Miksi käyttämättömät lakanat alkaa haista kaapissa? Noloa laittaa sellaiset vieraille! Mikä avuksi?
Onneksi tällä kertaa muistin sen tunkkaisen hajun ja ehdin viemään lakanat hetkeksi pihalle tuulettumaan. Meillä aika harvoin käy vieraita, max kerran kuussa, mutta monesti kuitenkin saattaa jäädä vieraat yllättäen yöksi, etenkin teinin kaverit. Silloin ei ole aikaa tuuletella lakanoita. Lakanat alkavat haista jo reilussa kuukaudessa.
Itse vaihdan lakanoita perheelle noin kolmen viikon välein ja silloin vaihtolakanat on vielä ihan ok:t, mutta vieraslakanoita ei viitsisi alkaa pesemään kuukauden välein ihan vaan hajun takia (tietty käytön jälkeen aina pestään, mutta harvoin kaikki 4 lakanasettiä on käytössä kuukausittain, joten loput alkavat haisemaan)
Onko jollakin jotain konstia miten kaapin hajun saa pois (kyse ei ole kosteudesta tai hometalosta)?
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tällä kertaa muistin sen tunkkaisen hajun ja ehdin viemään lakanat hetkeksi pihalle tuulettumaan. Meillä aika harvoin käy vieraita, max kerran kuussa, mutta monesti kuitenkin saattaa jäädä vieraat yllättäen yöksi, etenkin teinin kaverit. Silloin ei ole aikaa tuuletella lakanoita. Lakanat alkavat haista jo reilussa kuukaudessa.
Itse vaihdan lakanoita perheelle noin kolmen viikon välein ja silloin vaihtolakanat on vielä ihan ok:t, mutta vieraslakanoita ei viitsisi alkaa pesemään kuukauden välein ihan vaan hajun takia (tietty käytön jälkeen aina pestään, mutta harvoin kaikki 4 lakanasettiä on käytössä kuukausittain, joten loput alkavat haisemaan)
Onko jollakin jotain konstia miten kaapin hajun saa pois (kyse ei ole kosteudesta tai hometalosta)?
Vaihdat lakanoita KOLMEN viikon välein??? Ei ihme jos lakanasi haisevat - ihminen hikoilee viikossa 7 litraa haisevaa hikeä, on päässeet lakananne pinttymään pahasti lialle, joka ei lähde pesussakaan.
Kyllä lakanoita pitää vaihtaa ja tuulettaa kerran viikossa, jotta pysyvät raikkaina.
En kyllä usko, että viikossa ihminen hikoilisi yön aikana 7 litraa. Riippuu niin ihmisestä. Vaihdevuosi-ikäinen esim. hikoilee, mutta hoikka ei juurikaan. Lisäksi yövaatteet keräävät hiestä suurimman osan, jos niitä käyttää. Itse juon päivässä max litran juomia, joten olisin täysin kuivunut, jos hikoilisin noin paljon. Juon kyllä vähän, mutta olen myös hoikka.
Ne pitää pestä vähintään 60 asteessa ja laittaa kaappiin vasta kun ovat ruutikuivia. Joskus ennen myytiin laventelipusseja jotka laitettiin liinavaatekaappiin juuri siksi ettei haise. Pese myös kaappi. Vanhat kaapit voi haista mut toisaalta esim puutalot tuulettuu aivan eri tavalla kuin nykyajan tiivisti rakennetut.
Ei mulla vaan haise, erikoisen kuulosta. Itse pesen lakanat yleensä 60 asteessa, en käytä huuhteluaineita, kuivatan ja sitten mankeloin ihan sileäksi ja kaappiin tiukasti viikattuina eli ei ole mitnkään ilmavan väljästi. Ihan raikkaan tuoksuisia ovat aina vaikka pitkäänkin oisivat kaapissa. Lakanat vaihtuu 1-2 viikon välein.
Itse epäilisin hometta ap:n tilanteessa. Toki outoa jos vaatteet eivät haise... miten vatteitten säiytys ja pesu ja kuivatus eroavat ap:lla, siitä sitten kai se hajun aiheuttaja löytynee
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla vaan haise, erikoisen kuulosta. Itse pesen lakanat yleensä 60 asteessa, en käytä huuhteluaineita, kuivatan ja sitten mankeloin ihan sileäksi ja kaappiin tiukasti viikattuina eli ei ole mitnkään ilmavan väljästi. Ihan raikkaan tuoksuisia ovat aina vaikka pitkäänkin oisivat kaapissa. Lakanat vaihtuu 1-2 viikon välein.
Itse epäilisin hometta ap:n tilanteessa. Toki outoa jos vaatteet eivät haise... miten vatteitten säiytys ja pesu ja kuivatus eroavat ap:lla, siitä sitten kai se hajun aiheuttaja löytynee
Meillä haisee. Asutaan vuosi sitten rakennetussa talossa, jossa on uudeta puhtaat kaapit, tehokas koneellinen ilmanvaihto eikä mitään homeita eikä kellarinhajuja. Ja siis ihan uudet lakanat jotka eivät ole olleet koskaan missään hometaloissa.
Lakanat ei ole meillä haisseet, mutta esim miehen pitkät kalsarit ja aluspaidat , jos niissä on keinokuitua, taatusti alkavat haista ,vaikka pestään pesty tietty ok. Puuvaillaiset ei ala haisemaan. Koneet on uusia ,kaapit on uusia ja tuuletus toimii. Elikkä syy voi olla myös materiaalista johtuvaa.
Niillä joilla ei haise, ei varmaan ole niin paljon liinavaatteita.
Tiedän tuon hajun, ei riipu kaapin materiaalista eikä talon iästä, ja lakanat on kuivia viikatessa.
Myös ihan uusiin lakanoihin tulee se, jos ovat kuukausimääriä pinon alimmaisena.
Voiko olla joku puuvillan ominaishaju?
Vierailija kirjoitti:
Lakanat ei ole meillä haisseet, mutta esim miehen pitkät kalsarit ja aluspaidat , jos niissä on keinokuitua, taatusti alkavat haista ,vaikka pestään pesty tietty ok. Puuvaillaiset ei ala haisemaan. Koneet on uusia ,kaapit on uusia ja tuuletus toimii. Elikkä syy voi olla myös materiaalista johtuvaa.
Luulen, että useimmilla on puuvilla lakanoita. Harvalla tekokuitusekotteita.
Luulen. että johtuu jotenkin pesuaineesta ja siitä miten sen tuoksun lieventyessä tuleekin kaapissa ummehtunut haju. Se on tosi ikävä haju. Jos lakanoiden kierto olisi nopeampaa, ei hajua ehkä ehtisi tulla. Entä jos luovut osasta lakanoita?
Tiedän tuon hajun. Lähes aina kun olen yökylässä niin lakanoissa on se sama haju. Aivan erilainen kuin muu paha haju. Pesen lakanat 90asteessa ja vilkkaan rutikuivina mutta silti niihin tulee se tietty haju ja se tulee säilytyspaikasta ja asunnosta riippumatta. Ratkaisua en ole keksinyt, yleensä pesen lakanat uudestaan ennen käyttöä jos ovat alkaneet haista tuolta hajulta.
Ei kai vieraille tarvitse olla mitään omia lakanoita, jotka seisovat kaapissa ummehtumassa? Kaikki lakanat jatkuvaan käyttökiertoon, niin eivät ehdi kerätä hajua kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Luulen. että johtuu jotenkin pesuaineesta ja siitä miten sen tuoksun lieventyessä tuleekin kaapissa ummehtunut haju. Se on tosi ikävä haju. Jos lakanoiden kierto olisi nopeampaa, ei hajua ehkä ehtisi tulla. Entä jos luovut osasta lakanoita?
Haju tulee myös tuoksuttomalla pesuaineella pestessä, joten en usko että on pesuaineesta kiinni.
Haju tulee myös äitini lakanoihin, ja hän on siisti ihminen. On kyllä paljon lakanoita, melamiinikaapit.
Haju tuli kuitenkin minullekin vaikka oli kaapit umpipuuta.
Hän mankeloi, minä en. Hän kuivattaa ulkona, minä sisällä. Eri pesuaine. Hänellä 70-luvun talo, minulla oli ensin 50-luvun talo, nyt 2000-luvun talo. Ei vaikutusta, sama kaapissa olleiden lakanoiden haju.
Vierailija kirjoitti:
Mulla johtui huuhteluaineista. Kokeilin erilaisia, mutta aina sama juttu. Nykyään hajusteeton pesuaine ja vähän pyykkietikkaa, ei haise. Ulkona kuivatus olisi paras, mutten viitsi kaupunkialueella..
Jännä. Mulla lakanat eivät haise vaikka olisivat vuodenkin käyttämättöminä.
Vaihdan lakanat kerran viikossa ja koska inhoan pesuainejäämiå, pesen tuplahuuhtelulla kaiken. Ja katson, että huuhteluvesi ei enää hiukkaakaan vaahtoa. Enkä edes pese joka kerta 60-asteisessa vedessä muutenkin tiheän pesun takia.
Lakanat kaappiin vasta täysin kuivana, hiemankin jos kosteutta niissä ja kaappiin sullottu saa umnehtuneen tuoksun aikaiseksi. Meillä lakanoiden pesupäivänä käytössä usein myös gigantista ostettu electrolux ilmastointilaite jossa pyykkienkuivaustoiminto, sen avulla ainakin vältytty erinomaisesti umnehtuneilta tuoksuilta kun kerää säiliöönsä ilmankosteudet
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan ollut tällaista ongelmaa, vaikka lakana olisi vuosiakin käyttämättä. Meillä on lakanat erittäin tilavassa mäntyisessä kaapistossa, jonka ovien välistä päivä paistaa, eli ei ole tiivis paikka ollenkaan. Hajuttomuus johtunee hyvästä ilmanvaihdosta ja ehkä myös kaapin materiaalista. Lisäksi kaapissa on sellaisiakin juttuja, joita sieltä kaivellaan useinkin eli kaapin ovia availlaan melkein päivittäin.
Pöly sinne sitten ainakin kulkeutuu, jos noin harva kaappi on kyseessä.
Sano että miehesi lopettaa niiden lääppimisen perseisillä käsillään.
Ajattelin ihan samaa. Eikä edes riipu mistä maasta puhutaan.