Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Minulle tarjottiin juuri Spring Housen yksilövalmennusta jossa viilataan cv:ta, etsitään vahvuuksia ja haetaan piilotyöpaikkoja. Tämä on tarkoitettu vain akateemisille työnhakijoille.
Jos sä Merjamerkantti jäät työttömäksi, niin sä menet kaupan kassalle vaikka kuinka olisit reittä pitkin edennyt johtaja.
Ei pidä paiikkaansa, että olisi rajattu vain akateemisille. Joku yksittäinen työnhakuryhmä on voitu rajata tietylle ryhmälle, jotta saavat paremmin vertaistukea toisistaa, mutta yksilöllistä työhönvalmennuspalvelua ostetaan ihan kaikille työnhakoijoille, jos nähdään se tarpeellisena tai asiakas hoksaa sitä toivoa. Kummallista on se, että näihin ostopalveluihin sitä rahaa riittää yllinkyllin. Ne kun ostetaan nääs yrityksiltä, eli just sitä mitä hallitus haluaa.
Joka tekee ilmaishommia niin että siitä yrittäjä jää voitolle ansaitsee sakinhivutusta. Mämmikouraisuutta ja huolimattomuusvirheitä kehiin jos tommoseen joutuu.
Vierailija kirjoitti:
Voisko niiltä työttömiltä vähän nipistää korvauksista ja laittaa se suoraan yritystukiin?
Hys, ei kannata antaa yhtään lisää pöljiä ideoita.....
Ottavat pian "kopin"!
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa sanotaan, etä aiotaan säännöillä pitää huolta siitä etteivät nämä työelämäkokeilijat korvaa oikeita työntekijöitä. Silti on suunniteltu, että jakso saattaa kestää puolikin vuotta. Siinä tapauksessa kyllä ihan varmasti korvaavat työntekijöitä! Jos jakso olisi vain kuukauden mittainen, niin työnantaja ei ehtisi kauheasti hyötyö tästä kun aikaa kuitenkin menisi opastamiseen, mutta puoli vuotta! Tähän ei pidä kenenkään suostua.
Joo, ja näissä säännöissä käy aina niin, että joku porsaanreikä keksitään, jollain tavalla onnistutaan keplottelemaan niin, että ehdotuksen vaikutus on juuri se mitä noilla säännöillä yritetään estää. Näin käy aina. Esim. kuntouttavaa ei muistaakseni saisi tehdä yksityisyrityksessä mutta niin vaan kunta hankkii yksityisiltä työtä jolla työllistää kuntoutettavia työpajoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en oikeasti usko, että hyvää tulosta haluava yritys voisi pyörittää 6kk pätkissä ilmaistyöntekijöitä. On ihan hyvä ajatus ottaa joku ensin työttömyyskorvauksella kokeilemaan, pitkäaikaistyöttömän palkkaamiseen kuitenkin on aika iso kynnys. Mutta siihen pitäisi liittää jokin velvoite oikeasti työllistää ko henkilö jakson päätteeksi, jos hänestä hommaan on. Tai laatia suhteellisen laaja selvitys työkkärille miksi ei, jos henkilö osoittautuu toivottomaksi (tms juttu, mistä ei selviä vain toteamalla, ettei soveltunut).
Aiii että miten rasahduttaa tämä nykyinen systeemi kyllä. Olin työkokeilussa pari vuotta sitten pari kuukautta kahvilassa, joka lupaili kesätöitä jos kaikki menee hyvin. Tavallinen tarina kai. Työkokeilun jälkeen sanottiin että kiitos ja hei, ja pomon kirjoittamassa palautepaperissa työkkäriin luki vain että ammattitaito puuttuu, kehitettävää asiakaspalvelussa, ei mahdollisuutta palkata. En kertaakaan kuullut mitään kehitystarvetta tai negatiivista palautetta työnteostani, ja olin joissain asioissa jopa parempi kuin vakkarityöntekijät (sanoivat itse niin, ja kehuivat persoonaani ja asennettani työhön). Heti seuraavana päivänä siitä kun lopetin paikassa aloitti uusi työkokeilija... En ymmärrä miksi työkkäri ei valvo noita mitenkään. Paskan maku jäi tosissaan.
Työkkäri valvoi sentään ennen niin, ettei semmoiseen yritykseen, josta on irtisanottu tai lomautettu työntekijöitä, saa laittaa työkokeilijaa. Tämän vuoden alusta sekin sääntö poistui, koska nykyhallitus haluaa näin. Työkkäri ei valvo, koska mitään sääntöjä ei ole. Me emme saa itse päättää sääntöjä, vaan kaikki tulee ministeriöstä, eli hallitukselta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi olla epäsuosittu näkökulma, mutta joillekin ihmisille työkokeilu / harjoittelu / kuntouttava / mikäikinä on oikeasti hyvä vaihtoehto. Siis sellaiselle ihmiselle, jonka työkyky on oikeasti alentunut ja tavoitteena on vain testata miten paljon voi töitä pystyy tekemään. Moniongelmainen sukulaiseni pääsi työkokeiluun, ja se oli hänelle tarpeeksi kevyt tapa kokeilla työntekoa. Työkokeilupaikan tarjoajalle ei hänestä koitunut varmaan juurikaan hyötyä, sillä hänelle tuottaa vaikeuksia mennä edes ajoissa työpaikalle vuoron alkaessa. Kokemus oli hänelle kuitenkin positiivinen.
Tällaiset työttömät tarvitsevat aivan erikseen suunnitellut SOTE-puolen työkyvyn kartoitukset ja ohjaukset, kuntoutukset jne. Suurin osa työttömistä on koulutettuja, työelämässä paljon olleita ja edelleen täydessä työkunnossa, eivätkä he tarvitse työssä pärjätäkseen mitään kuntoutuksia tai harjoittelujaksoja, ongelma on työmarkkinoissa ja rakenteissa, jotka ovat muuttuneet ja tällaiset ehdotukset palkattomasta työstä vääristävät työmarkkinoita entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tarjottiin juuri Spring Housen yksilövalmennusta jossa viilataan cv:ta, etsitään vahvuuksia ja haetaan piilotyöpaikkoja. Tämä on tarkoitettu vain akateemisille työnhakijoille.
Jos sä Merjamerkantti jäät työttömäksi, niin sä menet kaupan kassalle vaikka kuinka olisit reittä pitkin edennyt johtaja.
Ei pidä paiikkaansa, että olisi rajattu vain akateemisille. Joku yksittäinen työnhakuryhmä on voitu rajata tietylle ryhmälle, jotta saavat paremmin vertaistukea toisistaa, mutta yksilöllistä työhönvalmennuspalvelua ostetaan ihan kaikille työnhakoijoille, jos nähdään se tarpeellisena tai asiakas hoksaa sitä toivoa. Kummallista on se, että näihin ostopalveluihin sitä rahaa riittää yllinkyllin. Ne kun ostetaan nääs yrityksiltä, eli just sitä mitä hallitus haluaa.
Oletko sä nyt kateellinen siitäkin että Suomella ei ole varaa menettää pitkään töitä tehneitä maistereita kortistoon? Kummallista kun mua ei pakoteta siivoamaan?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa sanotaan, etä aiotaan säännöillä pitää huolta siitä etteivät nämä työelämäkokeilijat korvaa oikeita työntekijöitä. Silti on suunniteltu, että jakso saattaa kestää puolikin vuotta. Siinä tapauksessa kyllä ihan varmasti korvaavat työntekijöitä! Jos jakso olisi vain kuukauden mittainen, niin työnantaja ei ehtisi kauheasti hyötyö tästä kun aikaa kuitenkin menisi opastamiseen, mutta puoli vuotta! Tähän ei pidä kenenkään suostua.
Aivan. Ja esimerkisi meillä käytetään kausityöntekijöitä vakituisten lisäksi. Esimerkiksi nyt aloittaa määräaikainen, jolle ei ole enää lokakuun jälkeen töitä, ellei jotain omituista tapahdu markkinatilanteessa. Pidennetty kesätyö ja palkattava tietää sen, että on sesonkityöntekijä. Tähän ilmainen työntekijä olisi loistava. Kyse on helposta aputyöstä.. Jäisi nekin touhutonnit omaan taskuun. Tämän kausityöntekijän palkka on 1900 ja sivukuluineen jotain 2800-2900. Tuon voisi nostaa vaikka itselleen lisäpalkkana. :)
t: edellisellä sivulla kirjoittanut yrittäjä
PS. Jos joku ihmettelee, miksi yrittäjänä vastustan, niin syy on tasan se, etten näe tässä mitään järkeä pitkän päälle. Ei yhteiskunta voi maksaa työntekijöiden palkkoja. Eikä tästä voi tavallaan välttämättä poiskaan jäädä, jos kaikki muut lähtee mukaan tai ei pian ole sitä yritystä. Kaikille parempi, että työnantaja maksaa palkan ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on hallitus sen verran suostunut lukemaan tutkimuksia, että työllistämistoimista kaikkein vaikuttavin yksilötasolla on noin vuoden mittainen palkkatukityö. Mitäpä sitä ottamaan huomioon, että palkkatukityössä saa myös sitä palkkaa...
Miksei ennemmin maksettaisi työttömille edes sen työttömyyskorvauksen suuruista palkkaa ja annettaisi oikea työsuhde? Tietysti osa-aikaisen tuntimääränä. Samalla tavalla vääristää työvoiman tarvetta, mutta palkkatyöntekijän asema olisi paljon parempi työnhakijalle ja myös työnantajat arvostaisivat sitä enemmän kuin "kokeilua."
Nykyhallitus ei usko palkkatukeen. Sen määrää on pudotettu vuosi vuodelta. Lisäksi tämän vuoden alussa poistoi yhdistyksiltä mahdollisuus 100% palkkatukeen.
Miten sitten suojellaan esim. minun työpaikkaa? Yritykset käyttävät systeemiä hyväksi, työntekijöitä heitetään ulos tarpeettomina, kun ilmaisia työntekijöitä löytyy. Seurauksena se, että itse olen ilmaisena orjana tuolla jossain tekemässä työtä puolet halvemmalla siitä mitä ennen sain.... Mitä nämä hommat on, joita jotkut ei jo tee 100 varmasti?
Mitä sitä sitten enää maksaa palkkaa yhtään kellekään? Hyvin tulee jokainen suomalainen toimeen sillä peruspäivärahalla.
Oikeasti nyt... Mitä iloa kansalle on suomalaisten yritysten pärjäämisessä globaaleilla markkinoilla, jos siitä ei hyödy kukaan muu kuin yritysten omistajat, jotka monet eivät maksa edes veroja Suomeen? Minulle ainakin on ihan sama saako tuotteita myydyksi kiinalainen vaiko suomalainen firma, jos en itse hyödy kummassakaan tapauksessa, en palkkapussissa enkä verorahoilla tuotettuina palveluina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en oikeasti usko, että hyvää tulosta haluava yritys voisi pyörittää 6kk pätkissä ilmaistyöntekijöitä. On ihan hyvä ajatus ottaa joku ensin työttömyyskorvauksella kokeilemaan, pitkäaikaistyöttömän palkkaamiseen kuitenkin on aika iso kynnys. Mutta siihen pitäisi liittää jokin velvoite oikeasti työllistää ko henkilö jakson päätteeksi, jos hänestä hommaan on. Tai laatia suhteellisen laaja selvitys työkkärille miksi ei, jos henkilö osoittautuu toivottomaksi (tms juttu, mistä ei selviä vain toteamalla, ettei soveltunut).
Aiii että miten rasahduttaa tämä nykyinen systeemi kyllä. Olin työkokeilussa pari vuotta sitten pari kuukautta kahvilassa, joka lupaili kesätöitä jos kaikki menee hyvin. Tavallinen tarina kai. Työkokeilun jälkeen sanottiin että kiitos ja hei, ja pomon kirjoittamassa palautepaperissa työkkäriin luki vain että ammattitaito puuttuu, kehitettävää asiakaspalvelussa, ei mahdollisuutta palkata. En kertaakaan kuullut mitään kehitystarvetta tai negatiivista palautetta työnteostani, ja olin joissain asioissa jopa parempi kuin vakkarityöntekijät (sanoivat itse niin, ja kehuivat persoonaani ja asennettani työhön). Heti seuraavana päivänä siitä kun lopetin paikassa aloitti uusi työkokeilija... En ymmärrä miksi työkkäri ei valvo noita mitenkään. Paskan maku jäi tosissaan.
Työkkäri valvoi sentään ennen niin, ettei semmoiseen yritykseen, josta on irtisanottu tai lomautettu työntekijöitä, saa laittaa työkokeilijaa. Tämän vuoden alusta sekin sääntö poistui, koska nykyhallitus haluaa näin. Työkkäri ei valvo, koska mitään sääntöjä ei ole. Me emme saa itse päättää sääntöjä, vaan kaikki tulee ministeriöstä, eli hallitukselta.
No logo. Mutta maine. Puskarumpu. Sellainen sivusto on olemassa jossa ilmiannetaan ilmaisia harjoittelijoita jatkuvasti etsivät työnantajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saavat yritykset "motivoituneita" työntekijöitä tällä menetelmällä. Itse jos joutuisin tälläiseen orjatyöhön,olisin koko velvoitteen ajan sairauslomalla. Onneksi 55v. akalla on kremppoja mitä valittaa.
Mitenkähän sä sinne saikulle pääset? Soten myötä lääkärit tulee maksaan niin paljon, ettei työttömillä ole niihin varaa. Ja työterveys kuuluu vain palkansaajille.
Emme me kaikki työttömät ole köyhiä, kuten kuvittelet.😂Työttömälläkin voi olla varallisuuutta. Pappa betalar. Sitäpaitsi, terveyskeskus on meitä köyhiä varten. Vituttaako? 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sä nyt kateellinen siitäkin että Suomella ei ole varaa menettää pitkään töitä tehneitä maistereita kortistoon? Kummallista kun mua ei pakoteta siivoamaan?
Enhän minä sitä sanonut, että tuo palvelu olisi huono asia. Ne vaan halutaan nykyään ostaa yritylsiltä. TE-toimistojen väki on vähennetty minimiin, niin ettei ehditä enää ohjata asiakkaita työnhaussa, vaan saadaan soitella 10 minuutin pikapuheluita. Sitten ostellaan kaksi kertaa kalliimmalla rahalla ostopalveluja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No logo. Mutta maine. Puskarumpu. Sellainen sivusto on olemassa jossa ilmiannetaan ilmaisia harjoittelijoita jatkuvasti etsivät työnantajat.
Niin ja te toimisto oli ainakin erittäin kiinnostunut firmasta josta lähdin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä sivustoa lukee ja kuka oikeasti välttelee niitä yrityksiä?
Täähän tulee vain niille jotka muutoin laitetaan kuntouttavaan. Kuntouttavaan ei voi tervettä työtöntä laittaa. Ei edes pitkäaikaistyötöntä. Pitkäaikaistyöttömyys ei ole sairaus tai vamma tai muu sellainen joka estää henkilön tekemästä normaali työtä.
Eli tää on vajaakuntoisille tarkoitettua. 4tuntia kerran viikossa on pienin määrä minkä joutuu tekemään. Esim kaupassa voitas sellasta käyttää kuorman purkuun. Mutta kun muutaman kerran purkaa väärin niin eiköhän ahneempi kauppias opi. Tai sitten kannattaa pelotella palkkatyöläisiä tekemällä työ hyvin ja kertoa heille että saat heidän paikkansa jos työ luistaa hyvin.
Ehdotus on typerä ja lähinnä peite ehdototus sille edelliselle typeryydelle. Työministerikin lähti Usaan pakoon kun ei kehtaa lukea idiootteja päätöksiään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja te toimisto oli ainakin erittäin kiinnostunut firmasta josta lähdin...
Ehkä aikaisempina vuosina te-toimisto olikin kiinnostunut. Ennen oli myöskin semmoinen sääntö ettei mielellään järjestetty työkokeiluja kesäksi ettei niillä korvata kesätyöntekijöitä. Enää ei oo sitäkään sääntöä.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan alle viiskymppisiä, täysin terveitä ja työkykyisiä entisiä kansanedustajia "sopeutumiseläkkeellä" jonka kansa maksaa. Hah hah hah.
Herää kysymys, että mihin työikäisten kansanedustajien pitää sopeutua, niin että siitä pitää oikein korvauksia maksaa heti? Siihenkö, että putoaakin reaalimaailmaan hakemaan ihan oikeita työpaikkoja, joissa joutuisi näyttämään osaamisensa ja jotain tulostakin saamaan aikaan? Kyllähän se vaatiikin jo sopeutumista, onhan se niin rankkaa. Entäpä kansanedustajien kuntouttava työtoiminta ilmaiseksi, se voisi olla tuloksellisempaa.
Ja jos hallitus oikeasti haluaisi työllistää työttömiä, niin miksi oman osaamisen kehittämiseen tai pätkätöiden tekemiseen ei edelleenkään esitetä mitään helpotuksia? Vähintään tuo pätkätyöongelman (tuet katkolla ikuisuuksia) ja yrittäjyys-statuksen tuoman ongelman ratkaisemisen luulisi olevan oikeistollekin mieleen, koska se ei teoriassakaan vähentäisi työntekoa ja kaikki työnteko toisi myös verotuloja.