Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua keliakiaa sairastavien vinkumista kalliista ruuasta

Vierailija
22.05.2017 |

Gluteeniton ruoka on kaikille saman hintaista.

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se, mutta vain keliaakikkojen on PAKKO ostaa gluteenitonta ruokaa.

Vierailija
2/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittomissa tuotteissa on moninkertainen hinta vastaavaan normaaliin tuotteiseen. Vertaa esim. leipien ja jauhojen hintoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
4/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se, mutta vain keliaakikkojen on PAKKO ostaa gluteenitonta ruokaa.

Se ei tee siitä kalliimpaa kuin muillekaan.

Vierailija
5/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteenittomissa tuotteissa on moninkertainen hinta vastaavaan normaaliin tuotteiseen. Vertaa esim. leipien ja jauhojen hintoja. 

Kysymys onkin gluteenittomasta ruuasta, ei leivistä tai jauhoista.

Vierailija
6/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on keliakia ja ymmärrän sen, että vähävaraisissa perheissä kirpaisee ostaa kalliita gluteenittomia tuotteita. Toisaalta ymmärrän myös, että turvallisten ja tutkitusti gluteenittomien tuotteiden valmistaminen on kallista. Hankala yhtälö keliaakikon kannalta.

Joskus kuulee neuvoksi, että pitäisi jättää ne kalliit erikoistuotteet ostamatta ja luopua kokonaan viljatuotteista. Mielestäni tämä voi ehkä toimia aikuisilla, mutta lapsikeliaakikoille vaatimus on kohtuuton. Lapselle täytyy saada sellainen ruokavalio, jota hän suostuu itsenäisestikin noudattamaan ja joka ei tunnu rangaistukselta. Jos ruokavalio karsitaan kovin ankeaksi, houkutus langeta kiellettyihin gluteenituotteisiin voi kasvaa liian suureksi.

Vierailija
7/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai taas tätä?

Vierailija
8/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä faktatietoa Keliakialiitosta:

Keliakialiiton tekemän hintaselvityksen mukaan gluteeniton ruokavalio maksaa edelleen moninkertaisesti enemmän kuin tavallinen ruokavalio.

- Gluteenittomat tuotteet ovat jopa yhdeksän kertaa kalliimpia kuin tavanomaiset. Suurimmat hintaerot ovat gluteenittomissa jauhoissa ja pastavalmisteissa, kertoo Keliakialiiton tuoteasiantuntija Marjo Jokinen.

Hintaselvitykseen kerättiin 151 gluteenittoman elintarvikkeen hinnat 65 paikkakunnalta ja 162 kaupasta. Hinnat koottiin eri puolilta Suomea helmikuussa 2017.

Keliakialiitto laski tuoreiden hintatietojen ja Tilastokeskuksen kuluttajahintojen perusteella, paljonko keliaakikolle koituu ylimääräisiä kustannuksia gluteenittomasta ruokavaliohoidosta. Lähtökohtana käytettiin Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemussuosituksia sekä niiden energiatarpeen viitearvoja ja viljan syöntisuosituksia.

Laskelmien perusteella keliaakikolle aiheutuu ylimääräisiä kustannuksia 62 euroa kuukaudessa eli 756 euroa vuodessa.

Vierailija
9/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, AP luettuasi tämän. Kysyn auttoiko yhtään tajuamaan?

Vierailija kirjoitti:

Keliakialiiton tekemän hintaselvityksen mukaan gluteeniton ruokavalio maksaa edelleen moninkertaisesti enemmän kuin tavallinen ruokavalio.

- Gluteenittomat tuotteet ovat jopa yhdeksän kertaa kalliimpia kuin tavanomaiset. Suurimmat hintaerot ovat gluteenittomissa jauhoissa ja pastavalmisteissa, kertoo Keliakialiiton tuoteasiantuntija Marjo Jokinen.

Hintaselvitykseen kerättiin 151 gluteenittoman elintarvikkeen hinnat 65 paikkakunnalta ja 162 kaupasta. Hinnat koottiin eri puolilta Suomea helmikuussa 2017.

Keliakialiitto laski tuoreiden hintatietojen ja Tilastokeskuksen kuluttajahintojen perusteella, paljonko keliaakikolle koituu ylimääräisiä kustannuksia gluteenittomasta ruokavaliohoidosta. Lähtökohtana käytettiin Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemussuosituksia sekä niiden energiatarpeen viitearvoja ja viljan syöntisuosituksia.

Laskelmien perusteella keliaakikolle aiheutuu ylimääräisiä kustannuksia 62 euroa kuukaudessa eli 756 euroa vuodessa.

Vierailija
10/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allergikko ja ruokavalioni on todella paljon rajoitetumpi kuin keliaakikoilla. En voi syödä viljoja ollenkaan, en edes niitä gluteenittomia viljojen korvikkeita. Sallittuja ruoka-aineita on kymmenen ja niistä on kaikki päivittäiset ruoat saatava aikaiseksi.

Viljatuotteiden syöminen ei ole keliaakikollekaan mitenkään pakollista. Jos hän haluaa säästää tuon 62€ kuussa, hän voi siirtyä luontaisesti gluteenittomaan ruokaan.

Vierailija
11/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestisi ei muuta sitä tosiasiaa, että gluteeniton ruoka on kaikille saman hintaista.

Vierailija
12/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella on keliakia ja ymmärrän sen, että vähävaraisissa perheissä kirpaisee ostaa kalliita gluteenittomia tuotteita. Toisaalta ymmärrän myös, että turvallisten ja tutkitusti gluteenittomien tuotteiden valmistaminen on kallista. Hankala yhtälö keliaakikon kannalta.

Joskus kuulee neuvoksi, että pitäisi jättää ne kalliit erikoistuotteet ostamatta ja luopua kokonaan viljatuotteista. Mielestäni tämä voi ehkä toimia aikuisilla, mutta lapsikeliaakikoille vaatimus on kohtuuton. Lapselle täytyy saada sellainen ruokavalio, jota hän suostuu itsenäisestikin noudattamaan ja joka ei tunnu rangaistukselta. Jos ruokavalio karsitaan kovin ankeaksi, houkutus langeta kiellettyihin gluteenituotteisiin voi kasvaa liian suureksi.

Ruokavaliosta pystyy tekemään ihan niin ankean kuin itse haluaa ja myös päinvastoin. Se on omista valinnoista kiinni.

Vierailija
13/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen allergikko ja ruokavalioni on todella paljon rajoitetumpi kuin keliaakikoilla. En voi syödä viljoja ollenkaan, en edes niitä gluteenittomia viljojen korvikkeita. Sallittuja ruoka-aineita on kymmenen ja niistä on kaikki päivittäiset ruoat saatava aikaiseksi.

Viljatuotteiden syöminen ei ole keliaakikollekaan mitenkään pakollista. Jos hän haluaa säästää tuon 62€ kuussa, hän voi siirtyä luontaisesti gluteenittomaan ruokaan.

Sama homma, olisikin vain kelaikia, voisi syödä paljon vapaammin.

Vierailija
14/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteenittomat jauhot, pastat, leivät ym. ovat luontaisesti gluteenittomia, pl. ne joissa on käytetty vehnätärkkelystä.

Vierailija
15/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ahmimishäiriö. Saisi kela tukea minunkin ruokalaskuni maksamista...

Vierailija
16/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin soija-allerginen valittaisi siitä että jauheliha on x kertaa kalliimpaa kuin soija ja yhyy valtion pitäisi tukea hänen jauhelihaostoksiaan.

Vierailija
17/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te vaivaudutte vääntämään tämän AP:n kanssa. Tekee tahallaan kiusaa tai sitten on vaan jankkaava umpityhmä putkiaivo. Tai ehkä iältään 15v., pitää ymmärtää.

Vierailija
18/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole keliakiaa, mutta käytän niitä gluteenittomia tuotteita, joissa ei ole vehnää eikä ruista. Joudun siis valitsemaan gluteenittomistakin tuotteista itselleni sopivia. Olen vilja-allergikko. Joudun tekemään ruokani pitkälti itse ja nykyisin ei oikein muu maistuisikaan kuin itsetehty. Väitän, että syömiseni tulevat kyllä edullisemmaksi, kuin taviksen, jolle sopii kaikki saatavilla olevat valmisruoatkin! Olen oppinut tekemään monipuoliseti ja aika nopeastikin ruokaa, sekä varautumaan aina seuraaviin päiviin. Mitään en menetä, kun huolehdin ruokani terveellisyydestä ja sopivuudesta ihan itse!

Vierailija
19/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteenittomat jauhot, pastat, leivät ym. ovat luontaisesti gluteenittomia, pl. ne joissa on käytetty vehnätärkkelystä.

Ja itse asiassa on suurimassa osassa on vehnätärkkelystä tai kauraa.

Vierailija
20/116 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissumiestyyppiset pyöreät leivät maksavat 4,90 paketti, noin 6 puolikasta eli 3 paria. Jälkiuunityyppinen tattarilimppu 4,99 e. Kaurapaahtoleipä (pakastettu) 3,40 e. 

Maito-muna-gluteeniyliherkkänä saan ravintolassa usein riisutut annokset, joista puuttuu täytttäviä ainesosia ja maksan kuitenkin normaalihinnan, pizzeriassa yleensä maksan gluteenittomuudesta 2-3 e lisähinnan eikä juustottomuutta hyvitetä mitenkään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan