15-vuotias vaatii lapsilisiä itselleen
Teinini vaatii, että lapsilisät tulee maksaa hänelle. Sanoo, että jossain laissa lukee näin. Uhkailee, että ei aio muuten mennä lukioon syksyllä, jos ei saa rahoja. Saa tällä hetkellä 50€ viikossa viikkorahaa, mutta ei näköjään riitä. Mitä teen?
Kommentit (142)
Mikä on niin vaikeaa? Sanot sille että lapsilisä on tarkoitettu lapsen elatukseen eikä miksikään taskurahaksi mikä lapsen kuuluisi saada itselleen. Jos ei viesti mene perille ja teini käyttäytyy huonosti niin ota viikkoraha pois vaikka viikoksi.
Teinihän saa lapsilisänsä jo kaksinkertaisena. :'D
Nostan tätä. Huhuu ap, kuinka budjettineuvottelut sujuvat teinin kanssa?
No hu-hu, 50 egee viikos viikkorahaa!! Vaude. Mä en saanu latin latia. Porukat ihmetteli miks varastelin, no että olis jotain mitä kaikilla muillakin. Se on tärkeää ton ikäiselle. Kokeile kk että vaihdat viikkorahat lapsilisään, kyllä se uppiniskainen teinikin tajuaa että viikkoraha sen olla pitää.
Lapsi saa 295 euroa käyttörahaa kuukaudessa? Olette ilmeisesti aika varakas perhe.
Lapsilisä on tarkoitettu lapsen perusmenoihin. Se ei ole mikään valtion tukema hupiraha, jolla lapsi voi ostaa itselleen turhaa krääsää jne. Pistää vaan miettimään, että tarvitseeko kaikkien edes saada koko lapsilisää, jos sitä lapsen perusmenoihin tarvita. Mieluummin laittaisin lapsilisän säästötilille, josta voi tulevaisuudessa maksaa esimerkiksi lapsen asunnon takuuvuokran, autokoulun tms. tarpeellisen. Nyt lapsilisä menisi todennäöisesti karkkiin, leffoihin ja turhaan krääsään.
Joo, kovin iso tuntuu viikkoraha olevan. Työssäkäyvänä aikuisena olisin tosi iloinen, jos minulla olisi joka viikko 50 euroa 'ylimääräistä'. :(
Meidän lukiolainen saa kotitöiden perusteella n 20 e/kk...
Ihmeelliseen rahan käyttöön kasvatetaan lapsi!! Ei itselläkään ole varaa käyttää 50/e kk "turhuuteen" : o
Mä haluisin tietää että mikä on sitä "turhuutta"?
Mä sain tuossa iässä (tämän vuosikymmenen alussa) 50€ KUUKAUDESSA ja sen eteen piti tehdä kotihommia. Kuulostaa vähän siltä että ap on kasvattamassa hemmoteltua pikkudiivaa joka ottaa aikuisena yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun jos pomo uhkaa potkuilla (esim. jatkuvan myöhästelyn takia) tai jos joutuu ylitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Haluaa sen lapsilisän viikkorahansa lisäksi. ap
Ahneelta ja kiittämättömältä kakaralta kuullostaa, oisko kasvatuksen tulos? Pitääkö ne lellii pilalle ja antaa kaikki,koita nyt kestää sen perseillyt sitten
Sano sille että 3 vuotta kustannat lukion aikana asunnon ja ruuat, sitten pitää muuttaa. Minun äitini sanoi että hän kyllästynyt meihin, eikä aio elättää sitten enää. Isä oli kuollut jo paljon aikaisemmin Siihen aikaan täysi-ikäisyys oli kai 21-vuotta mutta vain harvat asuivat enää silloin kotona. Siskoni lähti Au-pairiksi ulkomaille ja minä menin naimisiin pokaystäväni kanssa, vuoden sisällä olin jo äiti. Opiskeltiin vuorotellen ja oltiin välillä töissä. Sano sille että mene naimisiin saat lisää lapsilisiä ja onhan nykyään kaikenlaisia taloudellisia tukia. Koti on teinille paras paikka maailmassa, paras vaan vielä uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta viikkoraha, anna lapsilisät lapselle ja kerro, mitä kaikkea niillä pitää maksaa (vaatteet jne). Voihan se olla ihan hyödyllistä opetella hallitsemaan omaa rahankäyttöään.
Meillä yksi tuttavaperhe teki näin. Lapsi sai lapsilisät, joilla piti ostaa kaikki meikit ja vaatteet, vanhemmat olivat luvanneet lisäksi ostaa kahdet kengät vuodessa ja yhden talvitakin tjsp, vähän kalliimpaa.
Suostu ihmeessä. Sinä maksat nyt 50€ viikko eli 200€ kuussa. Teet selvää säästöä kun jatkossa teini saa sen vajaa satasen tai mikäli olet yksinhuoltaja 143€ kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö sitä teiniä rangaista, kun hän perää oikeuksiaan? (joissakin kommenteissa, että anna raha ja teini selvitköön ruuista yms. itse). Ota tämä osana kasvatusta ja keskustele ja neuvottele teinin kanssa siitä mihin ne lapsilis't nyt menee ja miten ratkaisisitte tämän asian. Siinä se lapsi oppii neuvottelemaan itselleen palkankorotuksia yms. Älä jyrää lasta täysin. Katso, että hän saa onnistumisen tai yhteistyö- yms kokemuksen tilanteesta.
Oikeuksiaan?
Nimenomaan hän tuntee sen olevan oikeutensa ja siksi haluaa sen. Onko se oikeus, niin on toinen asia. Mutta alapeukuista huolimatta olen sitä mieltä ettei lasta saa tuollaisessa tapauksessa lytätä. Muuten hän ei koskaan opi niitä oikeuksiaan puolustamaan. Meillä ainakin tuossa päästäisiin neuvottelun jälkeen johonkin kaikkia tyydyttävään lopputulokseen.
Mitä itkette. Tuloerot on ihan ok. Eihän raksasiivojakaan saa samaa, kuin pankinjohtaja. Toiset osaavat vaatia ja esim. lakkoilla, kuten paperimiehet ja ahtaajat. Eduistahan siinä huolta pidetään ;). Ihan on teinillä ay-pomon elkeet
Vierailija kirjoitti:
Haluaa sen lapsilisän viikkorahansa lisäksi. ap
Mikään laki ei määrää antamaan lapsilisiä lapsille, eikä mikään laki märää myöskään maksamaan viikkorahaa.
Lopettaisin vähäksi aikaa viikkorahan kokonaan ja sanoisin että kotona saa asua niin pitkään kun opiskelee, mutta jos ei opiskelu mastu, niin 18v päivänä saa muuttaa muualle.l
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö sitä teiniä rangaista, kun hän perää oikeuksiaan? (joissakin kommenteissa, että anna raha ja teini selvitköön ruuista yms. itse). Ota tämä osana kasvatusta ja keskustele ja neuvottele teinin kanssa siitä mihin ne lapsilis't nyt menee ja miten ratkaisisitte tämän asian. Siinä se lapsi oppii neuvottelemaan itselleen palkankorotuksia yms. Älä jyrää lasta täysin. Katso, että hän saa onnistumisen tai yhteistyö- yms kokemuksen tilanteesta.
Oikeuksiaan?
Nimenomaan hän tuntee sen olevan oikeutensa ja siksi haluaa sen. Onko se oikeus, niin on toinen asia. Mutta alapeukuista huolimatta olen sitä mieltä ettei lasta saa tuollaisessa tapauksessa lytätä. Muuten hän ei koskaan opi niitä oikeuksiaan puolustamaan. Meillä ainakin tuossa päästäisiin neuvottelun jälkeen johonkin kaikkia tyydyttävään lopputulokseen.
Parempi tottua pettymyksiin jo kotona turvallisessa ympäristössä ja turvallisissa asioissa. Työelämässä tuollainen kusipääköytös johtaisi potkuihin. Työelämässä palkankorotukset pitää ansaita, niitä ei saa kiristämällä.
Vierailija kirjoitti:
Onko vanhemmille pelottavakin asia se, jos lapsi ei menekään lukioon? Silti ei pidä edes harkita suostuvansa mihinkään kiristyksiin. Se ei mene niin, että jos nyt suostumme tähän, sitten teini menee lukioon ja elämme onnellisina elämämme loppuun asti. Ei, vaan jos teini huomaa että kiristäminen onnistuu, hän kokeilee sitä tietysti uudelleen, kun taas haluaa jotain. En menekään lukioon, jos en saa sitä ja sitä. Lopetan lukion kesken, ellen saa sitä ja sitä. Jne.
Teinilapisillahan ei ole minkäänlaista kohtuullisuuden tajua, ne kyllä kiristää jos sen vallan heille antaa.
Töihin, töihin, töihin, meni meidän 15v kaveri kun rahantarve ylitti kuukausirahan 50€. Viime kesän tienisteillä sitten hankki uuden kännykän, pelikuulokkeet jne. Osa mennyt mäkkäri jne menoihin. Nyt taas odottaa sitä että pääsee kesäksi tienaamaan. Pikkujobeista ollaan maksettu 10€ tunti, mikä sekin on ihan hyvä raha kun käteisenä tulee. Jos suoraan käteen saisi sen 200€ kuussa tekemättä mitään tuskin työnteko kiinnostaisi. Tämän lisäksi menee 50€ kuussa rahastoon josta varat saa itselleen kotoa pois muuttaessa pesämunaksi.