Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä hoidetaan lapsen hoitojärjestelyt kesällä jos molemmat vanhemmat töissä (koululainen)

Vierailija
22.05.2017 |

http://www.iltalehti.fi/perhe/201705222200154687_pr.shtml

Tästä artikkelista tuli mieleen. Kuka muka pystyy 2,5 kuukautta järkkäämään alakouluikäiselle päivittäisen hoidon, jos ei ole mummoja tms ketä voisi pyytää? Lomiakin voi limittää vaan tiettyyn pisteeseen, eikä niitä lomatoiveitakaan hirveästi nykyään kuunnella. Toisella voi olla loma toukokuussa ja toisella elokuussa, siinä sitä sit ollaan lapsiperheenä...

Itselle asia ei onneksi vielä ole ajankohtainen, esikoinen täyttää vasta 5. Mutta mietin kyllä nyt jo kannattaako minun edes etsiä mitään vakituista työtä, vaan jatkaa sillä linjalla että olen kesät työttömänä ja nostelen työttömyyskorvauksia...

Kommentit (344)

Vierailija
201/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. luokkalainen pärjäsi meillä hyvin, kun puoliso teki työt kello 4.30-13 välisenä aikana. Kotona hän oli kello 14.  

Lapsi heräsi yksin kotona noin klo 9.00 ja pöydässä odotti valmis aamupala. Jääkaapissa odotti itse tehty, mutta mikrossa lämmitettävä lounas. Ekaluokkainen nyt osaa lämmittää itse ruokansa ja keksii myös tekemistä 4 tunniksi. Kattoo telkkua, pelaa kännykkää tai tietokonetta. Vähän ottaa itsestään vastuun. Lupa käydä myös rivarin kotipihalla, kunhan ensin soittaa isälle.

Vierailija
202/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon lapseton ja mä ymmärrän että pieni lapsi ei voi olla yksin koko kesälomaansa. Jos joutuisin sellaisen tilanteen eteen, että mun pitäisi joustaa omasta lomastani että joku vanhempi pääsis hoitamaan lastansa lomalle, niin en tiedä. Olen aika itsekäs, erityisesti tuo kesäloma on tosi tärkeä. Mutta jos mulla ei olis mitään suunniteltua, ja joutuisin joustamaan vaan vähän, niin tottakai joustaisin. Mutta jos mulla olis vaikka heinäkuu lomaa, ja pitäis vaihtaa se toukokuuhun, niin en valitettavasti suostuisi :( Siis ainakaan koko lomaani vaihtamaan. Viikon esimerkiksi voisin vaihtaa.

Mäkin oon lapseton ja mäkin ymmärrän erittäin hyvin, että lapsi ei voi olla yksin ja että hoitajan saaminen voi olla tosi vaikeeta. Mutta mitä sitten? Vaikka ymmärränkin ja tunnen myötätuntoa, niin minäkin olen itsekäs. Ja mitä sitten? Ei minua haittaa, jos minua haukutaan itsekkääksi, se lienee fakta. Maksan paljon veroja ja osallistun yhteiskuntaan sillä tavalla. Mutta lomistani en jousta sen enempää kuin työnantaja pakottaa joustamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon lapseton ja mä ymmärrän että pieni lapsi ei voi olla yksin koko kesälomaansa. Jos joutuisin sellaisen tilanteen eteen, että mun pitäisi joustaa omasta lomastani että joku vanhempi pääsis hoitamaan lastansa lomalle, niin en tiedä. Olen aika itsekäs, erityisesti tuo kesäloma on tosi tärkeä. Mutta jos mulla ei olis mitään suunniteltua, ja joutuisin joustamaan vaan vähän, niin tottakai joustaisin. Mutta jos mulla olis vaikka heinäkuu lomaa, ja pitäis vaihtaa se toukokuuhun, niin en valitettavasti suostuisi :( Siis ainakaan koko lomaani vaihtamaan. Viikon esimerkiksi voisin vaihtaa.

Näinhän se on. Jokainen meistä on aika itsekäs sellaisten asioiden suhteen, jotka on itselle tärkeitä ja rakkaita. En nyt tarkoita sinua, mutta moni on valinnut lapsettomuuden juurikin itsekkäistä syistä eli siksi, että arvottaa omat lomat ja oman vapauden ja oman vapaa-ajan niin korkealle, että ei halua niistä joustaa esim. lasten takia. Ja se on ihan ok. Jokaisella on oikeus valita oma elämäntyylinsä mahdollisuuksien tarjoamissa puitteissa.  

Kyllä olet ihan oikeassa :) Noiden asioiden takia mm. olen valinnut olla hankkimatta lapsia. Mutta tosiaan, varmasti joustaisin lapsettomana tässä kesäloma-asiassa edes hieman, kunhan minun lomani säilyisi samalla itselle mieluisena. Niinkuin tuossa aiemmassa kommentissani kirjoitinkin.

Vierailija
204/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työpaikassa, joka meni kiinni heinäkuuksi. Silloin piti pitää lomat. Ne, joille lomaa ei ollut kertynyt sai ehdotukset ottaa palkatonta lomaa tai sitten heille järjestettiin joku etätyöprojekti. Se oli paras työpaikkani. Eikä siellä koskaan tapeltu lomista toisin kuin nykyisessä, jossa kaikki haluaa heinäkuun lomaa mutta työnantaja pakottaa 40 % henkilöstöstä olemaan paikalla heinäkuun, jotta kaikki palvelut pyörisi samalla laajuudella kuin pitkin talvea. Asiakkaitahan siellä ei heinäkuussa juuri ole, koska suomi lomailee eikä ole käyttämässä meidän palveluita, joten lähinnä typeryyttä työnantajalta tuo on.

Vierailija
205/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä tietenkään ole lapsettomien ongelma saati vika, mutta toivottavasti tämän ketjun alkupää lisäsi hieman ymmärrystä ja täysin mahdottomissa yksittäisissä tilanteissa myös ehkä sitä joustoakin.

Vierailija
206/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä tietenkään ole lapsettomien ongelma saati vika, mutta toivottavasti tämän ketjun alkupää lisäsi hieman ymmärrystä ja täysin mahdottomissa yksittäisissä tilanteissa myös ehkä sitä joustoakin.

Juu, kyllä mun mielestä joskus voi joustaa omasta mukavuudesta. Mun työkaverilla oli esim. syöpä, ja kerran pyysi minua jäämään pidempään (vaikka hänen oli itse alunperin pitänyt jäädä) töihin, koska hänellä oli huono olla, niin tottakai suostuin. Vaikka oli omiakin suunnitelmia. Joissain asioissa on ihan inhimillistä tuntea myötätuntoa ja joustaa.

Vierailija
207/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrystä varmasti saa ja on saanut jo ennen tätä ketjuakin. Mutta kun se joustaminen perustuu vastavuoroisuuteen. Lapseton kyllä joustaa mielellään niiden suuntaan, jotka joustavat hänen suuntaan myös. Eikä tarvitse siis ihan identtisellä asialla joustaa, sen jouston voi tarjota muussakin. Mutta kun asetelma on yleensä se, että lapsettoman odotetaan joustavan, ja ne kenellä on lapsia, ei jousta lapsettomien suuntaan yhtään. Minä olen lapseton, ja voisin joustaa esim. lomien ajankohdissa, ja saisin vastavuoroista joustoa lapsellisilta esim. kiinnostavien työprojektien saamisessa tms tai aamun aloitusajassa. Mutta ei, lapselliset ei ole valmiita itse luopumaan niistä kiinnostavimmista työprojekteista lapsettoman hyväksi (koska he kuulemma tottakai haluavat kiinnostavat työt siinä missä muutkin vaikka siis ihan kaikille niitä ei riitä vaan osa joutuu ottamaan tylsät projektit), ei aamun aloituskellonajoissa (koska päiväkotikuljetukset jne). Joten näin lapsettomana kysyn, että missä se vastavuoroisuus näkyy? Ei voi olla niin, että joku aina joustaa, ja sitten muut ei jousta sille. 

Vierailija
208/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kyllä mun mielestä joskus voi joustaa omasta mukavuudesta. Mun työkaverilla oli esim. syöpä, ja kerran pyysi minua jäämään pidempään (vaikka hänen oli itse alunperin pitänyt jäädä) töihin, koska hänellä oli huono olla, niin tottakai suostuin. Vaikka oli omiakin suunnitelmia. Joissain asioissa on ihan inhimillistä tuntea myötätuntoa ja joustaa.

Sama. Tottakai olen joustanut sekä työkavereiden sairastuttua, heidän lasten sairastutta, heidän menetettyä vaikka omaisia tai muuten jouduttua yllättäen suuren surun kokemaan. Selvä se. Mutta ne on myötätuntoa herättäviä poikkeustilanteita. Kesäajan perhejärjestelyt on ennakoitavissa vaikka vuosi etukäteen eikä mikään poikkeus, vaan ihan normaali kuvio jos päättää lapsia tehdä. t. lapseton

Vierailija
209/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi, tulin lukemaan innolla uusia vastauksia, mutta ylläripylläri on taas mennyt lapsettomat vs lapselliset lomataisteluksi. 🙁

Ap

Vierailija
210/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät palkatonta lomaa. Ellei onnistu, niin sitten palkkaatte hoitajan vaikka mll:stä niiksi ajoiksi, jolloin ei ole kesäkerhoja tarjolla.

Vierailija
211/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille on palkattu hoitaja kotiin, nuori opiskelija kesäkuukausien ajaksi. Näin oli jo silloin, kun lapset oli päiväkodissa, koska halusimme lapsille huolettoman kesän.

Ja palkan saa vähentää verotuksessa kotitalousvähennyksenä.

Ja samaa hoitajaa on käytetty kun tarvitsemme hoitoapua.

Molempien isovanhemmat ovat vielä mukana työelämässä, emmekä oleta saavamme apua, vaikka välit ovat läheiset.

Tätä samaa tein minä, kolmisenkymmentä vuotta sitten. Yksinhuoltajaksi jouduin, lomaa oli 4 viikkoa ja lopulle palkkasin lapsia vanhemman koululaisen. Ihan omalla rahalla piti maksaa, ei saanut verohelpotuksia. Lapset tein 24- ja 26-vuotiaana, ja osasin kyllä ottaa huomioon, että kouluikäisenä pitää kesähoito järjestää.

Hieman on nykyään uusavuttomuutta ilmassa, kun kaikki tuntuu tulevan yllätyksenä.

Niin. Nykyään se "lapsia vanhempi koululainen" ei edes kelpaa. Lasu lähtee saman tien.

Mitä sinä hourit. Palkataanhan koululaisia leikkikentille ja moneen muuhun työtehtävään.

Voi luoja tätä teidän lasu vouhotusta.

Itse olin 12-13 vuotiaana (-82) hoitamassa kahta lasta. Meinaatko, että lasua ei tehtäisi jos sen ikäinen nykyään hoitaisi nuorempiaan, kun tuon ikäisen katsotaan nykyään tarvitsevan vielä itsekin hoitoa?

Vierailija
212/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitsi, tulin lukemaan innolla uusia vastauksia, mutta ylläripylläri on taas mennyt lapsettomat vs lapselliset lomataisteluksi. 🙁

Ap

No ei liene yllätys, että näin käy, kun lapsettomia syyllistetään, ja sitten he ymmärrettävästi puolustautuvat.

Vierailija
213/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka hehkutatte näitä "naapurin teinejä" niin kysyn vaan, että maksatteko vakuutukset myös? Tulee nimittäin hiukan extraa hoitokuluihin.

3

Sehän tässä onkin mielenkiintoista. Yleisesti veronkierto ja jopa laillinen verosuunnittelu on saatanasta, mutta lastenhoitaja on ihan ok palkata pimeästi ja hoitaa työnantajanvelvollisuudet hieman kyseenalaisesti.

Mutta kerro miten käy, kun oma palkka on pienempi kuin lastenhoitajan palkka sivukuluineen? Palkasta on silti ihan pakko maksaa vuokra ja ostaa ruoka yms. pakolliset kulut. Ei se yhtälö vaan toimi, partempi olisi olla palkattomalla, mutta sitäkään ei saa työnantajalta. Niin ja sekään ei käy, että on kesän työttömänä, siitähän poru nousee. Veronkiertäjällä ja verosuunnittelijalla olisi kuitenkin varaa maksaa veronsa kiertelemättä. Niillä veroilla voisi kunta järjestää edullista toimintaa ja kerhoja, joilla ongelma ratkeaisi.

Ennen mun lapsuudessa ei normaalisti toimeentuleva saanut lastaan lainkaan pöiväkotiin. Meillekin oli pakko palkata kotiapulainen. Äitini koko palkka meni sen kotiapulaisen palkkaan sivukuluineen. Äitini sai kumminkin pitää näin työpaikkansa. Isäni tuloista maksettiin sitten muu.

Ap voisi säästää talviaikaan tähän kesälomaan, että voisi palkata sen hoitajan.

Vierailija
214/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 10 ja 15 vuotias keskenään kotona. Täällä ei ole päiväleirejä tarjolla. Vanhempi lapsi menee rippileirille, enkä tiedä miten nuoremman hoito, on varmaan yksin kotona. Ensi kesänä vanhempi on jo varmaan kesätöissä. Onneksi mulla on mahdollisuus tehdä jonkin verran etätöitä. Palkatonta ei saa kesällä.

Vierailija
215/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkipuistotoiminta, usein jopa ilmainen, löytyy niin isoista kun pienistäkin kunnista kesäisin. 

Molemmissa ollaan asuttu lasten ollessa pieniä. Kesälomia ei ole ollut, eikä mummoa käytettävissä, joten kova tsemppi päälle ja lapset päiväksi leikkipuistotoimintaan. Sen etu on ollut että siellä ne kaveritkin ovat olleet. Sitten joku kesäleiri, jos lapsi haluaa...Meillä ei ollut tuttuja teinejä naapurissa käytettävissä, eikä tosin irtorahaa heidän palkkaamiseen..

Löytyykö tätä todella nykyisin? Helsingin systeemin tiedän ja sehän on loistava

Mutta yritin googlettaa esim. Jyväskylässä tuollaista Helsingin tyyppistä toimintaa. Perhepuistot on siis kyllä auki, mutta onko niissä jotain ohjattua toimintaa? Ruokailua ei taida olla missään muualla kuin Helsingissä, mutta ei eväät sinänsä olis kynnyskysymys millään lailla. Mutta en siis löytänyt tuollaista toimintaa, johon lapsen voi valvotusti kesällä viedä. Anteeksi tyhmyyteni jos en vaan osannut.

Mulla on jo isot lapset, eli ei koske meitä. Mutta ei tuota toimintaa ollut mielestäni edes silloin n. 7 vuotta sitten kun lapset olivat pieniä koululaisia

Jos nyt joku tästä kaupungista kaipaa vinkkejä, niin silloin oli 4H:n hyvin edullisia ja kivoja leirejä, samoin seurakunnan edullisia päiväleirejä. Urheiluseuroilla on leirejä, mutta ne on monesti kalliimpia. Yksi mitä voin suositella, on Jyväskylän Tennisseuran viikkoleirit kesän alussa (kesäloman eka ja toka viikko). Aamupäiväleiri (klo 9-13) on 120 e/viikko ja se sisältää lämpimän ruoan. Ohjelmassa on tenniksen lisäksi paljon muutakin liikuntaa ja tennistä ei tartte osata. Koko päivän (9-16)  leiri on 160 e/viikkoa ja tähän sisältyy lounaan lisäksi välipala.

Monessa kaupungissa noi halvat seurakunnan leirit menee tosi nopeasti, niihin sai ihan kytätä sitä ilmoittautumispäivää, eli tässä vaiheessa on luultavasti liian myöhäistä.

Vierailija
216/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy palkata joku naapurin tyttö ,niin olen itse joutunut tekemään tarhakin oli ennen heinäkuun kiinni eikä korvaavaa hoitoa järjestetty.

Miksi tyttö? Ihme käsitys että kaikki tytöt tykkää lapsista ja pojille lastenhoito ei sovi

Vierailija
217/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä hittoa, miksei ne päiväkoditkin vois olla kesällä auki? Työtähän siitä tulis, mutta Suomessahan ois nyt vaikka jonoon halukkaita työntekijöitä.

Jos kaupat voi olla auki lähes aina, nin miksei päiväkodit? Eihän yhteiskunta voi olettaa, että kaikki on töissä 8-16 ja järkätä hoitopaikat vain sen mukaan. Vuorotyö toisi jopa kivoja lisiä monille.

Onhan päiväkodit auki kesäisin mutta ei sinne koululaiset mene.

Miksei? Siis eikö tässä olisi paikka tarjota lähikoulun ekaluokkalaisille pienellä maksulla kesähoitoa? Sen päiväkodin kustannukset on vakiot, ainoa lisä on käytännössä ruoka. Ja niille ekaluokkalaisille voisi sinne palkata kaupungin nuorten kesätyöpalkkauksen kautta pari omaa leikittäjää.

- ei varmaan onnistu, koska byrokratia, mutta siis miksei? Meillä kun lapsi oli pieni ja olin vielä kotona, oli kunnallisessa lähitarhassa tiistaisin mahdollisuus viedä muutamaksi tunniksi leikkimään niin että äiti ehti asioille. En edes muista mitä maksoi, varmaan tyyliin 5€/kerta (muutaman markan siis silloin) - jos tuo onnistui silloin, miksei kesähoito nyt?

Miten ihmeessä muualla maailmassa pärjätään, kun lapsen päivähoito-oikeutta ei edes tunneta ja äitiyslomatkin ovat vain muutaman kuukauden.

Suomessa pitäisi yhteiskunnan tarjota 18-ikävuoteen asti veronmaksajien piikkiin 24/7 kunnallista lastenhoitoa, juuri siitä mitään maksamasta tai mistään vanhempien luopumista.

On naurettavaa kuvitella päivähoidon maksavan muutaman euron, kun päiväkoti-ikäisen lapsen hoitokulut paikkakunnasta riippuen on halvimmillaan 950€/kk ja monissa kunnissa se on reilusti yli 1000€/kk/lapsi, nyt pitäisi järjestää hoito ilmaiseksi kesäksi.

Vierailija
218/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sama!

Vierailija
219/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille on palkattu hoitaja kotiin, nuori opiskelija kesäkuukausien ajaksi. Näin oli jo silloin, kun lapset oli päiväkodissa, koska halusimme lapsille huolettoman kesän.

Molempien isovanhemmat ovat vielä mukana työelämässä, emmekä oleta saavamme apua, vaikka välit ovat läheiset.

Tätä samaa tein minä, kolmisenkymmentä vuotta sitten. Yksinhuoltajaksi jouduin, lomaa oli 4 viikkoa ja lopulle palkkasin lapsia vanhemman koululaisen. Ihan omalla rahalla piti maksaa, ei saanut verohelpotuksia. Lapset tein 24- ja 26-vuotiaana, ja osasin kyllä ottaa huomioon, että kouluikäisenä pitää kesähoito järjestää.

Hieman on nykyään uusavuttomuutta ilmassa, kun kaikki tuntuu tulevan yllätyksenä.

Niin. Nykyään se "lapsia vanhempi koululainen" ei edes kelpaa. Lasu lähtee saman tien.

Mitä sinä hourit. Palkataanhan koululaisia leikkikentille ja moneen muuhun työtehtävään.

Itse olin 12-13 vuotiaana (-82) hoitamassa kahta lasta. Meinaatko, että lasua ei tehtäisi jos sen ikäinen nykyään hoitaisi nuorempiaan, kun tuon ikäisen katsotaan nykyään tarvitsevan vielä itsekin hoitoa?

Aika ristiriitaista. Eikös peruskoulussa ole kahdeksannella luokalla työhön tutustuminen eli ovat 14-15v. Työkaverin lapsi oli päiväkodissa ja toinen kuntosalin lapsiparkissa töissä.

Vierailija
220/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika ristiriitaista. Eikös peruskoulussa ole kahdeksannella luokalla työhön tutustuminen eli ovat 14-15v. Työkaverin lapsi oli päiväkodissa ja toinen kuntosalin lapsiparkissa töissä.

On joo, nimenomaan tutustumista eli eivät huseeraa siellä työpaikalla yksin ilman valvontaa koko päivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi