Ei &¤%#%, en ymmärrä, miten jotkut voi käyttää pelkkää sidettä!!
Hyi helvata tätä fiilistä. Ei ollut vain tänä aamuna mitään muuta saatavilla kuin siteitä. Yleensä käytän näitä vain varmistamaan ettei tamppooni vuoda yli. Ihan hirveä olo, kun tiedostaa menkat koko ajan. Käyn vessassa vaihtamassa puhtaan siteen, nousen pöntöltä ja TAAS likainen olo. Ei tämä ainakaan sellaisten hommaa ole, joilla on runsaat menkat. Niiden kohdalla ymmärrän, joilla vain ihan vähän vuotoa. Miten ihana tamppoonin kanssa, kun ei edes muista menkkojen olemassaoloa...
YÄK. Se on kauppareissu edessä ruokkiksella.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Kuukuppilaisuus on kyllä yksi uskonto.
"Mulla ei toimi" -jaa käytät väärin.
"Oon allerginen" - Ei voi olla, ei allergisoi.
"Tuntuu inhottavalta" -No eikö muka muut, naisen pitää olla sujut kuukautisverensä kanssa!!
Oikeasti uskokaa jo ettei se kuppi toimi kaikilla.
Tämä! Vuosikausia käytin kuukuppia sinnillä. AINA falskasi ja pahensi kipuja. Mutta kun vika ei voinut olla kupissa. Sitten yhdellä reissulla menkat alkoikin etuajassa eikä kuppi ollut mukana, joten ostin tampooneja ja sille tielle näin. Niistäkään ei kaikki käy, esim ob:t turpoaa todella isoiksi ja pois ottaminen käy kipeää. Minun römpsä liputtaa Libressen puolesta 😀
Kärsin nuorempana vuosia vaginismuksesta, eli emätinkouristuksesta ja side oli ainoa järkeenkäypä kuukautissuoja! Nyt lähes nelikymppisenä en sitten viitsi enää opettela tamponien/kuukuppien käyttöä, kun olen siteisiin tottunut.
Minä en ymmärrä teitä jotka voivat käyttää kuukuppia tai tamponia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä kuukuppia
Miksi? Siis jos olen niin tyytyväinen tamppoonien käyttöön?
No siksi, ettei menkkojen alkaessa tarvitse käydä erikseen kaupassa koska riittää että kuppi on mukana. Luonto ja rahapussi kiittävät.
Luonto varmasti kiittää se on totta, mutta mä laskin joskus kuukupin hinnan ja käyttöiän ja vertaisin käyttämieni siteiden hintaan samalla aikavälillä ja muistaakseni meni niin tasoihin että katsoin ettei kannata... Tästä tosin jo pari vuotta aikaa, kun kuukupit tuli markkinoille.
Kuukuppeja hehkutettiin Demi-lehdessä jo vuonna 2005, joten on siitä hieman enemmän kuin pari vuotta... :-)
Kuukupit on tullut markkinoille 40-luvulla.
Historiallinen viite kiinnostaa - saisiko jotain linkkiä tms? Mä olen nimittäin törmännyt vain 20-lukulaisiin tamponi- ja kertakäyttösidemainoksiin (Kotex taitaa olla se maailman vanhin firma, joka aloitti heti ekan maailmansodan jälkeen).
Erikoiselta kuulostaisi myös se, että toisen maailmansodan aikana ja heti sen jälkeen oltaisiin käytetty muutenkin voimakkaasti säännösteltyä kumia sellaiseen "turhuuteen" kuin kuukautissuoja...
Et kai sotke nyt pessaaria kuukuppiin? Kumikuppi sekin on, ja vanha keksintö, mutta vähän eri käyttötarkoitus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on iso toosa, tamponi tai kuukuppi sopii eikä tunnu.
Me pienipimppiset käytämme siteitä.
Mä kirjotin aiemmin siitä ettei kuppi mahdu enkä todellakaan halunnut viedä keskustelua tollaseen suuntaan. Kyse ei oo mistään "pienipimppisyydestä" vaan eri rakenteesta. Ja esim. synnytyksen jälkeen laskeumista jotka estää kupin käytön vielä enemmän.
Niin ehkä sulla ei ole pieni pimppi mutta mulla on. Kirjoitin aiemmin ettei yhdyntä ole mahdollinen. En tosin itsekään alkaisi isopimppisiä solvaamaan. Luulisin että provokommentti, muista kuitenkin että et ole ainoa joka ei voi kuppia käyttää ja syitä on enemmän kuin sinä tiedät.
T: Se yksi niistä pienipimppisistä
Minä en sanonut oman pimppini koosta mitään, vain kommentoin että keskustelua on täysin turha viedä sellaiseen suuntaan mihin yrität sitä viedä. Etenkin kun tuskinpa olet niin montaa pimppiä sisältä ihaillut että voisit sanoa mikä on iso ja mikä pieni.
Myös ahtaaseen emättimeen mahtuu kuukuppi. Varsinkin emättimen suu o minulla kireä (2 sormea mahtuu, kolmas sattuu), mutta oikein taiteltuna ja paikat rentoina kuppi sujahtaa kyllä sisään. Taiteltu kuppi on n. sormen paksuinen. Oman kokemukseni mukaan siis kupin käyttöön ei vaikuta emättimen koko..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä kuukuppia
No siksi, ettei menkkojen alkaessa tarvitse käydä erikseen kaupassa koska riittää että kuppi on mukana. Luonto ja rahapussi kiittävät.
Luonto varmasti kiittää se on totta, mutta mä laskin joskus kuukupin hinnan ja käyttöiän ja vertaisin käyttämieni siteiden hintaan samalla aikavälillä ja muistaakseni meni niin tasoihin että katsoin ettei kannata... Tästä tosin jo pari vuotta aikaa, kun kuukupit tuli markkinoille.
Kuukuppeja hehkutettiin Demi-lehdessä jo vuonna 2005, joten on siitä hieman enemmän kuin pari vuotta... :-)
Kuukupit on tullut markkinoille 40-luvulla.
Historiallinen viite kiinnostaa - saisiko jotain linkkiä tms? Mä olen nimittäin törmännyt vain 20-lukulaisiin tamponi- ja kertakäyttösidemainoksiin (Kotex taitaa olla se maailman vanhin firma, joka aloitti heti ekan maailmansodan jälkeen).
Erikoiselta kuulostaisi myös se, että toisen maailmansodan aikana ja heti sen jälkeen oltaisiin käytetty muutenkin voimakkaasti säännösteltyä kumia sellaiseen "turhuuteen" kuin kuukautissuoja...
Et kai sotke nyt pessaaria kuukuppiin? Kumikuppi sekin on, ja vanha keksintö, mutta vähän eri käyttötarkoitus...
Vierailija kirjoitti:
Myös ahtaaseen emättimeen mahtuu kuukuppi. Varsinkin emättimen suu o minulla kireä (2 sormea mahtuu, kolmas sattuu), mutta oikein taiteltuna ja paikat rentoina kuppi sujahtaa kyllä sisään. Taiteltu kuppi on n. sormen paksuinen. Oman kokemukseni mukaan siis kupin käyttöön ei vaikuta emättimen koko..
Mutta mites sen saa ulos? Minulla on tämä ongelma, että jo kupin sisään saaminen on hankalaa ja pois ottaminen (täytenä) liki mahdotonta. Joskus sisään laittaessa kuppi on rävähtänyt auki liian aikaisin ja se yhtäkkinen kipu meinaa viedä tajun. Poistamisen jälkeen paikat tuntuu runnotuilta monta tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole kiinni pelkästä suu-aukosta vaan koko emättimen lopustakin rakenteesta eikä todellakaan sovi kaikille. Kuten tässäkin ketjussa on monta kertaa kerrottu. Joten miksi tulla väittämään vastaan vain oman alapäänsä kokemuksella?
Itse kärsin vulvodyniasta, tarkemmin vestibulodyniasta, joka aiheuttaa kosketuskipuja ulkosynnyttimien alueella.. Toisin sanoen minkää ylimääräisen laittaminen alakertaan ei kipujen takia yksinkertaisesti onnistu, siksi käytän siteitä.
Tottahan se on, että kaikille kuppi ei sovi. Itse jouduin kokeilemaan pari erilaista läpi (koko + pehmeys) kunnes löysin kupin joka ei aiheuta kovaa kipua. Vääränkokoista kuppia ei saanut jätettyä tarpeeksi alas, jolloin vatsakrampit kymmenkertaistuivat enkä pystynyt enää seisomaan suorassa. Kipu hellitti heti kun otti kupin pois. Nykyinen kuppi toimii, kunhan en laita sitä liian syvälle, vaan sen pitää vähän "pilkottaa".
Toki jos rahat on tiukalla, turhauttaa sijoittaa noin 30€ kapineeseen joka ei toimi, mutta jos ihan tavallinen palkansaaja on, ei tuon summan pitäisi konkurssiin viedä. Itse rohkaisen kokeilemaan, aina voi palata vanhaan tapaan jos ei saa hommaa toimimaan. Kesäisin kuppi on ihana, kun housuissa ei hiosta side. Tamponia en voi käyttää, tunnin kun se on sisällä, alkaa tulla oksettava olo. En myöskään ole löytänyt tamponia joka ei olisi vähintään puoliksi puhdas ja silti vuotanut rankasti ohi. Kupin kanssa ei näitä ongelmia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä kuukuppia
Haluaisin muuten kysyä, kuinka tyhjäätte sen kupin julkisen tilan vessassa? Oksettaa tosin ajatuskin, että sisällä olisi joku kuppi viritettynä ja se olisi sitten tyhjennettävä johonkin lavuaariin X/ Ap
Tyhjennän aamulla ja illalla kotona. Ei sitä kokoaikaa tarvi olla nyppimässä.
Paitsi jos on niin runsaat menkat, että puolen tunnin välein pitää pahimpina päivinä tyhjentää... Siinä kohtaa parempi on tamponi ja side...
Vierailija kirjoitti:
Kälä kälä kälä, ei mene edes yksi sormi joten voisitte lopettaa sen selittelyn. Tajuatteko että kun se reikä ei veny niin siitä ei mikään mene sisään. OK? Ymmärretty? SE EI AVAUDU; EI VENY. Miten sitä voi olla niin vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mites sen saa ulos? Minulla on tämä ongelma, että jo kupin sisään saaminen on hankalaa ja pois ottaminen (täytenä) liki mahdotonta. Joskus sisään laittaessa kuppi on rävähtänyt auki liian aikaisin ja se yhtäkkinen kipu meinaa viedä tajun. Poistamisen jälkeen paikat tuntuu runnotuilta monta tuntia.
Etkö jo tajunnut? Kuukuppia on PAKKO PAKKO PAKKO jokaisen naisen käyttää vaikka pillu repeäisi ja taju lähtisi kipujen takia. Kaikkien on PAKKO käyttää kuukuppia koska AV-palstan pakkomielteiset kuukuppivänkääjät sanovat niin.
Käytät kuppia tai itket ja käytät kuppia...
T: pieni pimppi joka ei aio raiskata itseään kuukupilla
Mulla ei ole töissä vessaa. Jonku kuukupin kanssa äheltäminen niissä oloissa on ihan tuskaa, testattu on. Tamponit on myös varsinkin runsaina päivinä poissa laskuista. Side on ainoa, minkä pystyy vaihtamaan jossain hämärässä nurkassa vaikka housut jalassa, jos housujen vyötärö joustaa sen verran, että saa molemmat kädet ujutettua housuihin.
Kupin kanssa kävi meinaan näin: puoli päivää piti, mutta sitten loppupäivä tuli laidoista yli. Työvaatteet veressä tein töitä loppupäivän. Kotiin lähtiessä vuorasin autonpenkin jätesäkillä ja hupparilla ja toivoin ettei tarvitse poistua autosta kesken kotimatkan. Kuppi oli kaikkien taiteensääntöjen mukaan asennettu, oli alipaineet ja kaikki, mutta kun on niagaramenkat niin on niagaramenkat ja paineella tuli yli että lorisi. Kotona kun vihdoin vessaan pääsin, tuli kuppi veren mukana pönttöön niin että molskahti.
Sitten kun on ne niukemmat menkkapäivät ja tolla kupilla teoriassa pärjäis sen työpäivän tyhjentämättä, niin kyllä se illalla haiskahtaa jo ihan kuolemalta kun vihdoin sen saa onkia römpsästä pois.
Eli siteillä mennään.
Tuntuu hurjalta että ihmiset tulevat pesemään käsiään siihen lavuaariin johon kaadat kuukautisveresi. Tuski kaikki pesevät lavuaaria kunnolla...... Kaada se kuitenkin sinne pönttöön mieluummin kuin sotket lavuaaria.
Tamponi ja lisäksi side turvaksi. Alkupäivinä tamponi on vaihdettava parin tunnin välein.
Ai tää keskustelu elää yhä! Kävin ruokkiksella tamponiostoksilla eikä ole sen koommin enää kiukututtanut ;) Ei tee mieli kiroilla tai mitään. Nyt on hyvä fiilis! Teille kuukuppilaisille: en edelleenkään ole kuullut mitään hyvää argumenttia sille, miksi mun pitäisi väkisin opetella se kupinkäyttö, jos olen tyytyväinen tamponeihin. Tai no ainoa suht hyvä syy voisi olla luonnon säästäminen, mutta musta tuntuu ettei mun tamponit tätä planeettaa tuhoa. Sen tuhoaa joku muu. Ap
Kärsin vaginismista enkä voi työntää emättimeeni mitään ilman halkaisevaa kipua (ja joo, kun kuitenkin joku kysyy, niin ei onnistu yhdyntäkään), joten tamponi ja kuukuppi eivät sovi. Eipä jää muuta vaihtoehtoa, kuin käyttää siteitä. Eihän se aina kovin mukavaa ole, varsinkin kun vuoto on aika runsasta ja mukana tulee paljon hyytymiä sun muita klimppejä joita tietenkään ei paraskaan side pysty imemään sisälleen. Toisaalta en tiedä paremmasta, kun aina olen joutunut siteitä käyttämään. Kyllä sitä kummasti tottuu kahdessakymmenessä vuodessa.
Jos on niukka vuoto, niin tamponi (tai kuukuppi, jota en ole itse tosin ikinä kokeillut) on vähän turha. Itselläni on menkkojen neljäntenä eli viimeisenä päivänä niin vähän vuotoa, että pärjään ohuella siteellä tai pikkuhousunsuojalla. (Ilmeisesti "tyhjennyn" toisena päivänä varsin perusteellisesti. :D )