Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avoin oppimisympäristö. Mitä tykkäätte? Ei pulpetteja, 54 lasta ja 3 opettajaa. Kaikilla tabletit. Linkki

Vierailija
21.05.2017 |

http://yle.fi/uutiset/3-9622755

Itse mietin sitä, että miksi kehittää sitä, mikä on jo hyvä. Miksi pitää olla muutosta muutoksen vuoksi. Koen, että jos jollain ei ole kovin hyvä oman toiminnan ohjaus tai keskittymiskyky, niin noin sekavassa opetuksessa ei pärjää.

Tuolla siis saa vaihtaa paikkaa ja istua sohvalla, ikkunaladalla ja missä vaan. Jutella saa. Tehtäviä tehdään tabletilla omaan tahtiin.

Epävarmalle ja huonosti kuria aikaansaavalle opelle tuo varmaan on taivas. Toiset opet saavat häiritsevät oppilaat aisoihin, kun itse ei pysty.

Avoin oppimisympäristö. Mitä tykkäätte? Ei pulpetteja, 54 lasta ja 3 opettajaa. Kaikilla tabletit. Linkki

Vaihtoehdot

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kova ylimiehitys opettajissa, kun on 3 opettajaa 48 oppilasta kohden. Yksi riittäisi, eikä hänelläkään tarvitsisi tuossa mallissa olla opettajakoulutusta, tiukka natsivalvoja riittäisi.

Vierailija
62/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu on oppilaan työtä ja on hyvä, että lapsi oppii ottamaan siitä vastuuta. Tässä "avoimessa oppimisympäristössä" on kuitenkin menty täysin metsään. Kuka voi olla varma siitä, että kaikki oppivat vaaditut asiat? Entä mistä opettajat saavat palkkansa, jos opetustyö on ulkoistettu tablettitietokoneille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

R

Vierailija kirjoitti:

Koulu on oppilaan työtä ja on hyvä, että lapsi oppii ottamaan siitä vastuuta. Tässä "avoimessa oppimisympäristössä" on kuitenkin menty täysin metsään. Kuka voi olla varma siitä, että kaikki oppivat vaaditut asiat? Entä mistä opettajat saavat palkkansa, jos opetustyö on ulkoistettu tablettitietokoneille?

Opettaja suunnitteee jokaiselle oman suunnitelman joka päivä. Sekä ryhmille oppimistehtäviä. Opettaja seuraa jokaisen oppimista. Ohjaa, opettaa yksilöitä ja ryhmiä

On vaativampaa kuin kaikille samaa opettajan johdolla

Tämä juttu on vain ymmärretty väärin

Vierailija
64/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkouluissa ei saada kännykänkäyttöä kuriin. Oma lapsenikin vastaa mihin aikaan vaan, jos lähetän hänelle viestejä. Hän on varmaan koko ajan kännykällään siellä. Luokanvalvojalta tästä kysyin. Sanoi, ettei lapseni ole ollenkaan pahimmasta päästä.

Netti on suuri häiriötekijä ja sitä ei pitäisi saada käyttää kuin erillisiin tehtäviin.

Sinä voit omalta osaltasi näytttää mallia kännykään käytössä ja olla laittamatta viestejä lapsellesi lapsen kouluaikana. Atsot Wilmasa milloin koululaisen koulu päättyy ja laitat viestin silloin. Omalla asenteella voi(t) vaikuttaa.

Vierailija
65/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllisyyden korostaminen on nykypäivää ja tietoinen valinta ilmeisesti myös valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa. Peruskoulun yhtenäisyydestä ollaan todella luopumassa, kun ei enää muutenkaan ole kansallisia sukupolvikokemuksia, eikä koko ikäluokka joudu/pääse armeijaankaan. Mutta pienelle kansakunnalle yhteinen pohja olisi vahvuus. Yksilöllisyyden liiallisessa korostamisessa on riski myös itsekeskeisyyteen ja narsismiin.

Vierailija
66/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas huomaa vastauksista, ettei mammoilla ole mitään käsitystä pedagogiasta.

Vierailija
67/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

S.Pendragon kirjoitti:

Pidän tuosta, ettei pakoteta kaikkia tekemään samoja tehtäviä. Että itseäni otti päähän, kun ala-asteella oli pakko harjoitella kirjaimia mallin avulla ekaluokalla kokonainen vihko täyteen, vaikka olin kirjoittanut ja lukenut jo kolme-neljävuotiaasta.

Silti liian itsenäinen työ on varmasti haitaksi niille lapsille, jotka menevät siitä, mistä aita on vähintäänkin kaatunut. Toivottavasti joku kontrolloi, että lapsi oikeasti tekee jotakin ja muutakin kuin ne helpoimmat harjoitukset.

Sehän on lähinnä käsialaharjoitusta. Osasi minukin lapset lukea ja kirjoittaa jo kauan ennen koulun alkua mutta silti tuo oli hyödyllistä, käsiala parani huimasti.

Vierailija
68/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs sen tiedät? Minä olen yksi vastanneista ja ihan olen opettaja ammatiltani.

Vierailija
69/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaarina oli tablettiopetuksen edelläkävijöitä mutta ensi syksynä palataan takaisin kirjoihin huonon kokemuksen vuoksi.

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/2973256/Kaarinalaisvanhemmat+vastu…

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3124794/Kaarinan+kaupunki+peraanty…

Vierailija
70/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs sen tiedät? Minä olen yksi vastanneista ja ihan olen opettaja ammatiltani.

Sama, minä olen aineenopettaja ja kommentoinut täällä kriittisesti tuota "avointa" oppimisympäristöä.

Voi tietysti olla, ettei minulla ole mitään käsitystä pedagogiikasta. Minun oppilaani kirjoittavat kuitenkin äidinkielen paljon keskimääräistä paremmin arvosanoin, vaikka lukiomme lähtötaso on keskimääräistä heikompi.

Vierailija
71/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläkouluissa ei saada kännykänkäyttöä kuriin. Oma lapsenikin vastaa mihin aikaan vaan, jos lähetän hänelle viestejä. Hän on varmaan koko ajan kännykällään siellä. Luokanvalvojalta tästä kysyin. Sanoi, ettei lapseni ole ollenkaan pahimmasta päästä.

Netti on suuri häiriötekijä ja sitä ei pitäisi saada käyttää kuin erillisiin tehtäviin.

Sinä voit omalta osaltasi näytttää mallia kännykään käytössä ja olla laittamatta viestejä lapsellesi lapsen kouluaikana. Atsot Wilmasa milloin koululaisen koulu päättyy ja laitat viestin silloin. Omalla asenteella voi(t) vaikuttaa.

Näin olen aina menetellytkin. Nyt laitoin ihan kokeeksi 5 viestiä eri päivinä sellaisiin aikoihin, että on oppitunti ihan vaan siksi, että halusin kokeilla, onko lapsi kännykässä milloin vain ja oli se näemmä. Todella kummallista.

Osaain epäillä siksi, että hän viestitteli mulle usein oppituntien aikaan jotain ei niin kiireellistä. Mitä nyt tuli mieleen. Mitä ruokaa tänään on tai meen kaverille illalla tms.

No, kokeilu on tehty. Enää en häiritse.

Vierailija
72/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

R

Vierailija kirjoitti:

Opettaja suunnitteee jokaiselle oman suunnitelman joka päivä. Sekä ryhmille oppimistehtäviä. Opettaja seuraa jokaisen oppimista. Ohjaa, opettaa yksilöitä ja ryhmiä

On vaativampaa kuin kaikille samaa opettajan johdolla

Tämä juttu on vain ymmärretty väärin

Ei opet oikeesti viitsi tehdä noin tarkasti. Ei ainakaan läheskään jokainen. Ja kun ei viitsi, niin oppiminen tuossa otseohjautuvassa järjestelmässä kärsii.

Vierailija
73/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku selittää mitä on "tablettioppiminen". Eli ensin poistat yhtälöstä teknisen apuvälineen l. tabletin. Selitä ilman apuvälinettä "tablettioppiminen". Sen jälkeen kerro kuinka tekninen apuväline l. tabletti avustaa tässä oppimismallissa.

Vierailija
74/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmat häiriköt on hiljaa.

Vierailija
75/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on johtanut Pisa-tuloksissa vuodesta toiseen ns. vanhalla mallilla. Tuo uusi malli vaikuttaa huonolta. Ei normaalit lapset tarvitse tollasta lässynlässyn läpälää-mallia. On myös ergonomisesti todella epäilyttävää tollanen, että istuskellaan jossain sohvilla ja säkkituoleissa tabletti kädessä. 

Miten käy niille jotka tarvitsevat opetusta ja haluavat opiskella?

Me johdettiin sen takia että meillä oli niin vähän vieraskielisiä oppilaita, nyt kun on enemmän koululaisia jotka opiskelee muulla kuin äidinkielellään niin eipä ole niin kummoinen pisa- menestys.

Itä-Suomen pojat ja Lapin pojat huonontavat tulosta luin jostain.

Vierailija
76/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palataan sitten asiaan kun on jotain vertailevaa tilastoa miten hyvin tuossa oppii vs "perinteinen" opetus.

Koulun tehtävä on opettaa lapsia, ei pitää hauskaa ryhmässä.

Vierailija
77/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan avotoimistolta, joka on todettu tutkimuksissa erittäin huonoksi työympäristöksi, mutta säästösyistä sitä suositaan edelleen yrityksissä.

Vierailija
78/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs palvottu ryhmä näyttää puuttuvan luokasta kokonaan. Yksi äänekäs moniongelmainen "varsinainen" tuonne sekaan ja auvoisa suurläjäluokkaopetus seisahtuu siihen.

Vierailija
79/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai tuossa itseohjautuva ja hyvä oppilas pärjää, mutta hän pärjäisi millä metodilla tahansa. Tuossa systeemissä heikomman oppilaan oppimistulos heikentyy entisestään. (Viettää aikaa höpisten toisen yhtä huonon ja keskittymiskyvyttömän kanssa.)

Muistan omasta opiskelusta, että rupesin häiriköimään peruskoulussa, koska en saanut tarpeeksi haasteita. Matikassa laskin koko vuoden kirjan läpi parin ekan viikon aikana ja opettajalta sain "lisätehtäviä", jotka olivat ihan yhtä helppoja kuin alkuperäisetkin tehtävät. Niiden jälkeen piti vain olla hiljaa. Ei vapautusta tunneilta, ei itsenäistä suorittamista, ei haastavampia tehtäviä. Sitten tapeltiin ja oltiin kuraattorin luona vähän väliä. Hienosti toimittu

Mikä sinusta tuli?? Lukion kävit ja menit matematiikkaa opiskelemaan vai?? ??

Vierailija
80/94 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S.Pendragon kirjoitti:

Pidän tuosta, ettei pakoteta kaikkia tekemään samoja tehtäviä. Että itseäni otti päähän, kun ala-asteella oli pakko harjoitella kirjaimia mallin avulla ekaluokalla kokonainen vihko täyteen, vaikka olin kirjoittanut ja lukenut jo kolme-neljävuotiaasta.

Silti liian itsenäinen työ on varmasti haitaksi niille lapsille, jotka menevät siitä, mistä aita on vähintäänkin kaatunut. Toivottavasti joku kontrolloi, että lapsi oikeasti tekee jotakin ja muutakin kuin ne helpoimmat harjoitukset.

Sehän on lähinnä käsialaharjoitusta. Osasi minukin lapset lukea ja kirjoittaa jo kauan ennen koulun alkua mutta silti tuo oli hyödyllistä, käsiala parani huimasti.

Mun lapsi ei osannut lukea sujuvasti vielä eskarissakaan. Silti E:n kirjoitti äikässä. Luonnontieteet meni sitten paremmin.