponit, koulureppu, polkupyörä, rullaluistimet/luistimet, sukset, muut harrastusvälineet, paljonko ovat teinin harrastukset maksaneet viimeisen vuoden ajalta, mahdolliset leirikoulukeruurahat, paljonko hän on saanut viikkorahoja viimeisen vuoden aikana? Lääkkeetkin maksavat, ehkäisy, mahdolliset lukiokirjat, jopa ylioppilaskirjoitukset maksavat.
Hänen osuutensa vuokrasta tai lainanlyhennyksestä+vastikkeesta (asumiskulut jaettuna perheenjäsenten määrällä), vesimaksu, sähkö, ruoka..
Tämä kaikki yhteen. Kertyy aika iso summa. Jos se ei vielä laita teiniä miettimään, niin kerro hänelle paljonko on NETTOpalkkasi. Käteen jäävät tulot. Jos sen käteen jäävän summan jakaa per henkilö jokaiselle perheenjäsenelle, niin ylittääkö teini oman "osuutensa" vai jääkö yli 90e kuussa (lapsilisä) jonka hän voisi saada itselleen.
Teini voisi myös tehdä budjetin minkä verran tarvitsee rahaa näihin, ja opetella taloudenhoitoa sillä tavalla. Tai kokeilla, vaihtaa viikkorahan lapsilisään. Ja 15-vuotias kelpaa myös töihin. Postinjako, hampurilaispaikat, puhelinmyynti.. ja jos ei virallista palkkatyötä saa, niin tutuille ja naapureille voi työllistää itseään lapsenvahtimisella, mattojen tamppaamisella (ikäihmiset erityisesti), ikkunanpesulla, ruohonleikkuulla jne
"Vaikeutan omaa tulevaa elämääni jos et suostu vaatimuksiini"
Puhdasta teini-neroutta
Anna pois! Kerro kumminkin samalla, että lapsilisät on tarkoitettu perheille arkisten, lapsesta aiheutuvien kulujen peittämiseksi. Summa on 80 eukkia kuussa, joka tietenkään ei edes RIITÄ teinin kulujen peittämiseen.
JOS hän saa sen, hän ei enää saa viikkorahaa, ja joutuu ostamaan summalla ruokansa ja vaatteensa. Päättäköön itse, onko hyvä diili. Tuskin on, tai siinä tapauksessa olen huolissasi lapsesi onnettomista matikkataidoista.
Viikkoraha on oikeasti todella iso. Käytännössä siis teinisi tarvisi kuussa 300 Euroa taskurahaa? Monilla työssäkäyvilläkään ei ole 300 Euroa heittää omiin huveihin ja vaatteisiin kuussa. Opiskelijat saa tuota tasoa tekemällä silloin tällöin vähän töitä ja maksavat siitä vielä ruokansakin.
Miten voi olla noin munaton äiti? Miten ihmeessä olet opettanut teinistä tuollaisen marisijan, joka ei ymmärrä rahan arvoa? Vai oletteko rikkaita, jolloin lapset tottuu, että rahaa tulee joka lävestä? Asun ison kaupungin omakotitalolähiössä ja täällä ei yksikään teini saa 200 Euroa kuukausirahaa lukioiässä.
Haha))) teinit taantuu se on totta kyllä. Anna lisät sille. Etkä osta /anna mitään muuta. Eikä todellakaan laki näin sano)
Mun teini saa viikkorahaa 6 euroa. Tuon rahan eteen joutuu tekemään puunhalkomishommia ja kotitöitä sekä nurmikonleikkuuta. Ei hänen tarvii sillä rahalla ostella kyllä karkkeja tms, mä ostan, tosin kerran viikossa. Mutta hän säästää viikkorahojaan omalle tililleen, ja stten jos haluaa vaikka jonkun pelin ostaa, niin maksaa sieltä. Olen huomannut, jo aiempien lasteni kohdalla, että kun joutuu itse säästämään johonkin peliin, niin paljon tarkemmin miettii, kuinka kauan se peli edes kiinnostaa.. Ja mun lapset ei ole kiristänyt, että en mene lukioon jos en saa sitä ja tätä, koska olen sanonut että itse saavat päättää, mihin jatkavat, kunhan se on heistä mielenkiintoista niin että sitä jaksaa opiskella. Ja niille opiskelijoille olen sanonut, että jos ala ei tunnu kivalta, yhden kerran saa vaihtaa, mutta se on sitten käytävä loppuun. Ei niin, että joka vuosi keskeytetään ja aloitetaan joku muu, näitäkin olen nähnyt kaveriperheessä. Ja jos se opiskelu ei kiinnosta, niin rahahanat menee multa kiinni, sitten saavat muuttaa omilleen ja hakea töitä tai sossusta rahaa tai mitä tahansa, mutta mä en elätä sellaisia, jotka ei edes yritä mitään.
Makkaratehtaalla on oikeesti aika hyvä palkka
Kumpikohan teistä on tyhmempi, äiti vai teini? Teini uhkailee ja kiristää äitiään, joka ilmeisesti jopa pelkää lastaan. Kun teini vetoaa lakiin, niin tokihan hän pystyy sitten näyttämään sen lakipykälän. Pentu vain pelottelee! Mutta tyhmä hänkin on, kun laskutaito on noin huone. Jos saisi lapsilisän, niin rahamäärä putoisi puoleen entisestä. Vai kuvitteleeko hän yksinkertaisuudessaan, että hän saisi viikkorahan lisäksi lapsilisätkin. Anna lapselle lapsilisät, niin nettoat itse satkun kuukaudessa. Selaa myös nettiä ja näytä lapsellesi, mihin lapsilisä on tarkoitettu (lapsesta aiheutuvien lisäkulujen kattamiseksi) ja kenelle se pääsääntöisesti maksetaan (äidille). Tenavalla taitaa olla aika pitkäksi venähtänyt uhmaikä! Pidä puolesi, mutsi!
Jos jompikumpi mun lapsista alkais kiristämään noin. Vastaus olisi seuraava: (heti kun naurultani saisin sanat suusta :D) ei tipu lapsilisiä, ja jos kerran vielä yrität kiristää omaa äitiäs niin häviää myös viikkoraha kokonaan ja voi vaikka alkaa jakaa lehtiä josta tienaa itse omat viikkorahansa. Vanhempiaan pitää oppia kunniottamaan ettei tulisi edes mieleen alkaa kiristää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan saanut lapsilisiä itselleni. Ja 50€ viikorahaa???!! Minä sain parhaimmillaam kympin![/quotem
Mä en ymmärrä sun vanhempia.
Kymppi viikossa on ihan pelkkää vittuilua, ihan oikeesti.Ja sulla ikää??
43 vuotta
Näin kolmen lapsen (33v, 23v ja 17v) äitinä voin kertoa, että jokaisen kohdalla olen tehnyt niin, että viimeisen vuoden(16-17) lapsilisärahat maksan lapselle itselleen. Nuorimmaisen kohdalla pidin yh-osuuden itse. Näin toimien lapsi sai omaa rahaa ja äiti oppi olemaan ilman sitä lapsilisää, kun se meillä on tarvinnut ihan elämiseen käyttää. Ja 17-vuotiashan sitten saa jo sen opintotuen...
Tee laskelma jossa on hänen osuutensa asumismenoista (esim perheessä 4 henkeä- neljäsosa sähkölaskusta, lämmityksestä, vuokrasta/ lainakuluista, ruuasta, hänen puhelinlaskunsa jne) ja kerro että viikkorahan sijaan (!) voi saada lapsilisän jos maksaa osansa, ja ostaa Tietenkin vaatteet ym itse. Pikkuisen realismia. Kerro myös että jos ei opiskele voi mennä töihin ja maksaa osansa. Jos et pidä uhkausta minään siltä putoaa pohja. Ja jos ei mene lukioon nyt, sen voi suorittaa myöhemmin. Teiniä on vaikea pakottaa. Mutta älä sinäkään anna kiristää itseäsi. Keep cool.
Vierailija kirjoitti:
Haluaa sen lapsilisän viikkorahansa lisäksi. ap
toivottavasti tämä aloitus ei ole totta. aivan uskomattoman avuton vanhempi!
Olikohan meillä sitten tosi köyhä perhe tai kitsaat vanhemmat, kun en saanut koskaan viikkorahaa/kuukausirahaa, joskus pyydettäessä kyllä mutta harvoin, ja maksoin harrastukset, vaatteet, bussikortin ja lähes kaikki lukiokirjat itse. Eikä silti tullut mieleen lähteä kinumaan lisää.
Noh jatkossa teini voi maksaa itse kaiken, syömiset ja muut, siitä lapsilisästään, joka on sen öö vähän alle satasen kuussa? Mieluummin ottaisin sen 50e viikossa ja olisin ihan hiljaa.