Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
kohta sata kommenttia täynnä eikä yhtään todellista syytä vastustaa tätä ehdotusta ole esitetty
asia joka näkyy on hirvittävä kommunistinen paatos jolla puolustellaan kattoon räkimistä kun ainoastaan loisiminen kiinnostaa
työttömyys pienenee ainoastaan kunnon kapitalistisin ottein
Ja tällä ehdotuksellahan ei ole MITÄÄN tekemistä kapitalismin kanssa vaan nimenomaan kommunismin, ehtaa vasemmistolaista holhousyhteiskuntakuraa.
Näitä "akselikoskeloita" saattaa muhia vaikka kuinka paljon, varsinkin kun alkaa olemaan isoja massoja ihmisiä, joilla ei ole periaattessa mitään menetettävää. Ikävä kehitys.
Vierailija kirjoitti:
Jos minut laitettaisiin jonnein yritykseen ilmaseksi niin koittaisin saada vain mahdollisimman paljon tuhoa aikaan.
en usko että teet näin koska eiköhän systeemiin rakenneta työnantajan tekemä arvio kaikista mukanaolijoista ja jos motivaatiossa on puutteita niin karenssia vaan
Vierailija kirjoitti:
Loistavaa, viimeinkin kunnon konkreettisia toimenpiteitä.
Tämäkin ketju on oiva esimerkki miten jotain on todellakin tehtävä. Työttömien loisijien paniikinomaista ininää täynnä, kun viimein täytyy jotain tehdä ilmaisen rahan eteen. Jos ei vastuu omasta elämästä ja yhteiskunnasta kiinnosta voit toki jättäytyä tukijärjestelmän ulkopuolelle. Silloin ei kukaan enää häiritse ja saat olla aivan rauhassa.
Jos ihmisen odotetaan tekevän työtä on hän oikeutettu palkkaan (ei tukeen) ja lomapäivä- ja eläkekertymiin. Vaihdetaanpas sinun palkkasi, etusi ja kertymäsi vajaaseen 800 euroon kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole menetettävää, köyhä pariskunta saa toimeentulotukea, tällä hetkellä myös asuntotukea. Mies on eläkkeellä ja itse kitkuttelen ennen virallista eläkeikää, ei ole monta vuotta toimeentulotuella, minkäs sitä sairauksilleen voi, stressiä pukkaa pahasti. Köyhät teillä ei ole hätää, toimeentulotukea saa ei tarvitse nuolla paskaa.
Ei tuo toimeentulotukikaan ole mikään (ikuinen) ihmisoikeus, eiköhän se päivä vielä koita kun sekin joutuu Sipilän leikkuriin.
Yhteys katkesi, eli et lukenut tarkemmin. Mies on jo eläkkeellä(kunta-alan) 40 vuoden palvelus. Itselläni on pri vuotta viralliseen eläkeikään. Olemme molemmat olleet hyvissä työpaikoissa, niitä oli ennen, ihan merkonomitaustalla sai viran. Pari vuotta kitkutellaan vaikka miehen eläkkeellä. Samaistun duunareihin, taustastani johtuen, olen työväenluokan nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuota voisi ajatella ns. Työharjoitteluna? Itse olen harjottelussa osana koulun opintoja, ja saan "vain" vähän alle 420 e/per kuukausi opinto- ja asumistukea. Käyn osa-aikatöissä kerran viikossa ansaitsemassa rahaa ruokaan ja sähkö-puhelin-vesimaksuun. Toki omaan säästöjä viime kesältä. Miksi opiskelijat saa kituutella pienellä tuella, kun työttömät saa satasia enemmän istumalla perseellänsä kotona?
Kun itse opiskelin aikoinaan, pakollisista työhön kuuluvista harjoitteluista maksettiin palkkaa, ainakin opiskelemallani alalla. Se oli pieni, koska harjoittelija oli vasta harjoittelija, mutta silti se oli oikeaa palkkaa, josta karttui eläkettä ja kesälomaa. Miksi nykyopiskelijat pidätte tuota ilmaistyötä itsestäänselvyytenä ja nostatte mekkalan jos joku kyseenalaistaa palkattoman työharjoittelun?
Ihmettelen myös samaa. Kun mä suoritin yliopisto-opintoihin kuuluvan kolmen kk:n harjoittelun valtiolla niin sain 1300 € / kk palkkaa enkä joutunut edes tekemään mitään turhanpäiväistä työtä.
Entisessä työpaikassani tradenomiopiskelijat suorittivat harjoittelun ilmaiseksi. Jotkut heistä kävivät lisätöissä jotta maksaisivat elämisensä. Firma kustansi vain lounasliput. Varmaan alle 1% palkattiin firmaan. Toki yksi palkatuista oli fiksukin mutta silti.
Olen yrittäjä ja aivan älytön idea! Kyllä ihmisiä voi pienelläkin palkalla palkata, mutta kyllä työnantajan pitää se palkka maksaa. Työntekijää ei tarvi, ellei ole varaa palkata oikeasti. Sitä paitsi kilpailutilanne tulee johtamaan, että hyvässä lykyssä meidänkin tarvii hankkia joku "ilmaisorja", kun hintoja pitää alkaa puristamaan kilpailijoiden käyttäessä ilmaisporukkaa.
Sitä paitsi miettikääpä näin: Jos meillä on nyt 7 työntekijää, keskikulut sivukuluineen noin 3500 Euroa/kk. Jos saammekin ilmaisen työntekijän, niin kuinkahan kauan sitä viitsii noille vakkareille maksaa mitään. Potkua vaan peppuun ja uuttaa ilmaista tilalle? Vaikka olen yrittäjä, niin tuntuu hassulta, että joku palkansaaja oikeasti kuvittelee olevansa niin korvaamaton ja erinomainen, että hän saisi pitää palkallisen työpaikkansa, jos tilalle on tulossa ilmaisia tekijöitä. Hyvin harvan työntekijän osaaminen on niin oleellista, ettei voisi korvata toisella pienen kakomisen jälkeen.
Ja sanonpa tähän senkin vielä, että ei työpaikka kerro sitä, että ihminen on osaava. Olen aikanaan itse ollut työtön, tehnyt pätkää jne. Muistan aina sen tunteen, kun et kelpaa ja työssäkäyvät asennoituu kuin olisi joku absoluuttinen mittari, jonka yläpuolella on hyvät (=työssäkäyvät) ja alapuolella (=työttömät). Todellisuudessa työelämässä on valtavasti huonoja työntekijöitä, kun työttömissä on paljon sellaisia, jotka olisi hyviä.
Mites sitten, kun nämä orjat ei ehdi niihin haastatteluihin niin tuleeko firmojen reviiritaistelut. Tämä on nk. regulaatitaloutta eli lain säädännöllä (tässä tapauksessa työttömien avulla9 yritetään nostaa taloutta eli kavereiden firmoja. Paskalaki Sipilä on tästä kouluesimerkki.
Naurattaa koko paska. Laittakaa vaan tälläinen 55 vuotias akka pakkotöihin johonkin firmaan. Sairauslomaa pukkaa heti ja facebook laulaa. Hallelujaa sipilä!
Tässä on hallitus sen verran suostunut lukemaan tutkimuksia, että työllistämistoimista kaikkein vaikuttavin yksilötasolla on noin vuoden mittainen palkkatukityö. Mitäpä sitä ottamaan huomioon, että palkkatukityössä saa myös sitä palkkaa...
Miksei ennemmin maksettaisi työttömille edes sen työttömyyskorvauksen suuruista palkkaa ja annettaisi oikea työsuhde? Tietysti osa-aikaisen tuntimääränä. Samalla tavalla vääristää työvoiman tarvetta, mutta palkkatyöntekijän asema olisi paljon parempi työnhakijalle ja myös työnantajat arvostaisivat sitä enemmän kuin "kokeilua."
Vierailija kirjoitti:
Saavat yritykset "motivoituneita" työntekijöitä tällä menetelmällä. Itse jos joutuisin tälläiseen orjatyöhön,olisin koko velvoitteen ajan sairauslomalla. Onneksi 55v. akalla on kremppoja mitä valittaa.
Mitenkähän sä sinne saikulle pääset? Soten myötä lääkärit tulee maksaan niin paljon, ettei työttömillä ole niihin varaa. Ja työterveys kuuluu vain palkansaajille.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt lähdetään siitä, että yli 2v työttömänä ollut on (valitettavasti) useimmille työnantajille ei-kovin-haluttu vaihtoehto, vaikka mukava ja pätevä olisikin, niin mitä mielestänne pitäisi tehdä, jotta työhaluisten, osaavien pitkäaikaistyöttömien rekrytointikynnys pienenisi? Tarkoitan, voihan sitä paheksua työnantajia, kun suosivat työssäolijoita tai vastavalmistuneita tai jos henkilöllä on vain lyhyt työttömyysjakso, mutta auttaako se paheksunta jotain? Voisiko valtio helpottaa pitkäaikaistyöttömän asemaa jollain keinoilla, jotka olisivat mielestänne ok?
Jos työpaikkoja on tarpeeksi vähenee työttömien määrä kummasti, ongelma siis on jyrkkä epätasapaino eikä se, että valtio ei holhoa tarpeeksi. Työpaikkojen lisääntymistä voi auttaa mm. helpottamalla yrittämistä, erityisesti keventämällä byrokratiaa ja mahdollisesti verotusta. Valitettavasti sosialismilla on tapana kuristaa isäntänsä hengiltä.
Tuossa jutussa sanotaan, etä aiotaan säännöillä pitää huolta siitä etteivät nämä työelämäkokeilijat korvaa oikeita työntekijöitä. Silti on suunniteltu, että jakso saattaa kestää puolikin vuotta. Siinä tapauksessa kyllä ihan varmasti korvaavat työntekijöitä! Jos jakso olisi vain kuukauden mittainen, niin työnantaja ei ehtisi kauheasti hyötyö tästä kun aikaa kuitenkin menisi opastamiseen, mutta puoli vuotta! Tähän ei pidä kenenkään suostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näille ilmaistyöntekijöille ei varmaan kuulu työterveyspalvelut, ei kerry lomat eikä eläkkeet..
Paljonkos normaalin palkkaduunarin sivukulut ovatkaan palkan lisäksi työnantajalle? Ilmaistyöntekijöistä ei tarvitse niitä sivukuluja maksaa, mutta ilmaisduunarille lomia ei kerry, ei eläkettä, ei ole työterveyshuoltoa, ei lounasetua, ei kartu työssäoloehto seuraavaa ansiosidonnaista varten. Entä miten on ilmaisduunarin tapaturmavakuutus? Vakuutukset ylipäätään?
Ainakin kuntouttavassa on jonkunlainen vakuutus, tarkemmin en osaa sanoa koska en koskaan joutunut sitä hyödyntämään mutta joku vakuutus on.
Ennen oli työharjoittelut ja työelämävalmennukset, sitten työkokeilut, nyt tuli rekrytointikokeilu ja tulossa on työelämäkokeilu... Monta termiä ilmaiselle työntekijälle... Voi kun tulisi työvoimapula, niin kaikista hommista maksettaisiin taas palkkaa. Muistatteko kun kuorma-autoissa oli apukuski ja linja-autojen perällä istui rahastajat? Posti jaettiin joka päivä ja ajallaan. Pankkeihin, KELAlle ja työkkäriin pystyi kävelemään sisään aukioloaikana ja sai vuorollaan palvelua ilman ajanvarausta.
Tämän takana on se, että kun laillisesti ei voida tehdä Suomeen halpatyövoimaa niin se kierretään näin.
Suomi ei voi kilpailla halpatyömaille. Nämä jotkut ovat päättäneet runnoa kepulikonstein sen kuitenkin tänne jotta voisi kilpailla.
Osa väestöstä on jo päätetty uhrata. Tätä olen sanonut vuosia sitten.
Törkeäksi tämän tekee se, että samalla ahneuskin on kasvanut.
Jos kaikkien elintasoa laskettaisiin niin se olisi jotenkin oikeudenmukaista, mutta tämä hajoittaa yhteiskunnan.
Ongelmaan, että miten ratkaista kilpailukyky ongelmat ei etsitä enää muuta ratkaisua.
Kelpaa. Helppo mahdollisuus pölliä arvotavaraa riistäjäporvarilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loputon työharjoittelu? Mieti nyt vähän. Ei näitä ihmisiä tulla palkkaamaan koskaan normipalkalla.
Ei, en ajatellut tuon olevan "loputon" ratkaisu, todellakaan. En minäkään haluaisi olla koko loppu elämäni harjottelussa oleva opiskelija. Lähinnä vain, että CV:ssä lukisi muutakin kuin tyhjää vuosilta x ja y. Itse olen suoritan siis ylimääräistä harjottelua loppuopintojeni aikana, koska haluan sitä työKOKEMUSTA omalta alalta. Mutta joo, ihan hyviä pointteja on tullut tässä keskustelussa siitä, kuinka yritykset saattaa käyttää tätä artikkelin juttua hyväkseen..
Kenties kyseessä onkin "Lopullinen ratkaisu", mallia on haettu Keski-Euroopasta ja 1940-luvulta..
Kieltämättä nykyisestä hallituksesta ja sen asenteesta sekä toimista tulee väkisinkin ko tyypit mieleen.
Melko pelottavaa mitä voi oikeasti olla edessä.
Samaan aikaan alle viiskymppisiä, täysin terveitä ja työkykyisiä entisiä kansanedustajia "sopeutumiseläkkeellä" jonka kansa maksaa. Hah hah hah.
Jos minut laitettaisiin jonnein yritykseen ilmaseksi niin koittaisin saada vain mahdollisimman paljon tuhoa aikaan.