Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi käyttämättömät lakanat alkaa haista kaapissa? Noloa laittaa sellaiset vieraille! Mikä avuksi?

Vierailija
17.05.2017 |

Onneksi tällä kertaa muistin sen tunkkaisen hajun ja ehdin viemään lakanat hetkeksi pihalle tuulettumaan. Meillä aika harvoin käy vieraita, max kerran kuussa, mutta monesti kuitenkin saattaa jäädä vieraat yllättäen yöksi, etenkin teinin kaverit. Silloin ei ole aikaa tuuletella lakanoita. Lakanat alkavat haista jo reilussa kuukaudessa.

Itse vaihdan lakanoita perheelle noin kolmen viikon välein ja silloin vaihtolakanat on vielä ihan ok:t, mutta vieraslakanoita ei viitsisi alkaa pesemään kuukauden välein ihan vaan hajun takia (tietty käytön jälkeen aina pestään, mutta harvoin kaikki 4 lakanasettiä on käytössä kuukausittain, joten loput alkavat haisemaan)

Onko jollakin jotain konstia miten kaapin hajun saa pois (kyse ei ole kosteudesta tai hometalosta)?

Kommentit (168)

Vierailija
61/168 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai vieraille tarvitse olla mitään omia lakanoita, jotka seisovat kaapissa ummehtumassa? Kaikki lakanat jatkuvaan käyttökiertoon, niin eivät ehdi kerätä hajua kaapissa. 

No tämä just. Vieraslakanat käyttöön niin ongelma ratkeaa.

Vierailija
62/168 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen. että johtuu jotenkin pesuaineesta ja siitä miten sen tuoksun lieventyessä tuleekin kaapissa ummehtunut haju. Se on tosi ikävä haju. Jos lakanoiden kierto olisi nopeampaa, ei hajua ehkä ehtisi tulla. Entä jos luovut osasta lakanoita?

Mulla johtui huuhteluaineista. Kokeilin erilaisia, mutta aina sama juttu. Nykyään hajusteeton pesuaine ja vähän pyykkietikkaa, ei haise. Ulkona kuivatus olisi paras, mutten viitsi kaupunkialueella..

Se tietty haju tulee riippumatta pesuaineesta tai huuhteluaineesta. Se haju on jännä ja tietynlainen, vaikea selittää. Joku ei ehkä miellä edes pahaksi hajuksi kuten esim äitini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/168 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä. Mulla lakanat eivät haise vaikka olisivat vuodenkin käyttämättöminä.

Vaihdan lakanat kerran viikossa ja koska inhoan pesuainejäämiå, pesen tuplahuuhtelulla kaiken. Ja katson, että huuhteluvesi ei enää hiukkaakaan vaahtoa. Enkä edes pese joka kerta 60-asteisessa vedessä muutenkin tiheän pesun takia.

pesuainejäämien haju?

Vierailija
64/168 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin asuntojen kaapit ja komerot rakennetaan lastulevystä, vaikka pinnoitetustakin, niin vaatteet ja lakanat ym. haiskahtavat aika nopeasti tunkkaisilta. Ei riitä, vaikka siivoaisi ja pesisi komerot miten perusteellisesti. Asiaa pahrntaa vielä se, että joillakin on tapana säilöä puolipitoiset vaatteensa takaisin komeroon. Ennen vanhaan emännät laittoivat laventelipussukan liinavaatekaappiin, jotta sisältö pysyisi tuoksuvana. Nykynaiset luottavat hajustettuihin pesupulvereihin ja tuloksen on kammottavalle haisevat vaatteet.

Vierailija
65/168 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä säilönyt puolipitoisia vaatteita komerossa. Lakanat alkavat silti haista, ja myös puukaapissa.

Vierailija
66/168 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä väitän että kyseessä on joku pesuaineen kemikaali. Ei minun lapsuuskodissa haissut lakanat koskaan pahalle vaikka liinavaatekaapissa oli hirveästi lakanoita. Eikä silloin pesty pyykkiä niin usein kuin nykyisin pestään. Pesen lakanat 60 asreessa, kuivaan rutikuiviksi ja pyykkikonetta pidetään puhtaana. On pyykkikone tässä vaihtunutkin mutta haju ilmestyy jos lakanat tai vaatteet on pidempään käyttämättä. Joku vanha kunnon myrkky korvattu ekologisemmalla aineella ja haisu iskee.

Vierailija
67/168 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vain pessyt ne lakanat uudetaan pikapesulla ennen kuin laitan vierassänkyyn. Meillä on tosi pölyistä ja pöly menee sinne kaappiinkin.

Vierailija
68/168 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuaineet, huuhteluaineet eltaantuu hirveän hajuisiksi. Siis ne hajustetut myrkyt. Valitse yksi pesuaine, biohajoava, fosfaatiton, kaikille pyykille käyvä. Ja huuhteluun kaupan halvin etikka. Säästyy rahaa ja pyykit on vain raikkaita. Pese pesukone ensin sitruunahapolla raikkaaksi. Tyhjennä nukkasihti. Googlaa ohjeet.

Vierailija
69/168 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tädinhaju mikä niihin tulee.

Vierailija
70/168 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vain pessyt ne lakanat uudetaan pikapesulla ennen kuin laitan vierassänkyyn. Meillä on tosi pölyistä ja pöly menee sinne kaappiinkin.

Ja jatkan vielä että siis ne eivät ole mitään vieraslakanoita vaan pelkästään pinkan alimmiksi jääneitä lakanoita.

Vierailija
71/168 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biohajoava fosfaatiton erisan, tuoksuton. Käy villalle ja kaikkeen muuhun pesuun. 🌞

Vierailija
72/168 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla alkaa haisee kaikki vaatteetkin, jos ovat pari viikkoa kaapissa… lakanat voi tuulettaa ennen käyttöönottoa tai on kuivuri, laittaa pyörimään sinne muutamaksi minuutiksi.

Vierailija
73/168 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet eivät haise, joten esim. pesukoneessa tuskin vikaa. Lakanat pesen 60 asteessa. Haju on kyllä jotenkin pölyisen pistävä, mutta ei lakanat ole pölyisiä. Joskus olen myös tuttaville yöksi jäädessä huomannut, että heilläkin on saattanut haista lakanat samanlaiselta. Lakanat ovat kyllä puhtaankarheat, mutta se haju... Pian se haju niistä haihtuu, mutta ei kyllä vielä samana iltana.

ap

Peset liian kylmällä, lakanat ja pyyhkeet pestään aina 90 asteessa jotta puhdistuvat kunnolla.

Vierailija
74/168 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse pyykkietikkaa ja sen on ihan parasta, pitää pyykinpesukoneen ja puhtaat pyykit raikkaina kuukausia.

Vierailija
75/168 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla alkaa haisee kaikki vaatteetkin, jos ovat pari viikkoa kaapissa… lakanat voi tuulettaa ennen käyttöönottoa tai on kuivuri, laittaa pyörimään sinne muutamaksi minuutiksi.

Kokeilepa pyykkietikkaa.

Vierailija
76/168 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useassa yökylässä sama ilmiö. Ei ole homeen haju. Mutta se haju on pitkään kaapissa paikallaan olleen tekstiilin haju. Ummehtunut. Ja sen olen huomannut huomannut, että ne on yleensä ihan pestyjä, puhtaita lakanoita

Vierailija
77/168 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen itse pyykkietikkaa ja sen on ihan parasta, pitää pyykinpesukoneen ja puhtaat pyykit raikkaina kuukausia.

Tavallista kaupan halvinta etikkaa ja siihen omat suosikki eteeriset öljyt ja siinäpä se!

Vierailija
78/168 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen ongelma on minulle täysin vieras. Olen asunut monissa erilaisissa asunnoissa ja taloissa, mutta missään ei ole käynyt niin, että lakanat olisivat alkaneet haista kaapissa.

Vierailija
79/168 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuaine pesee, korkean lämpötilan vaatimus on pikemmnkin myytti. Joskus laitan lakanat kuuteenkymppiin, samoin pyyhkeet, mutten suinkaan.joka kerta. Ei ole tullut hajuja ym. ongelmia. Pitäisi vähentää energian liiallista käyttöä. Kun peseytyy, käyttää yöpukua ja nukkuu viileässä, ei sitä likaa niin paljon tule. Nykyihmiset hankkii allergioita liialla siisteydellä.

Vierailija
80/168 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lakanat on liian pian otettu pois kuivaustelineestä ja pantu kaappiin. Eivät ole vielä kuivuneet kunnolla.