Kuinka monella EI ole menkkoja joka kuukausi?
Tuli tuosta yllätysraskaus -ketjusta mieleen. Aika ihmeelliseltä tuntuu, että on näin yleisesti naisia, joille ei kuukautisia tule säännöllisesti. Miksi näin, e-pilleritkö syynä vaiko sairaudet?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän kuukautiset 3-4 kertaa vuodessa. Syön siis pillereitä useamman laatan putkeen.
Eikös tällainen ole vaarallista? Siis mietin sitä normaalia hormonitoimintaa. Sitten kun jättää pillerit pois, niin saattaa olla aika sekaisin koko luonnollinen kierto.
Jostain syystä lääkärit nykyään ovat alkaneet jopa suosittelemaan sitä, että syödään pitkään putkeen.
Välillä olin menkaton, nyt menee aina välillä kiertoja ilman havaittavaa vuotoa (jokakuinen migreeni ja leukafinnit tulee kyllä). Hormonikierukka selittää vuodottomat kierrot. Toivottavasti. Todellakin.
Tässä kuussa on nyt ollut kolmet "menkat". Ja neljänsien pitäisi alkaa ensi viikolla (se olisi se milloin niiden pitäisi tulla).
Ei ole ollut mekkoja varmaan kolmeen vuoteen, minipillerit.
Vierailija kirjoitti:
Mun kierto oli vielä parikymppisenäkin 25-59pv.. stressi, lievä alipaino mm. syinä. Mutta raskaaksi tulin ja kyllähän se pitkälle ehti ennenkuin huomasin. Ja mies sen huomasi, kun nukuin vain ja mulla oli mielitekoja; toi raskaustestin ja selkeä plussa. Että mene ja tiedä :) nyt poika syksyllä epulle :')
Onneksi olkoon! ostakaa varapäreet kummallekkin sillä synnytyksen jälkeiset hormooniheitot vaatii päreet molemille. :D Liikaa kun kuumenee niin jompikumpi ottaa vaavin kainaloon ja lähtee ulkoilemaan satoi räntää tai paistoi aurinko.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa munasoluja riittää pidempään ja munasarjat pysyvät paremmassa kunnossa kun käytetään pillereitä ja ovulointi jää tapahtumatta. Jokainen ovulaatio arpeuttaa munasarjaa ja siinä menee yksi munasolu (joita ei saa lisää).
Pillereiden aikana ei tarvitsisi pitää menkkoja joka kuukausi. Lääkärit vaan ajattelivat, että naiset haluavat pitää tyhjennysvuodon kerran kuussa! Miten väärässä he voivatkaan olla...
Tämä on siinä mielessä vähän omituista, että ei lapsia taida viisikymppisenä saada, vaikka olisi pillereitä syönyt teinistä asti.
Mulla ei oma kierto toimi kuin erittäin epäsäännöllisesti. Helposti voi jäädä 3kk väliin. Aina ollut niin ja syynä ilmeisesti oikeanpuoleinen laiska munasarja. Olen tullut viisi kertaa raskaaksi ja raskauksista on syntynyt kolme ihanaa lasta. Laskettu aika jokaisessa on siirtynyt vähintään 2 vkoa.
Muistaakseni alunperin pillereissä ei ollut tyhjennysvuotoa ollenkaan ja se "kehitettiin", jotta naiset tuntisivat itsensä normaaleiksi. On jäänyt pillereiden ominaisuudeksi vielä nykyaikanakin, vaikka se on tarpeeton.
PCOS -- 45 ikävuoteen mennessä mulla ei koskaan ollut säännöllisiä menkkoja, tulivat kun joutivat. Sitten hormonitoiminta napsahti äkkiä kohdilleen, ja noin kolmisen vuotta oli hyvinkin säännöllinen kierto. Siinä määrin, että gyne määräsi hormonikierukan sekä ehkäisyn takia että hillitsemään turhan runsaita vuotoja. No nehän loppuivat kokonaan, mutta muista oireista tunnen, että kierto oli aikansa säännöllinen ja alkaa nyt jälleen yskähdellä. Seuraava pysäkki: vaihdevuodet.
Mulla on muuten normaali kierto mutta jälkiehkäisy sekoitti pakan melkein puoleksi vuodeksi. Se oli helvetillistä aikaa. Vainoharhoissani kuvittelin kaikki ilmavaivat sikiön potkuiksi. Testejä tuli tehtyä joka kuukausi, monta. Opettipa olemaan ekstrahuolellinen ehkäisyn kanssa.
Mulla ei ole menkkoja nykyään ollenkaan. Syön pillereitä kolme tai neljä laattaa putkeen (näin olen tehnyt jo vuosia), ja nyt ei pariin vuoteen ole tapahtunut taukoviikoilla enää yhtään mitään. Saattaa toki liittyä myös kilpirauhasongelmiini, mene ja tiedä... Joka tapauksessa mulla oli edelliset menkat 2014.
Vaihtelee kovasti, nyt on reilun vuoden tullut säännöllisesti joka kk, mutta "normaalimpaa" on että tulee puolen vuoden välein. Joskus on mennyt vuosikin välissä ettei mekkoja ole tullut. Hormoonihäiriöstä kyse.