Mistä ihmeestä jotkut opiskelijat saa rahaa matkusteluun?
Ne jotka ei ole käyneet töissä yms. Ihan vaan vanhemmilta? Terveisin opiskelija joka niin haluaisi lähteä kiertämään maailmaa mutta rahat on tiukilla vaikka töitäkin tekee koulun ohella ): olen 26 niihin aikoihin kun koulut valmiina ja tuntuu etten pääse ikinä elämään vapaana hetkeäkään kun on kahlittu näihin rutiineihin.
Nytkin koko kesä tiedossa pelkkää työtä ja säästämistä ja ne rahat kuluukin sitten jo ensi lukuvuoden aikana. Ja on karsitti ylimääräiset menot pois sun muut. Säästötilille jäänyt 500 euroa vuoden aikana ja matkusteluun tarttis olla ainaki 10 000 jos meinaa kierrellä ympäriinsä
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Siis puhun nyt sellaisesta että menis vaikka koko amerikan läpi kierrellen kunnostetulla asumiseen tarkoitetulla pakettiautolla. Siihen menee rahaa aivan jumalattomasti. Ja en ole kermaperse. En ole käynyt muualla kun ruotsissa elämäni aikana.
Ainakin vuosi reissussa olemista siis! Ei paikallaan oloa vaan nimenomaan kiertelyä
Ap
Australian work&holiday ikäraja onkin kuulemma 35. Usa on sama, muistaakseni? Tällä systeemillä voit AP olla vuoden: teet hanttihommia ja matkailet paikasta toiseen. Elämisen maassa saat kustannettua hanttihommilla; matkalippuun, vakuutukseen ja vararahastoon tarvitset rahaa. Suosittelen.
Reissasin viime kesänä 2 kk Itä-Euroopan halki. Halvat lennot Albaniaan, sieltä busseilla ja liftaten Tallinnaan, josta laivalla yli Suomeen. Hostellit 6-12 euroa/yö, välillä tähän sisältyi aamiainenkin.
Myös trans-Siperian junamatkan voi tehdä edullisesti, halvimmassa vaunussa tutustuu muutenkin parhaiten kanssamatkustajiin:)
Vastaavia matkoja voi tehdä vaikka minne, ei ole "paikallaan oloa vaan kiertelyä". Pakkoko sinne jenkkeihin on asuntoautolla heti lähteä.
19 jatkaa, näin nyt kommenttisi että haluat isolle reissulle jossa kierretään jopa mannerta? Ei valitettavasti ole realistinen tavoite ellet oikeasti ole jatkuvassa osa-aikatyössä tai ole jo nuorempana säästänyt rahaa sitä varten. Tai omista rikkaita vanhempia joilla on kukkaronnyörit löysällä.
Hei nyt sitte. Maininnut jo moneen kertaan että käyn töissä ja silti kokoaja tullan sanomaan että työpaikka ja työnteko:D aloituksessakin luki jo. Eikö ihmiset ymmärrä luettua vai mikä mättii
Ap
Vierailija kirjoitti:
No höpö höpö. 500€ pääsee jo vaikka mihin, kun vain osaa etsiä. Ja joissakin asioissa kannattaa tinkiä, ei tarvita esimerkiksi mitään 5 tähden hotellia jne jos siellä käydään vain nukkumassa.
Jos haluaa opiskeluaikana matkustella mutta kesätyörahat ei riitä, niin sitten yrittää hommata ympärivuotisen osa-aikatyön. Muuta en valitettavasti keksi. Itse olen osa-aikatöissä ja saan aina raavittua rahaa kasaan matkustelua varten. Jos ei osa-aikaista työtä löydy niin ei auta kuin odottaa siihen että valmistuu ja toivottavasti löytää työn jossa kertyy lomaa ja/tai rahoja lomailuun.
Olethan budjetoinut menojasi jne? Niitä seuraamalla huomaa kyllä onko mahdollista karsia jotain turhaa ostettavaa tms. johon kuluvat rahat voisi käyttää lomakassaan.
Köyhäillen opintotuella pystyy tekemään Erasmusvaihdon; on tietysti opiskeltavakin, mutta näkee myös sitä maata. Erasmus: on jämäpaikkojakin, joihin voi hakea vaikka nyt. Opintolainaa - ei tätä kannata liikaa pelätä.
Kelalta voisit hakea matkailu- ja viihdeavustusta (ns. diskoraha), jos et olisi mennyt töihin. Itse sain 4000 euroa kesäksi, käyn muutamalla keikalla ihan Euroopassa. Vähän tekisi mieli maksaa siitä syksyn vuokria, mutta tarkastavat kaiken todella huolellisesti. Kaveriltani perittiin 450 euroa takaisin kun ei ollut liittänyt todisteita lisäviinan ostosta pullopanteilla :(
Monet opiskelijat toki saavat avustusta sukulaisiltaan. Luokallani on tyttö, jolla on kymmeniä anteliaita setiä eikä tämä tyttö taidakaan koskaan olla puutteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis puhun nyt sellaisesta että menis vaikka koko amerikan läpi kierrellen kunnostetulla asumiseen tarkoitetulla pakettiautolla. Siihen menee rahaa aivan jumalattomasti. Ja en ole kermaperse. En ole käynyt muualla kun ruotsissa elämäni aikana.
Ainakin vuosi reissussa olemista siis! Ei paikallaan oloa vaan nimenomaan kiertelyä
Ap
Australian work&holiday ikäraja onkin kuulemma 35. Usa on sama, muistaakseni? Tällä systeemillä voit AP olla vuoden: teet hanttihommia ja matkailet paikasta toiseen. Elämisen maassa saat kustannettua hanttihommilla; matkalippuun, vakuutukseen ja vararahastoon tarvitset rahaa. Suosittelen.
Mun tuttu on 22, vuoden australiassa ja käy töissä siellä yms? Mikä toi ikäraja juttu nyt sit on? Siellä on monia suomalaisia nuoria jotka on pidempää aikaa ja käy töissä
Ap, tää sun ongelmasi on nyt ihan pääsi sisällä. Ei 99,9999% opiskelijoista ole rahaa lähteä vuodeksi kierteleen kesätöiden turvin. Jos tunnet yhden joka on näin tehnyt, on hän varmaan saanut rahaa esim. perintönä tms. Hieno homma hänelle, mutta turha sun on asiaa sen kummemmin pähkäillä koska ei se ole itsenäisen opiskelijan palkkatuloilla mahdollista mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Reissasin viime kesänä 2 kk Itä-Euroopan halki. Halvat lennot Albaniaan, sieltä busseilla ja liftaten Tallinnaan, josta laivalla yli Suomeen. Hostellit 6-12 euroa/yö, välillä tähän sisältyi aamiainenkin.
Myös trans-Siperian junamatkan voi tehdä edullisesti, halvimmassa vaunussa tutustuu muutenkin parhaiten kanssamatkustajiin:)
Vastaavia matkoja voi tehdä vaikka minne, ei ole "paikallaan oloa vaan kiertelyä". Pakkoko sinne jenkkeihin on asuntoautolla heti lähteä.
Kohdemaa tosiaan halvat vs. kalliit. USA:ta matkailuautolla kiertävät kulkee epäilemättä vanhempien rahoilla.
Epämukavuusalueelle meneminen: hostellissa ryhmähuoneissa yötä, kävelyä, ruoka itse keittäen, halvat lennot& bussit ym.
Kukaan opiskelija ei tee mitään vuoden road trip reissua.. Haloo
Ne jotka ovat vuoden pois, ovat säästäneet reissuunsa ja hommanneet työpaikan kohdemaassa.
Laosissa elelee leppoisasti alle kympillä päivässä. Lähďe sinne pariksi kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No jos opiskelijalla on noin (yli)suuret haaveet niin sitten ei auta kuin paiskia hemmetisti töitä ja kituuttaa pitkän aikaa ellei pappa betalar :D Ihan kuule työssä käyvätkin joutuu säästämään pitkän aikaa että pääsee edes sille viikon rantalomalle kerran viidessä vuodessa. Tee töitä siellä reissun päällä niin pääset aina paikasta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mun tuttu on 22, vuoden australiassa ja käy töissä siellä yms? Mikä toi ikäraja juttu nyt sit on? Siellä on monia suomalaisia nuoria jotka on pidempää aikaa ja käy töissä
Googlaa working holiday. Tähän, kuten au pair, on maiden asettamia yläikärajoja. Ne vaihtelee maittain. ( Vanhat kai tippuisi sairaaloihin?!?!?) Nyt on kyllä jokon granny au pair juttukin mummoille ja papoille!
Australiassa on erittäin tiukka ulkomaalaispolitiikka.
Vierailija kirjoitti:
Luoja kun ihmiset ei tajua mitä kiertely tarkoittaa :D en puhunu jumaliste mistään viikon etelän reissusta tsiisus sentään vaan vuodesta tai enemmänki jos vois...
Ap
Sitten kysymys kuuluu, että kuinka moni opiskelija on lähtenyt vuodeksi kiertelemään Jenkkejä tai Aasian maita? Minä en nimittäin tunne yhtäkään. Sen sijaan tunnen paljon opiskelijoita, jotka ovat käyneet pari kertaa vuodessa viikon mittaisella halpalomalla. Itse kuulun myös tähän kastiin. Opiskelin, nostin opintolainaa ja tein töitä. Elin leveästi ja maksoin ihan omasta pussistani 2000€:n lomamatkan minulle ja puolisolleni (hänkin oli opsikelija, kävi töissä ja nosti myös lainaa. Asuminen yhdessä ja kulut meni puoliksi. Loman ostin meille lahjaksi itse).
Jos opiskelee, niin ei kai silloin edes voi lähteä kiertelemään vuodeksi yhtään minnekään? Silloinhan käydään koulussa. En ymmärrä kyllä yhtään mitä selität siellä :D
Mun tutut opiskelijat tekevät vaikka mitä reissuja, mutta niitä tehdään pikkubudjetilla. Halvat lennot, halvat hostellit tai sohvasurffaus ja jos lähdetään puolen vuoden matkalle, matkan aikana tehdään töitä.
Aika moni rahoittaa elämisensä työllä ja opintotuella ja ottaa reissuja varten lainaa. Parilla tonnilla pystyy jo tekemään pitkän reissun, koska kalliimmissa kohteissa (vaikka Australia tai Uusi-Seelanti) nuorehko henkilö saa määräaikaisen työviisumin automaattisesti ja halvemmissa paikoissa (Intia, Thaimaa) elinkustannukset ovat niin pienet, että pienelläkin summalla pärjää pitkään.
Kymppitonnin matkoja ei tee kukaan.
Omat lapset ovat opiskelijoita ja ainakin heidän mukaansa opiskelukavereiden matkat ovat just lyhyitä pienen budjetin Euroopan lomia, opiskelijavaihtoja tai reppureissaamista Aasiassa mahdollisimman halvalla. Noihinkin pitää tehdä jos mitä pätkätyötä ja säästää joka asiassa. En ole kuullut yhdestäkään, joka olisi ollut koko vuoden reissussa paitsi pari hyvätuloista vuorotteluvapaan viettäjää.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka ei ole käyneet töissä yms. Ihan vaan vanhemmilta? Terveisin opiskelija joka niin haluaisi lähteä kiertämään maailmaa mutta rahat on tiukilla vaikka töitäkin tekee koulun ohella ): olen 26 niihin aikoihin kun koulut valmiina ja tuntuu etten pääse ikinä elämään vapaana hetkeäkään kun on kahlittu näihin rutiineihin.
Nytkin koko kesä tiedossa pelkkää työtä ja säästämistä ja ne rahat kuluukin sitten jo ensi lukuvuoden aikana. Ja on karsitti ylimääräiset menot pois sun muut. Säästötilille jäänyt 500 euroa vuoden aikana ja matkusteluun tarttis olla ainaki 10 000 jos meinaa kierrellä ympäriinsä
Tälläisia ihmisiä ei montaa ole oikeasti. Jos opiskelijalla on ollut varaa lähteä vuoden reissulle kiertelemään maailmaa 10 tonnilla, niin joko vanhemmat ovat maksaneet sen, hänellä on omaisuutta omasta takaa tai sitten joku muu on maksanut sen matkan tai on otettu paljon lainaa.
Tosielämässä nämä opiskelijamatkailijat osaavat matkustaa paljon halvemmalla. Matkustavat lyhyempiä matkoja. Yöpyvät tuttavilla. Syövät halvalla ja vähän. Matkustavat halvempiin maihin tai tekevät samalla töitä jossain reissun aikana. Hyödyntävät vaihtoohjelmia jne.
Noihin 10 tonnin maailmankiertomatkaille lähtevät eläkeläiset eivät opiskelijat. Paitsi rikkaiden lapset.
Suunnitteilla oli enemmänkin lähteä sitten kun koulut on loppu. Sitä vartenha tässä yritetään säästää. Vuosi taukoa kaikesta paskasta ja sitten takaa suomeen elämään paska rutiinia päivästä toiseen...
Noita minireissujakin ois kiva tehdä mut se ois taas pois tosta isommasta irtiotosta.
Ap
Tiedän, siis tunnen, yhden ihmisen joka teki maailmanympärysmatkan: ei ollut opiskelija. Myi yrityksensä 30 ja risat ja matkusti koko vuoden (taustalla myös paraneminen vakavasta sairaudesta --> syy sapattivuoteen).
Mä olin 1 v Irlannissa tarjoilemassa; sillä elätin oloni. En ollut opiskelija enää - olin 27 v. En ollut koskaan tarjoillut tai ei ollut sen alan koulutusta etukäteen. Ne opettaa kyllä.
.
Muuten vastaus on AP: sikarikkaat vanhemmat, mutta kenelläkään ketjussa ei ole näitä.
Mene vaihto-opiskelijaksi Keski-Eurooppaan, sieltä on halpa lennellä ympäriinsä.