Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä ihmeestä jotkut opiskelijat saa rahaa matkusteluun?

Vierailija
19.05.2017 |

Ne jotka ei ole käyneet töissä yms. Ihan vaan vanhemmilta? Terveisin opiskelija joka niin haluaisi lähteä kiertämään maailmaa mutta rahat on tiukilla vaikka töitäkin tekee koulun ohella ): olen 26 niihin aikoihin kun koulut valmiina ja tuntuu etten pääse ikinä elämään vapaana hetkeäkään kun on kahlittu näihin rutiineihin.

Nytkin koko kesä tiedossa pelkkää työtä ja säästämistä ja ne rahat kuluukin sitten jo ensi lukuvuoden aikana. Ja on karsitti ylimääräiset menot pois sun muut. Säästötilille jäänyt 500 euroa vuoden aikana ja matkusteluun tarttis olla ainaki 10 000 jos meinaa kierrellä ympäriinsä

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse matkustan opintolainalla! Turistikausien ulkopuolella, ja äkkilähdöillä saa halpoja lentoja. Viime talvena menin Thaimaahan tammikuun lopulla 300e lennot ees taas, ja viime kesänä Kreetalle 45e lennot ees taas. Nämä tosin oli päivän varoitusajalla olevia matkoja. Sitten toki yövyn halvimmassa mahdollisessa paikassa, enkö syö turistialueilla. Halvalla voi matkustaa! Toki nähtävyyksiin sitten menee enempi rahaa, mutta niihinkin voi päästä halvalla.

Vierailija
42/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko kurkannut Pallontallaajia?   Pikaisella lukaisemisella löytyi esim. tällainen ketju: http://www.pallontallaajat.net/pt3/keskustelu/index.php?topic=9985.0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luoja kun ihmiset ei tajua mitä kiertely tarkoittaa :D en puhunu jumaliste mistään viikon etelän reissusta tsiisus sentään vaan vuodesta tai enemmänki jos vois...

Ap

Sitten kysymys kuuluu, että kuinka moni opiskelija on lähtenyt vuodeksi kiertelemään Jenkkejä tai Aasian maita? Minä en nimittäin tunne yhtäkään. Sen sijaan tunnen paljon opiskelijoita, jotka ovat käyneet pari kertaa vuodessa viikon mittaisella halpalomalla. Itse kuulun myös tähän kastiin. Opiskelin, nostin opintolainaa ja tein töitä. Elin leveästi ja maksoin ihan omasta pussistani 2000€:n lomamatkan minulle ja puolisolleni (hänkin oli opsikelija, kävi töissä ja nosti myös lainaa. Asuminen yhdessä ja kulut meni puoliksi. Loman ostin meille lahjaksi itse).

Jos opiskelee, niin ei kai silloin edes voi lähteä kiertelemään vuodeksi yhtään minnekään? Silloinhan käydään koulussa. En ymmärrä kyllä yhtään mitä selität siellä :D

Opinnoista voi ottaa välivuoden kesken opintojen. Itse tein näin ja lähdin vuodeksi Australiaan working holiday-viisumilla. Oli muuten opintojenkin kannalta hyvä kun sain oman alan töitä eli työkokemus karttui ja tuon reissun jälkeen englanninkieliset kurssit sujuivat todella helposti ja olin todella paljon itsevarmempi muutenkin, ei ole paljon pelottanut sen jälkeen heittäytyä mihinkään tilanteeseen.

Sen verran tarvitsee olla rahaa, että saa lennot ja asumista kustannettua pariksi kuukaudeksi ja tietysti lisäksi matkavakuutus. Työpaikkaa voi hakea jo Suomesta käsin. Hätätilanteessa kohti banaanifarmeja. Minimipalkka on ihan kohtuullinen noissakin hommissa, joten silläkin saa rahaa säästöön kiertelyä varten. Ainakin silloin kuin itse olin, suomalainen sai Medicarenkin siihen päälle.

Vierailija
44/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustin ehkä kerran tai kaksi vuodessa opiskelijana.

Opintotuki + palkka vaihteli 600-1000 e välillä.

Vuokra 440, laskut ehkä vaan 60 e ja matkortti 50 e kuukaudessa.

En ryypännyt tai shoppaillut, joten sain säästöjä ihan ok + käytin välillä opintolainaa ja lomarahoilla kerran menin 2 viikon lomalle Barcelonaan.

Vierailija
45/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kesälomareissun budjetti max 1500 sisältäen lennot, majoitukset, autonvuokran, bensan ja kaikki käyttörahat /2 aikuista, 10 päivän matka.

Vierailija
46/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä kuulla näitä opiskelijoiden reissujuttuja. Tulee vähän motivaatiota tähänkin elämään. Voishan sitä aina alkaa vaa vetää pieniä reissuja kerrallaan mut jääkö sit toi pidempi irtiotto pois kokonaan.

Ap

Vierailija
47/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnitteilla oli enemmänkin lähteä sitten kun koulut on loppu. Sitä vartenha tässä yritetään säästää. Vuosi taukoa kaikesta paskasta ja sitten takaa suomeen elämään paska rutiinia päivästä toiseen...

Noita minireissujakin ois kiva tehdä mut se ois taas pois tosta isommasta irtiotosta.

Ap

Kirjoitit aiemmin käyneesi vain Ruotsissa ja Tallinnassa, tai jotain sellaista. Oletko ihan varma, että tuollainen reissu tyyliin yksin autolla Amerikan halki on paras vaihtoehto ensimmäiseksi "oikeaksi" ulkomaanmatkaksesi?

Vierailija
48/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän todellisuudesta ap trollaa? Ei opiskelijoille ole mitenkään tavanomaista lähteä vuodeksi reissuun, jos erilaisia vaihtoja ja työn tekemistä matkoilla ei lasketa.

Minä olen opintojen ohessa reissannut siellä täällä, kiertänyt eurooppaa koko kesän. Perustin opintojen oheen menestyvän yrityksen, joten niillä rahoilla reissaan aina kun mahdollista.

Vierailija
49/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi on säästöillä matkustanut pääosin. Me vanhemmat ollaan ostettu lahjaksi 2 matkaa ja vähän spossattu käyttörahaa.

Vierailija
50/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei nyt sitte. Maininnut jo moneen kertaan että käyn töissä ja silti kokoaja tullan sanomaan että työpaikka ja työnteko:D aloituksessakin luki jo. Eikö ihmiset ymmärrä luettua vai mikä mättii

Ap

Kysymys kuuluukin, että koska muut rahoittavat reissunsa tekemällä töitä, niin miksi sinulta ei onnistu sama?

Vierailija
51/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelin samaa omina opiskeluaikoinani. Ei mulla todellakaan ollut rahaa. No olen kyllä ehtinyt matkustella nyt vähän vanhempana todella paljon. Tosin lapsia, lainoja tai ylipäätään mitään ylimääräisiä rahareikiä ei ole.

Vierailija
52/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin vanhemmilla pitkään ilmaiseksi, en nostanut opintotukea vaan tein melkein joka päivä iltatöitä. Tuolla tavalla saa opintojen ohessa säästettyä alle parissa vuodessa yli kymppitonnin vaikka tekisi minimipalkkatöitä.

Tämä vaatii sen, ettei ole kauheasti kuluja, esim. menee pyörällä kouluun ja syö halvalla ja rankkaahan se on eikä voi kaikkiin opintoihin yhdistää.

Mahdollista on kyllä, jos olosuhteet on otolliset.

Vierailija
53/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks mun tuttu opiskelija reissaa aina kesät ulkomailla. Ei käy töissä, ja säästää opintotuen. Dyykkaa roskiksista ja sattaa syödä ruuaksi pelkkää riisiä. Sitten se reissaa liftaamalla, hyppää suoraan kotiovelta jonkun kyytiin. Toki on kertonut joskus seisseensä tienlaidalla 10 tuntia ja nukkuneensa joskus jossain ulkokatoksessa. On kuitenkin aika supliikki ja menevä mies, joten yöpaikkakin on useasti löytynyt ihan ilmaiseksi.

En kyllä tunne ketään, joka reissaisi jossain Amerikassa vuosia. Itse kyllä periaatteessa voisin, ton verran mulla on opintolainaa säästössä. Tuun hyvin toimeen opintotuella ja työstä saamalla palkalla, lainan oon nostanu vaan koska se on ilmasta rahaa ja kaikki säästössä.

Vierailija
54/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tapa opintojen loppuvaiheessa on osallistua tieteellisen konferenssiin. Abstrakti ehdolle, jos menee läpi, niin saa esitellä omaa tutkimusta (gradu, väitös). Tähän voi saada apurahaa; ei 100 % yleensä, mutta osan ainakin. Reissua voi venyttää ja pitää lomaa päälle (omakustanne).

Vierailija
55/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä opiskelija saa rahaa matkusteluun? Tuista säästämällä, ja käymällä opintojen ohessa töissä.

Mistä opiskelija saa rahaa vuoden kestävään ja 10 000€ maksavaan Jenkki-roadtrippiin? 99% opiskelijoista – ei mistään.

Otan esimerkin, äitini on siivooja ja itse olen opiskelija. Äitini nettotulot ovat 1600€/kk, itse saan sen vähän mitä tukia saa kuukaudessa (en ole onnistunut löytämään opiskeluaikatauluni kanssa yhteensopivaa työtä).

Nykyisillä menoillani (koska opiskelijana tottuu elämään niukasti), mikäli tulotasoni yhtäkkiä ponnahtaisi samaan kuin äidilläni on, saisin helpostikin säästettyä tuosta 1600€/kk tuon kaipaamasi 10 000€ vuodessa. (Realistisesti suhteutettuna 2 vuodessa, kun pitäisi säästää sen roadtripvuoden vuokrarahatkin, ettei mene kämppä alta.) Eli periaatteessa perus palkkatyöstä on mahdollista säästää roadtriprahat vuodessakin, mutta siinä hommassa saa kyllä olla melkoinen penninvenyttäjä sydämeltään muutenkin. Mutta, jos esimerkiksi äitini säästäisi vakkarityöstään nuo rahat ja lähtisi Jenkkeihin vuodeksi, hän todennäköisesti menettäisi sen työpaikkansa – kuten kävisi monelle samassa tilanteessa olevalle opiskelijallekin.

Opiskelijat matkustelevat sen takia maltillisemmin, että joko

A. ei ole niin paljoa rahaa käytössä, että pystyisi matkustelemaan pidennettyä viikonloppua tai viikkoa pidempään, tai sitten

B. on päästy kuin ihmeen kaupalla opiskelujen ohessa hyväpalkkaiseen työhön, ja vaikka rahaa tilille talteen ehkä säästettäisiinkin, ei ole varaa ottaa tuollaista breikkiä työnteosta, koska siihen se vakaa rahavirta katkeaisi oitis.

Vierailija
56/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luoja kun ihmiset ei tajua mitä kiertely tarkoittaa :D en puhunu jumaliste mistään viikon etelän reissusta tsiisus sentään vaan vuodesta tai enemmänki jos vois...

Ap

Mites ne opiskelijat kiertelevät sen vuoden, kun yleensä ovat koulussa lomia lukuunottamatta?  Luulen että sinulla on mennyt muutama ihmisryhmä sekaisin: opiskeluiden ja töiden välissä olevat tyypit jotka tosiaan voivatkin viettää välivuotta ulkomailla; reppureissaajat, jotka samoin ovat yleensä elämänvaiheiden välissä tai jopa jo olleet työelämässä ja halunneet irti oravanpyörästä; vaihto-oppilaat, jotka ovat sen vuoden ulkomailla tosiaan opiskelujensa aikana ja voivat esim. sinä aikana tehdä road trippejä sen hetkisessä asuinmaassaan jne (kun kerran siellä jo asuvat).

Ei millään pahalla mutta huomaa kyllä että matkustaminen ei ole sinulle tuttua puuhaa. Matkustamisen hinta ja matkustajatyypit aivan hakusessa.

Jos haluat opiskelujen aikana matkustella, suosittelen tosiaan menemään vaihtariksi. Tai sitten pitämään välivuoden: kesän ja syksyn teet kokopäivätöitä rahaa kartuttaaksesi ja sitten vietät kevään vaikkapa Aasiaa kierrellen.

T. 36 maassa käynyt 27-vuotias

Vierailija
57/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde vaihtoon.Itse olin Unkarissa Erasmus- vaihdossa ja siellä täydet asumus ja opintotuet riittää ihan makeasti.Koulu maksoi lennot ja vielä stipendin.Siellä junalla pääsi joka vkl muutamalla kympillä eri maihin...Ja siellä koulu järjesti myös paljon reissuja.

Vierailija
58/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ehkä lähtis ihan toiselle mantereelle ennenkö oma mantere on koluttu läpi?

noin niinkun matkustuskokemusta ylipäätänsä vähän lisää siis jotta osaa suunnitella kaiken mahdollisen...

kokeilisit ensin vaikka britanniaa tai italiaa, tosin italiaan ei ehkä kannata nyt mennä jos siellä on tulivuori ongelmaa, eli kannattaa vähän googletella kohteita etukäteen

ja amerikkaan ei ehkä kannata muutenkaan lähtee, saattaa yllättäen kasvaa muuri rajoille, et pääse enään poies sieltä:D

Vierailija
59/61 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka ei ole käyneet töissä yms. Ihan vaan vanhemmilta? Terveisin opiskelija joka niin haluaisi lähteä kiertämään maailmaa mutta rahat on tiukilla vaikka töitäkin tekee koulun ohella ): olen 26 niihin aikoihin kun koulut valmiina ja tuntuu etten pääse ikinä elämään vapaana hetkeäkään kun on kahlittu näihin rutiineihin.

Nytkin koko kesä tiedossa pelkkää työtä ja säästämistä ja ne rahat kuluukin sitten jo ensi lukuvuoden aikana. Ja on karsitti ylimääräiset menot pois sun muut. Säästötilille jäänyt 500 euroa vuoden aikana ja matkusteluun tarttis olla ainaki 10 000 jos meinaa kierrellä ympäriinsä

Opintotuet ovat niin suuria, että on varaa matkustella. Joutaa niistä leikata.

Vierailija
60/61 |
21.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ripulilääkematka 2 vk puoleen hintaan tarjolla: näillä opiskelijat matkustaa.

http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005217992.html