Kuvaile ärsyttävä työkaveri
Kommentit (170)
Ja yritän olla tuputtamatta apuani joka kohtaa. Tekemällä oppii, paremmin kun katsomalla miten minä teen. Yritän myös tarjota apuani kohteliaasti, enkä niin että "meeppä pois nyt siitä"
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut useissa työpaikoissa joihin ei vaadita koulutusta. Työ saattaa olla 8 h housujen viikkausta, tarrojen painamista yhdellä kädellä pahvilaatikoiden kylkeen tai pitää lajitella puuvilla ja keinokuituset vaatteet tmv. työtä jota osaisi oikeasti tehdä 10 v lapsi tai koulutettu apinakin.
Silti niissä paikoissa on aina palkattuna joku ylikoulutettu eläkepäätöstä odotteleva rouva, joka tekee kaikesta monimutkaista ja hankalaa. Nurisee kun sen ja tämän voisi tehdä tavalla X paremmin ja samalla voitais pohtia vaikka ydinreaktorin rakentamista työpaikan alakertaan.
Jos teen töitä 5-8 e /tunti nii en todellakaan tee muuta kuin just sen mitä on käsketty ja just siten miten sen helpolla saa tehtyä.Selvästi nämä tyypit on turhautunu ja kaipaa jotain virkistystä aivoilleen. Kaikesta valitetaan ja jopa ne s******* housut pitäis taitella origamina joutseneksi.
Sitten kun siellä on suurinosa suojatyöläisiä tai sellaisia joille se viikkauskin on hankalaa niin alkaa nurina kun muut eivät osaa tehdä niistä housuista joutsenia.
Ihan sama kuinka paljon palkkaa saa, aina työ pitää/kannattaa tehdä niin että se itseltä helposti sujuu. Ei kannata helpoista tehtävistä tehdä monimutkaisia. Minä tunnistan myös tuon henkilötyypin. Niitä on melkein joka työpaikassa yksi. Heh, jospa ne on niitä "ammattilaisia", me muut ollaan vaan me muut.
Pätemisentarpeesta kärsivä tyyppi, joka jatkuvalla kaikkeen tyhjän kommentoinnilla koittaa antaa tärkeää kuvaa itsestää ja peittää sitä, että on ihan pihalla asioista. Aina muka kiire, joten suurin vahvuus on hommien delegointi, joka hoidetaan viimetipan sähköpostilla, jossa pyydetään "ottamaan koppi asian summaroinnista"...
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Mä olin pitkään ollut osa-aikainen, auttelua kiirepäivinä ja lisäksi tuurasin sairaslomia, kesälomia, äitiyslomia, kaikkea mitä löytyy... joku päätti ottaa uuden osa-aikaisen, siis auttais mua jos tarvis ja jos mä vielä sairastun, voi tuurata. Tyyppi tuli eka kertaa, kaikki vaikutti olevan ok, vaikutti jotenkin tarkalta. Hyvä kai se vaan on... Mut olipa mulla ihmettelemistä ja väitellä sain myös=>toveri kaivaa repustaan....kansioo, lippua,lappua... omatoimisesti kotona laskenu, paljonko asiakas on velkaa. Kun niin helpompi on. Sanoin"Entä jos unohdat sen kotiin, silloin käy ilmi että joku on vienyt kotiin, vaik ei sais" ,mut helppo laskee rauhassa "mut idea ja ajatus on, että ruokailija näkee, kun lasketaan ja paperit säilyvät samassa kaapissa, ei häviä, eikä kukaan voi tehdä ylimääräisiä merkintöjä. Jouduttais antaa se kuukausi asiakkaalle ilmaseks, jos ois tulossa maksamaan, mut joku on vienyt kotiin ne paperit... tyyppi jäi usein "ylitöihin", vaikka oli sääntö, että työ on tehtävä työaikana, ylitöihin jäämiseen tarvitsee luvan. Yritin selittää, sanoi vaan, no pyyhkäsen tuon lattian loppuun. Eräänä aamuna mentyäni töihin, sanoi että voit lähtee kotiis heti, tai jos halut tunnin olla, ku tulit, niin limsat ois ja varasto kans katottava. Sen sattui joku muukin kuulemaan, ja sanoi että ei tuo käskytys ihan tuohon suuntaan mee, eikä sillä mitään oikeutta tai aihetta mulle alkaa käskyjä jakelee. Työkaveri sanoi, että oisit tyytyväinen että kutsuin sut, oon nii väsyny, mut ku aamulla tulen 1-2t aiemmin ja illalla menee aina myöhään,3t ainakin, joka päivä.Ihmettelin, että miten voi mennä?kun en mä ikinä oo ylitöitä tehny/joutunu tekee .... Se oli saanut päähänsä alkaa viemään ne muutamat setelit ja kolikot,mitä päivässä saatiin, niin pankkiin. Asui ihan eri suunnassa, mut ajoi monen kilometrin lenkin sinne pankkiin rahoja viemään. Yritin selittää, että ne viedään kerran viikossa, autolla. Että entäs jos ne häviää(itseä alkoi naurattaa, mulla suurin pelko ja uhkaus:ne voi hävitä) Ihmettelin lupaa ylitöihin melkein 5 tuntia päivä. No, sit mä harvensin käyntejä siellä olin muuallakin töissä. Sit mulle soitetaan, pääsisinkö tulee, oikeesti, ja selitettiin jo puhelimessa, mitä kaikkea pääsen puuhastelemaan. Mut kun menin, otin kupin kahvia, että aloitan hommat, tää työkaveri tulee että, huh huh, on kyllä kuuma kun oon koko aamun jo täs juoksennellu ja etiskelly kaikkee. Vähän siinä juteltiin, selvisi, että mitään tehtävää minulle ei ole, koska jo yli kaksi tuntia on työkaveri hommia paiskinut, työaikaa on kulunut alle minuutti. Kysyin, että kun ei muille myönnetä ylitöitä ikinä, vaik ois joskus tarvis, ei auta, ehdittävä on määrätyssä ajassa. Että kuinka hän saa tehdä jatkuvaan. Ei oo kielletty tekemästä. Ihmettelin, että muita on kyllä kielletty. Päätin vielä ihmetellä, saako ne ylityötunnit rahana vai vapaana, kun niitähän onkertyny ihan hurjasti 20-25t/viikossa. Niin tyyppi toteaa, että ei kun hän vaan tekee ne.Ei ehdi tehdä annetussa ajassa niin tekee omalla ajalla. Yritin selittää, paljonko hän heittää rahaa hukkaan, alentaa muiden tekemän työn arvoa ja vaikka mitä muuta. Hän vain tuumi, että ei häntä haittaa vaikka työpäivä venyy molemmista päistä ainakin tunnilla, yleensä enemmällä. Että eihän tässä ole ongelmaa kun hän ei ylityötunneistaan palkkaa saa. No, oli minun mielestä kyllä ongelma. Se samalla palkalla, tai siis työpäivän jälkeen ilmaiseksi tekee töitä vaikka yömyöhään ja aamulla tekee pari ilmaistuntia, ennen kun työpäivä alkaa. En sen jälkeen enää käynyt siellä, löysin vähän normaalimman työn.
Siis törkeyden huippu. Normaalisti tuolla oli 2 töissä, toinen tekee täydet tunnit, toinen melkein täydet tunnit. Niin yks tulee ja tekee 80-100 tuntia ilmaista työtä joka kuukausi. En liioittele yhtään. Yritti lähetää mut kotiin heti kun tulin töihin. Lähden kyllä jos saan palkan siltä päivältä, muuten jään. Btw..kauankohan se on jaksanut tuota touhua itse?
Tyyppi 1: Äänekäs. Pölisee vain sen sijaan että tekisi töitä, ja häiritsee näin muidenkin työrauhaa.
Tyyppi 2: Ylimielinen pätijä, aina oikeassa. Hänen mielestään vain hänen omat ideansa ovat hyviä ja vähättelee toisten ehdotuksia - jopa naureskelee niille. On mielin kielin pomolle ja niille työkavereille, joista kokee olevan itselleen hyötyä, muille taas tiuskii ja yrittää jättää porukan ulkopuolelle. Aikuiseksi kasvanut koulukiusaaja siis.
Tyyppi 3: Laiska paska, joka ei ikinä tee juuri mitään, mutta ottaa kyllä kunnian toisten töistä. Kyselee jatkuvasti, mutta kun häntä neuvoo, hän ei edes kuuntele eikä yritä ottaa opikseen. Tämän seurauksena hoitaa hommansa huonosti.
Näitä tyyppejä minulla on ollut työkavereina.
Laiska lusmuilija, joka osaa esittää pomoille ja muille olevansa valtavan tehokas työntekijä.
S**tana sentään, kun ärsyttää joka ikinen kerta. Oon kertonut käyneeni erikoistumis-kurssin ja käytännössä tehnyt senkin jälkeen työkseni useita, useita vuosia näitä erityisruokavalioita tai dieettiruokia, miten vaan haluaa sannoa. Niin eikö joku ikänsä keittiössä ollut tulee neuvomaan jotakin ihan järjetöntä, ja minulle niin itsestäänselvää asiaa, että ei ees tulis mieleen ajatella.
Eikä suostuta uskomaan, vaikka sanon että kato netistä, jos et usko
Halutaan itse tehdä se dieettiruoka. Minusta välillä näyttää että arvalla mennään
Fiksumpaa on yhdessä tuijotella jotakin pakkausta ja arvuutella vuorotellen mitä se sisältää, mitä ei. Minun ehdottamani tuoteselosteen lukeminen "ei hyödytä".
Miesvaltaisella alalla naisena olen kohdannut väheksyjätyypin. Yksi tyyppi esim. nauroi päin naamaa, kun sanoin että voin ottaa työtehtävän x kontolleni. Ja olin hoitanut samanlaisia tehtäviä jo ennenkin siellä. Kaikkeen suhtaudutaan vähän että noo, tee sä toi niin mä sitten tarkistan. En ole huomannut että uusiin miestyöntekijöihin suhtauduttaisiin samoin. Tämä ärsyttää helvetisti, mutta jätän tyypin kommentit omaan arvoonsa en jaksa edes huomioida häntä.
pomon nuoleskelijat ja sit vielä niistä ne, jotka ovat pomon selän takana täysiä k..sipäivät
On muuten oikeesti rasittavaa, sanot monta kertaa samasta asiasta. Kohta ihmetellään, kun on ongelma. Sanon taas kerran. Ihmetellään miks en sanonut. Sanon useamman kerran asiasta sanoneeni, hetki sitten viimeksi. -Ai, sori mä en kuunnellut aikasemmin.
Ei uskois todeks jos joku kertois mulle...
Vierailija kirjoitti:
Miesvaltaisella alalla naisena olen kohdannut väheksyjätyypin. Yksi tyyppi esim. nauroi päin naamaa, kun sanoin että voin ottaa työtehtävän x kontolleni. Ja olin hoitanut samanlaisia tehtäviä jo ennenkin siellä. Kaikkeen suhtaudutaan vähän että noo, tee sä toi niin mä sitten tarkistan. En ole huomannut että uusiin miestyöntekijöihin suhtauduttaisiin samoin. Tämä ärsyttää helvetisti, mutta jätän tyypin kommentit omaan arvoonsa en jaksa edes huomioida häntä.
Seuraavan kerran sano, että tarkista ihmeessä ja ota opikses, miten ne hommat tehdään.
Semmoinen oma-aloitteeton kiisseli,joka vaan ameebana istuu ja kaikki pitäis puolesta tehdä.Näitä on työpaikalla muutamia.
Sellainen tyyppi, jossa tuolla aikaisemminkin jo mainittiin. Epäluuloinen ja joka etsii tosiaan aina jotakin piilomerkityksiä siitä mitä sanot. Tyyliin: ai mitä sä tolla tarkoitit?!! Kyttää kaikkea ja kaikkia uteliaana, mitä syöt, mitä sulla on päällä jne...itsestään ei kerro mitään. Aikaisemmin sanottiin, että saikuttajat on syvältä, mutta on sellaisetkin, jotka sairaana raahautuvat duuniin koska muka ovat niin korvaamattomia.
Mulla oli yksi nainen työkaverina. Häntä kutsuttiin Prinsessaksi. Nimi kertoo varmasti kaiken.
Kuvailen entisen työkaverini, jota kestin 5 vuotta, ja sitten riitti.
- Vaahtoaa JATKUVASTA, ylettömästä kiireestään ja hirveästä työtaakasta, istuu toimistolla vähintään 1-2 tuntia ylimääräistä joka päivä (joka on keksittyä, sillä henkílön työnkuva on sellainen joka on helposti korvattavissa, joten hän koittaa tehdä itsestään kiireistä ja korvaamatonta)
- Tarkistelee ja vahtii muiden tekemisiä ja kaivelee jo kuukausia vanhoja caseja, jotta löytäessään virheen pystyy jakelulla koko firma huomauttamaan asiasta (on äärettömän epävarma omasta osaamisestaan joten pönkittää sitä näin)
- On puolueellinen ja epäoikeudenmukainen (niitä kenestä ei tykätä, vaaditaan naurettavan tarkasti noudattamaan byrokratiaa, omilta suosikeilta sitä ei vaadita)
- On epäkohtelias ja tyly, koska on niin "kiireinen" - tosin vain niille työkavereille joista ei pidä tai arvosta, suosikeille on aina aikaa ja varsinkin jos kyseessä on itseään korkeammassa asemassa oleva henkilö, taatusti mielistellään.
Tosiaan, sain tarpeekseni edellämainitusta kammottavasta kotkasta, jonka kyttäämistä, vinkumista ja vähättelyä kestin 5 vuotta. Vaihdoin työpaikkaa 3 kk sitten ja tajuan nyt miten hirveä tuo ihminen oli ja miten koko muu työyhteisö oli vain sokaistunut ja alistunut hänen touhuihinsa.
Sellainen joka muodostaa klikkejä, hakemalla hakee itselleen suosikkeja ja inhokkeja, juoruilee, keksii perättömiä juttuja, käy kantelemassa esimiehille pienimmistäkin jutuista joista puolet keksinyt itse, etsii toisten töistä virheitä jatkuvasti, ylläpitää jotain ihmeellistä kilpailuasemaa muiden kanssa ja ylipäätään on kylmä, kova ja epäempaattinen. Entinen työkaverini oli tällainen ja suoraan sanottuna täysin narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Ei älyä jäädä eläkkeelle vaikka pääsisi. Ja syytä olisi.
Joo, tällainen ihana pari minulla tiimissä! Puhuu jatkuvasti, miten ei eläkkeelle aio vielä jäädä - no syytä olisi. Ei viitsi opetella mitään uusia ohjelmia, koska ei kuulemma kuitenkaan tajua niitä. Kyselee jatkuvasti samoja asioita, joista ihan olen tehnyt kirjalliset ohjeet. Delegoi koko ajan vanhempana minulle tehtäviään, koska ei selviydy "niistä hankalista ATK-ohjelmista." Kuitenkaan ei myönnä tätä. Ja hyvä, kun osaa ryhmäsähköpostiviestin lähettää. WOW!
Jatkuvasti sairaslomalla olevat naiset vituttaa, ja sillä en uskalla naisia palkata taloon enää lainkaan, kun 90% niistä on jatkuvasti saikulla. Millon on vähän huono olo, päätä särkee, niska kipee, selkä jumissa.. On se kumma että monta vuotta vanhemmat miehet on paljon paremmassa kuosissa kuin nuoret naiset. Itsekin olen nainen. Edellisessä työpaikassa olin 5 vuotta ja siellä 2 päivää saikulla. Nykyisessä työssäni olen ollut 11 vuotta ja kerran ollut 3 viikkoa sairaslomalla leikkauksen vuoksi, ja se on ainoa. Mutta palkkaapa joku 18-30 -vuotias pyntätty naisenalku töihin, niin kyllä alkaa saikkulappuja tippumaan luukusta.
pomo kirjoitti:
Jatkuvasti sairaslomalla olevat naiset vituttaa, ja sillä en uskalla naisia palkata taloon enää lainkaan, kun 90% niistä on jatkuvasti saikulla. Millon on vähän huono olo, päätä särkee, niska kipee, selkä jumissa.. On se kumma että monta vuotta vanhemmat miehet on paljon paremmassa kuosissa kuin nuoret naiset. Itsekin olen nainen. Edellisessä työpaikassa olin 5 vuotta ja siellä 2 päivää saikulla. Nykyisessä työssäni olen ollut 11 vuotta ja kerran ollut 3 viikkoa sairaslomalla leikkauksen vuoksi, ja se on ainoa. Mutta palkkaapa joku 18-30 -vuotias pyntätty naisenalku töihin, niin kyllä alkaa saikkulappuja tippumaan luukusta.
Oon sinkku ja poissa silloin kun sairastun, ehkä kerran vuodessa sen pari päivää. Ja ainakin työkaverit pitää huolen, että missäs olit, oikeesti kipeenä, vai missä?
Sit nää perheelliset on poissa joka maanantai ja/tai perjantai, niin eipä siinä mitään epäilemistä, lapsethan saa kaikkia pöpöjä....
Sit yhdessä pitäis miettiä, miten noita saikkupäiviä vois vähentää, myös omalta osaltaa. Oikeesti? Mulla kyllä ois ehdotus, mut taidan pitää omana tietonani, en kaipaa järjetöntä haukkuvyöryä,en....
Olen ollut useissa työpaikoissa joihin ei vaadita koulutusta. Työ saattaa olla 8 h housujen viikkausta, tarrojen painamista yhdellä kädellä pahvilaatikoiden kylkeen tai pitää lajitella puuvilla ja keinokuituset vaatteet tmv. työtä jota osaisi oikeasti tehdä 10 v lapsi tai koulutettu apinakin.
Silti niissä paikoissa on aina palkattuna joku ylikoulutettu eläkepäätöstä odotteleva rouva, joka tekee kaikesta monimutkaista ja hankalaa. Nurisee kun sen ja tämän voisi tehdä tavalla X paremmin ja samalla voitais pohtia vaikka ydinreaktorin rakentamista työpaikan alakertaan.
Jos teen töitä 5-8 e /tunti nii en todellakaan tee muuta kuin just sen mitä on käsketty ja just siten miten sen helpolla saa tehtyä.
Selvästi nämä tyypit on turhautunu ja kaipaa jotain virkistystä aivoilleen. Kaikesta valitetaan ja jopa ne s******* housut pitäis taitella origamina joutseneksi.
Sitten kun siellä on suurinosa suojatyöläisiä tai sellaisia joille se viikkauskin on hankalaa niin alkaa nurina kun muut eivät osaa tehdä niistä housuista joutsenia.