Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15-vuotias vaatii lapsilisiä itselleen

Vierailija
23.05.2017 |

Teinini vaatii, että lapsilisät tulee maksaa hänelle. Sanoo, että jossain laissa lukee näin. Uhkailee, että ei aio muuten mennä lukioon syksyllä, jos ei saa rahoja. Saa tällä hetkellä 50€ viikossa viikkorahaa, mutta ei näköjään riitä. Mitä teen?

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat siltä sen viiskymppisenkin pois.

Vierailija
122/142 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinini vaatii, että lapsilisät tulee maksaa hänelle. Sanoo, että jossain laissa lukee näin. Uhkailee, että ei aio muuten mennä lukioon syksyllä, jos ei saa rahoja. Saa tällä hetkellä 50€ viikossa viikkorahaa, mutta ei näköjään riitä. Mitä teen?

Ja se että Isänmaan Tulevaisuus eli lapsesi ei mee lukioon on sinun ongelmasi öö millä tavalla? Eiköhän lie itse jo opintiesi käynyt ja teinin koulunkäynti kolahtaa lähinnä teinin tulevaisuuteen - sinun työnkuvasi tuskin muuttuu meneepä teini lukioon tai ei. Vai mitenkä?

Kysyy 15-vuotiaan äiti (jonka teinille ei tulisi pieneen mieleenkään asetella moisia ehtoja, teinin lukio alkaa syksyllä, itse on saanut valita hakeeko sinne vai amikseen vai ei mihinkään, keskiarvo niin hyvä että lukioon. Mutta siis teinin täysin oma ratkaisu, jota tuen ilomielin)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että asia ratkaistaan liittotasolla ja teidän puoli lähtee hakemaan nollalinjaa syksyn neuvottelukierrokselta.

Vierailija
124/142 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle annettiin 14-15-vuotiaana kortti tilille, jolle lapsilisäni olivat tulleet jo vuosien ajan. Saatesanoina sanottiin, että vanhemmat ovat säästäneet rahat jatko-opintojani varten, ja että toivottavasti itsekin ajattelen samoin.

Arvatkaa, oliko lapsilisien loppuessa tilillä enemmän vain vähemmän rahaa kuin saadessani käyttöoikeuden tiliin. Ja arvatkaa, nostinko yliopisto-opintojeni aikana opintolainaa.

Vihjeenä voin sanoa, että samaa systeemiä sovellan omiin lapsiini, jos heistä suinkin siihen on.

Vierailija
125/142 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro, että maksat heti kun hän esittää sinulle sen lain. Siihen voi vielä mennä jonkun aikaa... vaikka sitten pääsisitkin halvemmalla, kun antaisit VAIN lapsilisän nykyisen viikkorahan sijasta.

Menköön sitten ammattikouluun, niin pääsee nopeammin ansaitsemaan rahaa. Sinähän tiedätkin, että ammattikoulusta voi päästä korkeakouluun ja yliopistoon.

Vierailija
126/142 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla työssäkäyvillä aikuisillakaan ole varaa käyttää 50 € viikossa omiin huveihin asumisen, ruokien, vaatteitten, tarpeellisten työmatkojen ym. välttämättömien menojen jälkeen.

Mihin ihmeeseen lapsesi tarvitsee niin paljon rahaa?

Laki sanoo, että 15 vuotta täyttänyt saa käyttää itse omalla työllään ansaitsemansa rahat. Aika mielenkiintoinen tulkinta, että lapsilisä olisi lapsen itsensä ansaitsemaa. No, lapsilisien käyttötarkoituksen laki määrittelee erikseen ja vain silloin voi mennä lapselle itselleen, jos jostakin syystä asuu jo siinä iässä omillaan.

Vierailija
127/142 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle annettiin 14-15-vuotiaana kortti tilille, jolle lapsilisäni olivat tulleet jo vuosien ajan. Saatesanoina sanottiin, että vanhemmat ovat säästäneet rahat jatko-opintojani varten, ja että toivottavasti itsekin ajattelen samoin.

Arvatkaa, oliko lapsilisien loppuessa tilillä enemmän vain vähemmän rahaa kuin saadessani käyttöoikeuden tiliin. Ja arvatkaa, nostinko yliopisto-opintojeni aikana opintolainaa.

Vihjeenä voin sanoa, että samaa systeemiä sovellan omiin lapsiini, jos heistä suinkin siihen on.

Vihjeenä voin sanoa, että kaikilla vanhemmilla ei ole varaa säästää niitä lapsilisiä. Ne kun on tarkoitettu sen lapsen elättämiseen.

Vierailija
128/142 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat sille ne lapsilisät ja muuta et anna. Kysy kumman haluaa valinta on sillä teinillä.

Vierailija
129/142 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 5 markkaa viikkorahaa ja en tiennyt, että sellainen asia kuin lapsilisä on olemassa.

Vierailija
130/142 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini vaihtaa 50 euroansa viikossa 95 euroon kuukaudessa, jos on ainokainen.

Itsekin mietin, ettei ole teinillä saati Mammalla kovin vahva matikkapää, itse mieluusti suostuisin tuohon diiliin 😁

Vierailija
131/142 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa aikuiset että lapset on lapsia. Ei 15 vuotias tiedä vielä mitään elämisen hinnasta tahi vastuullisuudesta. Antakaa niille teineille aikaa kehittyä ja opettakaa niitä kun ei se taito rahankäytöstä äidin maidon mukana tule. :)

Varmasti tässäkin on kasvamassa fiksu nuori joka vaan ei tiedä mitä asiat maksavat vanhemmille. En mäkään teininä tajunnut. Sit vaan yhdessä sopimaan miten voi rahansa tienata joko kotihommilla tai muuten.

Eihän tässä teinin käytös huolestutakaan, vaan äidin joka on hädissään LAPSEN kiristäessä häntä (😃 ).

Lapsellekin luo turvaa, kun hänen joka oikkuunsa ei taivuta, ja että vanhempi on se tasapainoinen ja luotettava henkilö, joka asettaa lapselle selkeät rajat.

Itse pistäisin lapsen selvittämään lapsilisää koskevat lakipykälät ja poistaisin hetkeksi koko viikkorahan, jotta näkee miten onnekkaassa asemassa on ollut. Tämän jälkeen saisi tosiaan vain sen vajaa 95€/kk, ja sillä saisi itse kustantaa kaikki, mikä ei peruselämiseen kuulu.

Plus ohjaisin hakemaan töitä, josta saa lisää rahaa tuhlattavaksi.

Vierailija
132/142 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi kannattaa se 50 e viikossa unohtaa kokonaan. Jos haluaa lapsilisät voit antaa ne hänelle mutta hän joutuu ostamaan sitten itselleeen shampoot ja muut mitä tarvitsee paitsi ruuan.

Vierailija
133/142 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei varmaan ymmärrä miten vähän lapsilisä on.  Anna lapsilisän verran hänelle kuukaudessa rahaa ja sano että ostaa sillä sitten vaatteet yms.  Siis viikorahan lisäksi.  Olethan nytkin ostanut hänelle viikkorahan lisäksi vaatteet yms.

Vierailija
134/142 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi selkeästi tarvitsee enemmän rahaa kuin muut mukulat. Siinäpä hänelle on oiva tilaisuus selittää, miksi lukio on parempi paikka kuin lähäriopisto.

Vierailija
135/142 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vaan. Sanot, että viikkorahaa ei sitten enää tule vaan saa lapsilisänsä ja mahdollisen opintotukensa kun täyttää 16, mutta viikkorahaa ei tule ja maksaa itse kaikki koulutarvikkeensa. Jos nyt saa 200€/kk, säästätte aika paljon jos saatte sen n. 90€/kk hänestä lapsilisää :D

Vierailija
136/142 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä teidän kasvatusperiaatteita. Meillä vastuu tuo vapautta. Lapsella on kortti tiliini ja hän saa sitä käyttää. Hän on käyttänyt sitä ihan vastuullisesti. Kysyy ja sopii isompien ostosten kysessä ollessa, eikä tuhlaile jatkuvasti. Tuolla pystyn seuraamaan jokaisen hänen käyttämänsä sentin ja hänellä on kuitenkin vapauden tunne. Ehkä se ei toimisi, jos lapsi ei olisi vastuuntuntoinen. Miten hän on sellaiseksi kasvanut? Neuvottelemalla ja keskustelemalla asioista. Ja tosiaankin lapsi käyttää aika vähän sitä rahaa. Olen sitä mieltä, että tuollaiset "ota siltä lapselta kaikki pois" kasvattaa tuollaisia kiristäjä lapsia. Eli en mene lukioon jos en saa lapsilisiä. Ja niitä pettymylksiä harjoitellaan meilläkin. Ei ne pettymykset aina vain rahaan liity.

Vierailija
137/142 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

50e/kk on todella paljon viikkorahaa, paitsi jos kyseessä hyvätuloinen perhe. 50e/kk olis lähempänä sitä mitä perustuloisessa perheessä lapselle kuulostas järkevältä maksaa. Tää kylläkin vain noin omasta mielestäni. Itse sain lapsilisistä osan omalle tililleni, sen verran, että sillä maksoi puhelinlaskun, ei muuta, muuten lisät käytettiin perheen yhteisiin kuluihin. Kesällä piti mennä töihin, jos halusi rahaa.

Vierailija
138/142 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan voi olla noin tyhmä mitä ap esittää olevansa. 

Lapsilisä ei missään vaiheessa ole tarkoitettu lapsen omaan käyttöön. Lapselle ei myöskään ole mikään pakko antaa senttiäkään mitään viikkorahoja.

Ja mihin 15-vuotias käyttää viikossa 50 euroa? Ymmärrän kyllä, että tarpeita on teineilläkin, mutta tuo on kuukaudessa 200 euroa...ja vuositasolla jo 2400 euroa.

Vierailija
139/142 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä teidän kasvatusperiaatteita. Meillä vastuu tuo vapautta. Lapsella on kortti tiliini ja hän saa sitä käyttää. Hän on käyttänyt sitä ihan vastuullisesti. Kysyy ja sopii isompien ostosten kysessä ollessa, eikä tuhlaile jatkuvasti. Tuolla pystyn seuraamaan jokaisen hänen käyttämänsä sentin ja hänellä on kuitenkin vapauden tunne. Ehkä se ei toimisi, jos lapsi ei olisi vastuuntuntoinen. Miten hän on sellaiseksi kasvanut? Neuvottelemalla ja keskustelemalla asioista. Ja tosiaankin lapsi käyttää aika vähän sitä rahaa. Olen sitä mieltä, että tuollaiset "ota siltä lapselta kaikki pois" kasvattaa tuollaisia kiristäjä lapsia. Eli en mene lukioon jos en saa lapsilisiä. Ja niitä pettymylksiä harjoitellaan meilläkin. Ei ne pettymykset aina vain rahaan liity.

Tarve ei nouse niin korkeaksi, jos on mahdollisuus saada tarvimaansa. Puutteesta nousee kovempi tarve ja halu.

Vierailija
140/142 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillähän teini oppii rahankäytön, että hänellä on mahdollisuus valita. Kukaan ei tee valintaa hänen puolestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän