En tajua keliakiaa sairastavien vinkumista kalliista ruuasta
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se, mutta vain keliaakikkojen on PAKKO ostaa gluteenitonta ruokaa.
Se ei tee siitä kalliimpaa kuin muillekaan.
Minä taas en käsitä AP typeryyttä!!!
Voitko tarkentaa? Ap vaikuttaa mun mielestä fiksuimmalta tähän ketjuun kirjoittaneista. Useimmat on ihan pihalla.
Kokeile mennä kaupan karkkihyllylle ja ostaa gluteenitonta karkkia. Joudut maksamaan enemmän. Sama soijakastikkeessa, maissimuroissa, kaurahiutaleissa.
Miksi ihmeessä noita ostaisin? Noiden kallis hinta ei kuitenkaan tee gluteenitonta ruokaa keliaakikolle kalliimmaksi kuin terveellekään.
Meillä on suvussa tuollainen tyyppi kuin ap. Hänen kanssaan on tosi vaikea yrittää keskustella mistään ja pitää muotoilla aina kysymykset tismalleen oikein tai saa täysin harhaanjohtavan vastauksen. Jos ei olisi rakas sukulainen, en kyllä jaksaisi olla missään tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap sitten suosittelee, jos ei saa käyttää mitään gluteenittomia erikoistuotteita?
Ruokaa, missä ei ole gluteenia. Enkä minä sitä suosittele välttämättä, jokainen syököön, mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap sitten suosittelee, jos ei saa käyttää mitään gluteenittomia erikoistuotteita?
Ruokaa, missä ei ole gluteenia. Enkä minä sitä suosittele välttämättä, jokainen syököön, mitä haluaa.
Niin, eli mitä? Jos kaikki gluteenittomaksi nimetty on kielletty eikä voi syödä sellaista, mikä on mahdollisesti ollut kosketuksissa gluteeniin, niin mitä jää jäljelle? Kerro nyt ihan konkreettisesti, ilman tuota venkoilua.
Vierailija kirjoitti:
Gluteeniton ruoka on kaikille saman hintaista.
Olet aivan oikeasssa; viljaton, eineksetön, kasvispitoinen ja sopivasti lihaa&kalaa ja rasvaa sisältävä ravinto on kaikille saman hintaista.
Korvikkeiden osto on ihan oma valinta- niitä ei kroppa tarvitse
Ja keliaakikon on pakko syödä viljatuotteita? Miksi? Ihan oma valinta. En minäkään muna-allergokkona vaadi valtiolta tukea jotta voisin syödä munattomia pullia ja kakkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eli mitä? Jos kaikki gluteenittomaksi nimetty on kielletty eikä voi syödä sellaista, mikä on mahdollisesti ollut kosketuksissa gluteeniin, niin mitä jää jäljelle? Kerro nyt ihan konkreettisesti, ilman tuota venkoilua.
Kokkaa itse ruokasi. Te itse jäätelösi. Problem solved.
Toki jos einestä haluat syödä niin sitten on vaikeampaa.
Miksi pitäisi käyttää mitään "erikois"tuotteita eli valmisruokaa tjsp? Uusavuttomat käy kaupan keskihyllyillä, fiksut kokkaa ite. Lopeta kitinä.
Vierailija kirjoitti:
No jo on ankea ruokavalio, jos vilja on ainoa vaihtoehto ruokapöytään! Miksi meillä on prisman hehtaarimäärät ruokaa, jos keliaalikko näkee siellä vain viljaa. Vinkki: älkää syökö viljaa. Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se, mutta vain keliaakikkojen on PAKKO ostaa gluteenitonta ruokaa.
Se ei tee siitä kalliimpaa kuin muillekaan.
Minä taas en käsitä AP typeryyttä!!!
Voitko tarkentaa? Ap vaikuttaa mun mielestä fiksuimmalta tähän ketjuun kirjoittaneista. Useimmat on ihan pihalla.
Kokeile mennä kaupan karkkihyllylle ja ostaa gluteenitonta karkkia. Joudut maksamaan enemmän. Sama soijakastikkeessa, maissimuroissa, kaurahiutaleissa.
Kuka vielä syö jotain muroja?
Tamarisoija on gluteenitonta, karkkia ei terve kroppa tartte ja sitä pystyy tekemään itekin jos välttämättä haluaa.
Jumankekka ihmiset on avuttomia..
Gluteeniton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokkaa itse ruokasi. Te itse jäätelösi. Problem solved.
Toki jos einestä haluat syödä niin sitten on vaikeampaa.
Miksi pitäisi käyttää mitään "erikois"tuotteita eli valmisruokaa tjsp? Uusavuttomat käy kaupan keskihyllyillä, fiksut kokkaa ite. Lopeta kitinä.
Joillakin ei ole mahdollisuutta kokkailla itse ja työpäivän aikana pitäisi saada jostain valmiiksi tehty lounas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen venkoilua?? Silmät kiinnikkö sä kaupassa käyt??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen allergikko ja ruokavalioni on todella paljon rajoitetumpi kuin keliaakikoilla. En voi syödä viljoja ollenkaan, en edes niitä gluteenittomia viljojen korvikkeita. Sallittuja ruoka-aineita on kymmenen ja niistä on kaikki päivittäiset ruoat saatava aikaiseksi.
Viljatuotteiden syöminen ei ole keliaakikollekaan mitenkään pakollista. Jos hän haluaa säästää tuon 62€ kuussa, hän voi siirtyä luontaisesti gluteenittomaan ruokaan.
Gluteenittomat jauhot, pastat, leivät ym. ovat luontaisesti gluteenittomia, pl. ne joissa on käytetty vehnätärkkelystä.
Ja itse asiassa on suurimassa osassa on vehnätärkkelystä tai kauraa.
No enpä sanoisi... Monissa leivissä tuntuu olevan vehnätärkkelystä, mutta ei nyt sentään suurimmassa osassa. Jauhoissa ja pastoissa on vielä helpompi löytää vehnätärkkelyksetön versio. Kaura taidetaan nykyään luokitella gluteenittomaksi, vaikka se ei toki kaikille keliaakikoille sovikaan.
Kyllä niissä Sunnuntai tms isojen on aina sitä vehnätärkkelystä, Jytte tms taas ei ole.
Kaura ei sovi myöskään allergiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jokainen (jopa ap) ymmärrä että moni haluaa ostaa ruokansa niin että valitsee edullisempaa sen sijasta että valitsisi tarkoituksella kallista. Miksi siis kukaan ei-keliaakikko ostaisi gluteenitonta?
Miksi siis keliaakikko haluaisi ostaa kallista kun elämää ei haittaa vaikka jättää viljankorvikkeet ostamatta kokonaan.
No mun elämää kyllä sinänsä haittaisi että rakastan leipää, pastaa ja pizzaa. Niistä luopuminen näin 40 + -vuotiaana tuntuisi ikävältä. Ja jos niistä ei halua luopua, se maksaa enemmän.
Ostat ja herkuttelet niillä sitten vähän harvemmin?
Minäkin olen aina tykännyt leivästä, pastasta ja pizzasta... mutta en enää nelikymppisenä syö niitä enkä sokeria kuin silloin tällöin, ne kun saavat minut vain ahmimaan sokeria lisää ja lisää. Ruokavalioon on silti löytynyt monipuolisuutta ja ennenkaikkea ravintoarvoja, eikä sen kalliimmalla koska ne syödyt määrät on pienentyneet.
Tuossa on muuten pastalle vaihtoehto jos joku kaipaa, kotimainenkin vielä.
http://www.palmusto.fi/project-single.html
No on sillä korvikkeen hinta, mutta 1 tuollainen nötterö saa jo vatsan täyteen kun vehnäpastaa uppoaisi koko kattilallinen.
Eli voidaanko tästä vetää se johtopäätös että vilja on kaikille turhaa joten voidaan lopettaa ainakin seuraavien tuotteiden valmistaminen: Leivät, pullat, keksit, korput, kakut, pizzat, hampurilaiset, pasta ja makaroni kaikissa muodoissaan, olut? Ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on ankea ruokavalio, jos vilja on ainoa vaihtoehto ruokapöytään! Miksi meillä on prisman hehtaarimäärät ruokaa, jos keliaalikko näkee siellä vain viljaa. Vinkki: älkää syökö viljaa. Ongelma ratkaistu.
Vilja EI ole ainoa vaihtoehto, mutta kun siinä muussakin ruuassa on tosi usein viljaa tai viljajäämiä tai mahdollisesti viljaa tai se on valmistettu tiloissa, joissa käsitellään viljaa. Mikä tässä on niin vaikea tajuta? Luetko ikinä tuoteselosteita? Ainoa minkä tuotteet suht takuuvarmasti käyvät keliaakikolle on he-vi, mutta pelkästään se ei riitä monipuoliseen ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jokainen (jopa ap) ymmärrä että moni haluaa ostaa ruokansa niin että valitsee edullisempaa sen sijasta että valitsisi tarkoituksella kallista. Miksi siis kukaan ei-keliaakikko ostaisi gluteenitonta?
Miksi siis keliaakikko haluaisi ostaa kallista kun elämää ei haittaa vaikka jättää viljankorvikkeet ostamatta kokonaan.
No mun elämää kyllä sinänsä haittaisi että rakastan leipää, pastaa ja pizzaa. Niistä luopuminen näin 40 + -vuotiaana tuntuisi ikävältä. Ja jos niistä ei halua luopua, se maksaa enemmän.
Ostat ja herkuttelet niillä sitten vähän harvemmin?
Minäkin olen aina tykännyt leivästä, pastasta ja pizzasta... mutta en enää nelikymppisenä syö niitä enkä sokeria kuin silloin tällöin, ne kun saavat minut vain ahmimaan sokeria lisää ja lisää. Ruokavalioon on silti löytynyt monipuolisuutta ja ennenkaikkea ravintoarvoja, eikä sen kalliimmalla koska ne syödyt määrät on pienentyneet.
Tuossa on muuten pastalle vaihtoehto jos joku kaipaa, kotimainenkin vielä.
http://www.palmusto.fi/project-single.html
No on sillä korvikkeen hinta, mutta 1 tuollainen nötterö saa jo vatsan täyteen kun vehnäpastaa uppoaisi koko kattilallinen.
Ostan mä usein tai harvoin, ei kai se poista sitä tosiasiaa että kalliimmaksi se gluteeniton näissä tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vilja EI ole ainoa vaihtoehto, mutta kun siinä muussakin ruuassa on tosi usein viljaa tai viljajäämiä tai mahdollisesti viljaa tai se on valmistettu tiloissa, joissa käsitellään viljaa. Mikä tässä on niin vaikea tajuta? Luetko ikinä tuoteselosteita? Ainoa minkä tuotteet suht takuuvarmasti käyvät keliaakikolle on he-vi, mutta pelkästään se ei riitä monipuoliseen ruokavalioon.
Nyt kyllä liioittelet. Vai luuletko, että viljapossu on viljaa??
Vierailija kirjoitti:
Eli voidaanko tästä vetää se johtopäätös että vilja on kaikille turhaa joten voidaan lopettaa ainakin seuraavien tuotteiden valmistaminen: Leivät, pullat, keksit, korput, kakut, pizzat, hampurilaiset, pasta ja makaroni kaikissa muodoissaan, olut? Ap?
Ihimiset voisivat ainakin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa joo näin on. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö niitä voisi syödä, mutta tarpeellisia ne ei ole.