Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä hoidetaan lapsen hoitojärjestelyt kesällä jos molemmat vanhemmat töissä (koululainen)

Vierailija
22.05.2017 |

http://www.iltalehti.fi/perhe/201705222200154687_pr.shtml

Tästä artikkelista tuli mieleen. Kuka muka pystyy 2,5 kuukautta järkkäämään alakouluikäiselle päivittäisen hoidon, jos ei ole mummoja tms ketä voisi pyytää? Lomiakin voi limittää vaan tiettyyn pisteeseen, eikä niitä lomatoiveitakaan hirveästi nykyään kuunnella. Toisella voi olla loma toukokuussa ja toisella elokuussa, siinä sitä sit ollaan lapsiperheenä...

Itselle asia ei onneksi vielä ole ajankohtainen, esikoinen täyttää vasta 5. Mutta mietin kyllä nyt jo kannattaako minun edes etsiä mitään vakituista työtä, vaan jatkaa sillä linjalla että olen kesät työttömänä ja nostelen työttömyyskorvauksia...

Kommentit (344)

Vierailija
161/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän järjestyy niin, että molemmat vanhemmat ottavat vähintään kaksi viikkoa lomaa erikseen (yht 4 viikkoa) ja yhteistä lomaa 2 viikkoa, jolloin koko perhe on yhtä aikaa lomalla. Loppuosan lomasta lapselle ostetaan maksullinen hoitaja (vaikka muutama perhe kimpassa), lapsi on leireillä (urheilu, partio tms isommille lapsille). Oli helppoa kuin heinänteko, vaikka sukulaisia ei vaivattukaan lastenhoidolla. Jos isovanhemmat asuvat lähellä, toki sellainen hoitoapu on hienoa. 

Vierailija
162/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö ole hullua, että loma menee siihen kun kummankin pitää olla eri aikaan töissä ja kumpikaan ei saa lomaa.

Lomaa ei ole se ,että toinen on töissä koska harva voi lähteä yksin tai lapsen kanssa johonkin.

Vuodet vain kuluvat niin että sahataan lomien takia ja yhtäkkiä huonataan, että lapsin on jo iso eikä enää halua lomallle vanhempien kanssa.

Myöhemmin huomataa myös, että puoliso on vieraantunut täysin kun ei ollut ikinä aikaa yhteiselle lomalle. Sitten ei teekään enää mieli lähteä ja sitten on ihan sama vaikka olisi koko kesän töissä tai koko loppuiän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työtön. Yksinhuoltajana on täysi mahdottomuus tehdä kesällä töitä. Ei 7-vuotias voi olla 2,5 kk yksin työpäivieni ajan.

Minä otin palkatonta vapaata töistä lomani jatkeeksi. T. Toinen yh.

Vierailija
164/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin köyhä, että ei voi edes muutamaa viikkoa lapsestaan omilla kustannuksillaan huolehtia kesällä, niin aspiriini polvien väliin hyvissä ajoin! Veronmaksajat maksavat kunnallisesta päivähoidosta n. 1200 e per lapsi, maksuttoman koulutuksen niin kauan kuin lapsi viitsii opiskella, terveydenhoidon ym ym ym ym, joten ihan turha marista, jos kunta ei maksa koululaisen lomahoitajia. Minkä ihmeen takia lapsia hankitaan. No lapsilisien ja lomien vuoksi tietenkin. Ja tietysti erotaan, että saadaan YH-tuet. Sairasta!

Vierailija
165/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas on kommentti, että yksinhuoltajalle täysi mahdottomuus tehdä töitä kesäisin. Olen itse kolmen lapsen yksinhuoltaja, ja ympäri vuoden olen kyllä aina tehnyt töitä! Kesä on vain pikkukoululaisten kanssa kallista aikaa, kun jokaiselle viikolle on hommattava erilainen leiri kaikille lapsille. Mutta kyllä niitäkin löytyy, kun vain näkee vaivaa.

Vierailija
166/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tokaluokkalaisella 2 viikkoa mll:n päiväleiriä, viikko mummulla, minä olen lomalla kolme viikkoa (tässä vaiheessa päiväkotilainen jää lomalle), koko perheen yhteistä lomaa on viikko ja sitten mies on lomalla lapsen koulun alkuun asti, jolloin myös nuorempi palaa päiväkotiin. Kiva olis pitää perheen kesken enemmän lomaa, mut minkäs teet. Tähän pitää nyt vaan tyytyä. Joskus kyllä mielessä kiehuu, kun lapsettomat työkaverit ei saa ihan just siinä kohtaa pidettyä lomaansa kun haluaisivat ja itkevät sitä kun saavat olla vain kolme viikkoa yhtäaikaa lomalla tyttö/poikaystävän kanssa. 

Minä teen henkisesti hyvin rankkaa auttamistyötäni lähinnä lomien takia. Tai siis lomat mielessä, yhteinen loma miehen kanssa on oikeastaan ainoa, millä jaksan työtäni tehdä. Olen siis lapseton. Työpäivien pituus matkoineen on yli 10 tuntia.  Jos en saisi lomaa silloin kun haluan ja yhtä aikaa mieheni kanssa, en pystyisi työhöni enää. Meillä on töissä 20 työntekijää, jotka tekee tätä samaa työtä, ja yhtä henkisesti rankkaa se on heilläkin, välillä jopa uhrautumista, jotta voi työkseen auttaa muita. Noin puolella työntekijöistämme on lapsia. Ymmärrän kyllä, että hekin haluavat lomaa silloin kuin haluavat, ja heillä varmaan on vaikeaa järjestää lasten hoitoa. Mutta ei empatiani heitä kohtaan saa minua jaksamaan omaa työtäni yhtään sen enempää tai paremmin. Olen oikeasti suunnilleen romahduspisteessä työni kanssa välillä (ja myös muut meillä on), ja loma haluamaani aikaan on ainoa pelastus. En pysty joustamaan siitä, vaikka kuinka ymmärtäisin  lastenhoidon hankaluuden. No, meillä alkaa töissä huhtikuussa kovat riidat, koska kaikki eivät voi lomailla kesä/heinäkuussa. Jokavuotinen sota. Jos joskus tulee eteen vuosi, että en saa lomaani silloin kuin toivon, joudun irtisanoutumaan. Tiedän, että en ole korvaamaton, mutta uuden työntekijän perehdyttäminen samaan ammattitaitoon vie useita vuosia. Ai mitäkö teen jos saan joskus lapsia? Joudun varmaan irtisanoutumaan tästä työstä, ja menemään johonkin henkisesti ei niin rankkaan työhön.

Jostain syystä piti nyt päästä pätemään ja uhriutumaan liittyen tähän mun viestiin, vaikka viestini ei liity mitenkään tähän purkautumiseen. Kirjoitin ihan omasta työyhteisöstäni, jossa kenelläkään ei ole rankkaa työtä, ei henkisesti eikä fyysisesti, työmatkat ei ole pitkiä ja työ ei seuraa ketään kotiin. Silti lomista tapellaan ja sitten itketään, kun pitää viikoksi keksiä tekemistä ilman tyttöystävää.

Vierailija
167/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin köyhä, että ei voi edes muutamaa viikkoa lapsestaan omilla kustannuksillaan huolehtia kesällä, niin aspiriini polvien väliin hyvissä ajoin! Veronmaksajat maksavat kunnallisesta päivähoidosta n. 1200 e per lapsi, maksuttoman koulutuksen niin kauan kuin lapsi viitsii opiskella, terveydenhoidon ym ym ym ym, joten ihan turha marista, jos kunta ei maksa koululaisen lomahoitajia. Minkä ihmeen takia lapsia hankitaan. No lapsilisien ja lomien vuoksi tietenkin. Ja tietysti erotaan, että saadaan YH-tuet. Sairasta!

Öh. Jokainen lapsi maksaa vanhemmilleen yhden vanhan millin siihen mennessä kun on täysikäinen. Siinä ei kuule se satasen lapsilisä paljon tunnu.

Ja kai tajuat, että nämä vanhemmat joilla on tämä hoito-ongelma on itse työssäkäyviä ja maksavat kyllä myös veroja.

Ja mitään terveydenhuoltoa ei kyllä enää ole, vaan vakuutuksella sekin pitää kustantaa.

Vierailija
168/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh. Jokainen lapsi maksaa vanhemmilleen yhden vanhan millin siihen mennessä kun on täysikäinen. Siinä ei kuule se satasen lapsilisä paljon tunnu.

Ja kai tajuat, että nämä vanhemmat joilla on tämä hoito-ongelma on itse työssäkäyviä ja maksavat kyllä myös veroja.

Ja mitään terveydenhuoltoa ei kyllä enää ole, vaan vakuutuksella sekin pitää kustantaa.

'

Sitä paitsi kyse ei useinkaan ole edes vain rahasta vaan siitä että työpaikat ja työelämä ei jousta yhtään. Mielelläni ottaisin esim. palkatonta lomaa hoitaakseni lastani tai tekisin lyhennettyä työviikkoa pienemmällä palkalla, mutta kun niitä ei vain myönnetä ellei lapsi satu olemaan kunnolla sairas. 

t. eri

Vierailija
169/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä artikkelista tuli mieleen. Kuka muka pystyy 2,5 kuukautta järkkäämään alakouluikäiselle päivittäisen hoidon, jos ei ole mummoja tms ketä voisi pyytää? Lomiakin voi limittää vaan tiettyyn pisteeseen, eikä niitä lomatoiveitakaan hirveästi nykyään kuunnella. Toisella voi olla loma toukokuussa ja toisella elokuussa, siinä sitä sit ollaan lapsiperheenä...

Itselle asia ei onneksi vielä ole ajankohtainen, esikoinen täyttää vasta 5. Mutta mietin kyllä nyt jo kannattaako minun edes etsiä mitään vakituista työtä, vaan jatkaa sillä linjalla että olen kesät työttömänä ja nostelen työttömyyskorvauksia...

Oletko tietoinen, että aikaisemminkin on ollut lapsia, kesälomia ja vanhemmilla töitä?

Jos olet niin miksi luulet tämän esilletuomasi asian olevan ongelma juuri nyt? Voisiko olla, että teitä uusavuttomia vanhempia on nykyään enemmän, kuin aikaisemmin.

Vierailija
170/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'

Sitä paitsi kyse ei useinkaan ole edes vain rahasta vaan siitä että työpaikat ja työelämä ei jousta yhtään. Mielelläni ottaisin esim. palkatonta lomaa hoitaakseni lastani tai tekisin lyhennettyä työviikkoa pienemmällä palkalla, mutta kun niitä ei vain myönnetä ellei lapsi satu olemaan kunnolla sairas. 

t. eri

juuri näin.

minulle on huudettu myös siitä, etten kykene ennakoimaan lapseni vakavia astmakohtauksia - tilanteessa, jossa lapsi on meinannut yöllä kuolla, menty ambulanssilla sairaalaan ja minä valvotun yön jälkeen heti kasilta itse hoitanut sieltä sairaalasta käsin itselleni sijaisen siksi päiväksi.

Vierailija
171/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tietoinen, että aikaisemminkin on ollut lapsia, kesälomia ja vanhemmilla töitä?

Jos olet niin miksi luulet tämän esilletuomasi asian olevan ongelma juuri nyt? Voisiko olla, että teitä uusavuttomia vanhempia on nykyään enemmän, kuin aikaisemmin.

a) aiemmilla sukupolvilla on ollut huomattavasti enemmän kotirouva-mummoja käytössään, koska heidän vanhempiensa ikäluokassa naisten työssäkäynti oli vähäisempää.

b) vaatimukset ovat koventuneet - se tapa, jolla aiemmin lapset pidettiin hengissä on nykyään lastensuojeluilmoituksen aihe.

Vierailija
172/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä käytetty tälläisiä järjestelyjä. Vanhempien lomat osittain eriaikaan. Palkataan hoitaja osaksi aikaa ja loppu ajaksi lapset leireille. Täälläpäin on ainakin paljon päivä ja yöleirejä, joista valita. Yhtenä vaihtoehtona voisi sopia lapsen kaverin vanhmpien kanssa, että lapset viettäisivät aikaa yhdessä vaikka vuoropäivinä kodeissa, joissa olisi esimerkiksi ruoka valmiina lämmitettäväksi.

Vierailija
173/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

a) aiemmilla sukupolvilla on ollut huomattavasti enemmän kotirouva-mummoja käytössään, koska heidän vanhempiensa ikäluokassa naisten työssäkäynti oli vähäisempää.

b) vaatimukset ovat koventuneet - se tapa, jolla aiemmin lapset pidettiin hengissä on nykyään lastensuojeluilmoituksen aihe.

Tässäpä se tuli pähkinänkuoressa.

Vierailija
174/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lukion päättänyt tyttö hoitamassa lasta. Sai vielä toisen automme käyttöönsä, niin pääsi näppärästi aamuisin meille, ja oli tosi tyytyväinen kun sai auton lisäksi vielä rahaakin :)

Vierailija
175/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm no vakuutus ei kyllä ole mitenkään pakollinen. Ilmankin pärjää, mutta ei toki pääse lääköriin jonottamatta itselle sopivaan aikaan.

Vierailija
176/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm no vakuutus ei kyllä ole mitenkään pakollinen. Ilmankin pärjää, mutta ei toki pääse lääköriin jonottamatta itselle sopivaan aikaan.

No kyllä esim astmalapsen kanssa eläminen ja töissäkäynti on ihan mahdoton yhtälö ilman vakuutusta. Täällä on päivystykseen koko yön kestävät jonot ja siellä sitten juoppojen ja narkkarien kanssako istuisit lapsen kanssa? Sehän ehtii kuolla sinne.

Vierailija
177/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aina melkoinen palapeli, tuo kesästä selviäminen. Toisina vuosina menee helpommin, toisina aivan kamalan vaikeasti. Mutta eihän tätä ikuisuiksia kestä. Muutama vuosi, kun lapset ovat pieniä koululaisia. Miksei voisi tehdä työpaikoilla sopimuksia, että tasaisesti kiertävän lomavuoron sijasta voisi kesälomavuoroja tehdä "panttiin". Jos esim. lasten ollessa pieniä saisi useamman vuoden perättäin loman koulujen kesäloma-ajan sisälle, niin tulevina kesinä sitten maksaisi "kesälomavelkaansa" pois. Kun lapset ovat isoja, niin mulle on aivan sama onko loma toukokuussa- elokuussa.

Ei kiitos, itse lapsettomana en moiseen suostuisi, vaan haluan nauttia keski- ja loppukesän lomista siinä missä muutkin. Tuossa sä sitä paitsi oletat, että kaikki samat työntekijät jatkavat samassa työpaikassa vuodesta toiseen.

No en nyt tarkoittanutkaan, että sinä et saisi nauttia keski-ja loppukesän lomista. Tämä toimisi ehkä isommilla työpaikoilla, joissa kesälomakuukausina on paljon esim. sijaisia ja kesätyöntekijöitä. Lisäksi joku saattaa ehkä haluta pitää lomansa jonain muuna, kuin sesonkiaikana. Itse haluaisin näin, jos ei olisi lapsia. Mehän ei kaikki olla samasta muotista toiveinemme.

Vierailija
178/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää nyt joku edes yksi syy sille, miksi lapsettomien muka pitäisi joustaa omissa loma-ajoissaan lapsia omaavien takia? Ja miksi muka ne joilla on lapsia ei joutuisi joustamaan yhtä paljon kuin lapsettomat???

Ja syyksi ei kelpaa lapsettomalle se, että "sitten kun sinulla on lapsia niin lapsettomat joustaa sinun takia". Ensinnäkin itse olen kärsinyt lapsettomuudesta pitkään, lasta on haaveiltu ja yritetty ja lapsettomuutta surtu.. Osa lapsettomista taas ei ikinä haluakaan saada lapsia. Eli oli sitten tahattomasti tai tahallaan lapseton, niin sitä aikaa ei monesti koskaan tule, jolloin niitä omia lapsia joskus muka olisi.

Vierailija
179/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää nyt joku edes yksi syy sille, miksi lapsettomien muka pitäisi joustaa omissa loma-ajoissaan lapsia omaavien takia? Ja miksi muka ne joilla on lapsia ei joutuisi joustamaan yhtä paljon kuin lapsettomat???

Ja syyksi ei kelpaa lapsettomalle se, että "sitten kun sinulla on lapsia niin lapsettomat joustaa sinun takia". Ensinnäkin itse olen kärsinyt lapsettomuudesta pitkään, lasta on haaveiltu ja yritetty ja lapsettomuutta surtu.. Osa lapsettomista taas ei ikinä haluakaan saada lapsia. Eli oli sitten tahattomasti tai tahallaan lapseton, niin sitä aikaa ei monesti koskaan tule, jolloin niitä omia lapsia joskus muka olisi.

Selitä sinä miksi joku lapseton haluaa sen heinäkuun. Itse en ikinä halunnut ennen lapsia lomaa i silloin koska matkustelu on paljon mukavampaa muulloin. Ja halvempaa.

Vierailija
180/344 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitä sinä miksi joku lapseton haluaa sen heinäkuun. Itse en ikinä halunnut ennen lapsia lomaa i silloin koska matkustelu on paljon mukavampaa muulloin. Ja halvempaa.

Siksi koska heinäkuussa suomessa on parhaimmat kesäsäät (eniten hellepäiviä, vähiten sadepäiviä, järvien vedet lämpöisimmät). Siksi koska lapsettoman kesäharrastukset kohdistuu juurikin noihin sääriippuvaisiin asioihin, niitä ei voi toukokuussa harrastaa. Siksi koska suurin osa kesätapahtumista on juurikin heinäkuussa.  Siksi koska moni lapseton ei todellakaan matkustele pakettimatkoilla, joiden hinnat tosiaan nousee sesongiksi, vaan tekee omatoimimatkoja, joiden hinnat ei riipu siitä onko heinäkuu vai elokuu. Siksi koska lapsettomat haluavat yhteensovittaa lomansa samaan aikaan kuin lähipiirissä muillakin on loma, jotta voidaan reissata yhdessä, ja suomessa nyt heinäkuu on se lomakuukausi, jolloin suurin osa lomailee. Siksi koska suomessa moni kesäjuttu on auki vain juhannuksesta heinäkuun loppuun. Siksi koska moni lapseton mökkeilee, ja mökin kesä nyt on heinäkuussa, silloin on ne perunasadot ja mansikkasadot ja kukat kauneimmillaan jne. Siksi koska monen lapsettoman naisen avo/aviomies on työpaikassa, joka on kiinni heinäkuun eli mies on käsketty lomalle juuri heinäkuuksi ja tietysti haluaa aviomiehensä kanssa sen lomansa viettää. Jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi