Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ei mitään apua arvauskeskuksesta!!

Vierailija
23.05.2017 |

Tyhmä mieslääkäri. On vaan syöttämässä mulle isot kasat kipulääkkeitä.
Selkä pitäis kuvata ensin, kun kyse ei niinkään ole kivusta vaan siitä että liikkuminen on huonontunut jne.
Mun täytyy siis mennä yksityiselle!

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein selkäkipu menee ohi särkylääkkeillä ja liikkeellä. 

Näin myös silloin, kun on rakenteellista vikaa olemassa. Minulla on kolme eri diagnoosia selkäkipuun ja jokaista hoidetaan kunnon särkylääkkeillä ja liikkeellä. Sitten kun oikein menee tuskaksi niin lepoakin suositellaan.

Mutta jos sinulla on ylimääräistä rahaa yksityiseen ja erityisesti siihen kuvantamiseen niin sitten vain menoksi.

Vierailija
2/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein selkäkipu menee ohi särkylääkkeillä ja liikkeellä. 

Näin myös silloin, kun on rakenteellista vikaa olemassa. Minulla on kolme eri diagnoosia selkäkipuun ja jokaista hoidetaan kunnon särkylääkkeillä ja liikkeellä. Sitten kun oikein menee tuskaksi niin lepoakin suositellaan.

Mutta jos sinulla on ylimääräistä rahaa yksityiseen ja erityisesti siihen kuvantamiseen niin sitten vain menoksi.

Ensinnäkään mulla ei kipu ole pahin vaiva vaan se etten pysty liikkumaan aina ja tekemään kotitöitä.

Tämä vaiva ei mene itsekseen ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkumaan? Minkä takia? 

Jos kipu estää liikkumisen tai se, että olet liikaa paikallaan, niin siihenkin auttavat ne särkylääkkeet ja liike. Kivunpoisto ensin ja sitten liikkeelle. 

Mikään selkävaiva ei mene sillä ohi, että makaa sohvalla ja voivottaa.

Mutta oletko loukannut selkäsi esim. töissä? Nostanut jotain tai muuta tällaista? Jos et, niin liikettä ja särkylääkettä.

Vierailija
4/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikin kipu tukielimistössä voi olla merkki siitä, että ongelmien taustalla on lihasjännitys, eli että ongelma on toiminnallista eikä rakenteellista alkuperää. Tulehduskipulääke kuurina (siten että sitä otetaan säännöllisesti eikä tarvittaessa) voi ratkaista ongelman, vaikkei kipu olisikaan ensisijainen vaiva.

Lääkäri yleensä haluaa kokeilla kaikki muut keinot ennen jatkotutkimuksia, varsinkin ennen kallista magneettikuvausta.

Vierailija
5/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikkumaan? Minkä takia? 

Jos kipu estää liikkumisen tai se, että olet liikaa paikallaan, niin siihenkin auttavat ne särkylääkkeet ja liike. Kivunpoisto ensin ja sitten liikkeelle. 

Mutta oletko loukannut selkäsi esim. töissä? Nostanut jotain tai muuta tällaista? Jos et, niin liikettä ja särkylääkettä.

Ei se ole se kipu joka estää liikkumisen vaan se itse vaiva. En minä sohvalla makaa.

Usko nyt että se vaiva ei korjaannu lääkkeillä.

Ja eihän sitä ole vielä edes kuvattu!

Vierailija
6/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulekko oikeasti, että se sillä kuvauksella paranee?  Vaiva, minkälainen vaiva?

Vierailija
7/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulekko oikeasti, että se sillä kuvauksella paranee?  Vaiva, minkälainen vaiva?

Sanoinko että kuvauksella paranee? Erikoislääkäri katsoo kuvat ja sitä kautta saadaan diagnoosi.

Ja hoito.

Vierailija
8/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin että on ihan yleistä että ensin kokeillaan kaikkea muuta ennen niitä kalliita kuvauksia ja muita. Itsellä meni selkä pari vuotta sitten (noidannuoli tai jotain) niin ei muuta kuin särkylääkettä naamaan ja venyttelemään ja liikkumaan vaikka tuntui että mihinkään ei pääse. Kyllä se siitä vetristyi kun sai enimmän kivun pois ja kärsi venytellä sen takaisin kuntoon.

Vierailija
9/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaivan diagnoosia ei pitäisi saada heti selville? Julkinen säästää potilaat hengiltä. Yksityinen ortopedi kirjoittaa ap sinulle lähetteen esim. magneettikuvaukseen, kun kerrot oireesi ja omat toiveesi. Magneetti maksaa muutaman satkun omavastuuhinnalla, siitäkin Kela korvaa. Kuka jää loputtomiin särkylääkekokeiluihin. Varaa ap aika, suuresta ketjusta netin kautta. Nämä buranan popsijat kitukaa niin paljon kuin sielu sietää.

Vierailija
10/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla kerran oli eri tyyppinen vaiva selässä joka meni kolmessa viikossa ohi.

Ap

Vierailija
11/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä mieti vaan varaa aika, moni laittaa muutaman sata€ esim. kampaajalle, hiuslisäkkeisiin, tatuointeihin. ripsipidennyksiin. Yksityisellä hoito ja diagnoosi tulee nopeasti. Itse olen mennyt magneettiin ja sen jälkeen vastaanotto samana päivänä. Minusta Kela korvaa hyvin magneettikuvauksista.

Vierailija
12/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös yksityinen voi laittaa lähetteen julkisen puolen magneettiin?

Tämä vaikuttaa työkykyyn ja siksi pitäisi tehdä jotakin.

Vierailija
13/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen voi laittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon, esim.keskussairaalaan. 

Vierailija
14/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikkumaan? Minkä takia? 

Ei se ole se kipu joka estää liikkumisen vaan se itse vaiva. En minä sohvalla makaa.

Mistä tiedät mikä sinua vaivaa jos kerran ei ole kuvattu?

Jos ei ole kyseessä trauma, 99% selkävaivoista paranisi sillä että henkilö ottaisi niitä särkylääkkeitä ja tekisi fysioterapeutin neuvomia harjoituksia vähintään kolme kertaa päivässä. Kyllä, myös ne välilevynpullistumat korjaantuu yleensä ajan ja jumpan kanssa. Siihen vaan usein menee kolmisen kuukautta.

Vierailija
15/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullon siis selässä 'vaiva', muttei edes kipua. Toivottavasti Kela ei korvaa mitään tutkimuksia sen suhteen.

Vierailija
16/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika toiselle lääkärille? Lääkäreissäkin on eroa, toiset tutkivat tarkemmin kuin toiset. Nuoret antavat helpommin lähetteen

Vierailija
17/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sullon siis selässä 'vaiva', muttei edes kipua. Toivottavasti Kela ei korvaa mitään tutkimuksia sen suhteen.

On kipua mutta pahinta on se että liikkuminen ja työnteko on rajoitettua koska se pahimmillaan vie jalankin huonoksi.

Vierailija
18/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikkumaan? Minkä takia? 

Mistä tiedät mikä sinua vaivaa jos kerran ei ole kuvattu?

Jos ei ole kyseessä trauma, 99% selkävaivoista paranisi sillä että henkilö ottaisi niitä särkylääkkeitä ja tekisi fysioterapeutin neuvomia harjoituksia vähintään kolme kertaa päivässä. Kyllä, myös ne välilevynpullistumat korjaantuu yleensä ajan ja jumpan kanssa. Siihen vaan usein menee kolmisen kuukautta.

Tämä on kestänyt paljon kauemmin kuin kolme kuukautta.

Vierailija
19/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain vinkkinä voisin sanoa, että uhraa n. 50 € ja käy fysioterapeutin pakeilla, joka katsoo onko kehosi tasapainossa. Itse menin terkkarilääkärin lähetteellä fysioterapeutille polvikipujen takia, ja sieltähän sitten paljastui, että keho oli vääntynyt vuosien varrella väärään asentoon, mikä aiheutti erilaisia kipuja mm. selkään, niskaan ja jalkoihin. Kävin toki useamman kerran hänen luonaan noiden polvien takia, mutta samalla hoidettiin mm. kinesioteippauksen avulla kehon virheasentoja. Oli aika hämmentävä huomata miten vinossa yläkeho oli, kun olin vuosia käyttänyt hiirtä niin että oikea olkapää oli työntynyt eteenpäin luonnottomasti. Tästä tietenkin seurasi aikamoisia jännitteitä lihaksiin eri puolilla kehoa.

Terkkarilähetteellä sai hoidosta Kela-korvauksen, joka oli muistaakseni tosin vain 20%, mutta toki kun kävin 10 kerran satsin tuli alennusta jo satanen. Tietty en tiedä olisiko joku muu kuin fysioterapeutti sopivampi etsimään kehon virheasentoja. Siskollani on ollut jatkuvia selkäkipuja teinistä lähtien ja hän muistaakseni sai apua kiropraktikolta tai naprapaatilta, MUTTA hän on nähnyt monia vuosien varrella ja useimmista ei ole ollut apua. Eli on aika paljon hoidon tarjoajan taidoista kiinni mitä apua lopulta saa.

Vierailija
20/38 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkäkipua on jokaisella jossakin vaiheessa. Sauvakävelyä joka päivä ja tarvittaessa kipulääkettä. Ei tuollaisen takia pidä terveyskeskusta rasittaa. Tietenkin, jos haluat hoivaa ja huomiota, voit mennä lääkäriin mutta omalla kustannuksella.