Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

Kommentit (316)

Vierailija
61/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loputon työharjoittelu? Mieti nyt vähän. Ei näitä ihmisiä tulla palkkaamaan koskaan normipalkalla.

Ei, en ajatellut tuon olevan "loputon" ratkaisu, todellakaan. En minäkään haluaisi olla koko loppu elämäni harjottelussa oleva opiskelija. Lähinnä vain, että CV:ssä lukisi muutakin kuin tyhjää vuosilta x ja y. Itse olen suoritan siis ylimääräistä harjottelua loppuopintojeni aikana, koska haluan sitä työKOKEMUSTA omalta alalta. Mutta joo, ihan hyviä pointteja on tullut tässä keskustelussa siitä, kuinka yritykset saattaa käyttää tätä artikkelin juttua hyväkseen..

Kenties kyseessä onkin "Lopullinen ratkaisu", mallia on haettu Keski-Euroopasta ja 1940-luvulta..

Vierailija
62/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntähän tuo on, mutta ei tuo nyt orjatyötä ole. Tuota ei ole pakko tehdä jossei halua. Tietenkin etuudetkin menevät siinä mutta on ihan idioottimaista kutsua tuota orjatyöksi. On tietysti epäreilua jos joku nostaa saman tuen istumalla himassa ja toinen tekee täyttä työviikkoa, minun mielestä olisi ihan ok jos kaikki tekisivät jotain pieniä juttuja vaikka pari tuntia päivässä pari kertaa viikossa työttömyystuen eteen mutta näissä hallituksen jutuissa ei ole kyllä mitään järkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekispä joku Brevikit eduskuntaan

Vierailija
64/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihan oikeasti ihmettelen mihin me tarvitaan työvoimapulan palkkaajia ulkomailta, kun omillekaan ei ole töitä ja valtion omistama yrityskin siirtää täältä töitä Filippiineille. Lisäksi just uutisoitiin kuinka robotit saadaan tekemään toimisto- ja asiakaspalvelutöitä eli uusia työttömiä on entisten lisäksi luvassa. 

Jostain kumman syystä ihan kaikki on suomalaisen työttömän vika ja siitä pitää rangaista työtöntä mitä mielikuvituksellisimmilla keinoilla. Rangaistushan tämä ilmaistyö on, se ei paranna työttömän elämää saati taloudellista tilannetta vaan ainoastaan nöyryyttää ja lisää työttömän "arvottomuutta" yhteiskunnassa .

Vierailija
65/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, alkaa kyllä jo mennä todella absurdiksi. Jos minun oletetaan tekevän töitä Bangladeshilaisella palkalla, ko. yritys saa minusta sellaisen riesan, ettei vastaava ole nähty. Sössin toden totta joka ikisen työtehtävän, joka minulle osoitetaan ja kylvän huonoa työilmapiiriä juoruilemalla, ilkeilemällä ja valehtelemalla minkä vain ehdin. Saikkua yritän saada vähintään pari kertaa kuussa ja ko. yritystä haukun kanssaihmisille aina, kun saan mahdollisuuden (myös sosiaalisessa mediassa).

Vierailija
66/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en oikeasti usko, että hyvää tulosta haluava yritys voisi pyörittää 6kk pätkissä ilmaistyöntekijöitä. On ihan hyvä ajatus ottaa joku ensin työttömyyskorvauksella kokeilemaan, pitkäaikaistyöttömän palkkaamiseen kuitenkin on aika iso kynnys. Mutta siihen pitäisi liittää jokin velvoite oikeasti työllistää ko henkilö jakson päätteeksi, jos hänestä hommaan on. Tai laatia suhteellisen laaja selvitys työkkärille miksi ei, jos henkilö osoittautuu toivottomaksi (tms juttu, mistä ei selviä vain toteamalla, ettei soveltunut).

Vierailija
67/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuota voisi ajatella ns. Työharjoitteluna? Itse olen harjottelussa osana koulun opintoja, ja saan "vain" vähän alle 420 e/per kuukausi opinto- ja asumistukea. Käyn osa-aikatöissä kerran viikossa ansaitsemassa rahaa ruokaan ja sähkö-puhelin-vesimaksuun. Toki omaan säästöjä viime kesältä. Miksi opiskelijat saa kituutella pienellä tuella, kun työttömät saa satasia enemmän istumalla perseellänsä kotona?

Loputon työharjoittelu? Mieti nyt vähän. Ei näitä ihmisiä tulla palkkaamaan koskaan normipalkalla.

Juuri näin.kun opiskelee ammattia, työharjoittelu kuuluu siihen. Mutta kun mä olen tehnyt työtä jo pari vuosikymmentä, niin eiköhän se harjoittelu oo nyt tässä vaiheessa vähän typerää. Tuo lakiesitys tulee vaan lisäämään työttömyyttä, koska aina on niitä, jotka on valmiita ilmaista työtä tekemään siinä toivossa että joskus työllistyisi. No, miksi työnantaja palkkaisi ketään niin kauan, kun joku tekee ilmaiseksi? Ja on varmaa, että jos samasta työstä toinen saa palkkaa ja toinen ei, niin eiköhän se palkaton kapinoi. Tuo lisää myös sitä, että ihmiset tuntevat eriarvoisuutta. Tuo aktivointi on vaan kiertoilmaus siihen, että työtön saadaan åtekemään jotain esim palkatta. Ensin se aktivointi on esim jotain turhaa, esim niitä pupuleikkejä, tietysti ihmiset valittaa, no sitten sanotaan että korvataan ne turhat pupuleikit ilmaisella työnteolla, muuten tulee karenssi.jos ihmiset yrittää sitten sanoa, että eikö se aktivointi voisi olla jotakin muuta, on helppo sanoa että yritetty on eikä ihmiset tykänneet.

Vierailija
68/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä alan olemaan kurkkuani myöten täynnä tätä nykyistä hallitusta. Ahdistaa ja surettaa Suomen tulevaisuus. Olen vielä toistaiseksi opiskelija ja vielä vuosi sitten halusin jäädä Suomeen maksamaan veroni ja tekemään työtä, mutta nyt en enää halua. Eiköhän ole aika jättää tämä uppoava laiva. 

Pitäisi alkaa kerätä porukkaa ja muodostaa ns. oma siirtokunta jonnekin vaikka Equadoriin (toki töitä tehden)

Vierailija
69/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tämä on aivan loistava idea

työttömät pääsevät aivan suoraan esittämään työmotivaatiotaan yrityksille joten kukaan ei jää paitsioon jos vaikka hakemuspaperi ei olisikaan parasta laatua

Tosi loistavaa päästä esittelemään taitojaan ilmaiseksi tietäen että mitään todellista työsuhdetta ei koskaan synny.

entä sitten?

taitojen esittelystä ei taatusti ole mitään haittaa työttömälle

ja joka sadas voi vaikka saadakin sen työpaikan ja näin suomi pelastuu pala kerrallaan

Jos et ole provo niin mietipä onko haittaa työttömälle: ei työsuhdetta = ei työterveyspalvelua, ei lomakertymiä, ei eläkekertymiä, tekee täyttä viikkoa ja saa naurettavan korvauksen, ei saa työniloa tekemästään työstä, ei pysty käyttämään saamaansa korvausta mihinkään ekstraan, vapaa-aikaa ei ole yhtään enempää kuin niillä jotka saavat oikean palkan yms, luultavasti työpaikalla suhtaudutaan tähän ilmaiseen tekijään kuin alemman luokan kansalaiseen, itsetunto ei nouse vaan päinvastoin jne..

Aika paljon huonoja puolia.

Vierailija
70/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla samaan aikaan työssä ja olla työtön saamatta kuitenkaan palkkaa ja olematta kuitenkaan tilastoissa enää työtönkään?

Kyllä tämä on ihan orjuuttamista ja nöyryyttämistä, sairasta touhua mikä ei kestä tarkastelua miltään suunnalta.

Mitähän asiasta sanoisivat psykiateit ja psykologit kun ihminen pakotetaan vastentahtoisesti puuhastelemaan työpaikoille ja jos sattisi vaikka työtapaturma niin sehän ei olisi edes työtapaturma lain mukaan...entäpä psyykkinen kuormitus kun tuntisi itsensä täysin paskaksi, mutta hei sehän tässä onkin se perimmäinen tarkoitus mutta ei voi mennä palkkasuhteeseen töihin vaikka olisi mikä pakko kun ei työpaikkoja kertakaikkiaan ole kaikille ja kaikista vähiten niitä on pitkäaikaistyöttömille tarjolla.

Tämä on jo viharikos kansanryhmää kohtaan ja Suomen hallitus pitäisi haastaa ihmisoikeustuomioistuimeen ja samalla voisi kaikki muutkin epäkohdat käsitellä samalla kertaa.

Vierailija
71/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla ainut jonka mielestä toi on hyvä idea.

Vierailija
72/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilö saa kenkää yrityksestä X, mutta eipä hätää, vuoden kuluttua hän saa jo entisen työpaikkansa takaisin! Ilman palkkaa tosin tällä kertaa, mutta hänhän onkin "kuntoutettavana".

Jep. Tällaisilla toimilla saadaan kiristettyä myös jo työssä olevia suostumaan paskoihin sopimuksiin. Työnantaja vaatii nimeä paperiin tai tilalle tulee orja. Räikeimmissä tapauksissa varmasti monotetaan hemmo pihalle ja tarjotaan ilmaistyöpaikkaa sen jälkeen. Ota tai jätä. 100 v juhlavuosi saa jatkuvasti härskimpiä käänteitä. Alan ymmärtää hiljalleen, että nuoria ei kiinnosta paskan vertaa enää. Ahdistaisi itseäkin olla osana tätä showta seuraavat 80 vuotta. Kokoomuksen toivotalkoot ja Kepun Suomi nousuun taitaa tarkoittaa toivoa rikkaimmalle prosentille ja jo valmiiksi rikkaiden talouteen nostetta. Hävettää, että olen joskus Kokoomukselle ääneni antanut.

Vierailija
73/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi olla epäsuosittu näkökulma, mutta joillekin ihmisille työkokeilu / harjoittelu / kuntouttava / mikäikinä on oikeasti hyvä vaihtoehto. Siis sellaiselle ihmiselle, jonka työkyky on oikeasti alentunut ja tavoitteena on vain testata miten paljon voi töitä pystyy tekemään. Moniongelmainen sukulaiseni pääsi työkokeiluun, ja se oli hänelle tarpeeksi kevyt tapa kokeilla työntekoa. Työkokeilupaikan tarjoajalle ei hänestä koitunut varmaan juurikaan hyötyä, sillä hänelle tuottaa vaikeuksia mennä edes ajoissa työpaikalle vuoron alkaessa. Kokemus oli hänelle kuitenkin positiivinen.

Sellaisillehan kuntouttavat sun muut alunperin oli tarkoitettukin.

Mutta melko monen ns täyspäisen itsetuntoa syö ja katkeroittaa naurettavalla korvauksella tehtävä työ.

Vierailija
74/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en oikeasti usko, että hyvää tulosta haluava yritys voisi pyörittää 6kk pätkissä ilmaistyöntekijöitä. On ihan hyvä ajatus ottaa joku ensin työttömyyskorvauksella kokeilemaan, pitkäaikaistyöttömän palkkaamiseen kuitenkin on aika iso kynnys. Mutta siihen pitäisi liittää jokin velvoite oikeasti työllistää ko henkilö jakson päätteeksi, jos hänestä hommaan on. Tai laatia suhteellisen laaja selvitys työkkärille miksi ei, jos henkilö osoittautuu toivottomaksi (tms juttu, mistä ei selviä vain toteamalla, ettei soveltunut).

Miten niin pitkäaikaistyöttömän palkkaaminen on iso kynnys? Onko se ihminen tyhmentynyt jotenkin työttömänä ollessaan? Jo 2v työttömänä on pitkäaikaistyötön. Eikös monet mammat sen verran vietä kotona niitten taaperoittensa kanssa? Mihin se ihmisen pitkä työkokemus häviää jos on hetken työttömänä? Kun sinullakin on semmonen stereotyyppinen kuva, millainen on työtön. Että kaikki on jotain laiskoja, uusavuttomia luusereita. Voi luoja että oli taas rasistinen ja ennakkoluuloinen mielipide sulla!!!

Vierailija
75/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan ne nyt miettinyt tuon asian ihan loppuun? Ajatuksena kiva että pitkäaikaistyötön saa aktivointiavmutta tuo malli menee lopulta siihen ettei yritykset enää palkkaa ketään kun saa ilmaista työvoimaa

Kyllä olis mahtavaa nähdä edes yksi tämän hallituksen päätös, jota nämä valitsemamme uunot olisivat miettineet edes sekunnin verran. Hallituksella ei kyllä ole minkään sortin käsitystä siitä työstä, mikä tämänkin yhteiskunnan käynnissä pitää. Ja ei, puku päällä ja kraka kaulassa suuressa salissa torkkupeiton lämmössä istuessa ei Suomea paljon auta. Näillekin pelleille työhousut jalkaan ja linjan viereen seisomaan!

Vierailija
76/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan älytöntähän tuo on, mutta ei tuo nyt orjatyötä ole. Tuota ei ole pakko tehdä jossei halua. Tietenkin etuudetkin menevät siinä mutta on ihan idioottimaista kutsua tuota orjatyöksi. On tietysti epäreilua jos joku nostaa saman tuen istumalla himassa ja toinen tekee täyttä työviikkoa, minun mielestä olisi ihan ok jos kaikki tekisivät jotain pieniä juttuja vaikka pari tuntia päivässä pari kertaa viikossa työttömyystuen eteen mutta näissä hallituksen jutuissa ei ole kyllä mitään järkeä.

Tarkistapa mitä orja/orjuutus tarkoittaa.

Kyllä tuo on nykypäivässä ja nyky-yhteiskunnassa orjatyötä.

Vierailija
77/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soiniin ja Sipilään on iskenyt riivaaja henget, nehän häiriköi uskovaisia.

Vierailija
78/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

lue tarkemmin että kokeilukuntiin, ei tulisi heti välittömästi kaikille, ehkä vaan sinne missä ei todellakaan ole töitä?

muttajoo, enminäkää riistopalkalla vittumittään tee, sytytän tehtaan tuleen korkeintaan

Vierailija
79/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulinpa vihaiseksi, tuo sopeutumiseläkejuttu kyllä on oikein piste i:n päälle.

Vierailija
80/316 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä se voi olla ihan toivoton tapaus sekin tyyppi joka sieltä koulunpenkiltä otetaan, oon nähnyt kuule aika älyttömän monta erilaista tyyppiä, jotka tulee töihin eri taustoilla, mutta eipä se tausta kerro sen ihmisen motivaatiosta ja ahkeruudesta ym