Teini ei lue kokeisiin - mitä teet?
Meillä alituinen ongelma, että 15-vuotias ei tee mitään koulun eteen. Saa lukematta kasia, joskus alle, joskus yli. Pääsee lukioon todistuksellaan. Mies vaatii ja raivoaa, mistä syystä teinillä ja isällään on huonot välit. Minä en pakota, en huuda,mutta muistutan asiasta joka päivä, että elämässä ei työtä tekemättä pärjää. Pakottaminen ja kiristäminen tai lahjominen kouluaikoina ei ole minusta hyvä ratkaisu. Odotan, että järki kasvaa. Entäs jos ei kasvakaan? Kuka tässä nyt toimii oikein ja kuka väärin?
Kommentit (24)
No mun lapsi ei ole yhtään ahdistunut siinä kaikki lukee porukassa. Päinvastoin saa vaan siitä voimia... Lapsi on yhdessä korkean keskiarvon lukiossa Helsingissä 😊.
Mikä oli näiden eliittilukiolasten äitien anti Ap:lle?
Vierailija kirjoitti:
Lahjominen koulunumeroissa on ulkoinen motivaatio, joka ei kanna pidemmälle. Enkä myöskään keksi, mitä lapseni niin kovasti haluaisi, että alkaisi lukemaan. Poika on ihan keskivertoälykäs, ei mikään älykkö eikä heikkokaan. Vastaus on aina, että ei huvita lukea, ei ole motivaatiota. Aiemmin alakoulussa aina kannustin ja kehoitin ja kuulustelin ja kyselin, nyt se ei enää onnistu. Ei halua. Ehkäpä tässä nyt siis vaan odotellaan....
Ap.
Jos pojallasi ei juuri nyt ole sitä sisäistä motivaatiota, se ei synny huutamalla. Tarvitaan ulkoinen motivaattori, esimerkiksi rahapalkinto, jonka avulla poikasi oppii opiskelemaan. Kun taito on opeteltu, hän voi käyttää sitä jatko-opinnoissa eikä käy niin että motivaatiosta huolimatta opiskelurutiinin ja -taidon puute lopettaa opinnot alkutekijöihinsä.
Mulla 17-vuotias tyttö, joka ahdistui suunnattomasti sellaisessa kunnianhimoisessa sakissa. Koki itse aikuistumisen kynnyksellä olevansa hyvinkin erilainen kuin tuo muu ystäväporukka, mutta kesti jonkun aikaa irrottautua siitä ja alkaa vaan elämään omaa elämää ja tavoittelemaan omia haaveita sen sijaan että menisi porukan jatkeena :)