Kannattaako työhaastattelussa sanoa olevansa vela?
Ei ainakaan tule poissaoloja lapsen takia. Vai kuulostaako tyhmältä?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perhetilanteesta kysytään. Muuten ei.
"Olen varsin tyytyväinen elämääni ilman omia lapsia."
Lähinnä mietin tilanteessa, jossa kysyttäisiin miksi oon oikea henkilö kyseiseen duuniin. Tuo olisi yksi syy muiden joukossa
Missä työssä vanhemmuus tai lapsettomuus vaikuttaa ammattitaitoon?
Vierailija kirjoitti:
Ei ne usko jos sanot. Juuri tuo että ajattelevat että ihan varmasti muutat mielesi.
Voihan se olla. Oon kuitenkin "jo" 31v, mutta tietysti tässäkin iässä voi mieli muuttua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä mietin tilanteessa, jossa kysyttäisiin miksi oon oikea henkilö kyseiseen duuniin. Tuo olisi yksi syy muiden joukossa
Ainakin niissä missä sijainen on vaikea löytää, kun työntekijä jää kotiin sairaan lapsen kanssa
Kannattaa kertoa ettei ole hankkimassa lapsia, jos se on totta - mutta vain siinä tapauksessa että se luontevasti istuu keskusteluun ja aloite aihepiiriin tulee haastattelijalta itseltään.
Suoraanhan tuollaista ei saa kysyä mutta perhetilanteesta monesti kuitenkin puhutaan, siinä yhteydessä saattaa olla hyväkin sauma ohimennen mainita asiasta. Tai kun puhutaan siitä kuinka kykenevä hakija on joustamaan työpaikan suuntaan, tai työajoista jne.
Ja kyllä se työnantajan kannalta on olennaista ja miellyttävää tietoa (jopa lastenhoitoalalle suuntautuvalta työntekijältä)! Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne usko jos sanot. Juuri tuo että ajattelevat että ihan varmasti muutat mielesi.
Voihan se olla. Oon kuitenkin "jo" 31v, mutta tietysti tässäkin iässä voi mieli muuttua
Juuri tuossa iässä (30-40 välillä) se mieli nimenomaan muuttuu. Tämä nähty monta monta kertaa.
Mun ex-työkaveri mainosti lapsettomuutta linkedin-profiilissa sen jälkeen kun oli saanut potkut ja haki uutta työtä.
Ei ole auttanut työnsaannissa vaan kaveri on ollut nyt puolitoista vuotta työttömänä lyhyttä työpätkää lukuunottamatta. Minä jäin samaan aikaan työttömäksi kun määräaikainen työsopimus päättyi samalla työnantajalla. Mä sain melkein heti uuden vakityön ja minulla on lapsia. Meillä on sama koulutus.
Kyllä se minusta hieman oudolta kuulostaa jos väittää olevansa ydinräjäyksiä tarkkailevien valvontasateliittien sarja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Itse ihmettellisin haastattelijana, jos henkilö ilmoittaisi olevan vela. Sehän ei ole tae yhtään mistään.
Joku sanoo olevansa sählyjoukkueen kapteeni vaikkei joukkue pelaa kuin keskenään kerran viikossa, ja se lasketaan haastattelussa ja cv:ssä ansioksi. Enemmän siitä on firmalle hyötyä, kun joku on vela. Äitihaastattelija ei tietysti tätä hyväksy.
Osalle haastattelijoista vela on täysin tuntematon termi. Nettikeskusteluiden vela-aktiiveista on muodostunut jotenkin outo kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin niissä missä sijainen on vaikea löytää, kun työntekijä jää kotiin sairaan lapsen kanssa
Ei kukaan työnantaja palkkaa kahdesta hakijasta huonompaa siksi, että sillä ei ole juuri nyt lapsia.
Haastattelijalla voi olla lapsia ja niin hyvät hoitoverkostot, että ei hiffaa mitä yrität sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäimme miehen kanssa vuorotellen hoitamaan lasta tai tekemään etäpäivää, jos lapsi sairasti. Kalenterista katsottiin kummalla on kriittisempiä palavereita ko. päivälle.
Olen itse "vela", mutta suhtaudun muihin veloihin varauksella. Nämä netissä paasaavat lapsivihaajat ovat todella ikäviä tapauksia. En muutenkaan osaa ajatella lapsettomuuden olevan plussaa, sen enempää kuin lapsellisuudenkaan. Muut asiat ratkaisee, kuinka hyvä työntekijä olet.
Se jolla on jo 2-3 lasta on "turvallisempi" ottaa kuin lapseton. Voi ainakin ajatella ettei enää ole jäämässä äitiyslomalle ja hoitovapaalle. Jonkun parikymppisen velailmoitus on yhtä tyhjänpäiväistä sanahelinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Itse ihmettellisin haastattelijana, jos henkilö ilmoittaisi olevan vela. Sehän ei ole tae yhtään mistään.
Joku sanoo olevansa sählyjoukkueen kapteeni vaikkei joukkue pelaa kuin keskenään kerran viikossa, ja se lasketaan haastattelussa ja cv:ssä ansioksi. Enemmän siitä on firmalle hyötyä, kun joku on vela. Äitihaastattelija ei tietysti tätä hyväksy.
Osalle haastattelijoista vela on täysin tuntematon termi. Nettikeskusteluiden vela-aktiiveista on muodostunut jotenkin outo kuva.
Vauva.fi-palstan äideistä on muodostunut todella, todella kummallinen kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäimme miehen kanssa vuorotellen hoitamaan lasta tai tekemään etäpäivää, jos lapsi sairasti. Kalenterista katsottiin kummalla on kriittisempiä palavereita ko. päivälle.
Kriittinen palaveri. Kuulostaa vakuuttavalta.
Mielikuva tuosta termistä on tietynlainen. Joutuisit sitten ehkä selittelemään enempikin ja tulisi outo tilanne haastatteluun. Tai jos vaun napautat. Että oken sitten muuten vela, eli vapaaehtoisesti lapseton, niin se taas jättää outoja kysymysmerkkejä leijumaan.
Ehkä voit sanoa vain, ettei ole suunnitelmissa hankkia lapsia, jos asia tulee puheeksi työnantajan aloitteesta.
Pahimmillaan tuo velaus kertoo kontrollifriikkiydestä ja huonosta stressinsietokyvystä. Kun ihmistä ei vielä kunnolla tunne, niin ei kannata mainostaa termillä, joka merkitsee eri ihmisille erilaisia ominsisuuksia.
Jos haastattelija itse on isä, äiti tai tahattomasti lapseton saattaa erikseen valintana tuotu velaus ihmetyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Eli olet ollut poissa töistä lapsen takia. Toisaalta kukapa vanhempi ei olisi? Ja sehän on juuri se pointti. Jos ei halua lapsia on ainakin yksi (suuri) syy vähemmän olla pois töistä.
Lapsettomuus ei vaikuta ammattitaitoon, mutta monesti kyllä siihen kuinka sitä ammattiaan pystyy harjoittamaan. Jos ei sitä ymmärrä täytyy olla kyllä ihan poikkeuksellisen typerä ihminen.
Ap, voit ihan hyvin kertoa haastattelijalle ettet halua lapsia. Mutta älä tyrkytä sitä näkemystä äläkä käytä mitään tällaisissa keskusteluissa arvolatauksia saaneita termejä kuten "vela".
Nämä, joille asia on täällä mennyt tunteisiin ovat itse lapsia hankkineita, ja varmasti tiedostavat että pikkulapsiaika yleensä verottaa työntekijän mahdollisuuksia hoitaa työtään optimaalisesti työnantajan kannalta. He eivät vain halua sitä myöntää.
En jos mies sanoisi työhaadtattelussa, että olen sitten muuten vela? Miltähän se kuulostaisi? Eihän mieholtä muutenkaan näitä lapsiasioita udella. Vaikka ainakin meillä ollaan kyllä vuoronperään kotona, jos lapsi sattuu olemaan sairas. Se hoitaa, kumman työtilanne antaa paremmin myötä.
Montako lasta sulla on tai aiot tehdä?