Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi käyttämättömät lakanat alkaa haista kaapissa? Noloa laittaa sellaiset vieraille! Mikä avuksi?

Vierailija
17.05.2017 |

Onneksi tällä kertaa muistin sen tunkkaisen hajun ja ehdin viemään lakanat hetkeksi pihalle tuulettumaan. Meillä aika harvoin käy vieraita, max kerran kuussa, mutta monesti kuitenkin saattaa jäädä vieraat yllättäen yöksi, etenkin teinin kaverit. Silloin ei ole aikaa tuuletella lakanoita. Lakanat alkavat haista jo reilussa kuukaudessa.

Itse vaihdan lakanoita perheelle noin kolmen viikon välein ja silloin vaihtolakanat on vielä ihan ok:t, mutta vieraslakanoita ei viitsisi alkaa pesemään kuukauden välein ihan vaan hajun takia (tietty käytön jälkeen aina pestään, mutta harvoin kaikki 4 lakanasettiä on käytössä kuukausittain, joten loput alkavat haisemaan)

Onko jollakin jotain konstia miten kaapin hajun saa pois (kyse ei ole kosteudesta tai hometalosta)?

Kommentit (168)

Vierailija
21/168 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 8 linkistä. 

Ja 9, mulla on kyllä tosi tiiviistä liinavaatekaapissa, kun siellä on myös esim. pyyhkeetkin. En ole edes ajatellut että se voisi vaikuttaa, kun kaikki sinne laitettava on aina taatusti kuivaa ja puhdasta. Pitääkin kokeilla pinojen harventamista, jos auttaisi että ilma kiertäisi paremmin. En silti tiedä miksi ilman pitäisi kietää kaapissa jossa on puhtaita kankaita, mutta eihän mun tarviikkaan ymmärtää jos se vain toimii :) .

ap

Vierailija
22/168 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän mitä tarkoitat. Vaihdan itse lakanoita tosi useasti (koira nukkuu joskus sängyssä) ja pienet lapset. Mulla on muutamat lakanat joihin tulee juuri kuvailemasi haju nopeasti vaikka kaikki lakanat pesen 95 asteessa ja säilytän samassa paikassa. Luulen että se johtuu jotenkin niistä huonompi laatuisista tekstiileistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/168 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on noita vanhoja kiinteitä puukaapistoja mitä on esim. vanhoissa kerrostaloissa, niin komppaan. Meillä sama juttu. Puu on vanhaa ja pölyistä ja haperoa, eikä ilma pääse kiertämään täyteen ahdetussa laatikossa. Ollaan nyt sitten vaihdettu kaappia missä pidetään lakanoita ja pyyhkeitä.

Mutta esim. laventeli- tai yrttipussista voi olla jonkin verran apua.

Vierailija
24/168 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain luin että palasaippua liinavaatekaapissa voi auttaa. En ole kyllä kokeillut.

Tai vaihtoehtoisesti tuoksukynttilä, jos tuoksu ei ole kovin vahva.

Kynttilänpolttoa kaapissa?? Miksei vakan alla?

Vierailija
25/168 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastulevy/melamiini/yms kaapista tulee helposti tunkkainen haju tekstiileihin.

Vierailija
26/168 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain luin että palasaippua liinavaatekaapissa voi auttaa. En ole kyllä kokeillut.

Tai vaihtoehtoisesti tuoksukynttilä, jos tuoksu ei ole kovin vahva.

Kynttilänpolttoa kaapissa?? Miksei vakan alla?

Kirjoittaja tarkoitti varmaan, että laittaa palamattoman tuoksukynttilän sinne kaappiin tuoksumaan. Ei palavaa, ei kukaan voi niin typerä olla.

Vierailija
27/168 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdat lakanoita KOLMEN viikon välein??? Ei ihme jos lakanasi haisevat - ihminen hikoilee viikossa 7 litraa haisevaa hikeä, on päässeet lakananne pinttymään pahasti lialle, joka ei lähde pesussakaan.

Kyllä lakanoita pitää vaihtaa ja tuulettaa kerran viikossa, jotta pysyvät raikkaina.

Monet käyttää pyjamia... Itse vaihdan vain tyynyliinat viikon välein.

Ja tolla logiikalla pitää varmaan vaihtaa myös esim sohva ja etenkin työtuolit puolet vuoden välein. Ja tietenkin myös sängyn patjat, ellei satu olemaan veden pitäviä aluslakanoita...

Mutta ei juututa tähän, tässähän on nyt kyse vain vieraslakanoista ja vieraita ei lappaa kaikilla jatkuvasti.

Vierailija
28/168 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese kaikki liinavaatteet 60 asteessa ja kuivata täysin kuiviksi. Haju esim. liian miedolla lämmöllä pestyistä pyyhkeistä siirtyy kaapin ominaishajuksi ja se taas tarttuu kaikkeen mitä siellä säilytetään. Kannattaa myös ehkä vaihtaa pesu- ja huuhteluaine toisen tuoksuisiin, sillä jotkuthan haisevat jo alun perinkin pahalle!

Vierailija
29/168 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen hikoilee keskimäärin puolitoista litraa yössä. Suosittelen lakanoiden vaihtoa useammin.

Pyykkään lakanat viikon välein ja pesen ne 60 asteessa hajustamattomalla pesuaineella. Eivät haise.

Vaihdan ainakin aluslakanan viikon välein tyynyliina useamminkin. Jos on tavallista enemmän hikoillut vaihdan heti.

Liinavaatteet ei haise pestyinä tunkkaantuneelta koskaan.

Vierailija
30/168 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanat voi huolettä pestä 90 asteessa. Kuivatus ilmavasti ja mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
31/168 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan ollut tällaista ongelmaa, vaikka lakana olisi vuosiakin käyttämättä. Meillä on lakanat erittäin tilavassa mäntyisessä kaapistossa, jonka ovien välistä päivä paistaa, eli ei ole tiivis paikka ollenkaan. Hajuttomuus johtunee hyvästä ilmanvaihdosta ja ehkä myös kaapin materiaalista. Lisäksi kaapissa on sellaisiakin juttuja, joita sieltä kaivellaan useinkin eli kaapin ovia availlaan melkein päivittäin.

Vierailija
32/168 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen kanssa, että kyse on ilmanvaihdosta sillä meillä esim. vaatehuoneen ritilöillä säilytettävät lakanat eivät ala haisemaan, mutta kaapissa alkaa haisemaan. Tiedän kyllä millaista hajua tarkoitetaan, ei sellaista ummehtunutta vaan sellaista aavistuksen pistävää. Ja meillä se tulee lakanoiden iästä riippumatta, mutta vaatehuone on ratkaissut ongelman.

Vierailija
33/168 |
18.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanat ja pyyhkeet pitää pestä vähintään 60c, ajoittain 90c. Myös alushousut pestään aina vähintään 60c.

Lakanoiden täytyy olla täysin kuivat ennen kaappiin laittoa.

Vierailija
34/168 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
35/168 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole vielä tavannut vieraslakanoita jotka eivät tuoksahda elleivät ole vastapestyt. Ne joilla ei haise eivät ehkä tunnista sitä tuoksua.

Vierailija
36/168 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen hikoilee keskimäärin puolitoista litraa yössä. Suosittelen lakanoiden vaihtoa useammin.

Pyykkään lakanat viikon välein ja pesen ne 60 asteessa hajustamattomalla pesuaineella. Eivät haise.

Ei todellakaan voi hikoilla noin paljon! Lakanathan olisi ihan litimärkiä tuolla menolla.

Vierailija
37/168 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös aina puhtaissa lakanoissa tuollainen ummehtunut vähän pölymäinen haju, joka lähtee pois muutaman tunnin tuuletuksella. Ollut aina. Ollaan asuttu useammassa eri asunnossa ja välillä ostettu uusi pyykkikonekin. Aina pestään lakanat 60-90 asteessa eikä missään pikapesussa. Kaappiin laitetaan rutikuivina. Vaatteissa ei ole tuota hajua. Olen tulkinnut että se on pölyn haju, ja vaikka meillä imuroidaan parin päivän välein niin sitä pölyä voi kuitenkin olla asunnon ilmassa sen verran, että sitä leijailee käytössä olevien lakanoiden kuitujen sekaan eikä se lähde kuitujen seasta pois pyykissä, vaikka ei edes täyttäisi konetta mitenkään täyteen. Eli lakanat on puhtaat liasta, rasvasta ja hiestä, mutta pölyä niihin jää. Ja sitten se alkaa viikattuna kaapissa haisemaan.

Vierailija
38/168 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen lakanat aina hajustamattomilla, allergiselle ja herkkäihoisille ihmisille tarkoitetuilla pesuaineilla, ja kuivatan ne kuivaajassa rutikuivaksi. Vaikka ne eivät erityisesti haise pahalle pitkäänkään kaapissa säilytettyinä, niin ennen vieraille pedin petaamista teen lakanoille lyhyen raikastuspesun ja kuivatan ne rutikuivaksi. Ovat raikastuspesun jälkeen sileitä ja ilmavia.

Vierailija
39/168 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla joskus tulee tympeä haju puhtaaseen vaatekappaleeseen jos sitä ei ole käyttänyt pitkään aikaan. Tämä loppui kun aloin pitää kaapissa astiaa missä leivinsoodaa.

Sooda auttaa yksittäiseen vaatteeseen myös niin että vaate levitetään lattialle, päälle ripotellaan kourallinen soodaa ja jätetään yön yli. Sitten ravistus ja pesu. Esim jos vaatteessa haisee oksennus tms vielä pesun jälkeen. Tämä on vähän ohi aiheen mutta oli pakko jakaa hyväksi todettu niksi.

Vierailija
40/168 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus kuivattanut lakanat ulkona narulla auringossa tuulisella säällä, kuivuvat ihan parissa tunnissa rutikuiviksi. Silloin niihin jää raikas tuoksu, joka säilyy kaapissakin viikkoja. Samat lakanat haisee pölylle sisällä (väljästi ripustettuna) kuivattuna.