Kuvaile ärsyttävä työkaveri
Kommentit (170)
Tapavalittajat - mikään ei ole koskaan oikein tai hyvin, mutta työpaikkaa ei jostain syystä osata vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurttunaamat! Mukava, kun kävelee tällaista vastaan käytävillä ja aina se on norsunv....se naama. Se on vähän kuin positiivisuus vastaan negatiivisuus. Tuli vielä mieleen työkaverit, jotka ei ota kontaktia uusiin työntekijöihin.
Miksi pitäisi hymyillä? Ihmistenkö pitäisi vain sinun vuoksesi pitää väkisin tekohymyä yllä? Turhat on murheet...
: D Olipa huvittava kommentti sinulta, joko et ymmärtänyt sisältöä tai halusit ymmärtää sen väärin. Kyllä työpaikalla saa vaatia, että työkaveri käyttäytyy asiallisesti, eikä pura omaa pahantuulisuuttansa muihin, kysympä vain missä sinä työskentelet? Ei se ole asiallista käytöstä, vielä vähemmän kohteliasta kiukutella avoimesti työpaikalla muiden kuullen ja käyttäytyä niinkuin pikkuteini. Normifeissit ei haittaa. Veemäisiä tällä palstalla nämä "minä tiedän mitä sinä tarkoitit" ihmistyypit, joita ei kiinnosta asiasisältö yhtään, vaan muiden ihmisten kommentoinnin vääristely.
En ole tuo kommentoija, mutta ei asiallisesti ja kohteliaasti käyttäytyminen tarkoita pakkohymyilyä. Joidenkin naama on vain luonnostaan myttyrällä ja silti he ovat ihan ok. Se ilme ei kohdistu sinuun, hyvänen aika. Se on sen ihmisen NAAMA.
Jatkuvasti, aina ja kroonisesti hassutteleva ja vauvaäänellä känisevä hupailija. Jos hänen kanssaan yrittää puhua kuten normaalit aikuiset hän suutahtaa ja kysyy että onko joku vikana.
No on, jos sinulle pitää lässyttää kuin vaippaikäiselle kun puhumme normaalisti työasioista. Se lässytys ei ole söpöä ja se käy helvetisti hermoille kun se on jatkuvaa. Paitsi tietysti silloin kun kerrot "suorasanaisesti" ja tuohtuneesti jostain kokemastasi suuresta väärydestä (aspa sanoi ikävällä äänensävyllä hei kaupan kassalla) tai juoruilet jostain jota kadehtit.
Vierailija kirjoitti:
hihkujat ja kiekujat, iiiikkkkkk...iiiiikkkk...iiiiiiiiiiii, syvää huokailua ja jos kukaan ei kysy enempää, alkaa "itsekseen" puhuminen. Sitten kun on pakko kysyä mitä nyt että sais hetken hiljaisuuden, on aiheena kaikkia kiinnostava poikkiksen asia. Tai joku ihan vanha (vuoden takaa) koulukaveri on tulossa paikkakunnalla. Huoh...hankin varmaan peltorit jos en saa keksittyä miksi tän kiekujan pitäisi istua huoneen toisessa päässä.
Oletko sä meillä töissä?!
Nämä ns. toimistokuukkelit ovat alinta pohjasakkaa. Jäävät keskustelemaan työhuoneen ovelle, eikä heistä pääse eroon millään. Höpöttävät omia yksityisasioitaan, eivät ikinä työasioita. Yksi työkaverini on tällainen. Meinasi kerran seurata jopa vessaan, mutta sain hänet blokattua oven ulkopuolelle...
Jatkuva määkyvä valittaminen ja kiireestä selittäminen, silti aikaa riittää kahvitauolla juoruiluun ja kälättämiseen. Käsittämätön draamakohtaus ihan normaalista palautteesta..
Työkaveri, joka seuraa muiden työntekoa sillä tarkoituksella, että pääsee huomauttamaan jostakin. Ihan sama mistä. Voi yhdellä kerralla käskeä tekemään näin, seuraavan kerran päinvastoin. Yhdessä työpaikassa työkaveri jokaikistä valmistamaani ruoka-annosta kommentoi, ja joka kerta lisäsi/otti pois jotakin esim yhden ranskanperunan tms... kehotti joka kerta mittaamaan oikean määrän. Minähän mittasin ne, just niin kuin se itse neuvoi.
Henkilökohtaisesti ärsyttää se, että joku tekee kokoajan minulle kuuluvat työt vaikka nämä hommat eivät kuulu toisen osaamisalueelle tai työmaalle lainkaan. Siis onhan se kiva kun joku on ahkera ja on mielenkiintoa oppia uusia asioita ja auttaa muita mutta kannattaa ensin kysyä lupa. Minullekin on näin käynyt että saan koko päivän istuskella ja ihmetellä tai korjata toisen virheitä koska kaikki työni on jo tehty henkilön toimesta jolla alkaa työvuoro ennen minua ja joka myös tekee täysin eri työtehtäviä kuin minä.
Entisestä paikasta tapaus, joka on katkera ja negatiivinen "korvaamaton aina talossa ollut" jyrä. Vastusti kaikkia uudistuksia. Ei vahingossakaan jakanut tietoa, ettei vaan kukaan olisi uhannut ns. " asemaa" (mitä ei ollut).
Se on kans ärsyttävää, kun ihan satunnaisia asioita " pitäisi vaan tietää". Eikä kukaan kerro, paitsi se "huomauttaa joka asiasta"-tyyppi, sekin vasta jälkikäteen, kun haluaa löytää jotakin vikaa toisen tekemistä töistä, ja koska haluaa vain päästä kertomaan, kuinka hän itse asian olisi tehnyt.
No ehdottomasti toisten sanomisia vääristekevät työkaverit, sanot sitä tai tätä, niin sanomisestasi yritetään etsiä joku piilomerkitys, ja kääntää asia ylösalaisin. Eli tahallisesti väärin käsittävät millä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
No ehdottomasti toisten sanomisia vääristekevät työkaverit, sanot sitä tai tätä, niin sanomisestasi yritetään etsiä joku piilomerkitys, ja kääntää asia ylösalaisin. Eli tahallisesti väärin käsittävät millä hyvänsä.
Meillä oli työpaikalla yksi tällainen henkilö, hänen kuullensa ei mielellään halunnut paljastaa mitään ajatuksia, hän ikäänkuin kopioi sanomisesi ja jatkoi tarinan puhumista muille, mutta muutti sen merkityksen täysin. Jos juttelitte jotain yleistä, mistä et tiennyt ja vaikka olisit keskustelun aikana todennut ihmiselle, että et ole tästä varma, ja tilanne on voinut muuttua, niin mitä tämä ihminen tekee? Puhuu asiaa eteenpäin päivitellen esimiehelle, että "se sanoi niin". Tuo oli vain yksi esimerkki monista. Mustamaalausyritys taitaa olla oikea nimitys tälle. Riippuu aina toki asian laadusta, mutta en itse näin toimisi, kun siinä on aina se riski, että annetaan toisesta ihmisestä henkilökuvaa jollekkin omin sanoin, eikä ihminen pääse itse asiasta puhumaan omin sanoin. Tässäkin ketjussa hyvä esimerkki tuo yksi keskustelu, asiatontahan se on.
Mä olin pitkään ollut osa-aikainen, auttelua kiirepäivinä ja lisäksi tuurasin sairaslomia, kesälomia, äitiyslomia, kaikkea mitä löytyy... joku päätti ottaa uuden osa-aikaisen, siis auttais mua jos tarvis ja jos mä vielä sairastun, voi tuurata. Tyyppi tuli eka kertaa, kaikki vaikutti olevan ok, vaikutti jotenkin tarkalta. Hyvä kai se vaan on... Mut olipa mulla ihmettelemistä ja väitellä sain myös=>toveri kaivaa repustaan....kansioo, lippua,lappua... omatoimisesti kotona laskenu, paljonko asiakas on velkaa. Kun niin helpompi on. Sanoin"Entä jos unohdat sen kotiin, silloin käy ilmi että joku on vienyt kotiin, vaik ei sais" ,mut helppo laskee rauhassa "mut idea ja ajatus on, että ruokailija näkee, kun lasketaan ja paperit säilyvät samassa kaapissa, ei häviä, eikä kukaan voi tehdä ylimääräisiä merkintöjä. Jouduttais antaa se kuukausi asiakkaalle ilmaseks, jos ois tulossa maksamaan, mut joku on vienyt kotiin ne paperit... tyyppi jäi usein "ylitöihin", vaikka oli sääntö, että työ on tehtävä työaikana, ylitöihin jäämiseen tarvitsee luvan. Yritin selittää, sanoi vaan, no pyyhkäsen tuon lattian loppuun. Eräänä aamuna mentyäni töihin, sanoi että voit lähtee kotiis heti, tai jos halut tunnin olla, ku tulit, niin limsat ois ja varasto kans katottava. Sen sattui joku muukin kuulemaan, ja sanoi että ei tuo käskytys ihan tuohon suuntaan mee, eikä sillä mitään oikeutta tai aihetta mulle alkaa käskyjä jakelee. Työkaveri sanoi, että oisit tyytyväinen että kutsuin sut, oon nii väsyny, mut ku aamulla tulen 1-2t aiemmin ja illalla menee aina myöhään,3t ainakin, joka päivä.Ihmettelin, että miten voi mennä?kun en mä ikinä oo ylitöitä tehny/joutunu tekee .... Se oli saanut päähänsä alkaa viemään ne muutamat setelit ja kolikot,mitä päivässä saatiin, niin pankkiin. Asui ihan eri suunnassa, mut ajoi monen kilometrin lenkin sinne pankkiin rahoja viemään. Yritin selittää, että ne viedään kerran viikossa, autolla. Että entäs jos ne häviää(itseä alkoi naurattaa, mulla suurin pelko ja uhkaus:ne voi hävitä) Ihmettelin lupaa ylitöihin melkein 5 tuntia päivä. No, sit mä harvensin käyntejä siellä olin muuallakin töissä. Sit mulle soitetaan, pääsisinkö tulee, oikeesti, ja selitettiin jo puhelimessa, mitä kaikkea pääsen puuhastelemaan. Mut kun menin, otin kupin kahvia, että aloitan hommat, tää työkaveri tulee että, huh huh, on kyllä kuuma kun oon koko aamun jo täs juoksennellu ja etiskelly kaikkee. Vähän siinä juteltiin, selvisi, että mitään tehtävää minulle ei ole, koska jo yli kaksi tuntia on työkaveri hommia paiskinut, työaikaa on kulunut alle minuutti. Kysyin, että kun ei muille myönnetä ylitöitä ikinä, vaik ois joskus tarvis, ei auta, ehdittävä on määrätyssä ajassa. Että kuinka hän saa tehdä jatkuvaan. Ei oo kielletty tekemästä. Ihmettelin, että muita on kyllä kielletty. Päätin vielä ihmetellä, saako ne ylityötunnit rahana vai vapaana, kun niitähän onkertyny ihan hurjasti 20-25t/viikossa. Niin tyyppi toteaa, että ei kun hän vaan tekee ne.Ei ehdi tehdä annetussa ajassa niin tekee omalla ajalla. Yritin selittää, paljonko hän heittää rahaa hukkaan, alentaa muiden tekemän työn arvoa ja vaikka mitä muuta. Hän vain tuumi, että ei häntä haittaa vaikka työpäivä venyy molemmista päistä ainakin tunnilla, yleensä enemmällä. Että eihän tässä ole ongelmaa kun hän ei ylityötunneistaan palkkaa saa. No, oli minun mielestä kyllä ongelma. Se samalla palkalla, tai siis työpäivän jälkeen ilmaiseksi tekee töitä vaikka yömyöhään ja aamulla tekee pari ilmaistuntia, ennen kun työpäivä alkaa. En sen jälkeen enää käynyt siellä, löysin vähän normaalimman työn.
Sellainen työ"kaveri" joka surffaa mielummin netissä ja huuhailee pitkin työpaikkaa juoruilemassa muiden työntekijöiden kanssa niin, että kaikki työt kasautuvat tunnollisille työntekijöille aka minulle. Palkka on sama vaikka teen kymmenkertaisen työn.
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Se on kans ärsyttävää, kun ihan satunnaisia asioita " pitäisi vaan tietää". Eikä kukaan kerro, paitsi se "huomauttaa joka asiasta"-tyyppi, sekin vasta jälkikäteen, kun haluaa löytää jotakin vikaa toisen tekemistä töistä, ja koska haluaa vain päästä kertomaan, kuinka hän itse asian olisi tehnyt.
Tätä tapahtuu varmasti monella työpaikalla, ei opeteta perusasioita kunnolla, tai tieto on joiltain osin puutteellista, perehdytystä ei ole tai perehdyttäjän tieto/taitotaso ei riitä perehdytykseen. Kerrotaan vähän kaikesta, sieltä täältä jotain, ja työntekijä ei opi. Tässä asetetaan uusi työntekijä tosi hankalaan asemaan. Jos kyseessä on työntekijä joka syystä tai toisesta ei näe tärkeäksi asian kertomista, niin missä on vika? Tuota tiedon pimitystä voidaan käyttää huonossa tapauksessa todella törkeästi väärin toista ihmistä kohtaan. Pitäisi olla henkilö, joka varmistaa, että opastus/perehdytys tapahtuu oikein, ja asiat on opetettu oikein, ja että asiat on vielä paperilla mitä opetettu, ei tule epäselvyyksiä sitten myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
He ovat vain kateellisia,kun eivät osaa olla oma-aloitteisia ja puhumaan asiallisii."Joka junaan on menijöitä ja asemalle jääneitä.
On mulla työkaverit repineet käsistä työ välineitä, sanoneet ensin"ota joku noista" ja sit se mun valinta oli väärä, tuo minulle sen "mitä hän aina käyttää". Ihan älyttömistä jutuista välitettu, joilla ei mitään tekemistä työn lopputuloksen kanssa. Oon ollut ennenkin töissä, ja osaan itse, mutta nämä vanhemmat rouvat on koko ajan että, kato minä teen näin, kuule mulla tapana tehdä noin, katso tällätavalla minä olen tehnyt, katsos tuota, huomaatko ("en, mitä) kun minä en ihan tuollatavalla... monessa työpaikassa olleena nähnyt, että sama asia tehdään eri paikoissa eri tavalla. Naurattaa vaan, kun joku selittää, että ymmärrätkö, tästä ihan selvästi nyt näkee... ja toisessa paikassa just päinvastoin. Juu...
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Tätä tapahtuu varmasti monella työpaikalla, ei opeteta perusasioita kunnolla, tai tieto on joiltain osin puutteellista, perehdytystä ei ole tai perehdyttäjän tieto/taitotaso ei riitä perehdytykseen. Kerrotaan vähän kaikesta, sieltä täältä jotain, ja työntekijä ei opi. Tässä asetetaan uusi työntekijä tosi hankalaan asemaan. Jos kyseessä on työntekijä joka syystä tai toisesta ei näe tärkeäksi asian kertomista, niin missä on vika? Tuota tiedon pimitystä voidaan käyttää huonossa tapauksessa todella törkeästi väärin toista ihmistä kohtaan. Pitäisi olla henkilö, joka varmistaa, että opastus/perehdytys tapahtuu oikein, ja asiat on opetettu oikein, ja että asiat on vielä paperilla mitä opetettu, ei tule epäselvyyksiä sitten myöhemmin.
Ja asioista pitää saada kysyä, siis jos jotain ei tiedä:)
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Olet oikeassa,ihankuin omasta suustani.
Ei puhu koskaan, korkeintaan vastaa lyhyesti.
Puhaltelee kuuluvasti sellaisia huokauksia jatkuvasti.
Syö työpisteellään mässyttäen, välillä sormiaan lipoen ja säilöö sen jälkeen haisevia eväslootiaan siinä lopun päivää.
Röyhtäilee jatkuvasti.
Ei mitään käytöstapoja. Säälittävä suomi-mies.
Kärsin!