Työskentely julkisella sektorilla
Huh huh... pari kk olen nyt ollut töissä julkisella sektorilla 10 vuoden yksityisellä sektorilla työskentelyn jälkeen ja ei kyllä voi muuta sanoa kuin että miten h****tin tehottomasti niitä duuneja voi oikein hoitaa?! Okei, yksityisellä puolella on paine ihan erilainen ja yt:t kolkuttaa aina oven takana, mutta se miten julkisella sektorilla toimitaan ja suoraan sanoen tuhlataan meidän veronmaksajien rahoja - huh huh! Oon oikeasti pöyristynyt - hommat hyppäsi tietoteknisesti 90-luvulle, prosessit puuttuu ja hommissa ei ole järkeä ! Taidan alkaa taas katsella töitä takaisin yksityisen sektorin puolelta... en tiedä kestääkö pääni tuollaista tehotonta perseilyä...
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Huono provo. Keksi parempi.
Miksi olisi provo?! Ihan tosissani olen.. voi olla että julkisella puolella on paljon organisaatiota joissa homma toimii, mutta tuolla ei. Kontrasti on melkoisen jyrkkä kun vertaan edellisiin työnantajiin 😮 En tosiaan tiennyt että asiat voi hoitaa noin tehottomasti 😡Ap
On sitä tehottomuutta huomattu omallakin työpaikalla. Monesti liikaa tekijöitä työn määrään nähden ja sitten onkin aikaa juoruilla ja istuskella kahvikuppi naaman edessä. Yksityisellä tehtäisiin hommat paljon pienemmällä porukalla ja tehokkaammin.
Ap on töissä Porvoon hovioikeudessa.
Te jotka alapeukutatte - olette ilmeisesti julkisella töissä? Toki tiedän että silläkin puolella on organisaatioita joissa varmasti homma sujuu mutta itse menin töihin paikkaan jossa homma on kuin muinaishistoriasta ja todella todella tehotonta! Ei ole tuloksentekopakkoa ei, mutta näin veronmaksajana kyllä sylettää että rahojani hassataan tuollaiseen tehottomuuteen 😡 Onko täällä muita jotka ovat siirtyneet yksityiseltä julkiselle puolelle? Onko samansuuntaisia kokemuksia ? Ap
Totta. Olin yksityisellä palveluvastaavana 5 vuotta ja nyt ollut kunnalla vastaavassa hommassa 4 vuotta.
Yksityisellä: ohjelmistot viimeisen päälle, prosessit selkeät ja striimatut, resurssointi taloudellista, palvelut tuotteistettu, johtaminen tuloskeskeistä ja rohkeaa. Muutostarpeisiin reakoidaan nopeasti ja palvelumuokkaus on arkipäivää myös henkilöstölle.
Kunnalla atk-ohjelmat vanhoja ja kankeita - eivät keskustele keskenään. Resurssointi 70-luvulta. Aina sama miehitys työmäärästä riippuen, jolloin 70% vuodesta kallista "ylimiehitystä" ja 30% ajasta riittävä käyttöaste, jonka takia yleensä henkilöstö vinkuu lisäresursseja. Johtaminen vanhanaikaista ja kankeaa. Muutosten tekeminen hidasta ja rakennekeskeistä. Kaikki politikoi ja pyrkii pelastamaan oman asemansa.
Miksi kutsut itseäsi veronmaksajaksi? Missä organisaatiossa olet töissä? Kuinka on mahdollista ettei teillä ole yt-uhkaa? Minkä nimiseen järjestelmään kirjaat työaikasi? Haiskahdat huonolta provolta.
julkinen päivähoito ja sairaanhoito ovat todella tehottomia.
Perustelkaa nyt oikeasti te alapeukuttajat että miksi ette ole samaa mieltä?! Jos olette olleet vain julkisella puolella töissä ette tiedä oikeasti miten paljon jouhevammin hommat voisi hoitaa! Edellinen kirjoitti hyvin osuvasti... noin se vaan on 😞😡 ap
Tuntisin itseni totaaliseksi luuseriksi jos edes joutuisin harkitsemaan hakemista insinöörihommiin valtiolle tai kunnalle, vieläpä ruotsinkieliseen sellaiseen.
Enkä edes hae hommiin sellaisiin firmoihin joiden kassavirrasta leijonanosan tuottaa julkisen sektorin toimija.
Minä vaihdoin 20 vuoden jälkeen valtiolta yksityiselle, enkä ole suurempaa eroa huomannut. Riippuu vissiin vähän alasta.
Täällä on paljon päivähoitotätejä ja sairaanhoitajia, jotka nyt suuttuu. Uskovat omaan mantraansa työkiireistään, vaikka istuvat paljon perseellään juomassa kahvia ja juoruilemassa. Nähty on. Ite nykyään ynsityisellä muissa hommissa ja voin paremmin, vaikka työtahti on tuplat rankempaa. Tosin palkkakin on parempi. mutta nyt ansaitsen sen. Johtaminen ja asioiden seuraaminen julkisella surkeata. Annetaan uusia ohjeita, mutta jengi tekee miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kutsut itseäsi veronmaksajaksi? Missä organisaatiossa olet töissä? Kuinka on mahdollista ettei teillä ole yt-uhkaa? Minkä nimiseen järjestelmään kirjaat työaikasi? Haiskahdat huonolta provolta.
Miten niin miksi kutsun itseäni veronmaksajaksi!? No aika monta vuotta olen työstäni veroja tähän yhteiskuntaan maksanut ja tämä organisaatio johon menin töihin pyörii verovaroilla. Toki tuollakin on yt-uhka olemassa mutta ihan eri lailla kuin yksityisellä puolella. miksi ihmeessä olisin provo?! Ap
Miksi et vastaa kysymyksiin, ap? Missä olet töissä?
Olen eräässä isossa organisaatiossa terveydenhoitopuolella asiantuntijatehtävissä toimistossa. Ap
Tosi uskottavaa. Et uskalla kertoa edes yleisellä tasolla, millä alalla työskentelet, koska pelkäät jatkokysymyksiä. Olipa huono provo.
Olen itsekin seurannut tässä aika pitkään erään kaupungin työntekijän menoa, kun olen joutunut tekemään hänen kanssaan yhteistyötä viikottain. Aivan järkyttävää tehottomuutta ja avuttomuutta. Esimiehensä mielestä kaikki on kunnossa (olen kertonut esimiehelle haasteistani tämän työntekijän kanssa), ja on käynyt harvinaisen selväksi, että tämä hänet palkannut henkilö on samanlaista kaliiberia. Molemmat ihmeellisiä paperinpyörittäjiä ja ajattelevat tehneensä valtavan ison työn, kun saavat jonkun tyhjänpäiväisen tiedotteen tehtyä - siihenkin meni monta päivää.
Olen kyllä itsekin julkisella, mutta sanotaanko näin, että lääkäreitä, sairaanhoitajia, opettajia ja tiettyjä muita ammatteja ei voi laskea tähän julkisen puolen toimistotyöntekijöiden turhauttavaan verorahojen tuhlaustehottomuuteen. Omassa työpaikassani paahdamme läjäpäin töitä päivässä ja kehitämme jatkuvasti toimintaa. Perimmäisen syyn jäljitän kouluttautuneisuuteen; siihen, että tietynlaiset ihmistyypit hakeutuvat tietynlaisiin hommiin.
Olen itsekin tehottomassa ja yliresurssoidussa työpaikassa julkisella ja allekirjoitan mitä ap sanoo. Erilaisiakin paikkoja on, mutta ei ne jutut valtion suojatyöpaikoista ole tyhjästä syntyneet. Meilläkin vingutaan aina lisäihmisiä jos pari kuukautta vuodesta on kiireisempää ja porukka joutuu tekemään jonkin verran ylitöitä, viis siitä että suurin osa vuodesta menee kahvipöydässä istumiseen. Ei sitä kauhean kiire töissä voi olla jos joka päivä on aikaa yhteensä parin tunnin kahvitaukoihin ja tunnin lounaaseen, tai sitten voisi miettiä että pitäisikö priorisoida sitä ajankäyttöä...
Olen julkisella puolella töissä ja sanotaanko niin, että ongelmat on lähtöisin jo ihan siitä, että esimiehet ovat surkeita, ei mitään organisointikykyä eikä johtamistaitoja, papereita osataan kyllä pyöritellä ja huokailla suurta työmäärää, mutta siihen se sitten jääkin. Jos jostain ongelmasta sanotaan, niin toteaa että selvittäkää itse, jos sanotaan että jokin ylhäältä määrätty systeemi ei ole toimiva, niin kouhautellaan vain olkia, että ei voi mitään, näin on määrätty ja näin te teette.
Joten veronmaksjana kohdistani itse katseeni ihan ensisijaisesti sinne johtoon, kyllä se vie työntekijöiltäkin motivaatiota kun aikaa menee johonkin oheistoimintaan eikä siihen, että tehtäisiin se perustyö mahdollisimman hyvin. Kyllä on sitten joukossa myös niitä oikeita lusmujakin, jotka syö myös niiden ahkerien motivaatiota, uupuu jos ei itsekkin himmaa ja tee töitä välinpitämättömästi, koska lusmut kyllä ottaa kaiken hyödyn irti ahkerista, ja esimies ei edelleenkään tee mitään.
Huono provo. Keksi parempi.