Miten ihmeessä hoidetaan lapsen hoitojärjestelyt kesällä jos molemmat vanhemmat töissä (koululainen)
http://www.iltalehti.fi/perhe/201705222200154687_pr.shtml
Tästä artikkelista tuli mieleen. Kuka muka pystyy 2,5 kuukautta järkkäämään alakouluikäiselle päivittäisen hoidon, jos ei ole mummoja tms ketä voisi pyytää? Lomiakin voi limittää vaan tiettyyn pisteeseen, eikä niitä lomatoiveitakaan hirveästi nykyään kuunnella. Toisella voi olla loma toukokuussa ja toisella elokuussa, siinä sitä sit ollaan lapsiperheenä...
Itselle asia ei onneksi vielä ole ajankohtainen, esikoinen täyttää vasta 5. Mutta mietin kyllä nyt jo kannattaako minun edes etsiä mitään vakituista työtä, vaan jatkaa sillä linjalla että olen kesät työttömänä ja nostelen työttömyyskorvauksia...
Kommentit (344)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkipuistotoiminta, usein jopa ilmainen, löytyy niin isoista kun pienistäkin kunnista kesäisin.
Molemmissa ollaan asuttu lasten ollessa pieniä. Kesälomia ei ole ollut, eikä mummoa käytettävissä, joten kova tsemppi päälle ja lapset päiväksi leikkipuistotoimintaan. Sen etu on ollut että siellä ne kaveritkin ovat olleet. Sitten joku kesäleiri, jos lapsi haluaa...Meillä ei ollut tuttuja teinejä naapurissa käytettävissä, eikä tosin irtorahaa heidän palkkaamiseen..
Löytyykö tätä todella nykyisin? Helsingin systeemin tiedän ja sehän on loistava
Mutta yritin googlettaa esim. Jyväskylässä tuollaista Helsingin tyyppistä toimintaa. Perhepuistot on siis kyllä auki, mutta onko niissä jotain ohjattua toimintaa? Ruokailua ei taida olla missään muualla kuin Helsingissä, mutta ei eväät sinänsä olis kynnyskysymys millään lailla. Mutta en siis löytänyt tuollaista toimintaa, johon lapsen voi valvotusti kesällä viedä. Anteeksi tyhmyyteni jos en vaan osannut.
Mulla on jo isot lapset, eli ei koske meitä. Mutta ei tuota toimintaa ollut mielestäni edes silloin n. 7 vuotta sitten kun lapset olivat pieniä koululaisia
Jos nyt joku tästä kaupungista kaipaa vinkkejä, niin silloin oli 4H:n hyvin edullisia ja kivoja leirejä, samoin seurakunnan edullisia päiväleirejä. Urheiluseuroilla on leirejä, mutta ne on monesti kalliimpia. Yksi mitä voin suositella, on Jyväskylän Tennisseuran viikkoleirit kesän alussa (kesäloman eka ja toka viikko). Aamupäiväleiri (klo 9-13) on 120 e/viikko ja se sisältää lämpimän ruoan. Ohjelmassa on tenniksen lisäksi paljon muutakin liikuntaa ja tennistä ei tartte osata. Koko päivän (9-16) leiri on 160 e/viikkoa ja tähän sisältyy lounaan lisäksi välipala.
Monessa kaupungissa noi halvat seurakunnan leirit menee tosi nopeasti, niihin sai ihan kytätä sitä ilmoittautumispäivää, eli tässä vaiheessa on luultavasti liian myöhäistä.
Eiköhän ilmainen leikkipuostotoiminta ole lopetettu jo.
JKL esim. on paljon leirejä ym. http://nuorten.jyvaskyla.fi/kesatoiminta
Avuttomia osa näistä vanhemmista: ihan helppoa koota 3-4 lapsen ryhmä esim. koulukavereista ja hankkia niille vaikka 2. 16-17-v tai lukiolaiset tyttö ta poika hoitajaksi 1-2 kk. Kotitalousvähennyksellä ja 4 lapsen ryhmällä/ 2 hoitajaa (2 hyvä - tasapainottaa jaksamista) ei tule kalliiksi.
Leirit lisäksi - vanhempien lomat - siinähän se kesä vierähtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä hittoa, miksei ne päiväkoditkin vois olla kesällä auki? Työtähän siitä tulis, mutta Suomessahan ois nyt vaikka jonoon halukkaita työntekijöitä.
Jos kaupat voi olla auki lähes aina, nin miksei päiväkodit? Eihän yhteiskunta voi olettaa, että kaikki on töissä 8-16 ja järkätä hoitopaikat vain sen mukaan. Vuorotyö toisi jopa kivoja lisiä monille.
Onhan päiväkodit auki kesäisin mutta ei sinne koululaiset mene.
Miksei? Siis eikö tässä olisi paikka tarjota lähikoulun ekaluokkalaisille pienellä maksulla kesähoitoa? Sen päiväkodin kustannukset on vakiot, ainoa lisä on käytännössä ruoka. Ja niille ekaluokkalaisille voisi sinne palkata kaupungin nuorten kesätyöpalkkauksen kautta pari omaa leikittäjää.
- ei varmaan onnistu, koska byrokratia, mutta siis miksei? Meillä kun lapsi oli pieni ja olin vielä kotona, oli kunnallisessa lähitarhassa tiistaisin mahdollisuus viedä muutamaksi tunniksi leikkimään niin että äiti ehti asioille. En edes muista mitä maksoi, varmaan tyyliin 5€/kerta (muutaman markan siis silloin) - jos tuo onnistui silloin, miksei kesähoito nyt?Miten ihmeessä muualla maailmassa pärjätään, kun lapsen päivähoito-oikeutta ei edes tunneta ja äitiyslomatkin ovat vain muutaman kuukauden.
Suomessa pitäisi yhteiskunnan tarjota 18-ikävuoteen asti veronmaksajien piikkiin 24/7 kunnallista lastenhoitoa, juuri siitä mitään maksamasta tai mistään vanhempien luopumista.
On naurettavaa kuvitella päivähoidon maksavan muutaman euron, kun päiväkoti-ikäisen lapsen hoitokulut paikkakunnasta riippuen on halvimmillaan 950€/kk ja monissa kunnissa se on reilusti yli 1000€/kk/lapsi, nyt pitäisi järjestää hoito ilmaiseksi kesäksi.
Monissa maissa ne naiset on kotona koko ajan. Ja silti siellä on koulu jopa kaksivuotiaista alkaen.
Jos äidit ei itse ole kotona, isoäidit ovat.
Miksi tähän tuodaan päivähoito koko ajan mukaan, kun kyse on koululaisista?
Sinulle joka ihmettelit miten muualla maailmassa pärjätään:
1) Kotiäitiys, myös lasten ollessa kouluikäisiä.
2) Isovanhempien rooli, erityisesti mummien (jotka saattaneet olla kotona koko ikänsä).
3) Äitien työnteko on pitkälti osapäiväistä.
Meille on kuitenkin luotu yhteiskunta, jossa yli 3-vuotiaiden molemmat vanhemmat ovat tiiviisti kiinni työelämässä. Myös ne isovanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkipuistotoiminta, usein jopa ilmainen, löytyy niin isoista kun pienistäkin kunnista kesäisin.
Molemmissa ollaan asuttu lasten ollessa pieniä. Kesälomia ei ole ollut, eikä mummoa käytettävissä, joten kova tsemppi päälle ja lapset päiväksi leikkipuistotoimintaan. Sen etu on ollut että siellä ne kaveritkin ovat olleet. Sitten joku kesäleiri, jos lapsi haluaa...Meillä ei ollut tuttuja teinejä naapurissa käytettävissä, eikä tosin irtorahaa heidän palkkaamiseen..
Löytyykö tätä todella nykyisin? Helsingin systeemin tiedän ja sehän on loistava
Mutta yritin googlettaa esim. Jyväskylässä tuollaista Helsingin tyyppistä toimintaa. Perhepuistot on siis kyllä auki, mutta onko niissä jotain ohjattua toimintaa? Ruokailua ei taida olla missään muualla kuin Helsingissä, mutta ei eväät sinänsä olis kynnyskysymys millään lailla. Mutta en siis löytänyt tuollaista toimintaa, johon lapsen voi valvotusti kesällä viedä. Anteeksi tyhmyyteni jos en vaan osannut.
Mulla on jo isot lapset, eli ei koske meitä. Mutta ei tuota toimintaa ollut mielestäni edes silloin n. 7 vuotta sitten kun lapset olivat pieniä koululaisia
Jos nyt joku tästä kaupungista kaipaa vinkkejä, niin silloin oli 4H:n hyvin edullisia ja kivoja leirejä, samoin seurakunnan edullisia päiväleirejä. Urheiluseuroilla on leirejä, mutta ne on monesti kalliimpia. Yksi mitä voin suositella, on Jyväskylän Tennisseuran viikkoleirit kesän alussa (kesäloman eka ja toka viikko). Aamupäiväleiri (klo 9-13) on 120 e/viikko ja se sisältää lämpimän ruoan. Ohjelmassa on tenniksen lisäksi paljon muutakin liikuntaa ja tennistä ei tartte osata. Koko päivän (9-16) leiri on 160 e/viikkoa ja tähän sisältyy lounaan lisäksi välipala.
Monessa kaupungissa noi halvat seurakunnan leirit menee tosi nopeasti, niihin sai ihan kytätä sitä ilmoittautumispäivää, eli tässä vaiheessa on luultavasti liian myöhäistä.
Eiköhän ilmainen leikkipuostotoiminta ole lopetettu jo.
JKL esim. on paljon leirejä ym. http://nuorten.jyvaskyla.fi/kesatoiminta
Avuttomia osa näistä vanhemmista: ihan helppoa koota 3-4 lapsen ryhmä esim. koulukavereista ja hankkia niille vaikka 2. 16-17-v tai lukiolaiset tyttö ta poika hoitajaksi 1-2 kk. Kotitalousvähennyksellä ja 4 lapsen ryhmällä/ 2 hoitajaa (2 hyvä - tasapainottaa jaksamista) ei tule kalliiksi.
Leirit lisäksi - vanhempien lomat - siinähän se kesä vierähtää.
Ei se niin helppoa ole, jos koulu ei ole lähikoulu ja koulukaverien välimatkat on esim 40 kilsaa. Ja jos kaikilla perheillä se puuttuva palikka on eri aikaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille on palkattu hoitaja kotiin, nuori opiskelija kesäkuukausien ajaksi. Näin oli jo silloin, kun lapset oli päiväkodissa, koska halusimme lapsille huolettoman kesän.
Ja palkan saa vähentää verotuksessa kotitalousvähennyksenä.
Ja samaa hoitajaa on käytetty kun tarvitsemme hoitoapua.
Molempien isovanhemmat ovat vielä mukana työelämässä, emmekä oleta saavamme apua, vaikka välit ovat läheiset.
Tätä samaa tein minä, kolmisenkymmentä vuotta sitten. Yksinhuoltajaksi jouduin, lomaa oli 4 viikkoa ja lopulle palkkasin lapsia vanhemman koululaisen. Ihan omalla rahalla piti maksaa, ei saanut verohelpotuksia. Lapset tein 24- ja 26-vuotiaana, ja osasin kyllä ottaa huomioon, että kouluikäisenä pitää kesähoito järjestää.
Hieman on nykyään uusavuttomuutta ilmassa, kun kaikki tuntuu tulevan yllätyksenä.Niin. Nykyään se "lapsia vanhempi koululainen" ei edes kelpaa. Lasu lähtee saman tien.
Mitä sinä hourit. Palkataanhan koululaisia leikkikentille ja moneen muuhun työtehtävään.
Voi luoja tätä teidän lasu vouhotusta.Itse olin 12-13 vuotiaana (-82) hoitamassa kahta lasta. Meinaatko, että lasua ei tehtäisi jos sen ikäinen nykyään hoitaisi nuorempiaan, kun tuon ikäisen katsotaan nykyään tarvitsevan vielä itsekin hoitoa?
Aika ristiriitaista. Eikös peruskoulussa ole kahdeksannella luokalla työhön tutustuminen eli ovat 14-15v. Työkaverin lapsi oli päiväkodissa ja toinen kuntosalin lapsiparkissa töissä.
Valitettavasti joo. Erehdyin ottamaan oman tyttäreni tähän kanssani.
Meillä taas mieheni kanssa on molemmilla sellaiset työt, että lomat on pakko pitää heinäkuussa, koska se on hiljanen aika. Onneksi molemmilla on 5 viikkoa kesälomaa, jonka pystyimme pitämän niin, että toinen aloitti viikkoa aiemmin, neljä viikkoa yhtä aikaa ja toinen lopetti viikkoa myöhemmin. Muutenkin olen sitä mieltä, että perheen yhteinen loma on tosi tärkeää, eikä loma ole vain lastenhoitovuorojen vaihtelua. Toki pakon edessä ymmärrän, että joskus ei muuta voi. Loppuloma sumplittiin päiväleirien, muutaman mummolapäivän (vain yksi mummo, joka pystyi auttamaan) sekä siskon perheen kanssa (vuorottelimme lastenhoidossa niin, että heidän lapset meillä 4-5 pv ja päinvastoin). Onneksi nuo ajat ovat jo takana päin, yhtään ei ole ikävä sitä stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille on palkattu hoitaja kotiin, nuori opiskelija kesäkuukausien ajaksi. Näin oli jo silloin, kun lapset oli päiväkodissa, koska halusimme lapsille huolettoman kesän.
Ja palkan saa vähentää verotuksessa kotitalousvähennyksenä.
Ja samaa hoitajaa on käytetty kun tarvitsemme hoitoapua.
Molempien isovanhemmat ovat vielä mukana työelämässä, emmekä oleta saavamme apua, vaikka välit ovat läheiset.
Tätä samaa tein minä, kolmisenkymmentä vuotta sitten. Yksinhuoltajaksi jouduin, lomaa oli 4 viikkoa ja lopulle palkkasin lapsia vanhemman koululaisen. Ihan omalla rahalla piti maksaa, ei saanut verohelpotuksia. Lapset tein 24- ja 26-vuotiaana, ja osasin kyllä ottaa huomioon, että kouluikäisenä pitää kesähoito järjestää.
Hieman on nykyään uusavuttomuutta ilmassa, kun kaikki tuntuu tulevan yllätyksenä.Niin. Nykyään se "lapsia vanhempi koululainen" ei edes kelpaa. Lasu lähtee saman tien.
Mitä sinä hourit. Palkataanhan koululaisia leikkikentille ja moneen muuhun työtehtävään.
Voi luoja tätä teidän lasu vouhotusta.Itse olin 12-13 vuotiaana (-82) hoitamassa kahta lasta. Meinaatko, että lasua ei tehtäisi jos sen ikäinen nykyään hoitaisi nuorempiaan, kun tuon ikäisen katsotaan nykyään tarvitsevan vielä itsekin hoitoa?
Aika ristiriitaista. Eikös peruskoulussa ole kahdeksannella luokalla työhön tutustuminen eli ovat 14-15v. Työkaverin lapsi oli päiväkodissa ja toinen kuntosalin lapsiparkissa töissä.
Mun lapsi on parhaillaan tetissä leikkipuistossa. On 15. Siellä ei kukaan työntekijä, ees aikuinen, ole ikinä ainoona paikalla.😂
Ja töihin eivät muuten todellakaan ota tuonikäisiä. Kysytty on. Nykyään töihin alkaa päästä lukion ekan luokan jälkeen.
Itse olin sujuvasti 14-vuotiaana kesäsiirtolassa 10 tunnin työpäiviä, mutta nykyään on ajat toiset.
Noniin. Minä pidin tämän mielessäni, kun vaihdoin työpaikkaa. Sain neuvoteltua uuden työnantajan kanssa niin, että saan pitää kesä-heinäkuun kokonaan ja elokuun alun myös vapaata siten, että se mihin vuosiloma ei riitä on palkatonta lomaa. Tämä kirjattiin ihan työsopimukseen. Valitsin työpaikan juuri tuolla perusteella, koska haluan pystyä sovittamaan yhteen työn ja perheen. Suostuin jopa matalampaan palkkaan kuin edellisessä työssä, koska tuo ehto oli minulle niin tärkeä. Mutta ei tämäkään hyvä, koska työkaverit on aika katkeria tästä kuviosta ihan ymmärrettävästi. Osalla heistäkin on lapsia, mutta kukaan heistä ei ole työhön tulleessan kai tullut edes ajatelleeksi neuvotella tuollaista työsopimusta. Meillä lomat kiertää siten, että vuosilomaa ei saa milloin haluaa, mutta vuosilomat taataan kaikille pidettäväksi kyllä 1.6-15.8 välillä. Eli toukokuulle ei joudu kukaan ellei itse halua. Minunkin vuosiloma laitetaan tuolle välille johonkin kohtaan, mutta loppu siis kohdallani on taattu palkattomana. Muut ei oikein sitä palkatonta samalla lailla saa, ja mielestäni se on epäreilua.
Onneksi ei ole noita huolia ja voin olla kesän kotona ilman, että talous siitä mitenkään kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapurusto aikoo hoitaa asian siten, että minä kotiäiti (vauva 3 kk) olen joka tapauksessa kotona, joten 7v ja 9v kaverit "tulevat vähän leikkimään". Oletusarvoisesti olen se aikuinen, joka kaveripohjalta katsoo muiden lasten perään. Hei 4.6. me lähdemme koko kesäksi maalle mummolaan, siinäpä sitten pärjäävät naapurin lapset ilman hoitajaa.
Kukaan ei ole sanonut minulle suoraa, mutta moni on todennut, että tosikiva, kun olet vapaalla, voi lapsi tulla leikkimään, jos ei jaksa yksin kotona.
Tämä. Jotkut vanhemmat osaavat olla röyhkeitä ja uusavuttomia.
Viime kesänä minulla ei ollut lainkaan lomaa ja mies lomansa lisäksi piti omaa lomaa ja kuukauden oli opiskelija hoitamassa lapsia.
Mutta kuinkas kävikään, koko asuinympäristön lapsilauma oli meillä ja ensimmäiset soittivat ovikelloa jo seitsemältä. Ja vanhemmista se oli kivaa, kun meillä oltiin kotona.
Mies kyllästyi sotkujen siivoukseen ja ruuanlaitoon ja pakkasi kampsut muutaman viikon jälkeen, kun ei ollut yön ja päivän rauhaa ja oli pakko lähteä vanhempiensa mökille lasten kanssa, kun ruokapöydässä saattoi olla toistakymmentä lasta. Ja monet lapset olivat vielä illallakin, vaikka vanhemmat olivat kotona.
Uskomattomia jotkut vanhemmat, olihan joku päivä lehdessä, kun kampaajat olivat kyllästyneet olemaan lapsiparkkina, kun yksi lapsi tuodaan hiusten leikkaukseen ja jätetään muut lapset sinne, jotta äiti pääsee yksin asioilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapurusto aikoo hoitaa asian siten, että minä kotiäiti (vauva 3 kk) olen joka tapauksessa kotona, joten 7v ja 9v kaverit "tulevat vähän leikkimään". Oletusarvoisesti olen se aikuinen, joka kaveripohjalta katsoo muiden lasten perään. Hei 4.6. me lähdemme koko kesäksi maalle mummolaan, siinäpä sitten pärjäävät naapurin lapset ilman hoitajaa.
Kukaan ei ole sanonut minulle suoraa, mutta moni on todennut, että tosikiva, kun olet vapaalla, voi lapsi tulla leikkimään, jos ei jaksa yksin kotona.
Tämä. Jotkut vanhemmat osaavat olla röyhkeitä ja uusavuttomia.
Viime kesänä minulla ei ollut lainkaan lomaa ja mies lomansa lisäksi piti omaa lomaa ja kuukauden oli opiskelija hoitamassa lapsia.
Mutta kuinkas kävikään, koko asuinympäristön lapsilauma oli meillä ja ensimmäiset soittivat ovikelloa jo seitsemältä. Ja vanhemmista se oli kivaa, kun meillä oltiin kotona.
Mies kyllästyi sotkujen siivoukseen ja ruuanlaitoon ja pakkasi kampsut muutaman viikon jälkeen, kun ei ollut yön ja päivän rauhaa ja oli pakko lähteä vanhempiensa mökille lasten kanssa, kun ruokapöydässä saattoi olla toistakymmentä lasta. Ja monet lapset olivat vielä illallakin, vaikka vanhemmat olivat kotona.Uskomattomia jotkut vanhemmat, olihan joku päivä lehdessä, kun kampaajat olivat kyllästyneet olemaan lapsiparkkina, kun yksi lapsi tuodaan hiusten leikkaukseen ja jätetään muut lapset sinne, jotta äiti pääsee yksin asioilleen.
Törkeää noilta muilta vanhemmilta. Mutta pitää sanoa, että uupunut tai kriisissä oleva muuttuu itsekkääksi ja röyhkeäksikin. Jos työelämä ajaa pahaan stressiin, niin lakkaa välittämästä muista ja olemasta empaattinen. Silloin voi tulla mieleen tyrkätä lapset vain jonnekin, kuten miehellesi, koska muuten tekee mieli suunnilleen vain kirkua ja mennä peiton alle piiloon. En yritä puolustella noita röyhkeitä hyväksikäyttäjävanhempia vaan todeta, että työelämän pitäisi kyllä joustaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Millaista palkkaa olette maksaneet hoitajalle/teinille? Luulen ettei palkkani riittäisi mitenkään moiseen..
Yleensä ovat pyytäneet 8-10 euroa tunti, jos ei ole ollut hoitoalan kokemusta, mutta lastenhoidosta kokemusta kuitenkin. Sitten niille, joilla opistotason koulutus hoitotyöstä, niin palkkatoiveet ovat olleet 8-15 euroa.
Kaikkein helpointa on, jos löytää kerralla hyvän ja useina vuosina voi käyttää samaa hoitajaa. Meillä ollut hyvä tuuri :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista palkkaa olette maksaneet hoitajalle/teinille? Luulen ettei palkkani riittäisi mitenkään moiseen..
Yleensä ovat pyytäneet 8-10 euroa tunti, jos ei ole ollut hoitoalan kokemusta, mutta lastenhoidosta kokemusta kuitenkin. Sitten niille, joilla opistotason koulutus hoitotyöstä, niin palkkatoiveet ovat olleet 8-15 euroa.
Kaikkein helpointa on, jos löytää kerralla hyvän ja useina vuosina voi käyttää samaa hoitajaa. Meillä ollut hyvä tuuri :)
Jos maksaa pimeänä kympin tunti, työtunteja on 6 päivässä ja työrupeama neljä viikkoa, niin se tekee yhteensä 1200 euroa. Jos ei maksa pimeänä vaan maksaa kaikki ns. työnantajamaksut, niin summa lienee vähän yli tupla. Melko kallista. Oma nettopalkkani on 1500 euroa kuussa, siitä menee iso osa vuokraankin, ja loput perheen ruokiin. Eipä tuollaista lastenhoitajapalkkaa irtoa siitä maksettavaksi.
Meillä on se tilanne, että lasten kavereilla on leegio sukulaisia apuna. Kahdet tai jopa neljät isovanhemmat, sisarusten perheet joissa on samanikäisiä serkkuja ja lapsettomia tätejä ja setiä jotka jopa maksaa matkoille.
Meillä ei ole ketään. Välillä on kyllä aika katkera olo. Äitiäni olen kerran pyytänyt ottamaan esikoisen yökylään kun nuorin joutui sairaalaan. Ja siitäkin oli paasannut naapureille, miten laiska ja huono äiti olen.
Meillä on hoidettu muksujen kanssa kesälomat siten, että ollaan pidetty miehen kanssa lomat suurelta osin eri aikaan. Toki pieni yhteinen loma ollaan pidetty voidaksemme tehdä jotain kivaa yhdessä perheenä.
Lasten loman jäljelle jääväksi ajaksi on palkattu lapsille hoitaja kotiin. Mukavia opiskelijoita on ollut joka kesä sukulaisten kautta tarjolla, eikä palkka kotitalousvähennyksen jälkeen ole liian paha. Yhtenä kesänä hoitajaksi palkattiin perhetutun opiskelijanuoren amerikkalainen tyttöystävä. Muksut oppivat ihanasti tulemaan toimeen arkisissa tilanteissa englanniksi ja aktiivinen ja urheilullinen tyttö jaksoi touhuta meidän lasten kanssa leikkipuistoissa, uimarannoilla, pyöräretkillä, piknikeillä jne. tosi kiitettävästi. Joka päivä touhusivat kaikkea kivaa ja muksut tykkäsivät tosi paljon.
Myös erilaisia leirejä on kesällä tarjolla paljon. Valinnanvaraa riittää liikunta- ja urheiluleireistä erilaisiin taide- ja musiikkileireihin. Meidän esikoinen halusi aikanaan aloittaa melko kalliin ja aikaavievän harrastuksen, mutta epäilimme, että motivaatio ei välttämättä riittäisi ko. lajiin alkuinnostuksen jälkeen. Laitoimme hänet kesällä kyseisen lajin leirille viikoksi ja se osoittautui tosi hyväksi ratkaisuksi. Poika sai tutustua lajiin ja huomata, että viikon verran se oli hauskaa, mutta pidempiaikaiseksi harrastukseksi siitä ei hänen kohdallaan olisi. Oli siis todella hyvä ratkaisu. Uskon, että ilman tuota kesäleiriä olisimme kuunnelleet kinuamista koko syksyn ja lopulta heltyneet ilmoittamaan pojan mukaan harrastukseen ja maksaneet kalliit maksut vain huomataksemme noin kuukauden kuluttua ettei tämä ollutkaan hänen juttunsa. Viikon intensiivileiri ajoi saman asian ja myös hoitokysymys ratkesi.
Kolmas mieleen tuleva vaihtoehto on yhteistyä lapsen koulu- tai harrastuskavereiden vanhempien kanssa. Esim. niin että palkkaatte yhdessä hoitajan tai otatte toinen toistenne lapsia hoitoon ollessanne kesälomilla. Ainakin minulla on se kokemus, että välilä kouluaisten kanssa on jopa helpompaa kun on kaveri seurana. Näin ollen lapsen kaverin hoitoon ottamisesta ei välttämättä koidu paljoakaan ylimääräistä vaivaa. Tämä toki riippuu aina lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaa pimeänä kympin tunti, työtunteja on 6 päivässä ja työrupeama neljä viikkoa, niin se tekee yhteensä 1200 euroa. Jos ei maksa pimeänä vaan maksaa kaikki ns. työnantajamaksut, niin summa lienee vähän yli tupla. Melko kallista. Oma nettopalkkani on 1500 euroa kuussa, siitä menee iso osa vuokraankin, ja loput perheen ruokiin. Eipä tuollaista lastenhoitajapalkkaa irtoa siitä maksettavaksi.
Mitä jos palkkaisit hoitajan yhdessä lapsesi kaverin perheen kanssa? Näin kulut puolittuisivat. Tai jopa kahden tutun perheen kanssa. Oma siskoni teki muistaakseni näin aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia pitää vääntää maailmaan ja huutaa, että yhteiskunnan pitää ne elättää?
Oletko kuuluut mm. kotitalousvähennyksestä? Et ole - ei yllätä.
Jos palkkaat henkilön työsuhteeseen, saat vähentää 20 % maksamastasi palkasta (15 % vuonna 2016) sekä palkkaan liittyvät työnantajan sivukulut.
Minut lähetettiin aina mummolaan,imatralle ja kuortaneelle,samoin hiihtolomalla.
Omalle lapselle tulee sama ongelma kun menee kouluun,isovanhempia ei ole kuin juoppo vaari mille lasta ei voi antaa hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos palkkaisit hoitajan yhdessä lapsesi kaverin perheen kanssa? Näin kulut puolittuisivat. Tai jopa kahden tutun perheen kanssa. Oma siskoni teki muistaakseni näin aikanaan.
Ei tämä on niin kädetöön ihminen, että ei voi. Kun kukaan ei tule valmiina hänelle järjestelyä tarjoamaan. Tätä on tarjottu vaihtoehdoksi ketjussa jo useita kertoja, mutta kun pitäisi saada täysin ilmainen yhteiskunnan tuottama päivähoitopalvelu tämänkin YH:n lapselle. Isäkin vaikuttaa olevan täysi taukki: ei edes viikkoa voi lastaan hoitaa - tai äidillä ei ole väilä välähtänyt, että isääkin voisi kysyä!!!!!!
Pitäisi kieltää lisääntyminen inbesilleiltä.
Se on kyl imbesilli...
Tätä asiaa ei yhteiskunnassa ole osattu vielä huomioon. Enää ei ole hyväksyttävää että alakoululaiset juoksee päivät keskenään kylillä, rannalla jne. Vaan mukana pitäisi olla valvova aikuinen. En itsekään pidä edes kolmosluokkalaista riittävän vanhaksi uintireissuille jne. Eikä lasta voi lukita työpäivän ajaksi kotiin sisäpuuhiinkaan.
Minä vahdin 16 ja 17 vuotiaana erään kauppiasperheen lapsia 5e/h tuntipalkalla, eli heille tuli kuluksi tuo palkka ja minun vakuutukset sekä palkan sivukulut. Iso menoerä, eipä siinö enää sitten hirveesti reissailla.
Omat lapset on pieniä, 3v ja 0v mutta ongelma on edessä sit aikanaan.