Milloin tämä asuntotuotannossa vallitseva muoti avokeittiöistä menee oikein ohitse?
Luulisi, että ihmiset kaipaisivat koteihinsa edes ripauksen arvokkuutta. Kaiken lisäksi järkyttävän äänekäs ratkaisu, kun kodinkoneet, jääkaapit ym. ovat samassa tilassa. Esteettisyydestä puhumattakaan.
Kuinka olette onnistuneet piilottamaan avokeittiön kotonanne?
Kommentit (91)
Avokeittiöt kehitettiin alunperin köyhälistön asuntoihin tilaa säästämään.
Eihän ne tyylikkäitä ole. Katsella nyt sohvalta tiskialtaita ja helloja!
Avokeittiö/ruokailu- ja oleskelutilan on meillä n. 60 neliötä ja ei meillä mitään järkyttävää melua tule mistään koneista. Ruokapöytä saadaan pidennettyä n. 5 metriseksi jolloin juhlissa saadaan kerralla syömään reilu 20 henkeä.Ihanaa.
Mitä lisäarvoa tuo joka puolelle näkyvä keittiö tuo kotiin? Sehän on yhdenlainen aputila, joka olisi järkevää sijoittaa siten, ettei siihen törmää ns. asuintiloissa.
Vanhoissa maalaistaloissa on tupakeittiöt. Kartanoissa puolestaan keittiö aina erikseen.
Itsekin todella ihmettelen nykyistä muotia. En ikinä huolisi avokeittiötä kotiini.
Minä rakastan meidän avokeittiötä! Se on toimiva ja kaunis. Keittiö on suorassa yhteydessä ruokasaliin. Meillä on erikseen pienempi pöytä keittiön sisällä ja suurempi ruokailutilassa. Olohuone on erikseen. Tämä on loistava ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiöt kehitettiin alunperin köyhälistön asuntoihin tilaa säästämään.
Eihän ne tyylikkäitä ole. Katsella nyt sohvalta tiskialtaita ja helloja!
Kyllä meilläpäin katsellaan ihan tekkaria ja takkaa sohvalta käsin.
Taitaa tuo kyökkimuoti tulla maaseudun suurista pirteistä.
Hiljaiset koneet, pätkä seinää oikeassa kohdassa. Yksi iso ruokailutila, ei erillistä keittiönpöytää. Neliöitä säästyy, joten avokeittiöt ovat tulleet jäädäkseen.
Ei poistu muodista koska asunnon kaikki neliöt saadaan tehokkaaseen käyttöön.
Olen asunut yksiössä jossa keittiö oli 2 neliön koppi.
Uudisasuntoon voi tilata rakennusvaiheessa ylimääräisen seinän keittiötä rajaamaan niin halutessaan, ja toki sen voi rakentaa myöhemminkin.
Omassa uudessa talossa on keittiössä saarekkeen äärellä tilaa kolmelle aamupalailijalle, varsinainen ruokailutila on viereisessä huoneessa. Tykkään ratkaisusta kovasti 10 vuoden avokeittiöelämän jälkeen.
Itse asiassahan se ajatus, että talo tai asunto jaetaan erillisiin tiloihin eri toiminnoille oli aika lyhytaikainen muoti, josta ollaan nyt muutaman vuosikymmene päästä irtautumassa kohti joustavampia ja avarampia tilankäyttötapoja. En siis usko, että avokeittiöt menevät ohi, ne on pitkän päälle parempi ratkaisu.
Maaltamuuttaneet tykkäävät elää koko elämänsä keittiössä.
Luojan kiitos että löydettiin vuokra-asuntoa etsiessä vanha 70-luvun talo, jossa on uusittu, erillinen keittiö. Meni hermot kaikkiin avokeittiöratkaisuihin mitä aiemmissa kämpissä oli. Äänieristys kyllä muuten on nykyisessä talossa olematon. Miehen mielestä erillinen keittiö on turha ja vanhanaikainen, mutta en kyllä enää vaihtaisi, joten pitää sitten omistusasuntoa etsiessä nähdä vaivaa, kun meinaa uudehkot talot olla jo aika pieniä ja "neliöt on suunniteltu tehokkaasti" eli huoneet pieniksi, ja ne avokeittiöt!
Minä olen ruvennut katsomaan asuntoja sillä silmällä, saako avokeittiön piilotettua edes rakentamalla uuden seinän siihen eteen. Se ei usein onnistu varsinkaan uusissa asunnoissa, joissa "keittiöksi" on otettu monta metriä seinäpintaa. Harmittaa, että uudisasuntojen ostaminen on tehty melkeinpä mahdottomaksi niiltä, jotka eivät pidä avokeittiöistä. Miksei voisi olla edes 30-40% ovellisia keittiöitä?
Avokeittiöhän on loistava! Olen kokkaillut useammassa aiemmassa asunnossani erillisessä keittiössä ja yrittänyt sieltä huudella vieraille... aina ollen pihalla keskustelusta ja sitten kysellyt samat jutut uudelleen puolisoltani tai syödessä. Erillisessä keittiössä on kuin vanki, kun muut juttelevat olohuoneessa tai salissa.
Nyt meillä on avokeittiö, ja on aivan ihanaa jutella samalla vieraille, kun keittelee ruokaa tai kahvia. Tila on avara ja valoisa, eikä keittiön kaapeissa ole häpeämistä - laadukkaat ovat. Kodinkoneet on integroitu. Meillä on myös siistiä keittiössä.
Avokeittiö on ärsyttävä. Vaikka on vimpan päälle liesituulettimet ym. niin se ruoankäry leviää koko tilaan. Ja kämpän pitäisi olla koko ajan kuin sisustuslehdestä että kehtaa päästää ketään sisään. Onneksi saimme lopulta vaihdettua asuntomme sellaiseen jossa on keittiö erikseen.
Avokeittiöt ovat hirveitä! Jääkaappi huutaa sohvan juuressa... eikä voi kuunnella erikseen musaa keittiössä ja olohuoneessa, vaan samaa pitää kuunnella molemmissa. Itse tykkäisin oikeasta keittiöstä jossa oma äänimaailma. Siis jos vaikka telkkari on nyt olkkarissa auki, niin sitä pitää kuunnella ruokailessakin avokeittiössä. Aina ei jaksa jumpata auki ja kiinni telkkaria.
Siis yleensä joutuu kuuntelemaan sekä radiota että telkkaria yhtäaikaa avotilassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei poistu muodista koska asunnon kaikki neliöt saadaan tehokkaaseen käyttöön.
Ei se kyllä niin mene, että pelkästään avokeittiö ratkaisee hukkaneliöiden ongelman. Oletko oikeasti koskaan katsonut uudisasuntoja? Niissä on monessa hervottoman pitkiä kapeita käytäviä, outoja kulmia tai jotain muita ratkaisuja, jotka oleellisesti lisäävät hukkatilaa tai vaikeuttavat huonekalujen sijoittelua.
En tajua ainakaan tuota ratkaisua, että ensin on avokeittiö ja sitten vielä erikseen huone ruokailulle. Mahtuuko sinne edes sohvakalustoa? Missä paremmat vieraat otetaan vastaan? Siellä hellojen ja jääkaappien keskelläkö?
Vierailija kirjoitti:
En tajua ainakaan tuota ratkaisua, että ensin on avokeittiö ja sitten vielä erikseen huone ruokailulle. Mahtuuko sinne edes sohvakalustoa? Missä paremmat vieraat otetaan vastaan? Siellä hellojen ja jääkaappien keskelläkö?
Mitkä hiton paremmat vieraat?
Miksi keittiö pitäisi piilottaa?
Meillä avokeittiö, tosin niin, että se on olohuonetta muutaman rappusen ylempänä. Ihan tän talon parhaita ratkaisuja.
Mulla on tapana siivota tiskit aina heti koneeseen, ei häiritse ollenkaan.