Miksi käyttämättömät lakanat alkaa haista kaapissa? Noloa laittaa sellaiset vieraille! Mikä avuksi?
Onneksi tällä kertaa muistin sen tunkkaisen hajun ja ehdin viemään lakanat hetkeksi pihalle tuulettumaan. Meillä aika harvoin käy vieraita, max kerran kuussa, mutta monesti kuitenkin saattaa jäädä vieraat yllättäen yöksi, etenkin teinin kaverit. Silloin ei ole aikaa tuuletella lakanoita. Lakanat alkavat haista jo reilussa kuukaudessa.
Itse vaihdan lakanoita perheelle noin kolmen viikon välein ja silloin vaihtolakanat on vielä ihan ok:t, mutta vieraslakanoita ei viitsisi alkaa pesemään kuukauden välein ihan vaan hajun takia (tietty käytön jälkeen aina pestään, mutta harvoin kaikki 4 lakanasettiä on käytössä kuukausittain, joten loput alkavat haisemaan)
Onko jollakin jotain konstia miten kaapin hajun saa pois (kyse ei ole kosteudesta tai hometalosta)?
Kommentit (168)
Minä laitoin ed. asunnossa soodaa kahvikuppiin, ei haissut enää vaatteet
Tuoksulliset pesu ja huuhteluaineet eltaantuvat.
Törkeä haju. Ovat lähinnä myrkkyä.
Käytän edullista tuoksutonta pesuainetta. Tuoksuongelmaa ei ole. Raikas puhdas pyykki.
Pese lakanat ja pyyhkeet aina 90 asteessa.
Kuivaa hyvin täysin kuiviksi.
...vaihda kaappia?
Siis vaihdat lakanat kolmen viikon välein, vähän liian harvoin, eikö? Itse vaihdan lakanat ja pussilakanat joka toinen viikko ja tyynyliinat viikoittain.
Mutta voisiko sinne kaappiin laittaa jonkin kevyen hajusteen tms
Vierailija kirjoitti:
No ei haise meillä ainakaan lakanat vaikka olisivat vuoden kaapissa...puhtaalta tuoksuu.
Laitatko ne kaappiin liian aikaisin eli niissä on yhä kosteutta? Tai pesukone on likainen ja huuhteluvesi ei ole raikasta? Likainen kaappi?
Itse pesen lakanat 6kympissä, käytän vähän huuhteluainetta ja yleensä kuivaan kuivurissa...kesällä myös ulkona.
No kyllä mulla vaatteetkin voi olla tunkkaisen hajuiset jos ja kun ovat kaapin perällä vuodenkin käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Kuivaa hyvin täysin kuiviksi....vaihda kaappia?
60 astetta riittää. Ei mikään lakanat tai pyyhe kestä.90 pesua kärsimättä. Ohje on 60.
Mun oma teoria on, että lakanoihin kevyen pesun jälkeen jäänyt aikuisen ihmisen rasva alkaa eltaantumaan parissa kuukaudessa. Meillä ei koskaan ala haisemaan ainoastaan lasten käytössä olleet lakanat. Pahiten haisee rasvaisen miehen käyttämät tyynyliinat. Se auttaa, että ei päästä lakanoita liian likaisiksi ja pesee valkopesuaineella 60-95 asteessa pisimmällä ohjelmalla.
Mä kuvailisin tuota kaapissa lakanoihin 2 kuukaudessa tulevaa hajua muovailuvahan hajuksi. Ei siis tule kuin aikuisten lakanoihin ja puuvillaisiin aluspaitoihin, jotka pitkään käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60 astetta riittää. Ei mikään lakanat tai pyyhe kestä.90 pesua kärsimättä. Ohje on 60.
No kyllä kestää.
Ne pitää pestä uudestaan, vaikka kerran vuodessa koko kaapillinen.
Kaikki vaatteet alkaa haista tunkkaiselle jos ovat kaapissa pitkään. Pitää pestä sitten uudestaan. Onko teillä siis vieraille eri lakanat? Eikö kannata käyttää kaikkia lakanoita, niin eivät jää ummehtumaan kaappiin?
Vierailija kirjoitti:
Ihminen hikoilee keskimäärin puolitoista litraa yössä. Suosittelen lakanoiden vaihtoa useammin.
Pyykkään lakanat viikon välein ja pesen ne 60 asteessa hajustamattomalla pesuaineella. Eivät haise.
Eli normaali ihminen painaisi aamulla 1,5 kg vähemmän kuin illalla nukkumaan mennessä? Älä viitsi! Se painon väheneminen johtuu vessakäynneistä eikä hikoilusta.
Ihan tarpeeksi usein varmaan vieraslakanat vaihtaa, kun jokaisen käytön jälkeen laittaa pesuun. Kieltämättä tuntuu melkein puhtaita 90 asteessa pestä, mutta ainakin 60 asteessa pitäisi ja käyttää paljon vettä. Nykykoneissa on yksi ongelma se, että lika ei huuhtoudu pois vaatteista edes lisätyillä huuhtelukerroilla, kun vettä on koneessa niin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonolaatuiset halvat eivät kestä edes 40 asteen pesua, kunnolliset puuvillalakanat ja pyyhkeet vaikka 100 astetta. Meillä oli kerran koneessa mennyt jotain rikki niin, että vesi kuumeni aivan kiehuvaksi. Kyllä oli puhtaat ja pehmeät pyykit! Lievä muovin haju haihtui kuivatessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä lakanat haise millekään, alimmat ovat maanneet kaapissa varmaan vuoden-kaksi. Pesetkö ne oikein?
Minä pesen lakanat aina väärinpäin 90 asteessa. Voisiko se olla sitten syynä?
Vaihda laadukkaampaan tuoksuttomaan ja zeoliitittomaan pesuaineeseen. Suosittelen käyttämään nestemäistä pesuainetta. Pyykkiainejäämät alkavat haista vaatekaapissa pahalta, samoin, jos laittaa vielä kosteana kaappiin. Kannattaa myös kuivattaa lakanat ulkona, jolloin ne raikastuvat.
Meillä ei ole erikseen vieraslakanoita, vaan kaikki lakanat ovat perheen käytössä ja siten mikään ei seiso ummehtumassa kaapissa pitkään. Vieraat saavat sitten ne lakanat, jotka sattuvat olemaan kaapissa puhtaina, ei varmasti haise ummehtuneelle. Parhaat vieraat tuovat tosin omat lakanansa, niin säästyy turhalta pyykkäämiseltä.
Minäkin tunnistan tämän. Pyykkikoneessa ei ole vikaa, lakanat pestään 60 tai 90 asteessa, kuivatan lakanoita useamman päivän ennen kaappiin viikkamista, mutta aina ne vain alkavat haista kaapissa. Pinoissa ovat kaapissa ja kaapin ovikin yleensä kiinni, joten ehkä sitten on kyse siitä, että ilma ei kierrä. On mulla tosin vaatekaapissa esim. talvella käytettävät vaatteet pinoissa koko kevään, kesän ja alkusyksyn, mutta ei ne haise loppusyksyllä.
Mä pesen 60 hajusteettomalla aineella ja kuivaan täysin kuivaksi. Eivät haise. Vaihdan viikon välein.
Mun äiti laittaa hieman nihkeinä kaappiin ja haisevat kuten kuvailit.