15-vuotias vaatii lapsilisiä itselleen
Teinini vaatii, että lapsilisät tulee maksaa hänelle. Sanoo, että jossain laissa lukee näin. Uhkailee, että ei aio muuten mennä lukioon syksyllä, jos ei saa rahoja. Saa tällä hetkellä 50€ viikossa viikkorahaa, mutta ei näköjään riitä. Mitä teen?
Kommentit (142)
Kyl on köyhää porukkaa!
Ei pahalla!
Heh. 15-vuotiaan tyttäreni kanssa aikoinaan sovittiin, että hän saa lapsilisän käyttöönsä, mutta sillä pitää sitten pärjätä, ei saa muuta rahaa. No kun kerran oli saanut lapsilisän ja rahat oli loppu seuraavana päivänä, niin sanoi, että sovitaanko äiti, että minä en enää saa sitä lapsilisää, kun se ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Teinini vaatii, että lapsilisät tulee maksaa hänelle. Sanoo, että jossain laissa lukee näin. Uhkailee, että ei aio muuten mennä lukioon syksyllä, jos ei saa rahoja. Saa tällä hetkellä 50€ viikossa viikkorahaa, mutta ei näköjään riitä. Mitä teen?
Veikkaan että tämä tapahtuu Porvoossa, mutta mikäs tuossa. Siirrä lapsilisät teinille ja vähennä vastaava summa viikkorahoista.
Annat lapsilisän kuukausirahaksi ja viikkorahat pois :D Sinä säästätkin siinä :)
Laitaisin säästötilille. Rahan tarvetta tulee kun muuttaa pois kotoa.
Laki on teinin omakeksimä. :D
Tietääkö teinisi, minkä verran lapsilisä yhdestä lapsesta on?
Sano, että sopii hyvin. Jos teini on ainoa lapsi, niin hän saa kuukaudessa lapsilisät 90e. EI VIIKKORAHAA, sillä mikään laki ei määrää antamaan viikkorahaa.
Sitten kun hän rupeaa nurisemaan ja valittamaan, niin toteat että itsehän hän halusi noin lakia noudattaa. Äläkä missään nimessä rupea suostumaan hänen vaatimuksiinsa muuttaa systeemi ennalleen tms, ennen kuin muuttuu ääni kellossa.
Ja jos teini ei ole ainoa lapsi, niin silti hän ei voi saada useammannen lapsen korotettua lapsilisää, vaan JOS kelasta hakee lapsilisää yhdestä lapsesta, niin se on se 90e, ei enempää.
Moni onkin jo ehdottanut, että anna lapsilisä + viikkoraha, noilla masseilla teini maksakoon itse kaikki menonsa kotona tarjottavaa ruokaa ja asumista lukuunottamatta. Lukio kirjoista neuvottelisin vielä, ne on aika hintavia ja minusta kuuluu kyllä vanhempien kustannettaviksi. Mutta vaatteet, puhelimen, mopot/mopoautot, bensat, herkut yms. mitä nyt tuon ikäinen yleensä tarvitsee ja haluaa saisi maksaa itse.
Olisi myös kiinnostavaa kuulla, että mitä AP:n teini on tähän asti maksanut itse? Aika suuri on kuitenkin tuo 50€/kk.
+ AP pyydä teiniä etsimään se kohta laista, johon vetoaa.
Vierailija kirjoitti:
Anna se hänelle äläkä anna tuota viikkorahaa - tai kerro että se on joko tai, se yhden lapsen lapsilisähän on kuitenkin joku alle 100€ KUUSSA
Sehän nyt on ihan se ja sama mistä rahoista teinille rahaa antaa.
Vai onko niin että lapsilisäpäivinä teini ei saa rahaa?
Minä en koskaan saanut lapsilisiä itselleni. Ja 50€ viikorahaa???!! Minä sain parhaimmillaam kympin!
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan saanut lapsilisiä itselleni. Ja 50€ viikorahaa???!! Minä sain parhaimmillaam kympin!
Ajat muuttuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajat muuttuu!
Aivan varmasti, mutta siitä on vasta 3 vuotta, kun olin 15.
Anna teinille tehtäväksi:
- etsiä lainkohta johon vetoaa (ei löydy)
- selvittää lapsilisän suuruus ja se, mihin se on tatkoitettu
- etsiä lainkohta, joka velvoittaa vanhempia maksamaan teinille viikkorahaa (ei löydy)
Tämän jälkeen voitte keskustella siitä, kuinka hyvässä asemassa teini on tällä hetkellä kun saa 50 eur/viikko huvittelurahaa. Lopuksi teini saa valita, haluaako jatkaa nykysysteemillä (jos perheen kannalta kohtuullinen) vai ottaako mielummin lapsilisän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajat muuttuu!
Aivan varmasti, mutta siitä on vasta 3 vuotta, kun olin 15.
Kolme tai kolmekymmentä, ajat muuttuu silti ja hinnat!
Samaa vaati minunkin poikani teininä. Ja myös sitä, että vaadin isompaa elatusmaksua ex-mieheltäni. Hän ei tiennyt tosin, ettei se raukka mitään maksa, vaan saan sen elatustuen. Tästä on nyt jo niin kauan aikaa, etten muista miten selvitin hänelle asiaa. Kuitenkaan en siis suostunut lapsilisiäkään luovuttamaan. En olisi voinut, koska palkkani oli tosi pieni. Ja minusta se ei ollut oikein, tai hän olisi tosiaan saanut maksaa menojaan sillä lapsilisällä.
Poikani on onneksi muuttunut kun on aikuistunut, murkkuna ja vähän myöhemminkin hän oli joskus aika hankala. Minua paljon älykkäämpi ja kun empatiakyky tms. ei vielä ollut kehittynyt, olin joskus tosi surullinen käytöksensä takia. Onneksi tuo vaihe on kaukana takana, häntä ei todellakaan voi pitää röyhkeänä ja saan olla ylpeä pojastani.
Olen aina ihmetellyt mite Suomessa vanhemmat perustelevat että lapset oppivat käyttämään rahaa kun saavat vanhemmilta viikkorahaa/lapsilisät/ mitäikinä kun saavat itse päättää mitä niillä tekevät. Suomalaiset nuoret käsittelevät rahaa todella huonosti ja velkaa on vaikka muille jakaa ennenkuin täytetään 25v. Ehkä nuorille pitäisi opettaa että rahaa ei saa mistään ilmaiseksi, paitsi jos alkaa sossupummiksi. Vaikea ymmärtää jos koko elämän ajan on käteen jatkuvasti lyöty rahaa noin vaan että jossain vaiheessa sitä rahaa ei tulekaan noin vain automaattisesti mistään vaan sen kaksikymppisenkin kokoonriipiminen voi olla työn ja tuskan takana.
Ainoalla pojalla eivolkut viikko rahaa. Se piti ansaita. Ei tiskirätti heiluttamalla vaan koulunkäynnillä. Sai pelit sun muut härpäkkeet. Koulu sujui loistavasti.
Vierailija kirjoitti:
No sano että ostaa sitten vaatteensa, maksaa puhelinlaskunsa ja nettinsä. Sain minäkin 14-vuotiaasta lapsilisän itselleni, mutta eipä vanhemmat maksaneetkaan sen jälkeen muuta kuin perus ylläpidon. Opetti rahankäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan saanut lapsilisiä itselleni. Ja 50€ viikorahaa???!! Minä sain parhaimmillaam kympin![/quotem
Mä en ymmärrä sun vanhempia.
Kymppi viikossa on ihan pelkkää vittuilua, ihan oikeesti.
No ohjaatte sen lapsilisän lapsen tilille ja sanotte että tämän muutoksen myötä teillä ei valitettavasti ole varaa maksaa enää yhtä korkeaa viikkorahaa. Sen määrä tulee olemaan tästä lähtien 25 e/viikko.