Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tajusin juuri että miksi mieheni ei näe lapsen autistisia piirteitä. Katsoin kotivideoita ja siellähän eräs aika tyyppi as stimmailee minkä kerkesi!

Vierailija
15.05.2017 |

Nyt minä ymmärrän, miksi en ymmärrä aina miestä eikä hän minua. Ja rutiinit helvetti vie. Huh. Ja totta samalla laillahan mies kaikupuhuu. Uskomatonta. Vei kuusi vuotta tajuta.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli näit miehesi lapsuuskuvia ja huomasit hänen olleen yhtä autistitinen kuin lapsenne nyt? Itse olen asperger mutten autisti tai adhd

Itseasiassa nykykäsityksen mukaan olet autisti. Autismi tarkoittaa nykyään kaikkia autismikirjon häiriöitä, ei vain syvästi vammaisia vaan ihan kaikkia. Siksi enää ei anneta erikseen esim. Asperger-diagnoosia, koska tiedemaailma on sitä mieltä ettei erillisiä diagnooseja ollut olemassakaan, vaan kyse on saman oireyhtymän eri tasoista, eli autismista.

Vierailija
22/46 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset voisivat vaikka googlata ensin mitä stimmailu tarkoittaa ennenkuin alkavat epäillä ap:ta kaheliksi. Tyypillistä av-menoa, heti jos ei ymmärrä termiä niin ap on "sekava" tai hullu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikupuhe on toistopuhetta, eräs asperger piirre

Onko se siis sitä, että kun hetkeä aikaisemmin on jutellut jonkun tutun kanssa ja sitten tuon tapaamisen jälkeen käy läpi ääneen tuota käymäänsä keskustelua, eli toistelee ääneen omia vuorosanojaan ja sen tutun?

Mun mies tekee tota aina ja se on tosi ärsyttävä tapa mun mielestä.

Meidän lapsella on myös epäilty asperger-piirteitä, liekö perinyt isältään.

Vierailija
24/46 |
15.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se siis sitä, että kun hetkeä aikaisemmin on jutellut jonkun tutun kanssa ja sitten tuon tapaamisen jälkeen käy läpi ääneen tuota käymäänsä keskustelua, eli toistelee ääneen omia vuorosanojaan ja sen tutun?

Ei ole.

Esimerkki meidän elämästä ja kaikupuheesta tältä päivältä:

Lapsi: Mikä päivä on?

Minä: Tänään on maanantai.

L: Onko tänään maanantai.

M: On, tänään on maanantai.

L: Se on tänään se maanantai.

Vierailija
25/46 |
16.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on tuotakin. Kaikupuhe voi olla myös jonkun äänen toistelua ja matkimista, ei aina välttämättä nimenomaan puhetta. Monella diagnosoidaan vasta aikuisena autismikirjon häiriö, kun on tullut ensin ilmi että lapsellakin on. Minut diagnosoitiin aikuisena ja hoitohenkilökunta kertoi ettei se ole lainkaan harvinaista vaikka olisi aivan umpiautistinen. Oireita pidetään usein vain luonteeseen kuuluvina, etenkin naisilla, eikä tulla ajatelleeksi että kyseessä voisi olla jotain muuta.

Vierailija
26/46 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo en mäkää tiedä miksi assit puhuu kirjakieltä mulla on adh ja puhun normaalisti ja olen töissä kai ne assit ei osaa tai opi puhumaan muulla kun kirjakielellä

Vierailija
27/46 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset voisivat vaikka googlata ensin mitä stimmailu tarkoittaa ennenkuin alkavat epäillä ap:ta kaheliksi. Tyypillistä av-menoa, heti jos ei ymmärrä termiä niin ap on "sekava" tai hullu.

Tai sitten kirjoittaja voisi astua pois omasta kuplastaan ja avata käyttämiään sisäpiirin käsitteitä.

Vierailija
28/46 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis toistaa itseään vai muiden sanomisia?

Vierailija
29/46 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten kirjoittaja voisi astua pois omasta kuplastaan ja avata käyttämiään sisäpiirin käsitteitä.

Eivät ole sisäpiirin käsitteitä.

Vierailija
30/46 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin yhtä kaveriani erityisherkkänä: auton vauhti pelottaa, kemian tunnin tulen sytytys pelottaa, muutokset saavat tolaltaan (esim. asuntoon hankittu uusi huonekalu, jonkun henkilön laihtuminen), kovat äänet ahdistavat, väkijoukot ahdistavat, kosketus ahdistaa, on epäluuloinen esim. onko vedenkeittimen vesi juomakelpoista jne. Kyseessä siis aikuinen ihminen.

Sain tietää, että hänen isänsä on autisti, ja toinen kaverini totesi, ettei ole omena kauas puusta pudonnut. Ehkä tämä sitten selittää tämän erityisherkkyydeksi tulkitsemani käytöksen.

Vierailija
31/46 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ymmärsin aapeetä, mutta mikä on "aika tyyppi?

Vierailija
32/46 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helevetti, kaikupuhe? Mä oon aina pitäny itteäni ns. papukaijana, mulla on todella ärsyttävä tapa toistaa joitain toisten ihmisen sanomia asioita heti perään ääneen, esim ideoita tai vitsejä. Tuntunu aina siltä että muita ärsyttää se että yritän ns. omia sen mitä muut sanoo ja oon yrittäny hillitä sitä, mutta tulee aika automaattisesti niin se on vaikeaa.

Voiskohan toi olla kirjon piirteitä? Ei meinaan ole ainoa asia miksi luulen olevani kirjolla :D

Vierailija
33/46 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä asperger-ihmiset on helppo tunnistaa.He puhuvat aina kirjakieltä.En tiedä miksi.

Et tunnista minua asperger-ihmiseksi. En puhu kirjakieltä, osaan kyllä, jos on tarvetta.

Vierailija
34/46 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on tuotakin. Kaikupuhe voi olla myös jonkun äänen toistelua ja matkimista, ei aina välttämättä nimenomaan puhetta. Monella diagnosoidaan vasta aikuisena autismikirjon häiriö, kun on tullut ensin ilmi että lapsellakin on. Minut diagnosoitiin aikuisena ja hoitohenkilökunta kertoi ettei se ole lainkaan harvinaista vaikka olisi aivan umpiautistinen. Oireita pidetään usein vain luonteeseen kuuluvina, etenkin naisilla, eikä tulla ajatelleeksi että kyseessä voisi olla jotain muuta.

Tyypillisesti helpottaa iän myötä jos vaikka olisikin oikeasti mutta tietyssä ikävaiheessa lapsilla on asperger-piirteitä suunnilleen joka toisella, etenkin pojilla.

Vierailija
35/46 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kirjoitus on kyllä niin sekava että ota nyt siitä selvää kuka niistä on milläkin diagnoosilla...

Mä ymmärsin heti.

Halusin lähinnä tulla pohtimaan, että onko mahdollista siis, että as-piirteisestä pojasta kasvaa aikuisena niin normaali, ettei muut huomaa poikkeavuutta ja siis ei se muuten haittaisi, mutta jos se estää seurustelusuhteet yms? Enkä siis tarkoita, että poikkeavuus sinänsä ne estäisi, vaan se, että käytös ei muistuta normaalia.

Se ois positiivista.

Stimmaus on meillä kyllä tuttu termi, siitähän oli äskettäin Ylen nettisivuilla. Sieltä siihen törmäsin, emme todellakaan minkään terveydenhuollon ammatti-ihmisen kautta (joille olen näyttänyt jopa videoita lapsen lapsuusaikaisesta stimmailusta kysyen, että mitähän tämä on, kukaan ei tiennyt)

t. As-piirteisen pojan äiti

Vierailija
36/46 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että se oli ongelma vaan tuo "eräs tyyppi" mutta kun sen lukee tyypillinen niin jo aukeaa

Vierailija
37/46 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sitten? Onko miehesi ärsyttävämpi ja huonompi nyt, kun tiedät hänen olevan kirjolla itsekin? En saa kiinni nyt, että mikä sun pointti on.

Vierailija
38/46 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aspergerin ja autismin piirteet ovat osittain samoja.

Nykyään kokonaan. Nykyään annetaan diagnoosi "autismikirjon häiriö, ASD" kaikille autismikirjoon kuuluville henkilöille, koska ollaan sitä mieltä että kyse on vain saman oireyhtymän eli autismin jatkumosta.

Ainakin minun 13- vuotiaani sai 1kk sitten asperger- diagnoosin.

Stimmailusta puheen ollen, änellä on voimakas itsensä keinuttamisen tarve.

Vierailija
39/46 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aspergerin ja autismin piirteet ovat osittain samoja.

Nykyään kokonaan. Nykyään annetaan diagnoosi "autismikirjon häiriö, ASD" kaikille autismikirjoon kuuluville henkilöille, koska ollaan sitä mieltä että kyse on vain saman oireyhtymän eli autismin jatkumosta.

Ainakin minun 13- vuotiaani sai 1kk sitten asperger- diagnoosin.

Stimmailusta puheen ollen, änellä on voimakas itsensä keinuttamisen tarve.

Ei As-diagnoosia enää aseteta, sitä ei enää ole. Edelleen toki voidaan kirjata As-tyyppipiirteet, mutta diagnoosi se ei ole.

Vierailija
40/46 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidin yhtä kaveriani erityisherkkänä: auton vauhti pelottaa, kemian tunnin tulen sytytys pelottaa, muutokset saavat tolaltaan (esim. asuntoon hankittu uusi huonekalu, jonkun henkilön laihtuminen), kovat äänet ahdistavat, väkijoukot ahdistavat, kosketus ahdistaa, on epäluuloinen esim. onko vedenkeittimen vesi juomakelpoista jne. Kyseessä siis aikuinen ihminen.

Sain tietää, että hänen isänsä on autisti, ja toinen kaverini totesi, ettei ole omena kauas puusta pudonnut. Ehkä tämä sitten selittää tämän erityisherkkyydeksi tulkitsemani käytöksen.

Voi ei, noista sun esimerkeistä moni täsmää minuun. Mulla tosin on todettu lapsena autistisia piirteitä ja dysfasia. Mutta en ole pitänyt noita asioita epänormaaleina koskaan. Olen ajatellut sen olevan ihan tavallista varovaisuutta ja epäluuloa. Tosin en mene tolaltani uusista huonekaluista, mutta en esim. piitäisi siitä, että kotini järjesteltäisiin uusiksi ilman minun läsnäoloa.