Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako työhaastattelussa sanoa olevansa vela?

Vierailija
21.05.2017 |

Ei ainakaan tule poissaoloja lapsen takia. Vai kuulostaako tyhmältä?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on vela? Liittykö jotenkin lapsettomuuteen tai töihin? Vaikea keskustella, jos ei tunne vauvapalstatermejä.

Vierailija
62/83 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perhetilanteesta kysytään. Muuten ei.

"Olen varsin tyytyväinen elämääni ilman omia lapsia."

Lähinnä mietin tilanteessa, jossa kysyttäisiin miksi oon oikea henkilö kyseiseen duuniin. Tuo olisi yksi syy muiden joukossa

Missä työssä vanhemmuus tai lapsettomuus vaikuttaa ammattitaitoon?

Ainakin niissä missä sijainen on vaikea löytää, kun työntekijä jää kotiin sairaan lapsen kanssa

Jäimme miehen kanssa vuorotellen hoitamaan lasta tai tekemään etäpäivää, jos lapsi sairasti. Kalenterista katsottiin kummalla on kriittisempiä palavereita ko. päivälle.

Niin. Eli olet ollut poissa töistä lapsen takia. Toisaalta kukapa vanhempi ei olisi? Ja sehän on juuri se pointti. Jos ei halua lapsia on ainakin yksi (suuri) syy vähemmän olla pois töistä.

Lapsettomuus ei vaikuta ammattitaitoon, mutta monesti kyllä siihen kuinka sitä ammattiaan pystyy harjoittamaan. Jos ei sitä ymmärrä täytyy olla kyllä ihan poikkeuksellisen typerä ihminen.

Ap, voit ihan hyvin kertoa haastattelijalle ettet halua lapsia. Mutta älä tyrkytä sitä näkemystä äläkä käytä mitään tällaisissa keskusteluissa arvolatauksia saaneita termejä kuten "vela".

Nämä, joille asia on täällä mennyt tunteisiin ovat itse lapsia hankkineita, ja varmasti tiedostavat että pikkulapsiaika yleensä verottaa työntekijän mahdollisuuksia hoitaa työtään optimaalisesti työnantajan kannalta. He eivät vain halua sitä myöntää.

Meillä tällä hetkellä eniten poissaoleva on aikuisen, jolla ei pieniä lapsia. Vastaavasti pienten lasten äiti on ollut pois vain muutaman kerran, lapsia hoitavat myös lasten isä ja isovanhemmat.

Ymmärrät varmaankin ettei sinun yksittäinen kokemuksesi ole mitenkään verrattavissa vastakkaisiin tosiasioihin koko Suomen kohdalla.

Ymmärrät kai ettei lapsettomuus ole tae mistään.

Nyt meni reppanalla möksöttelyksi.

On vaikea ymmärtää miksi työhaastattelussa, joku haluaisi erikseen tuoda esiin olevansa vapaaehtoisesti lapseton ja pitävän tätä jotenkin plussana. Etenkin kun suurin osa töissä olevista voi olla perheellisiä, kuten meillä on. Lapsista tai lapsettomuudesta ei töissä yleensä keskustella eli en tiedä onko kollega lapseton vasten tahtoaan vai vapaaehtoisesti.

Työskentelen miesvaltaisella alalla asiantuntijatehtävissä, jossa osaaminen on avainasia ei lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sanot voimakkaasti ja itsevarmasti, että olet työnarkomaani, työ on tärkeintä elämässä. Se mitä kannattaa sanoa, riippuu haastattelijasta, kun olet hyvä ihmistuntija, hyödynnät sitä. Pitää osata tehdä havaintoja, siis huijata mutta taitavasti. Kyllä, takana on pitkä yhtenäinen ura, virka on auennut kun sanoo oikeat sanat.

Työnarkomaani, joka tekee töitä 24/7 olettaa usein ympäristöltään samaa. Tällöin on edessä burnoutista kärsivä ympäristö, mitä taas ei kukaan halua.

Jos taas teet itsenäisesti hommia ilman alaisia, voit asua töissä ihan niin kauan kun haluat. Työsuojelu voi puuttua liikoihin tunteihin. Toisaalta jos olet johtaja-asemassa niin työtuntiseurantaakaan ei ole.

Vierailija
64/83 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan maininnut cv:ssä tai hakemuksessa mitään lapsistani. Viimeksi kun hain töitä haastattelija yllättäen kysyi olenko sinkku, vaikka pahoittelikin heti samaan hengenvetoon että kysyi asiaa. Ajattelin että hän varmaan toivoo velaa uraohjusta, mutta kerroin tietysti rehelliseti että olen perheellinen, kotoa löytyy mies ja kaksi pientä lasta. Haastattelija vastasi että hyvä, lapset laajempaa näkökulmaa asioihin (tms. en muista enää tarkkaa sanavalintaa). Tiedä sitten mitä oikeasti oli mieltä, mutta sain kuitenkin paikan.

Vierailija
65/83 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös mainita olevansa homo ja genderfluid. Haastattelun jälkeen voikin tulla itkemään tänne av:lle, kun haastattelija väkinäisesti lopetti haastattelun kesken kaiken.

Vierailija
66/83 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee mieleen, että "siitä puhe, mistä puute".

Jos työhaastattelussa ottaa itse tuollaisen asian esille ja esittelee lapsettomuutta (tai mitä tahansa perhetilannetta) työnantajalle, hakijalla on jokin ongelma asian kanssa tai ei ole sinut elämäntilanteensa kanssa.

Todennäköisesti suurimmalla osalla työkavereista on lapsia ja myös pomoilla. Siksikin tuntuu vähän hassulta nostaa omaa häntää asiassa. Sopiiko tämä itsensä ylentävä vela työyhteisöön? 

Vierailija
67/83 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä mietin tilanteessa, jossa kysyttäisiin miksi oon oikea henkilö kyseiseen duuniin. Tuo olisi yksi syy muiden joukossa

Ainakin niissä missä sijainen on vaikea löytää, kun työntekijä jää kotiin sairaan lapsen kanssa

Jäimme miehen kanssa vuorotellen hoitamaan lasta tai tekemään etäpäivää, jos lapsi sairasti. Kalenterista katsottiin kummalla on kriittisempiä palavereita ko. päivälle.

Niin. Eli olet ollut poissa töistä lapsen takia. Toisaalta kukapa vanhempi ei olisi? Ja sehän on juuri se pointti. Jos ei halua lapsia on ainakin yksi (suuri) syy vähemmän olla pois töistä.

Lapsettomuus ei vaikuta ammattitaitoon, mutta monesti kyllä siihen kuinka sitä ammattiaan pystyy harjoittamaan. Jos ei sitä ymmärrä täytyy olla kyllä ihan poikkeuksellisen typerä ihminen.

Ap, voit ihan hyvin kertoa haastattelijalle ettet halua lapsia. Mutta älä tyrkytä sitä näkemystä äläkä käytä mitään tällaisissa keskusteluissa arvolatauksia saaneita termejä kuten "vela".

Nämä, joille asia on täällä mennyt tunteisiin ovat itse lapsia hankkineita, ja varmasti tiedostavat että pikkulapsiaika yleensä verottaa työntekijän mahdollisuuksia hoitaa työtään optimaalisesti työnantajan kannalta. He eivät vain halua sitä myöntää.

Meillä tällä hetkellä eniten poissaoleva on aikuisen, jolla ei pieniä lapsia. Vastaavasti pienten lasten äiti on ollut pois vain muutaman kerran, lapsia hoitavat myös lasten isä ja isovanhemmat.

Ymmärrät varmaankin ettei sinun yksittäinen kokemuksesi ole mitenkään verrattavissa vastakkaisiin tosiasioihin koko Suomen kohdalla.

On vaikea ymmärtää miksi työhaastattelussa, joku haluaisi erikseen tuoda esiin olevansa vapaaehtoisesti lapseton ja pitävän tätä jotenkin plussana. Etenkin kun suurin osa töissä olevista voi olla perheellisiä, kuten meillä on. Lapsista tai lapsettomuudesta ei töissä yleensä keskustella eli en tiedä onko kollega lapseton vasten tahtoaan vai vapaaehtoisesti.

Työskentelen miesvaltaisella alalla asiantuntijatehtävissä, jossa osaaminen on avainasia ei lapset.

Niin, toisilla vaan on ymmärryksessä vikaa. Hienoa että olet kuitenkin päässyt mukaan työelämään!

Vierailija
68/83 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on vela? Liittykö jotenkin lapsettomuuteen tai töihin? Vaikea keskustella, jos ei tunne vauvapalstatermejä.

Sanalla vela on neljä merkitystä.

1. Ydinräjäytyksiä seuraavien sateliittien sarja.

2. Eteläisellä pallonpuoliskolla näkyvä tähtikuvio.

3. Puhekielessä lyhenne sanoista vapaaehtoisesti lapseton.

4. Latinalaisessa maailmassa yleinen sukunimi.

Arvelen, että vauvalehdessä puhutaan lapsettomasta.

Vierailija
69/83 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan laittanut cv:hen perhetilanteesta mitään. On pitkä aika kun olen ollut haastatteluissa. Ei kaikki haastattelujat ole ottanut edes esille asiaa. Muistan joskus ihan nuorena hakeneeni jotain kesätyötä niin multa kysyttiin onko poikaystävää. Ihan niin kuin sillä olisi jotain merkitystä ttön kannalta.

Vierailija
70/83 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin Sipilälle että olen velaton. En päässyt ministeriksi.

Vierailija
71/83 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee mieleen, että "siitä puhe, mistä puute".

Jos työhaastattelussa ottaa itse tuollaisen asian esille ja esittelee lapsettomuutta (tai mitä tahansa perhetilannetta) työnantajalle, hakijalla on jokin ongelma asian kanssa tai ei ole sinut elämäntilanteensa kanssa.

Todennäköisesti suurimmalla osalla työkavereista on lapsia ja myös pomoilla. Siksikin tuntuu vähän hassulta nostaa omaa häntää asiassa. Sopiiko tämä itsensä ylentävä vela työyhteisöön? 

Eli omaa kokemusta tai osaamista ei kannata myöskään mainita, koska "siitä puhe, mistä puute"?

Vierailija
72/83 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se ei olisi plussa? Ei ole mitenkään tavatonta olla pois töistä lapsen sairauden takia ja tämä tuskin on työnantajan kannalta toivottava tilanne?

Vierailija
73/83 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en sanoisi, koska eihän se kenellekään kuulu, mutta olen kyllä myös velana miettinyt tuota. Tai siis kun asenne tuntuu olevan, että nuoret naiset ovat työnantajalle riski kun kuitenkin pamahtavat paksuksi, niin miten voisi viestiä sen, että tätä riskiä ei minun kohdallani todellakaan ole?

Vierailija
74/83 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi viestiä, no siten, että sanoo suoraan, että lapset eivät kiinnosta lainkaan. TYÖ ON INTOHIMONI. Haastattelija pitää saada vakuuttuneeksi, niin että haluaa sinut töihin. Minä olen luonut urani sillä, että olen hyvä puhumaan ja osaan useamman ohjelmointikielen. Olin mukana jo-90 luvun ensimmäisessä digiaallossa. 

Vierailija
75/83 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä ja yksityiselämää ei pidä sekoittaa keskenään.

Vierailija
76/83 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysytään miksi haluat työn, vastaa että siksi kun haluan ostaa 🍉 vesimelonia säännöllisesti.

Vierailija
77/83 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olla sanomatta. Olen myös huomannut että lapset tuntuvat lisäävn uskottavuutta myös ammatillisesti. Siis että esihenkilö voi todeta että sinulla on normaali elämänkulku kun mainitset sivulauseessa jotain lapsista. Velat taas vaikuttavat helposti epävakailta ainakin nuorempina.

Vierailija
78/83 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi olla sanomatta. Olen myös huomannut että lapset tuntuvat lisäävn uskottavuutta myös ammatillisesti. Siis että esihenkilö voi todeta että sinulla on normaali elämänkulku kun mainitset sivulauseessa jotain lapsista. Velat taas vaikuttavat helposti epävakailta ainakin nuorempina.

Olisi kiva tietää että miten lapsien saaminen parantaa kenenkään pätevyyttä työssään? Onhan monet päiväkodin opettajatkin lapsettomia ja siltä osaavat erittäin hyvin työnsä, jopa paremmin kuin vanhemmat itse.

Vierailija
79/83 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisesti lapseton eli lapsivapaa (childfree)

Vierailija
80/83 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stöntaats sä balindiksee sgumaril flonaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän