Tuore ylioppilas sai jättiyllätyksen: umpisuolen tulehdus olikin syntymässä oleva vauva
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/tuore-ylioppilas-sai-jattiy…
Miten voi olla mahdollista ettei huomaa olevansa raskaana? Kyllähän se maha kasvaa edes jonkun verran.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Pitkäselkäisellä ja taaksepäin kallistuvan kohdun omaavalla vauva voi kasvaa selkärankaa pitkin ylöspäin. Silloin suolisto voi pysyä kohdun edessä, eivätkä vauvan liikeet tunnu. Vauvalla on silloin ylipäätään hyvin vähän tilaa liikkumiseen.
Vauvan vähäiset liikkeet voi helposti sekoittaa isompiin ilmavaivoihin. Ilmavaivatkin näkyvät päällepäin, sattuvat ja kerralla suolistokaasuja voi olla suolessa muutama litra.
Uhhuh kylläpä pierettää. Pieraisenpa...
*PRUUUUUUUH*
...WÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!
Oho...
Tiedän monta tapausta joissa lapsi syntyy yllätyksenä. Sukulaiseni eka raskaus ehti kahdeksannelle kuukaudelle ennen kuin lääkärikin tajusi epäillä raskautta. Sitä ennen lääkäri kirjoitti nesteenpoisto lääkkeitä turvotuksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäselkäisellä ja taaksepäin kallistuvan kohdun omaavalla vauva voi kasvaa selkärankaa pitkin ylöspäin. Silloin suolisto voi pysyä kohdun edessä, eivätkä vauvan liikeet tunnu. Vauvalla on silloin ylipäätään hyvin vähän tilaa liikkumiseen.
Vauvan vähäiset liikkeet voi helposti sekoittaa isompiin ilmavaivoihin. Ilmavaivatkin näkyvät päällepäin, sattuvat ja kerralla suolistokaasuja voi olla suolessa muutama litra.
No ei kyllä voi :D
Kuukautiset voivat tulla täysin normaaleina ja normaalin runsaina koko raskauden ajan. Ei ole edes mitenkään hirvittävän harvinaista.
Vaikka menkat jäisi poisi, ei niistä voi täysin vetää mitään johtopäätöksiä. Menkat voi olla hyvinkin epäsäännölliset ja tulla vaikka 4 kk välein. Lisäksi stressi aiheuttaa menkkojen poisjääntiä jne. Onhan ne yo-kirjoituksetkin yksi syy stressata. Monta syytä miksi ei välttämättä tule mieleen, että olenpa nyt raskaana kun ei näy menkkoja.
+ se että kaikilla ne menkat ei jää pois vaikka raskaana olisikin.
Tunnen yhden tällaisen naisen.
Ja toisen, joka tiesi itse, mutta onnistui salaamaan kaikilta muilta - tai oli 17 vee ja asui kotona. Kun synnytys alkoi, piti kertoa vanhemmilleen.
Ekan lapsen aikana monilla ei juurikaan vatsa kasva.
Kolmas nainen oli ollut raskaana noin 6 kk, ennenkuin tajusi: hän kertoi, että hänellä on vain 2-3 kuukautiset ollut aina per vuosi - ei osannut epäillä.
Jaa a, minä kyllä tiesin olevani raskaana mutta mahani oli loppuun saakka sen näköinen että olen vähän turvonnut ts. Syönyt huonosti. Ja olen hoikka. Lääkärikin iheitteli miten on niin pieni raskausvatsa, että ei siinä lihava tarvitse kyllä olla.
Mun tarinani ovat vähän toisin päin: takana kaksi raskautta ja kumpaakaan eivät ulkopuoliset huomanneet. Ekassa raskaudessa painoni nousi n. 7 kiloa ja toisessa n. 6. Olipa siinä aika paljon selittämistä ihan naapureillekin, että joo oikeasti, meillä on vauva. Ihan normaalikokoinen ja terve sellainen, molemmilla kerroilla.
Ekassa raskaudessani minulla ei ollut mitään muita raskausoireita kuin poisjääneet kuukautiset. Jos menkat olisivat tulleet koko ajan, en olisi tiennyt olevani raskaana. Vauva oli todella vähäliikkeinen ja "vaatimus" 10liikettä/tunti tuntui minusta utopistiselta. Viimeiset kolme viikkoa vauva oli liikkumaton. Niinpä en huomannut, että se kuoli kohtuun. Asia selvisi seuraavalla neuvolakäynnillä (39+5). Silloin se oli ehtinyt olla kuolleena jo päiviä. Siitä alkoi päivittely ja silmien pyörittely sekä ammattilaisen että maallikkojen taholta: ETKÖ SINÄ HUOMANNUT ETTEI SE LIIKU?
No en huomannut, koska sen normaali olotila oli liikkumattomuus. Ja kun kyseessä oli esikoinen, ei ollut kokemusta miten niiden kuuluisi liikkua. Ei auttanut selittelyt lääkärillekään "aina pitää tulla kun ei liiku!"
No seuraavassa raskaudessa noudatin tuota ohjetta vaan eipä ollut hyvä sekään "eihän ne koko aikaa liiku, nukkuuhan ne välillä". No mitäs sanoitte, että aina pitää tulla kun ei liiku.
Eli vaikka teidän omat vauvat olisi olleet melskaajia, niin kaikki ei ole. Turha vedota liikkeisiin, jotka olisi pitänyt tuntea.
Tiedän kyllä myös naisen, joka oli 9 kk raskaana ja tuli kipeäksi: vietiin synnyttämään, mutta se olikin puhjennut umpisuoli. Molemmat meinasi kuolla, kun meni niin kauan, ennenkuin lekurit tajusi, että synnytys ei ole alkanut, mutta umpisuoli on puhjennut.
Onhan raskaudessa muitakin oireita kuin mahan kasvaminen. Liitoskivut, harjoitussupistukset, raajojen turvotus, rintojen kasvaminen, hikoilu, närästys, väsymys, pahoinvointi... Pidän kummallisena, jos ei mitään näistä ole kokenut ennen synnytyksen alkamista. Tai, ettei hakeudu edes kouluterkkarille jonkin oireen takia. Kai hän kuitenkin tiesi harrastaneensa seksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai voiko menkat tulla raskaanakin?
Voi ne
Eivät ole kyllä normaalit menkat! Alussa voi olla tihkuttelua, mutta ei jatku koko raskauden ajan. Yli 3kg:n vauva ei kyllä piiloudu niin täysin.
Ihan määrältään tavallista vuotoa voi olla koko raskauden ajan.
Olen lukenut, että näissä odottaja kieltää itseltään raskauden mahdollisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Onhan raskaudessa muitakin oireita kuin mahan kasvaminen. Liitoskivut, harjoitussupistukset, raajojen turvotus, rintojen kasvaminen, hikoilu, närästys, väsymys, pahoinvointi... Pidän kummallisena, jos ei mitään näistä ole kokenut ennen synnytyksen alkamista. Tai, ettei hakeudu edes kouluterkkarille jonkin oireen takia. Kai hän kuitenkin tiesi harrastaneensa seksiä?
Kaikilla ei ole kaikkia oireita, eikä välttämättä mitään noista, ja suurimman osan oireista selittää moni muukin asia kuin raskaus, ei nuori nainen varmaan ihmettele että rinnat vähän kasvaa tai että närästää tai turvottaa.
Ei tarvise olla edes ylipainoinen että voi jäädä raskaus huomaamatta, joillakin on kohtu niin taaksepäin kääntynyt että hoikallakaan ihmisellä ei maha paljoa kasva. Työkaveri on tikkulaiha ja jäi juuri äitiyslomalle. Suurin osa työkavereista ei ollut hänen raskauttaan edes huomannut ja olivat aivan ihmeissään kun kerroin että on jäänyt vauvalomalle.
Menkat jäi pois ja odotin n 2 viikkoa ja ostin testin. Voi sitä Onnen päivää. Mulla oli herkkä olo ennen tietoa raskaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Kolme raskautta takana ja kaikissa järkky pahoinvointi. Ei olisi voinut olla huomaamatta. Mutta ei väsymystä, hikoilua, närästystä, liitoskipuja, turvotusta. Harjoitussupparitkin olivat pieniä vatsanväänteitä.
Näin Metti Forssellin kaupungilla, kun hän oli viimeisillään raskaana. Hänestä ei mitenkään huomannut, että oli raskaana. Laiha kuin mikä ja maha olematon.
Outoa, mutta kai se on uskottava että tollaista voi tapahtua? Ei kai muuten julkisuuteen tollaista tois?
Mun kahdessa ekassa raskaudessa ei ollut mitään "oireita".
Toki maha kasvoi ja rinnat turposi, eikä tietenkään ollut kuukautisia, mutta muuten olin ihan "oireeton".
Jälkikäteen sanoinkin että jos ei olis masu kasvanut niin en olis edes uskonut olevani raskaana.
Kolmatta odottaessani sainkin sitten kaikki klassiset oireet potenssiin kymppi, mutta se on toinen tarina se!
Näitä tapahtuu vuosittain. Tiedän naisen, joka töistä lähti kovan vatsakivun vuoksi sairaalaan. Sieltä sitten soitti yllätysvauvauutiset kotiin ja töihin. Hällä jo ennestään kaksi lasta, mutta ei mitää tietoa raskaudesta ollut eikä siis kukaan muukaan epäillyt.